Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Weener; dat wordt bussen naar Leer (Ostfriesland) voor de komende weken (en/of maanden) volgens een Arrivamedewerker op persoonlijke titel.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Het is wel een mooie kans om dan maar meteen die dubbelsporige brug aan te leggen. Deze brug was één van de grote knelpunten voor het gewenste dubbelspoor.

Ik snap niet dat er al vanuit Nieuweschans bussen rijden, station Weener is gewoon nog bereikbaar vanuit Nederland.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Inderdaad; aankomst in Weener is om 20; vertrek is om 40. Mocht toch in Nieuweschans gestopt worden, dan wacht de trein daar 40 minuten voor dat het weer richting Winschoten gaat.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Volgens mij laat de beveiliging niet toe dat er gekeerd wordt in Weener. Daarnaast heb je er ook niet veel aan, want de meeste reizigers willen van Weener naar Leer en v.v. en niet naar Groningen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een wegbrug bij mij in de buurt is er een jaar of twee geleden ook uitgevaren (zelfde schipper?), dat heeft volgens mij ook ongeveer een jaar geduurd...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

BR628 schreef:Volgens mij laat de beveiliging niet toe dat er gekeerd wordt in Weener. Daarnaast heb je er ook niet veel aan, want de meeste reizigers willen van Weener naar Leer en v.v. en niet naar Groningen.
Hmm oke, maar die beveiliging is nogal overbodig geworden aangezien je geen trein vanaf de andere kant hoeft te verwachten :P

Een voordeel van doorrijden naar Weener is een kortere route met de bus. Ze hoeven dan alleen maar de B436 af te rijden. Ik neem aan dat er over een aantal dagen gewoon weer wordt doorgereden naar Weener.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Het Twitterteam van Arriva weet dus niet dat de brug achter Weener ligt. Dankzij mij weten ze dat nu wel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door JWM »

Ik zal je voordragen bij de koning voor een lintje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bjarte schreef:
BR628 schreef:Volgens mij laat de beveiliging niet toe dat er gekeerd wordt in Weener. Daarnaast heb je er ook niet veel aan, want de meeste reizigers willen van Weener naar Leer en v.v. en niet naar Groningen.
Hmm oke, maar die beveiliging is nogal overbodig geworden aangezien je geen trein vanaf de andere kant hoeft te verwachten :P

Een voordeel van doorrijden naar Weener is een kortere route met de bus. Ze hoeven dan alleen maar de B436 af te rijden. Ik neem aan dat er over een aantal dagen gewoon weer wordt doorgereden naar Weener.
Mwa, keren in Weener zou er misschien wel voor kunnen zorgen dat je ook met de bus de aansluitingen in Leer nog (nipt) haalt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Somoht »

Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Moshi »

Pim-AllianceB95 schreef:Een wegbrug bij mij in de buurt is er een jaar of twee geleden ook uitgevaren (zelfde schipper?), dat heeft volgens mij ook ongeveer een jaar geduurd...
Het zou me niet verbazen als die brug niet meer wordt hersteld. Dit is een van de rustigste spoortrajecten van Duitsland, en het heeft al tientallen bruggen/viaducten die dringend vernieuwd moeten worden. Lijkt me niet dat deze prioriteit krijgt. De kosten zouden ook gigantisch zijn afgezet tegenover het hele kleine aantal reizigers dat hier de grens over gaat. Een bus voldoet prima.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Jef400 »

Cijfers graag :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Moshi »

JeffreyMeijer schreef:Cijfers graag :Y
Waar twijfel je aan? Het kleine aantal treinen hier, het aantal bruggen/viaducten dat aan vervanging toe is, de hoge kosten per reiziger? Is allemaal makkelijk aan te tonen, maar ik ga natuurlijk niet alles voor jou uit zitten zoeken als jij alleen roept "cijfers graag", zo'n bericht kun je in elk topic wel plaatsen. Lekker lui ook, die cijfers kun je zelf ook vinden...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Jef400 »

Dit bevestigt dus precies de vooroordelen die ik al over je reacties had. Hierbij maak je dus een argumentatiefout. Als jij iets zegt, maar je weigert de cijfers te geven terwijl iemand daar om vraagt. En je gaat de ander de schuld geven. Dan draag je daadwerkelijk bij aan een fantastische discussie. Of cijfers of het is onzin.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Moshi »

Ik weiger niet cijfers te geven, als je goed leest zie je dat ik jou vraag specifiek te zijn over waar je aan twijfelt. Als ik alle relevante cijfers op ga zoeken ben ik een uur bezig...
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Moshi schreef: De kosten zouden ook gigantisch zijn afgezet tegenover het hele kleine aantal reizigers dat hier de grens over gaat. Een bus voldoet prima.
De kosten lijken me exact 0 Euro te zijn, tenminste voor de Deutsche Bahn. Waarom zouden zij betalen als een brug van hun vernield wordt?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Een woordvoerder van Arriva had het over 'een verzekeringskwestie'.
Basislijn
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Moshi »

baladid schreef:De kosten lijken me exact 0 Euro te zijn, tenminste voor de Deutsche Bahn. Waarom zouden zij betalen als een brug van hun vernield wordt?
Dat de boot tegen de brug is aangevaren betekent niet per definitie dat de boot fout zat, er is ook sprake van een miscommunicatie met de brugwachter. En als de eigenaar van de brug de schade volledig vergoed krijgt, betekent dat niet dat die dat geld ook in de brug moet investeren. Net zoals jij geen nieuwe TV hoeft te kopen als jij je gestolen TV vergoed krijgt van de verzekering.

Sowieso is het simpel herstellen van de brug waarschijnlijk niet de beste optie als men de verbinding wil behouden. Die brug is 60 jaar oud, levert hinder op voor een belangrijke scheepswerf (regelmatig wordt de brug gedemonteerd om schepen door te laten) en het enkele spoor op de brug is een beperkende factor voor de door Groningen gewenste IC Groningen - Bremen. Drie redenen waarom een nieuwe brug wel eens de beste optie zou kunnen zijn voor de lange termijn.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Het lullige is dat het beweegbare deel compleet verwoest is, zodat een noodbrug waarschijnlijk niet mogelijk is. Dat kan alleen bij een vaste overspanning. Beweegbare noodspoorbruggen bestaan zover ik weet niet. Althans, ik heb er nog nooit van gehoord...

Ik verwacht niet dat Arriva nog voor het einde van deze concessie in 2020 nog weer naar Leer gaat rijden. :cry:

Overigens betalen verzekeringen ook niet oneinding geld uit. Als je 200 miljoen euro wil voor een nieuwe spoorbrug, dan kan je vergeten dat de verzekering dat gaat betalen. Dat geld moet grotendeels van de overheid komen. Daar gaat het spaarpotje voor de Wiederlinie waarschijnlijk wel in op.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Geen haar op mijn hoofd die vermoedt dat de spoorlijn nu definitief gesloten blijft hoor :') . Man man man wat een doemscenario's.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Volgens RTV Noord is er minstens 5 jaar geen treinverkeer mogelijk. De brug is total loss en moet volledig vervangen worden.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156875/Do ... r-mogelijk
Basislijn
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Pim-AllianceB95 schreef:Geen haar op mijn hoofd die vermoedt dat de spoorlijn nu definitief gesloten blijft hoor :') . Man man man wat een doemscenario's.
Ik vrees er juist wel voor. Dr is vast heel toevallig binnenkort een Flixbus-achtige partij die Groningen-Bremen weer gaat opstarten. Over 5 jaar wil niemand anders meer dan dat.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Flixbus rijdt nu ook al 7x per dag Groningen-Leer-Oldenburg-Bremen. In OV Magazine staat dat de frequentie voorlopig niet verhoogd wordt omdat het maanden duurt om de routevergunning te wijzigen met extra ritten. Maar als het jaren gaat duren, dan is natuurlijk niet uit te sluiten dat dit toch gaat gebeuren.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Het gestrande stel dat in Leer staat komt zondag via Bad Bentheim terug naar Groningen.
https://twitter.com/Arriva_NL/status/672804202473766913
Basislijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Lijn65 schreef:Volgens RTV Noord is er minstens 5 jaar geen treinverkeer mogelijk. De brug is total loss en moet volledig vervangen worden.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156875/Do ... r-mogelijk
Het bouwen van een beweegbare brug kan in twee jaar ook wel. Maar dan moet er wel flink worden doorgewerkt en moet er snel genoeg geld voor worden vrijgemaakt. Twee zaken waar ze in Duitsland de laatste jaren niet heel erg goed in zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten