Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Suus »

Er wordt in de Randstad in principe alleen een overstap afgewacht als de volgende trein over een half uur vertrekt. Zie ook Amersfoort: er wordt indien de verwachte vertraging binnen de in de grenzen blijft wel gewacht richting het noorden of het oosten, maar niet richting het westen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #16

Bericht door Karl »

Reiziger Delft schreef:Vraagje; ik wil graag 4 plaatsen reserveren in de ICE van Utrecht naar Duisburg. Tickets heb ik al. Is dit online mogelijk, of ergens zonder extra boekingskosten? Op bahn.de staat dat dit niet voor internationale reizen kan, op NS internationaal lukt het ook niet zonder kaartje. Aan het internationale loket moet je volgens mij boekingskosten betalen (of heb ik dit mis?), en dat maakt het 2x zo duur. Treinreiswinkel doet volgens mij niet aan reserveringen zonder tickets, en daar moet je ook boekingskosten betalen.
Kan zoiets niet via captaintrain.com?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er wordt in de Randstad in principe alleen een overstap afgewacht als de volgende trein over een half uur vertrekt. Zie ook Amersfoort: er wordt indien de verwachte vertraging binnen de in de grenzen blijft wel gewacht richting het noorden of het oosten, maar niet richting het westen.
Incidenteel gebeurd dat dan weer wel. En tja, in Amersfoort gaat de eerstvolgende trein naar Schiphol als je 'm mist toch echt pas een half uur later. Je kunt ook wel via Amsterdam dezelfde richting uit, maar door de extra tijd die je kwijt bent kan je net zo goed op de volgende trein naar Schiphol wachten.
Overigens komt het te Amersfoort ook vaak zat voor dat de trein naar het oosten niet wacht terwijl je met de trein van een kwartier later slechts tot Deventer komt, maar op het andere kwartier wacht de [serie=Intercity|2015|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] dus nooit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Bericht door SuperGhost »

De trein naar het oosten laten wachten heeft daar dan ook weer zeer nadelige gevolgen voor de Valleilijn die daar direct achteraan rijdt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #16

Bericht door Somoht »

Vanaf welke locatie op Rotterdam CS vertrekt Veolia lijn 431?
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen #16

Bericht door TomSteyl »

Volgens mij op het busstation bij het Groothandelsgebouw.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #17

Bericht door Bjarte »

Ik ben niet zo goed thuis in beveiligingssystemen en dergelijke. Kan iemand mij misschien vertellen welke treinen van de NS nu voorzien zijn van ERMTS en waarom die nog niet gebruikt worden op trajecten zoals Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle. Begrijp ik het nou goed dat de Nieuwe intercity dubbeldekkers (NID) niet is voorzien van ERMTS? Voor de pilot op Amsterdam - Utrecht zijn een aantal treinen voorzien van ERMTS, maar in plaats van gebruik maken hiervan worden deze treinen weer omgebouwd naar de oude configuratie. Rijdt er überhaupt nog iets in Nederland rond met ERMTS behalve de internationale treinen.

De next generation die vanaf 2021 gaat rijden is in ieder geval wel voorzien, daar ben ik wel van op de hoogte.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Dan zou je 160 kunnen rijden en dat is duur en eng :shock: Veiligheidsjihad!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

(Er rijdt überhaupt niets rond met ERMTS)

De Traxx-locs van NS zijn uiteraard voorzien van ERTMS.
Een aantal SLT's had het ingebouwd gekregen voor de pilot.
Verder alleen nog de ICE die er gebruik van maakt tussen Amsterdam en Utrecht.

De inbouw van ERTMS in bestaand NS-materieel staat gepland voor 2018-2022.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Korte vragen #17

Bericht door starx »

Ardan schreef:Dan zou je 160 kunnen rijden en dat is duur en eng :shock: Veiligheidsjihad!
Gelukkig is de Drontermeertunnel ruim gedimensioneerd zodat je geen last krijgt van je oren bij hoge snelheden :N


Maar ik weet eigenlijk niet of de beveiliging zo is aangelegd zodat er "hybride" gereden kan worden. Als dat niet zo is dan moet ATB eerst worden uitgeschakeld voor je met ERTMS kan rijden. Dat kan natuurlijk pas als alle treinen die daar rijden er geschikt voor zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Op zowel de Hanzelijn als Amsterdam-Utrecht is de beveiliging hybride uitgevoerd ("Dual Signalling").
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:Dan zou je 160 kunnen rijden en dat is duur en eng :shock: Veiligheidsjihad!
Ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar de resultaten, dus heb ik net de managementsamenvatting van het rapport (pdf) van de pilot gelezen. Daar staat in dat het rijden onder ERTMS veiliger is dan rijden onder ATB, doordat het systeem eerder ingrijpt. Vanuit veiligheidsperspectief zou je dus juist zo snel mogelijk willen starten met ERTMS daar. Belangrijke punten om dan te organiseren zijn materieel met ERTMS en opgeleide machinisten. Maar een paar stellen uitrusten werkt niet, omdat je dan als machinist niet vaak genoeg met een ERTMS-treinstel op een ERTMS-baanvak rijdt, en je dus niet geoefend genoeg bent om het te gebruiken. Dat is nog wel een struikelblok dus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Maar ze zijn toch al jaaaaaren bezig met dat hele ERTMS in Nederland? Waarom komt het er dan nog altijd niet van? Geld zeker? Nog steeds?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Geert »

Dat er al jaren "iets" mee gedaan wordt wil nog niet zeggen dat het project op volle stoom draait. Dat zal over een paar jaar misschien gebeuren als er veel meer materieel is dat geschikt is voor ERTMS (en meer baanvakken die omgebouwd zijn). Beveiliging ombouwen is overigens peperduur dus het zal zeker nog wel even duren...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #17

Bericht door Bjarte »

reisthijs schreef:(Er rijdt überhaupt niets rond met ERMTS)
Wat ik zei, ik ben er niet zo goed in thuis. Daar ga je letters van omdraaien.. :roll:

Bedankt voor de antwoorden iedereen. Het doortrekken van de intercity direct naar Zwolle is misschien een goede oplossing. Dat is weleens voorgesteld door een aantal kamerleden dacht ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Kamerleden hebben veel verstand van blaten (en soms van andere dingen), maar het eerste kamerlid dat verstand heeft van dienstregelingen moet ik nog aantreffen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #17

Bericht door Bjarte »

Tsja... En toch zijn dat de mensen die het moeten doen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Dat zijn ze helemaal niet. De kamer kan nog wel zo hard schreeuwen dat ze iets willen in de dienstregeling, maar als NS en ProRail zeggen 'dat gaat stomweg niet' dan gaat het stomweg niet, punt.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Bericht door JWM »

Iemand die weet of er nu ergens of binnenkort goedkope treinkaartjes te koop zijn die geldig zijn medio januari?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Bjarte schreef:
reisthijs schreef:(Er rijdt überhaupt niets rond met ERMTS)
Wat ik zei, ik ben er niet zo goed in thuis. Daar ga je letters van omdraaien.. :roll:
Ik besef dat mijn reactie misschien wat lullig overkomt, maar het is nu eenmaal wel belangrijk om de juiste termen te gebruiken.
Het maakt het al een stuk eenvoudiger om te begrijpen waar het over gaat als je weet dat ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System.

Verder is het zo dat wanneer er wordt gesproken over ERTMS het vaak hoofdzakelijk om een specifiek onderdeel daarvan gaat, het ETCS (nog zo'n regelmatig verhaspelde afkorting).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Ik draai ze ook altijd per ongeluk om want dat ligt lekkerder in het gehoor :') Ik had het ook heel lang over de NSDM-werf in plaats van NDSM-werf..
Ik doe ook maar wat
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Bericht door Globetrotter »

Heeft iemand enig idee of er in Duitsland een soort RDW bestaat, waarbij je online een kenteken van een bus in kan vullen en dan het bouwjaar en type enzo kan zien?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #17

Bericht door baladid »

Bestaat niet. Wat de Nederlandse veiligheidsjihad is is de Duitse privacyjihad.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

JWM schreef:Iemand die weet of er nu ergens of binnenkort goedkope treinkaartjes te koop zijn die geldig zijn medio januari?
Superdalretour voor 2 personen: https://www.spoordeelwinkel.nl/product/ ... r/superdal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zabe »

Bij mijn bedrijf zijn wij aan het overwegen om te werken met ns business cards.
Hebben jullie goed ervaring met deze product?

Het paar opmerkingen:
1. Werknemers kunnen niet meer het kaart buiten het vast traject gebruiken. Bijvoorbeld iemand die een abonnement leiden-den haag kan niet leiden-rotterdam rijden. Hij moet in den haag uitchecken, en dan inchecken met een andere kaart. En hij moet ook 50€ betalen als hij een dal uren abonnement wil.
2. Ns wil het personnlijk adres van alle gebruikers weten. Weten jullie waarom?
3. De meeste abonnementen zijn niet mogelijk met een business card. Bijvoorbeld kan ik er geen htm abonnement toevoegen. Het business kaart accepteert alleen maar een subselectie van ns producten. Gaat dat in de toekomst veranderen?

Aan de andere kant kijk ik graag uit naar minder administratief rompslomp :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten