OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Somoht »

Als je die kaarten gratis maakt zal TLS linkom of rechtsom nog steeds dat geld innen maar kan je het indirect gaan betalen per transactie.... TLS zelf is gewoon een te duur bureaucratisch moloch waar we helaas voorlopig niet vanaf komen.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Zabe »

@bee:klopt, er zijn ook andere voorbelden met duurdere OVC.

Qua klantsonvriendelijken vind wel het slechtst voorbeld; nochtans die ik ken.

1. U moet verplicht uitchecken, ook met een geldig afgekochte abonnement. Dat gebeurt in de trein nergens anders in Europa. Dat betekent helaas in de rij staan bij sommige stations zoals amersfoort en zaandam.
2. U kunt niet betalen met internet. Kaarten met morting zijn niet online beschikbaar, alleen het duurste soort.
3. Bijnabonnementen hoort verplicht onbepaalde tijd, en wordt elke maand of jaar verlengd zonder toestemming. Als u wilt annuleren moet je bellen (waarom niet per internet?)"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Stilzwijgende verlenging is toegestaan volgens de wet en na de initiële contractperiode mag je per maand opzeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Zabe »

Ik zeg niet dat het tegen de wet is. Ik vind het alleen maar jammer dat je geen andere keuzen heeft.

De voorwarden zijn bijzonder onklantvriendelijk.
Voor een jaar daluren korting kaart bijvoorbeld:
- je mag niet opzeggen de eerste 10 maanden. Het heeft geen zin om te bellen.
- je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.
- je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.
- je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.

Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren. Of heb ik dat gedroomd? :) misschien is het Europees recht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Je bent niet verplicht een abonnement te kopen als de voorwaarden je niet bevallen natuurlijk...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tochjo »

Zabe schreef:je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.
Er geldt een opzegtermijn van twee weken. In het begin van de laatste maand opzeggen is dus mogelijk.
Zabe schreef:je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.
NS stuurt vier tot zes weken voor de verlenging een aankondiging van de verlenging. Dat geeft dus een herinnering en nog genoeg tijd om het op te zeggen. Merk op dat na een jaar doorlopende abonnementen maandelijks opzegbaar zijn. Ben je net te laat, dan betaal je dus één maand extra. Voor iemand met Dal Voordeel komt dat neer op 4,17 euro. De 50 euro worden wel geïncasseerd, maar het grootste deel wordt weer gerestitueerd als de beëindiging voltooid is.
Zabe schreef:je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.
NS biedt ook manieren om een abonnement online op te zeggen, bijvoorbeeld per chat, mailcontact per contactformulier, Twitter of Facebook. In voorkomende gevallen kan een moderator van het forum ook helpen. Zie deze pagina voor de verschillende contactmogelijkheden.
Zabe schreef:Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren.
Dat klopt, maar dat kan dus ook.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Zabe »

NS heeft toch een monopolie op trein reizen :)
En ik ben ook tevreden met het product zelf.

Gewoon jammer dat een overheid-gecontroleerd bedrijf gedraagt zich zoals een NLenergie of MediaMarkt qua klantvriendelikheid...
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Zabe »

@tochjo: ik wist niet dat het per chat/mail kon; bedankt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Ik heb de betreffende aflevering niet gezien, maar het zal zeker niet de meest klantonvriendelijke zijn. En zelfs het duurste durf ik nog wel te betwijfelen.
Op sommige punten is de ov-chipkaart minder slecht dan de ov-kaarten in het buitenland. Bijvoorbeeld op het gebied van saldo terugvragen aan de balie. Hier kost dat € 2,50, in Stockholm € 5,30 en in Lissabon, Porto en Bilbao is het zelfs helemaal niet mogelijk.

Maar als je overall kijkt (aanschaf-/verlengingskosten, vervangingskosten, geldigheidsduur en kosten voor saldo terugvragen), is de Nederlandse kaart de allerslechtste van Europa.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Z2N »

Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Zabe »

Z2N schreef:Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y
Ja inderdaad. Zeker voor de bus is het een winst.

Alleen maar het vreselijke uitchecken met een abonnement zou ik liever kwijt zien. Of ten minste meer palen, op sommige stations moet je altijd in de rij staan (zaandam, amersfoort)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

De paaltjes op station Boskoop zijn waarschijnlijk ergens in de loop van woensdagmiddag defect gegaan, aangezien een check-uit rond half vier 's middags nooit in Mijn NS zichtbaar is geworden, de restitutie daarvoor heb ik overigens vrijdagochtend ingediend en die is zaterdagochtend al goedgekeurd.

Donderdagochtend waren de paaltjes op het station ook zichtbaar buiten dienst als in dat de rode lampjes branden. Nog voor het middaguur heeft NS echter twee verplaatsbare palen op het station geplaatst. De paaltjes op het perron werken nog steeds wisselend wel/niet maar de verplaatsbare palen staan er gelukkig nog :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

Kunnen die palen dan niet of afstand aan of uitgezet worden (bij de RET is dit wel het geval, zowel met palen als met poortjes)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Ik heb vernomen dat er in de buurt van het station een kabel voor telecommunicatie is doorboord door een klusbedrijf. De gehele straat waar het station ligt heeft vanaf woensdagmiddag geen telefonie en soms ook geen internet gehad. Of het al helemaal verholpen is weet ik niet, mijn eerdere ervaringen met doorboorde kabels is dat KPN er verbazingwekkend lang over kan doen het op te lossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

Oké ... dan maakt het niet meer uit of de paaltjes op afstand bediend kunnen worden of niet.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Globetrotter »

Hebben jullie allemaal de petitie tegen de hoge aanschafkosten e.d van de ov- chipkaart ondertekend?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Nee, flauwekul petitie. Investeer liever in efficiency en klanttevredenheid bij TLS.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Iedere cent die extra in TLS gestoken wordt, zal in de zakken van de directie van dat corrupte bedrijf verdwijnen, dus dat heeft geen zin. :neg:

Vanzelfsprekend heb ik die petitie van Consusmentenbond en Rover getekend. Eigenlijk al direct nadat hij werd geopend. Vanmorgen stond de teller nog op zo'n 27.000. Nu, op de slotdag dat hij opengesteld is, staat hij op 69.611. Zeer waarschijnlijk gaat de 70.000 wel gehaald worden :pos:

Één ding is in elk geval zeker: TLS kan niet meer zeggen dat 'slechts een klein deel' ontevreden is, want het tegendeel is waar.
Laatst gewijzigd door Tristan op za 02 jan 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Post »

Dat ligt aan je definitie van een klein deel. Want hoeveel chipkaarten zijn er in Nederland?
Per week reizen ruim 2,8 miljoen mensen met hun OV-chipkaart. Volgens Translink https://www.translink.nl/nl-NL/Persinfo ... en-cijfers
Dus 70.000 mensen van de 2,8 miljoen. Ik zou dat een klein deel noemen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Niet iedereen die de petitie wel steunt, zal hem ook ondertekenen. Bijvoorbeeld als men denkt dat het geen nut heeft om hem te ondertekenen.

Maar als je zo gaat redeneren zoals jij doet, kun je wel iedere petitie over ieder willekeurig onderwerp onderuithalen. Politiek-Den Haag heeft niet voor niets een grens getrokken bij 40.000 geldige handtekeningen om een onderwerp op de politieke agenda te zetten.

Met andere woorden: als een petitie meer dan 40.000 geldige handtekeningen heeft, kun je er gemakshalve van uitgaan dat 'een aanzienlijk deel' de petitie ondersteund.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Vinny »

Ik vind het vooral jammer dat de OV chipkaart het reizen voor incidentele reizigers duurder en lastiger heeft gemaakt. Dat had niet hoeven gebeuren als daar bij voorbaat betere uitgangsvoorwaarden voor waren gesteld, met de verplichting van de overheid jegens de vervoerders om zich daaraan te houden voordat het oude papieren kaartsysteem zou worden "uitgezet".

Ik heb zelf een abonnement van de NS, en voor mij persoonlijk is treinreizen goedkoper en makkelijker geworden en de chipkaart kost me dus ook nog eens geen (extra) geld, dat zit bij het abonnement inbegrepen. Mij zul je de petitie dus niet zien tekenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...

Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door webguy »

Ah, nog steeds niet gefixt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...

Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.
Als je de bovenstaande melding op het NS serviceforum doet heb je kans dat het opgelost wordt :idea: . I.p.v. hier te klagen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door waldo79 »

Ik vind dat forum niet erg prettig...als ik iets gedaan wil hebben wat niet in 'Mijn NS' kan is de klantenservice vaak een betere optie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten