Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Ardan schreef:Dat kopmaken zal altijd moeten, of je moet helemaal via de andere kant Groningen binnen kunnen rijden door een nieuwe spoorlijn aan te leggen, dat wordt hem dus echt niet.
Of je moet de boog Haren-Waterhuizen gebruiken, maar dan kun je niet in Groningen stoppen.
Na de verbouwing hoeft dat niet meer, de meeste sporen worden doorlopend (het plan bestaat om treinen vanuit bijvoorbeeld Nieuweschans naar de Eemshaven door te laten rijden om een directe trein tussen Groningen Europapark en Groningen Noord te krijgen). En theoretisch kun je nu ook al via spoor 6 en 7, die lopen door. Blijft natuurlijk dat je na de brug over het Hoornsediep moet elektrificeren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Kevster schreef:
Ardan schreef:Dat kopmaken zal altijd moeten, of je moet helemaal via de andere kant Groningen binnen kunnen rijden door een nieuwe spoorlijn aan te leggen, dat wordt hem dus echt niet.
Of je moet de boog Haren-Waterhuizen gebruiken, maar dan kun je niet in Groningen stoppen.
Na de verbouwing hoeft dat niet meer, de meeste sporen worden doorlopend (het plan bestaat om treinen vanuit bijvoorbeeld Nieuweschans naar de Eemshaven door te laten rijden om een directe trein tussen Groningen Europapark en Groningen Noord te krijgen). En theoretisch kun je nu ook al via spoor 6 en 7, die lopen door. Blijft natuurlijk dat je na de brug over het Hoornsediep moet elektrificeren.
Het ging over Randstad - Leer>Bremen>enz.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Bjarte schreef:Klopt er zijn nieuwe stations gepland in Bunde en Ihrhove. Dat stond gepland voor 2017. Ik neem aan dat die plannen voorlopig de ijskast in gaan, want om nou een treintje naar Ihrhove te laten boemelen is voor die paar reizigers niet echt interessant.
Ik ving ergens op dat ze de komende vijf jaar wat gaan knutselen ergens aan die lijn. Als je dan toch bezig bent kun je meteen die stations gaan bijbouwen :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:
Bjarte schreef:Klopt er zijn nieuwe stations gepland in Bunde en Ihrhove. Dat stond gepland voor 2017. Ik neem aan dat die plannen voorlopig de ijskast in gaan, want om nou een treintje naar Ihrhove te laten boemelen is voor die paar reizigers niet echt interessant.
Ik ving ergens op dat ze de komende vijf jaar wat gaan knutselen ergens aan die lijn. Als je dan toch bezig bent kun je meteen die stations gaan bijbouwen :)
Ja iets met een brug toch?
🍉
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Ardan schreef:
Kevster schreef:
Ardan schreef:Dat kopmaken zal altijd moeten, of je moet helemaal via de andere kant Groningen binnen kunnen rijden door een nieuwe spoorlijn aan te leggen, dat wordt hem dus echt niet.
Of je moet de boog Haren-Waterhuizen gebruiken, maar dan kun je niet in Groningen stoppen.
Na de verbouwing hoeft dat niet meer, de meeste sporen worden doorlopend (het plan bestaat om treinen vanuit bijvoorbeeld Nieuweschans naar de Eemshaven door te laten rijden om een directe trein tussen Groningen Europapark en Groningen Noord te krijgen). En theoretisch kun je nu ook al via spoor 6 en 7, die lopen door. Blijft natuurlijk dat je na de brug over het Hoornsediep moet elektrificeren.
Het ging over Randstad - Leer>Bremen>enz.
Haha, leggen we meteen de Zuiderzeelijn aan ;)
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Ik ben toch wel benieuwd hoe men bij RTV Noord bij het volgende komt: "Tussen onze provincie en Duitsland pendelen dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met de trein."
Basislijn
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door gpvos »

Lijn65 schreef:Ik ben toch wel benieuwd hoe men bij RTV Noord bij het volgende komt: "Tussen onze provincie en Duitsland pendelen dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met de trein."
Misschien tellen ze iedereen mee die een stukje in die trein meerijdt, al is het maar tussen Hoofdstation en Europapark? Anders zou ik het ook niet weten.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Moshi »

Lijn65 schreef:Ik ben toch wel benieuwd hoe men bij RTV Noord bij het volgende komt: "Tussen onze provincie en Duitsland pendelen dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met de trein."
Dat getal kwam SuperGhost ook al mee aanzetten. Heb rondgekeken op hun site, maar het nergens zien staan. Kan me ook niet voorstellen dat ze het zo opschrijven, je hoeft daar maar 1 keer in de buurt te zijn geweest om te weten dat het niet klopt :) Heb je een link?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Statler Rail schreef:Het lullige is dat het beweegbare deel compleet verwoest is, zodat een noodbrug waarschijnlijk niet mogelijk is. Dat kan alleen bij een vaste overspanning. Beweegbare noodspoorbruggen bestaan zover ik weet niet. Althans, ik heb er nog nooit van gehoord...
Het kan wel, maar 'tis wel iets hoogst zeldzaams. In Dordrecht heeft men tijdens de ombouw van de spoorbrug tijdelijk een vast brugdeel omgebouwd tot hefbrug. Of zoiets bij deze brug kan hangt natuurlijk wel af van de vaargeulen in de Eems (is die diep genoeg om op een andere plek de brug te passeren). Dan zou je het nu kapot gevaren stuk door een noodbrug kunnen vervangen.
Klein detail is echter dat in dat voorbeeld wat ik hierboven noemde die ombouw alleen al 4 jaar duurde, dus als je in 5 jaar een nieuwe brug kunt bouwen is dat allicht handiger :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Tochjo »

Moshi schreef:
Lijn65 schreef:Ik ben toch wel benieuwd hoe men bij RTV Noord bij het volgende komt: "Tussen onze provincie en Duitsland pendelen dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met de trein."
Dat getal kwam SuperGhost ook al mee aanzetten. Heb rondgekeken op hun site, maar het nergens zien staan. Kan me ook niet voorstellen dat ze het zo opschrijven, je hoeft daar maar 1 keer in de buurt te zijn geweest om te weten dat het niet klopt :) Heb je een link?
"Op het traject Groningen-Leer reizen dagelijks gemiddeld twee- tot drieduizend reizigers met de trein. In die cijfers zijn ook reizigers tussen bijvoorbeeld Winschoten en Groningen meegerekend." Bron
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

Strategische actie van FlixBus.
Geef die Poolse kapitein een fles wodka, laat hem de ouwe schuit flink tegen de Friesenburg op varen, en de eerste maanden van het traject Groningen - Leer zijn veilig gesteld. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Tochjo schreef:
Moshi schreef:
Lijn65 schreef:Ik ben toch wel benieuwd hoe men bij RTV Noord bij het volgende komt: "Tussen onze provincie en Duitsland pendelen dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met de trein."
Dat getal kwam SuperGhost ook al mee aanzetten. Heb rondgekeken op hun site, maar het nergens zien staan. Kan me ook niet voorstellen dat ze het zo opschrijven, je hoeft daar maar 1 keer in de buurt te zijn geweest om te weten dat het niet klopt :) Heb je een link?
"Op het traject Groningen-Leer reizen dagelijks gemiddeld twee- tot drieduizend reizigers met de trein. In die cijfers zijn ook reizigers tussen bijvoorbeeld Winschoten en Groningen meegerekend." Bron
Dan hebben ze het dus aangepast. die laatste zin stond er gisteravond nog niet.
Basislijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Dan zullen ze dus alle reizigers van de stations Scheemda t/m Leer hebben gepakt want anders is het wel erg weinig.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door gpvos »

Daniel schreef:
Statler Rail schreef:Beweegbare noodspoorbruggen bestaan zover ik weet niet.
Het kan wel, maar 'tis wel iets hoogst zeldzaams.
Ik las onlangs dat er tijdens de aanleg van de A2 ook een tijdelijke hefbrug heeft gestaan op de plek waar later de overweg in de A2 kwam: https://wimwegman.wordpress.com/2010/06 ... -overstak/ .
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Ik snap niet dat Arriva nu in Nieuweschans stopt en niet gewoon doorrijdt naar Weener. Van daaruit kan de bus snel langs de dijk naar Leer, daar de brug over, rechts langs de haven zo naar het station. Daarmee bespaar je nogal wat tijd in verhouding tot met een bus te rijden vanaf Nieuweschans-Bunde(ja sommigen rijden echt door Bunde heen in plaats erom heen)-Weener-Leer
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Weener is niet uitgerust om te keren. Als de stremming 5 jaar duurt zal men det wel nog doen, denk ik.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

En de aansluiting met de IC/RE naar Bremen is toch weg, of je nu met de bus vanaf Nieuweschans gaat of vanaf Weener. Plus vergeet niet dat de omlopen en diensten momenteel zo in elkaar zitten dat er tussen vertrek uit Nieuweschans, keren in Leer en aankomst in Nieuweschans ruim 1,5 uur zit. Dat materieel moet nu dus 1,5 uur overstaan in Nieuweschans, en dat kan je daar wel kwijt en niet in Weener.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door bartjemestrom »

Ga er maar vanuit dat er nieuwe dienstpakketten komen waar men sneller weg kan uit Bad Nieuweschans.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

BR628 schreef:Dat materieel moet nu dus 1,5 uur overstaan in Nieuweschans, en dat kan je daar wel kwijt en niet in Weener.
Een half uur, je kunt nu met een omloop minder doen. Ofja 50 minuten, zoiets.
Ik doe ook maar wat
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Klaasje schreef:Dan zullen ze dus alle reizigers van de stations Scheemda t/m Leer hebben gepakt want anders is het wel erg weinig.
Die 2000 tot 3000 riezigers gaat om het aantal reizigers tussen Weener en Leer, lees ik net op een ander forum. Het aantal reizigers dat per dag de grens overstak is de laatste maanden gegroeid naar 500 per dag.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Ik meen dat er juist weinig tijd zit tussen de trein van Weener naar Leer en van Leer naar Weener. Die kruisten elkaar volgens mij ergens net waar het dubbel spoor werd op de spoorlijn Papenburg-Leer.
Die korte tijd kan dan toch prima benut worden om even te wachten op Weener en dan terug te rijden? Aankomst -.22 en vertrek -.39 is toch prima te doen?

(info op basis van wat ik vermoedde door in de buurt van de brug te wandelen en wat ik ook terugzie in de dienstregeling: http://www.arriva.nl/uploads/media/Gron ... er_v.v.pdf)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Ardan schreef:
BR628 schreef:Dat materieel moet nu dus 1,5 uur overstaan in Nieuweschans, en dat kan je daar wel kwijt en niet in Weener.
Een half uur, je kunt nu met een omloop minder doen. Ofja 50 minuten, zoiets.
In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is toch echt anders. Een omloop minder betekend een compleet nieuw dienstenpakket en dat ga je niet in een paar dagen geregeld krijgen.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door OVwatcher »

Een nieuw dienstenpakket zou wel snel moeten kunnen. Ik neem aan dat er dienstenpaketten klaar liggen voor als die brug eruit moet voor een cruiseschip.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Je kan dat niet zomaar zeggen zonder interne kennis te hebben.

De CAO kan dergelijke wijzigingen tegenhouden, de tijd die het kost om diensten aan te passen kan zomaar een paar weken zijn en als Arriva de dienstenpakketten meteen voor het hele dienstregelingsjaar maakt en dat door de vakbonden laat afstempelen ben je ook in de aap gelogeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

En daar komt nog bij dat het hier niet om bus maar om trein gaat. Dus alles wat je doet moet ook nog eens in het systeem van ProRail ingeregeld zijn. Dat is een factor die nog meer werk met zich mee brengt dan een nieuw dienstenpakket voor een bepaalde busconcessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten