Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De dienst DIVV, of hoe dat tegenwoordig mag heten, heeft bij de afdeling bruggen al langer last van de hoge gemiddelde leeftijd van het personeel, die met pensioen gaan en hun kennis niet overdragen aan nieuwe medewerkers. Een zeer gevaarlijke situatie die wel op meer plekken dreigt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
...Dus laat ze die kennis wel overdragen? Er worden nu toch ook civiele ingenieurs opgeleid?
Verder lijkt me de buitendienststelling van de tram niet echt een probleem zodra de Noord/Zuidlijn rijdt. Je kan ook prima zonder trams over de Vijzelgracht.
Verder lijkt me de buitendienststelling van de tram niet echt een probleem zodra de Noord/Zuidlijn rijdt. Je kan ook prima zonder trams over de Vijzelgracht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alsof dat de enige functie van die straat is. Daarnaast kost het waarschijnlijk weer bakken met geld zo'n vertraging. Ook niemand die zin heeft in nog zo'n Utrechtsestraat debacle, kwam geen einde aan die verbouwing destijds om exact dezelfde reden.Bram schreef:...Dus laat ze die kennis wel overdragen? Er worden nu toch ook civiele ingenieurs opgeleid?
Verder lijkt me de buitendienststelling van de tram niet echt een probleem zodra de Noord/Zuidlijn rijdt. Je kan ook prima zonder trams over de Vijzelgracht.
Is toch ongelofelijk dat men maar niet leert van dat soort ervaringen. Als dat wel het geval was, was het tenminste nog ergens goed voor. Ieder groot infrastructureel project sinds 2000 loopt op een drama uit in de stad.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik lees zojuist dat de 794 de laatste Blokkendoos is die nog in dienst is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Blijft rijden tot hij defect gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En ondertussen is het weer groot feest bij de metro.
Vandaag even een rit van Weesperplein naar A.J. Ernststraat en een uurtje later van daar naar Jan van Galenstraat. Wat kwam er voorrijden? Heen een losse en zeer knusse BN-wagen, terug een los en erg gezellig CAF'je naar Zuid . Daar op twee volle gekoppelde CAF'jes op de 50 (en ook op 53/54 zag ik dergelijke combinaties voorbij komen). En dat terwijl inmiddels al 27 van de 28 M5-stellen binnen zijn (laatst had ik immers de fabrieksnieuw blinkende en geurende 159/160 op lijn 50) en drie van de vier laatste der Zilvermeeuw-Mohikanen op de nominatie staan om deze week naar de sloper te verdwijnen (de vierde is beoogd museumstel 23. Die zag ik een tijdje geleden geparkeerd staan op het uitsterste puntje van het nieuwste noordelijke opstelspoor op de Isolatorweg. Totaal ondergeklad.)
Volgens mij gaat hier toch iets mis...
Vandaag even een rit van Weesperplein naar A.J. Ernststraat en een uurtje later van daar naar Jan van Galenstraat. Wat kwam er voorrijden? Heen een losse en zeer knusse BN-wagen, terug een los en erg gezellig CAF'je naar Zuid . Daar op twee volle gekoppelde CAF'jes op de 50 (en ook op 53/54 zag ik dergelijke combinaties voorbij komen). En dat terwijl inmiddels al 27 van de 28 M5-stellen binnen zijn (laatst had ik immers de fabrieksnieuw blinkende en geurende 159/160 op lijn 50) en drie van de vier laatste der Zilvermeeuw-Mohikanen op de nominatie staan om deze week naar de sloper te verdwijnen (de vierde is beoogd museumstel 23. Die zag ik een tijdje geleden geparkeerd staan op het uitsterste puntje van het nieuwste noordelijke opstelspoor op de Isolatorweg. Totaal ondergeklad.)
Volgens mij gaat hier toch iets mis...
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is dus zeker dat er een Zilvermeeuw gaat overblijven? :D
En de rest dus deze week eruit... jammer dat ik waarschijnlijk niet meer in Amsterdam kom deze week.
En de rest dus deze week eruit... jammer dat ik waarschijnlijk niet meer in Amsterdam kom deze week.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als men nu al overgaat op combinaties van 2x CAF moet je het ergste vrezen als straks het proefbedrijf van de Noord/Zuidlijn begint.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad. Als er geen defecten zijn zoals nu kennelijk, dan stikt het van de M5's op lijn 50 tegenwoordig. Althans,in mijn beleving is dat zo want ik heb er bijna altijd een als ik de metro pak. Een genot, vergeleken bij het pre-M5-tijdperk, waarin ik drie jaar lang dagelijks met de 50 mee moest en regelmatig een metro moest laten gaan omdat er geen muis meer bij paste. Daarom zou het mij niets verbazen als het leven van de vermaledijde BN-wagens na 2019 (= geplande buitendienststelling Amstelveenlijnboog bij Zuid, dus feitelijk het einde van lijn 51) nog wel met een aantal jaar op lijn 50/53/54 gerekt zal worden, totdat de geplande serie M7 komt (voorzien in 2027). Maar goed, dat is slechts gespeculeer van mijn zijde.
Wat betreft Zilvermeeuw nr. 23, uit enkele commentaren van tramfanaten en als ik me niet vergis ook GVB medewerkers onder Amsterdamse metrofoto's op Flickr (ik kan ze even niet zo snel vinden), begreep ik dat het inderdaad de bedoeling is dat deze wagen behouden zal blijven. Het was het stel waarmee Prinses Beatrix en Prins Claus op 14 oktober 1977 de officiële openingsrit reden. Het zal alleen een statisch object worden dan, dus helaas geen rijvaardig voertuig meer. Maar... er is kennelijk nog geen plek voor gevonden om hem te stallen, dus of het behoud al helemaal zeker is ... het zal mij benieuwen. Wortel schieten op de Isolatorweg lijkt me ook niet bevorderlijk voor het ding.
Wat betreft Zilvermeeuw nr. 23, uit enkele commentaren van tramfanaten en als ik me niet vergis ook GVB medewerkers onder Amsterdamse metrofoto's op Flickr (ik kan ze even niet zo snel vinden), begreep ik dat het inderdaad de bedoeling is dat deze wagen behouden zal blijven. Het was het stel waarmee Prinses Beatrix en Prins Claus op 14 oktober 1977 de officiële openingsrit reden. Het zal alleen een statisch object worden dan, dus helaas geen rijvaardig voertuig meer. Maar... er is kennelijk nog geen plek voor gevonden om hem te stallen, dus of het behoud al helemaal zeker is ... het zal mij benieuwen. Wortel schieten op de Isolatorweg lijkt me ook niet bevorderlijk voor het ding.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, en wat dacht je van als passagiersdienst eenmaal begint.JWM schreef:Als men nu al overgaat op combinaties van 2x CAF moet je het ergste vrezen als straks het proefbedrijf van de Noord/Zuidlijn begint.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Momenteel loopt er een aanbesteding voor nieuwe kunststof stoelen voor het CAF-materieel. Naar verwachting zal zomer 2016 de eerste CAF rondrijden met de nieuwe stoelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben benieuwd. Als ze slim zijn plaatsen ze die banken over lengte, creëer je tenminste wat meer ruimte in die krappe bakken. Is het al bekend welke kleur de buitenkant krijgt?
Trouwens niet normaal hoeveel M5's er ondergespoten met graffiti rondrijden. Wat zijn die opstelplaatsen goed beveiligd! :X
Trouwens niet normaal hoeveel M5's er ondergespoten met graffiti rondrijden. Wat zijn die opstelplaatsen goed beveiligd! :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is volgensmij nogsteeds de bedoeling om ze ook in R-Net stijl uit te dossen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Buitenkant is mij niets over bekend. Interieur wordt lichtgrijs met donkergrijze stoelen, zoals de M5 dus. Men heeft de optie om langsbanken te plaatsen onderzocht, maar dit is een te ingrijpende verbouwing gebleken. Het gangpad zou daarnaast ook te smal zijn om substantiële winst in voertuigcapaciteit en doorstroming te boeken. Uiteindelijk is ervoor gekozen de nieuwe stoelen te plaatsen op de bestaande frames.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als plaatsing van langsbanken te ingrijpend zijn zou men ook kunnen kiezen voor twee rijen enkele zetels aan weerszijden van het gangpad in plaats van een rij zetels en een rij tweezitsbankjes. In ieder geval tussen de deuren onderling en tussen de deuren en de geleding. Als je bij de bestuurderscabines die twee overgebleven tweezitsbanken handhaaft blijven er zo'n 40 (of toch 41?) zitplaatsen over. Dat is niet veel, maar een driewagentrein heeft dan nog steeds 120 a 123 zitplaatsen. 70% van een M5. Maar wel een in mijn ogen flink breder gangpad en geen benen die in de weg kunnen zitten. De winst die je dan in capaciteit en doorstromnig krijgt lijkt mij wel de moeite waard.
Overigens begrijp ik niet hoe het gangpad "te smal" kan zijn. Het Bombardiermaterieel van RET is slechts 1 centimeter breder en heeft ook deels langsbanken. Evenals het iets smallere (en in doorsnede veel kleinere) Tube Stock van Londen (2,62 a 2,63 meter), of het veel smallere Kleinprofil materieel van Berlijn (2,30 meter).
Overigens begrijp ik niet hoe het gangpad "te smal" kan zijn. Het Bombardiermaterieel van RET is slechts 1 centimeter breder en heeft ook deels langsbanken. Evenals het iets smallere (en in doorsnede veel kleinere) Tube Stock van Londen (2,62 a 2,63 meter), of het veel smallere Kleinprofil materieel van Berlijn (2,30 meter).
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat het voor een deel ook komt door het aantal deuren en de breedte van de betreffende deuren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gisterochtend om 10.10 stond de Adele-tram (2087) vertrekgereed op CS als lijn 4. Echter kon er vanwege een incident in de tram niet worden vertrokken en is hij uit omloop geraakt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik las op wijnjeminee.nl dat de koersrollen van de Metropolis het vóór het eind van het jaar het allemaal weer doen :) Wel zal het nummer ook nog even bovenin blijven staan, eerst afwachten of ze het ook goed blíjven doen.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze zeiden hetzelfde vorig jaar. Eerst zien dan geloven haha
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mee eens. Grootste bottleneck zal 'm daar in zitten qua doorstroming.Gekko123 schreef:Ik denk dat het voor een deel ook komt door het aantal deuren en de breedte van de betreffende deuren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aanrijding persoon bij de VU nu, met metro 51 richting Westwijk -o-
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Graffityspuiters hun kunst laten botvieren op metrostellen in de hoop dat ze dan in R-Net livrei terecht komen lijkt me echt bijzonder ijdel. (A)JWM schreef:Het is volgensmij nogsteeds de bedoeling om ze ook in R-Net stijl uit te dossen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou, laat 'spuit artiesten' zich op een goede wijze uitleven op de laatste zilvermeeuw.. Misschien wel een mooie afbeelding van Bea en Claus erop.
Nu ik die afvoer foto's zag.. een zilvermeeuw zónder verf op niet bestemde plaatsen kan eigenlijk ook niet.. vind ik. Zo'n 'bespoten' meeuw doet gewoon recht aan zijn tijd, de jaren 80 / 90 waarin dit het standaard beeld was.. naar mijn indruk.
Nu ik die afvoer foto's zag.. een zilvermeeuw zónder verf op niet bestemde plaatsen kan eigenlijk ook niet.. vind ik. Zo'n 'bespoten' meeuw doet gewoon recht aan zijn tijd, de jaren 80 / 90 waarin dit het standaard beeld was.. naar mijn indruk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten