Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

In de bus op lijn 55 waren vandaag zowaar nieuwe busboekjes aan te treffen. Nu de website nog...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Globetrotter »

Dinsdag met de nieuwe Avenio meegeweest. Filmpjes zijn niet de allerbeste kwaliteit, maar goed:
https://www.youtube.com/watch?v=wgNzVz2ZSEo
https://www.youtube.com/watch?v=ogm5UDUPKo0

Afbeelding
Afbeelding
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Ik was er last ook mee geweest *bus* , ik vind wel dat als je je ov chipkaart in je zak doet dat je dan geen bereik hebt met de ov chipkaartlazer, je moet hem dus uit je zak halen als je wilt in/uit checken.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Heb ondertussen ook al meerdere ritten met die Avenio's gemaakt. Vind het fijne stille trams. Heb veel minder het gevoel in een Avenio dat ik over wissels heen rij dan in de GTL en RegioCitadis.

Voor de rest vind ik die nieuwe CiCo's een mooi helder display hebben. Wel jammer dat de verwerkingssnelheid van het lezen van een kaart wat trager is dan de oude (zoals aanwezig in de bussen van HTM en de GTL's en RandstadRail-wagens). Eigenlijk krijg ik het idee dat de verwerkingssnelheid in de buurt zit van de CiCo's van ProData. Zal me ergens ook niet verbazen als er onder de behuizing eigenlijk zo'n ding verborgen zit zoals Arriva tegenwoordig steeds meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Ardan »

Zitten wel flinke harmonica's in zeg!
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Natuurlijk fijn dat er eindelijk moderne lagevloertrams komen op een groot deel van het net. Maar kan er niks aan doen, blijf het echt zo'n beetje de lelijkste trams vinden die sinds tijden in Nederland rondgereden hebben. Overal naden en afzonderlijke panelen aan de buitenkant (vooral de kop), die ouderwetse jaren '60 raampjes, de schijnbaar willekeurige plaatsing van de deuren en eigenlijk de hele kop. Ik ga huilen als GVB ze ook bestelt. :X

Waarom zet HTM de bestemming eigenlijk zo krap op het lijnnummer? Doen ze met die Regio Citadisen ook. Van een beetje extra spatiëring ga je echt niet dood.
Laatst gewijzigd door n-evo op za 28 nov 2015, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stefan »

Die ene extra spatie kan er ook voor zorgen dat de bestemming een lettertype kleiner wordt. Dat is ook niet heel wenselijk natuurlijk. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Het lijkt alsof de eindbestemming in dit geval nog wel iets verder naar rechts had gekund.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Stefan schreef:Die ene extra spatie kan er ook voor zorgen dat de bestemming een lettertype kleiner wordt. Dat is ook niet heel wenselijk natuurlijk. ;)
Spatiëring en een spatie zijn niet hetzelfde ding.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Digitaal gesignaleerd dat er in Delft op lijn 61 een aardgasbus rijdt omdat er maar een dieselbus beschikbaar was vandaag. Aangezien het niet mogelijk is de gehele route met een aardgasbus te rijden is de route vandaag geknipt op het station. De aardgasbus pendelt tussen het station en de Kuiperwijk, de dieselbus tussen Ikea en het station.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Daar sta je dan te wachten op de bus die 30 min later aankomt...
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Etienne »

Renebussen schreef:Daar sta je dan te wachten op de bus die 30 min later aankomt...
Nee hoor. De beide bussen van lijn 61 komen elkaar precies tegen op het Station, dus je kan precies overstappen tussen beide bussen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door tjitte19 »

Op lijnennetkaart Delft 2016 staat lijn 19 ingetekend tot Delft Station. Ook op de regiokaart van Veolia.
Heeft dit te maken omdat dit de laatste periode is voor de nieuwe concessie in aug 2017?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Nee dat niet zozeer. Heeft ermee te maken dat ze een keerspoor aanleggen voor lijn 19 bij het station. Als die gereed is gaat lijn 19 weer doorrijden naar het station en wordt de huidige keervoorziening bij de halte Nieuwe Plantage niet meer gebruikt.
Het keerpunt bij het station is dan nog niet het definitieve eindpunt voor lijn 19, dat moet uiteindelijk TU/Technopolis gaan worden. Maar dat laatste kan nog wel een paar jaar gaan duren.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

n-evo schreef:Waarom zet HTM de bestemming eigenlijk zo krap op het lijnnummer? Doen ze met die Regio Citadisen ook. Van een beetje extra spatiëring ga je echt niet dood.
Toch duidelijk zo? Dit is lijn 2K naar raayenstein.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Ja lijn 2 gaat naar Kraayenstein en lijn 2Kort gaat naar raayenstein :-)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

HTM zet sinds kort af en toe extra bussen in op lijn 24 richting Kijkduin. De bussen op lijn 24 puilen vaak uit, zeker in de ochtendspits. De extra bussen rijden maar een klein stukje van de route: Centraal Station - Nieuwe Haven - Centrum - Buitenhof (nog wel :P ) - Kneuterdijk - Mauritskade. Blijkbaar kunnen de bussen Mauritskade niet als eindbestemming tonen, want als bestemming wordt 'Plein 1813' vermeld.
Vanmorgen had ik toevallig zo'n extra bus. Een HTMBuzz-medewerker kondigde netjes aan dat het een extra bus was die tot de Mauritskade reed. Vanaf Centraal Station waren er niet zo veel passagiers (de meesten moesten blijkbaar verder dan Mauritskade), maar bij Centrum stapten er aardig wat in. Goed dat er eindelijk een extra bus wordt ingezet, maar ik begrijp nog niet goed waarom die dan zo'n klein stukje rijdt...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Waarschijnlijk omdat ze uit de chipkaart-data hebben gehaald dat er op dat kleine stukje de meeste reizigers zijn en er ook genoeg zijn die op dat kleine stukje in- en uitstappen. Het is overigens niet ongewoon dat versterkingsbussen slechts een deel van een route rijden.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Dat laatste begrijp ik, maar Centraal Station - Mauritskade is wel een héél erg klein stukje van de route...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Hmm, dat is nota bene het traject waar ook lijn 22 rijdt. Zijn het dan toevallig niet de spitsbussen van lijn 22 (CS - Oude Waalsdorperweg) die verder rijden naar de Mauritskade? Dat lijkt me maar één bus meer te kosten dan wanneer die extra bussen niet rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Inderdaad, daar rijdt lijn 22 ook. En die is altijd beduidend minder druk dan lijn 24.
Geen idee of het de spitbussen van lijn 22 zijn. De extra bus kwam in elk geval leeg aanrijden.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door OVwatcher »

Meltrain schreef:Hmm, dat is nota bene het traject waar ook lijn 22 rijdt. Zijn het dan toevallig niet de spitsbussen van lijn 22 (CS - Oude Waalsdorperweg) die verder rijden naar de Mauritskade? Dat lijkt me maar één bus meer te kosten dan wanneer die extra bussen niet rijden.
De spitsbussen van lijn 22 die van/naar de Oude Waalsdorperweg gaan zijn gekoppeld aan lijn 28 van/naar Voorburg, dus die kunnen niet naar de Mauritskade rijden.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Anne »

Van vrijdag 15 t/m zondag 17 januari is er geen tramverkeer in de tramtunnel Grote Marktstraat wegens spoorwerkzaamheden.
Lijnen 2 en 6 rijden via Grote Kerk. Lijn 2 dan ook met GTL en tot Leidschendam Noord.
Lijnen 3 en 4 worden geknipt bij Brouwersgracht en CS.

Het is dus voor het eerst sinds tijden dat er weer trams van de Kalvermarkt naar CS hoog rijden.

BRON
kaartje centrum
kaartje Leidschendam
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd waarom lijn 2 dan met GTL's rijdt. Kunnen de RgioCitadissen niet op het bovengrondse traject via de Gravenstraat rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Als ik het goed heb is dat inderdaad de reden. Dat traject is op een paar plekken daarvoor te smal (om elkaar bijvoorbeeld te kunnen kruisen).

Overigens betekent dit aannemelijk ook dat dat weekend de Avenio's binnen blijven. Die worden nu steeds vaker ingezet op lijn 2 en ze zijn bezig met testritten op de lijnen 11 en 17.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten