Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wat ik gelezen heb is dat er in eerste instantie nog een tijdelijke afrit naar het Smakkelaarsveld komt. De definitieve busbaan vanuit de Leidseveertunnel naar het Vredenburg toe gaat namelijk dwars door de huidige fietsenstalling heen, dus die kan pas aangelegd worden zodra de eerste fase van de stalling onder Stationsplein Oost klaar is en de tijdelijke loods op het Smakkelaarsveld gesloopt kan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

Ik vraag me af of er nog een Kiosk geopend gaat worden op het perron van de sporen 20 en 21. Het zou de wachttijd aldaar behoorlijk veraangenamen :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Volgens mij was het niet de bedoeling, en komen er alleen Kiosken op perrons waar in de eindsituatie (echte) IC's komen (5/7, 8/9, 11/12, 18/19), 1-4 heeft dan een uitzondering vanwege de grote stroom reizigers die er komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

Vooralsnog zijn er voldoende overstapbewegingen tussen de IC van/ naar Den Haag en soms Rotterdam of Leiden en de aldaar stoppende sprinters. Frappant overigens dat de reizigersinformatie in de treinen (via zowel de schermen als de HC's) in alle talen zwijgt over de overstap van [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] naar [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] enzovoorts :idea:

Voor de richting Gd wordt steevast verwezen naar de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] :N
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Justin »

Hmmm, dat was me ook al opgevallen toen ik vorige week vanuit Zaltbommel naar Zoetermeer Oost moest...

Ik zou een kiosk op 20/21 overigens wel erg fijn vinden. Toen op 18/19 haalde ik ook regelmatig wat daar. En de [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] zijn op werkdagen tot 20:00 meestal wel erg druk, dus klandizie is er wel.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

waldo79 schreef:Frappant overigens dat de reizigersinformatie in de treinen (via zowel de schermen als de HC's) in alle talen zwijgt over de overstap van [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] naar [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] enzovoorts :idea:

Voor de richting Gd wordt steevast verwezen naar de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] :N
Zeker die? Die overstap is 1 minuut, die haal je nooit.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Is de Mineurslaan straks na 13/12 nog wel te gebruiken voor bussen? Want busstation wordt daar langs gelegd.
En hoe gaan bijv. de 7 en 25 dan richting Westplein?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Bussen gaan via de nieuwe HOV-baan rijden, blijkbaar krijgt die dus ook ergens een aftakking voor de richting Westplein en Vleutenseweg. Geen idee hoe het er precies uit gaat zien want ondanks flink zoeken heb ik nergens een tekening weten te vinden van hoe die HOV-baan er nu precies uit gaat zien met alle aftakkingen.
Vermoed zelf een route die loopt via de plek waar de trambaan vanaf het Jaarbeursplein op het viaduct aantakt en dan langs het tijdelijke busstation daar. Immers gaat voorbij de aantakking van de trambaan het viaduct al de lucht in om over Leidsche Rijn en fietspad heen te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:Bussen gaan via de nieuwe HOV-baan rijden, blijkbaar krijgt die dus ook ergens een aftakking voor de richting Westplein en Vleutenseweg. Geen idee hoe het er precies uit gaat zien want ondanks flink zoeken heb ik nergens een tekening weten te vinden van hoe die HOV-baan er nu precies uit gaat zien met alle aftakkingen.
Vermoed zelf een route die loopt via de plek waar de trambaan vanaf het Jaarbeursplein op het viaduct aantakt en dan langs het tijdelijke busstation daar. Immers gaat voorbij de aantakking van de trambaan het viaduct al de lucht in om over Leidsche Rijn en fietspad heen te gaan.
Als je vanuit de Leidscheveertunnel komt ga je een klein stukje omhoog en is er daarna een afslag. Vanaf CS Jaarbeurszijde ga je dus eerst omhoog, dan de Van Sijpesteijnkade over, vervolgens weer naar beneden en terwijl je naar beneden gaat kan je halverwege linksaf slaan. De afslag zit dus ergens in de helling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Ah op die manier dus, was de laatste keer dat ik daar gekeken had nog niet echt zichtbaar.
In elk geval zijn vandaag de laatste stukken van het nieuwe busstation geasfalteerd waarbij de rijbaan tussen C-perrons en het spoor in ook gelijk is aangesloten op de rijbaan van het tijdelijke busstation.
Desondanks moet er nog veel gebeuren in de ruime week die ze nog hebben, met name aan het D-perron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

Wubbo schreef:
waldo79 schreef:Frappant overigens dat de reizigersinformatie in de treinen (via zowel de schermen als de HC's) in alle talen zwijgt over de overstap van [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] naar [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] enzovoorts :idea:

Voor de richting Gd wordt steevast verwezen naar de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] :N
Zeker die? Die overstap is 1 minuut, die haal je nooit.
Ik vergiste me in de treinserie. In elk geval die van .17 en .47. Naar Gouda is dat hoe dan ook niet de snelste optie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Ik zag vanochtend dat het nieuwe tijdelijke busstation op het Jaarbeursplein (naast de tramhaltes) vorm begint te krijgen, de contouren van halteperrons zijn zichtbaar.
Het oude busstation (waar de internationale bussen nu nog stoppen) gaat 14 dec dicht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Busfoto.nl »

En een foto van dit busstation voor de langeafatandsbussen en Arriva. Komend weekend zelfs voor alle bussen die normaal vanaf Jaarbeurszijde rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wat me al een tijdje opviel vanuit de bus en vandaag nog wat meer vanuit de trein: waarom staat er op perron 18/19 eigenlijk een kap die op een zeker moment eindigt (met de afronding voor het uiteinde) en vervolgens een paar meter verderop weer een kort stukje perronkap?
Daar waar de onderbreking zit komt aannemelijk de Rabobrug, maar dat losse stukje overkapping daar voorbij ziet er zo raar uit. Vooral gezien het overkapte deel van perron 18/19 toch al behoorlijk lang is aan de zuidzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

De opgang naar de busbak aan het Smakkelaarsveld is nu ook duidelijk zichtbaar (voor de route Vredenburg - Jaarbeurszijde). Er is een soort heuveltje tegen het beton aan gestort.

Toch lijkt de planning voor het geheel me best ambitieus deze week. Op diverse plaatsen zie ik nog bekisting voor het storten van beton en er branden ook nog geen lantaarns.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Busstation Jaarbeurszijde gaat deze week opeens hard. Het C-perron is inmiddels volledig bestraat en ik zag vanmiddag ook al enkele schermen voor de actuele reisinformatie klaar hangen: zijn TBP-achtige schermen met aan de zijkant groot het perronnummer incl. bestemmingskleur erop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Blijkbaar nog geen dynamische reisinformatie op CS Jaarbeurszijde zolang het nog niet volledig af is: de DRIPs boven de halteperrons waren vanmiddag bestickerd en blijken voorlopig gewoon als een soort van XL-haltebord dienst te gaan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Tijdelijk busstation Jaarbeursplein is ook bijna af. Voor abri's op de perrons lijkt geen ruimte te zijn. Er wordt ook gelijk aangesloten op de busbaan tussen de andere busstations. Hopelijk hoeft daar niet al te vaak gebruik van gemaakt te worden, want de smal uitgevoerde looproute tussen de trams en het station wordt gelijkvloers gekruist, evenals de fietsroute naar stalling Jaarbeursplein.

Op het Smakkelaarsveld blijft het fietspad tussen de Van Sijpesteijntunnel en Vredenburg voorlopig op z'n plaats en gaat daarmee de busbaan uit de Leidseveertunnel gelijkvloers kruisen: http://cu2030.nl/archive/2015-12-09/ver ... elaarsveld. Op het Smakkelaarsveld liggen de druks bereden fietspaden van Nederland. De hachelijke situatie van voor de bouw lijkt daarmee voorlopig terug te keren. Wanneer er in het verlengde van de Van Sijpesteijntunnel een fietstunnel onder de busbaan beschikbaar komt, kan ik uit het verhaal niet opmaken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het hangt allemaal met elkaar samen: eerst moet de HOV-baan vanuit de Leidseveertunnel langs het spoor, onder Stationsplein Oost door, naar het nieuwe bus/tramstation klaar zijn. Dan kan de tijdelijke busbaan dwars door de fietsenstalling weg, waarmee de stalling afgebouwd kan worden. Zodra de eerste fase daarvan klaar is gaat die open en wordt de tijdelijke loods op het Smakkelaarsveld afgebroken. En pas wanneer die weg is kan de busbaan tussen Vredenburg en Leidseveertunnel gebouwd worden.
De busbaan die de tunnel uit komt gaat daarna nu al via een viaduct omhoog om op de hoogte van spoor 1 uit te komen, maar een vrijliggend fietspad past uiteraard pas zodra de definitieve busbaan op het Smakkelaarsveld er ligt, want op de plek waar dat moet komen ligt nu nog de busroute naar het Vredenburg in de weg. Zal dus wel iets van 2017 worden voordat bus en fiets elkaar daar niet meer kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door nvdw »

OVinspecteur schreef:Tijdelijk busstation Jaarbeursplein is ook bijna af. Voor abri's op de perrons lijkt geen ruimte te zijn. Er wordt ook gelijk aangesloten op de busbaan tussen de andere busstations. Hopelijk hoeft daar niet al te vaak gebruik van gemaakt te worden, want de smal uitgevoerde looproute tussen de trams en het station wordt gelijkvloers gekruist, evenals de fietsroute naar stalling Jaarbeursplein.
Voor zover ik kan overzien en heb begrepen, komen er geen pauzevoorzieningen op het Jaarbeursplein. Combineer dat met de beperkte opstel- en bufferruimte en er zullen toch wel wat bussen alsnog richting kantine rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Het wordt nog gevaarlijker rondom de tramhalte Jaarbeursplein dan ik eerder dacht. Ik heb eens een blik geworpen op de nieuwe lijnennetkaart van U-OV en het ziet er naar uit dat de lijnen 7, 25 en 26 daar langs gaan rijden op weg naar busstation Jaarbeurszijde. Mogelijk rijden er zelfs aan twee kanten bussen langs de trambaan. Het lijkt de nieuwe toegangsroute te zijn voor al het OV dat vanaf de Graadt van Roggenweg naar het station moet, dus ongetwijfeld ook alle A2-lijnen over een aantal maanden. Positief is wel dat de Croeselaan daarmee ten noorden van de Van Zijstweg vrij wordt van bussen, zodat ze er een plein van kunnen maken.

Voor de trampassagiers en fietsers naar de stalling Jaarbeursplein ontstaat er zodoende wel een levensgevaarlijke kruising bij de tramhalte :!: . Weet iemand of er plannen zijn om daar wat aan te doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het gevaarlijkste op dit moment is toch wel dat de tramreizigers nog moeten wennen om op de stoep te blijven: na vertrek van perron G gaan de bussen rechtsaf voor het maken van een U-bocht om terug naar de Croeselaan te gaan. Vanmiddag meerdere malen zien gebeuren dat er een stoet tramreizigers over de busbaan heen kwam (i.p.v. de stoep ernaast) wanneer er net een tram was aangekomen. Bussen deden er op dat moment minutenlang over om het busstation af te komen.

Ik moet trouwens nog even terugkomen op een vorig bericht: de nieuwe HOV-baan langs het spoor aan de centrumzijde blijkt al in februari 2016 in gebruik genomen te worden las ik in de laatste bouwkrant. Vanaf dat moment ben je al deels van een gelijkvloerse kruising af daar vermoed ik, want inmiddels is door een aanwezige damwand al goed te zien dat het fietspad uit de Sijpesteijntunnel kaarsrecht door gaat lopen onder het viaductje in de HOV-baan door, naast de doorgetrokken Leidse Rijn dus.
nvdw schreef:Voor zover ik kan overzien en heb begrepen, komen er geen pauzevoorzieningen op het Jaarbeursplein.
Er stond er vandaag wel een: een piepkleine portocabin met koffieautomaat en WC tussen perron G1 en de rijbaan terug naar de Croeselaan.

Overigens ben ik zeer benieuwd hoe men het in de volgende twee busloze weekenden wil gaan organiseren: vandaag stond U-OV nog op de oude perrons op het Jaarbeursplein, maar als alle Arriva, Connexxion en U-OV lijnen allemaal vanaf de G-perrons moeten vertrekken wordt het wel heel erg druk daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Zugführer »

OVinspecteur schreef:Positief is wel dat de Croeselaan daarmee ten noorden van de Van Zijstweg vrij wordt van bussen, zodat ze er een plein van kunnen maken.
Volgens de lijnnetkaart van U-OV en de nieuwste NDOV data blijft 81 daar voorlopig nog wel rijden ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De quizvraag voor vandaag: hoeveel graafmachines kunnen er tegelijk werken aan een busstation :P (En dan staat er nog eentje buiten beeld)...
Afbeelding

En nog wat drukte op het Jaarbeursplein...
Afbeelding

Vraag me af of ze het gaan redden om alles op tijd klaar te hebben. Perron C gaat wel goed komen, het HOV-viaduct ook, maar van perron D was nog geen spoor te bekennen op het stukje onder de stationshal na vanmiddag rond 14.30 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door nvdw »

Die portacabin zal na het weekend wel verdwenen zijn.

Dan is ook de rijrichting definitief: dan slaan de bussen komende van de G-perrons linksaf in plaats van rechtsaf, en rijden ze dus om de tramhalte heen terug naar het Westplein; of rechtsaf richting het nieuwe busstation, de buffer of de Valeriusbaan (lijn 81).

Benieuwd of de (ver)stoplichten straks beter zijn afgesteld om die bewegingen van en naar het Westplein te accommoderen, maar in Utrecht is het beter om daar niet heel hoge verwachtingen van te hebben. Behalve de voetgangersstromen zit je ook nog met verkeer voor de Jaarbeurs en met verkeer dat reizigers komt halen en brengen. Ach als dat allemaal tot dikke vertraging gaat leiden dan komt er vanzelf iemand op een kantoor in actie ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten