Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Waarom moet je continu het wiel opnieuw uitvinden -o- Die lijnen daar rijden al langer ongeveer dezelfde route dan dat alle forumleden bij elkaar oud zijn. :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

Ach laat dat manneke toch, wanneer je een serieus verbetervoorstel hebt dan kun je sowieso beter contact opnemen met de huidige vervoerder in een gebied.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Sowiezo mis ik enige vorm van ideologie in deze plannen, ik zie namelijk vooral veel samenlooptrajecten (bus Maastricht - Luik, t'es sérieux?), kleine en infrequente lijntjes (losse stadsbus Geleen, terwijl Geleen samen met Sittard één agglomeratie vormt), en bovenal veel buslijnen waarbij niet gelet is op wat de vraag zou kunnen zijn (te veel tangentiële lijnen en te weinig radiale lijnen). Gooi daar nog de compleet nutteloze snelbuslijnen Maastricht-Heerlen en (nog wel het allerergste) Maastricht - Airport - Geleen Oost, en het is duidelijk dat ArrivaBas alleen maar busjes wil laten rijden, in plaats van reizigers wil bedienen. :X

Daarom een voorstel: beargumenteer voor alle lijnen die je bedenkt, waarom deze lijn op een bepaalde manier wil lopen. Wat is de doelgroep, waar zou deze doelgroep behoefte aan hebben, wat zijn de alternatieven? En pas als je deze hebt, kom je met een nieuw voorstel. Op die manier kan er namelijk positieve kritiek gegeven worden. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ahum... Weer lekker aardig, zeg. Heb je een ochtendhumeur ofzo?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Z2N legt het nog netjes uit hoor Bas. Alleen waar 'wij' als community tegenaan lopen. Is het feit dat de plannen niets meer dan een paar gezette lijntjes op een google bestand zijn. We kunnen er dus niets mee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

bus Maastricht - Luik, t'es sérieux?
TEC rijdt dat ding nu ook... Wellicht een andere route, maar toch.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Lijn65 »

In het kader van argumentatie: waarom heb je er voor gekozen om lijn 66 en lijn 61 als twee aparte lijnen te laten rijden? En waarom heb je er voor gekozen om lijn 66 naar Eijsden te laten rijden in plaats van naar Maastricht zoals de lijnvoering op die route nu is?
De route die je voorstelt voor lijn 2 in Sittard is trouwens onmogelijk. Kijk nog maar eens goed naar het stukje vanaf Rijksweg Zuid naar de Haagstraat. Daarnaast denk ik sowieso niet dat dat een erg zinvolle lijn is.
Basislijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

ArrivaBas schreef:Ahum... Weer lekker aardig, zeg. Heb je een ochtendhumeur ofzo?
Als je een idee hebt, en het neerzet op een forum ter beoordeling, moet je er niet raar van opkijken dat je idee beoordeeld wordt. Mijn beoordeling dan bekritiseren is niet echt de bedoeling, in de plaats daarvan zou ik ernaar luisteren om een beter plan te maken. Tenzij je dat niet wilt natuurlijk, maar dan moet je je natuurlijk de vraag stellen waarom je dat plan dan neer hebt gezet... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
dit is n kaartje van een ver uitgebreid Metronet
meer iets voor 15-30 jaar verder (als niet nog verder)

maar toch wel leuk om te posten
bon jour
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Zoals Z2N ook al aangaf in het topic 'Uitbreiden metronetwerk Rotterdam': Zou je ook een toelichting kunnen geven op je lijnnennet? Lukraak lijntjes tekenen op een Google Maps kaartje kan iedereen wel. Het gaat om het idee dat erachter zit. Zonder een idee is in een OV-project eigenlijk al vanaf begins af aan gedoemd te falen.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door renevisscher »

Ik vind het wel erg veel "metro", ook op bestaande NS sporen, waar een combi Metro-Trein mij niet (altijd) mogelijk lijkt. Wellicht is een term S-Bahn/RER ofwel gewoon sprinter hier beter op zijn plaats.

Verder vind ik de kaart wel erg op Rotterdam/Den Haag gericht en mis ik, met name rond Amsterdam, nog een aantal gesuggereerde metro lijnen die ik in een overzicht als dit dan wel in enige vorm zou verwachten. (Noord/Zuid lijn naar Zaanstad/Purmerend, Oost/Westlijn, metro naar Almere, metro naar Schiphol, Metro naar Scheveningen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Ik snap die lijnen Dordrecht - Rotterdam Alexander niet. :? Als er al een metrolijn vanuit de Drechtstdeen naar Rotterdam moet, lijkt me dat meer op Rotterdam-Centrum gericht moet zijn dan op Alexander. Ik zou die lijn dus via station Lombardijen en Zuidplein naar het centrum laten gaan.

Verder is een metrolijn richting Nieuw-Beijerland compleet onrendabel. Een metrolijn naar Oud-Beijerland zou eventueel nog wel kunnen, maar dan zou ik eerder lijn E vanaf Slinge doortrekken langs Rhoon-Portland (met een station aldaar) en dan onder de Oude Maas door naar Oud-Beijerland.

Een metrolijn voor het Westland is compleet overbodig, maar een tramverbinding tussen Naaldwijk en Den Haag vind ik nog niet eens een heel gek idee.

Je lijn T snap ik ook al niet helemaal: als je al een metroverbinding aanlegt richting Berkel & Rodenrijs, trek hem dan gelijk door naar Zoetermeer.

En een metrolijn Dordrecht - Werkendam? :lol: :') Er zijn nu al niet genoeg reizigers om de bus de hele dag te laten rijden. :')

De overige forummers mogen je overige plannen van commentaar voorzien. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door MarkNL »

Meltrain schreef:Verder is een metrolijn richting Nieuw-Beijerland compleet onrendabel. Een metrolijn naar Oud-Beijerland zou eventueel nog wel kunnen, maar dan zou ik eerder lijn E vanaf Slinge doortrekken langs Rhoon-Portland (met een station aldaar) en dan onder de Oude Maas door naar Oud-Beijerland.
Om even een klein zijstraatje te nemen, op de plantekening van de Beneluxlijn staan twee lijntjes bij Tussenwater naar Beijerland. Hoe de RET dat verder voor zich ziet (of zag inmiddels) is mij volledig onbekend, maar interessant is dat ze dit op de kaart hebben gezet is al opmerkelijk genoeg. Terplekke heb ik nooit een voorbereiding in de constructie gezien die hierop wijst verder (in tegenstelling tot de uitloopsporen bij Schiedam voor de Hoekse Lijn bijvoorbeeld). Ook qua planvorming is mij niks bekend.

Afbeelding
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

@renevisscher: de term metro is ook vaak niet de goede term, deze kaart begon zo, maar breide zich verder uit later. de beste term die ik kan bedenken is: Randstadrail, want het zijn sporen (met verschillend materieel) in de Randstad. als lijnen de zelfde naam hebben (zoals: Rotterdam, Drechsteden) heeft het het zelfde materieel.

ik wilde n "metro" naar Almere, Zaanstad en meerdere naar Schiphol maken/plannen. maar ik kwam altijd uit op dat de trein al ligt op de snelste en meest bebouwde gebieden met geen plaats voor extra stations
mijn criteria zijn misschien laag maar een metro door een lang stuk weiland om hele kleine dorpjes te bereiken als muiden of Lippendam is toch echt te onwaarschijnlijk (zelfs voor mij)

ik neem alleen spoor over als het 4 spoors is en/of het de huidige Sprinter kan vervangen (met uitzondering op lijn O)

@Meltrain
die metro is niet echt voor Dordt naar Rotterdam, meer Ridderkerk, Krimpen naar Rotterdam en Drechtsteden naar Dordt, daarnaast is het niet zo ver van Kralingse zoom (waar men nu heen reist) en dus nog steeds sneller dan de bus zal zijn

onrendabel? geld was niet echt de focus als je naar het aantal tunnels kijkt (of het aantal gebouwen dat gesloopt moet worden als je niet wist dat het tunnels waren. daarnaast leek mijn Oud-Beijerland juist onrendabeler. want n bus nemen over de A29 zal je altijd sneller brengen.

Lijn H had ik gemaakt omdat het vrij grote plaatsen zijn zonder enige rail connectie, (wat weinig voor komt) en zullen dus waarschijnlijk het gebruiken

Metrolijn CH (momenteel is mn Cyrilische Toetsenboord stuk) had ik gemaakt omdat ik hier in Dordt vaak hoor dat de verbinding belangrijk is, geen idee waarom, maar zij zullen het wel beter weten, daarnaast in 15/30 jaar kunnen ze werk in Dordt promoten in combinatie met de lijn


dit moet je eigenlijk niet zien als n metronet maar meer als een OV-United onder de naam: Randstadrail (dus eigenlijk gewoon Rnet maar dan met mooiere kleuren)
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef:En een metrolijn Dordrecht - Werkendam? :lol: :') Er zijn nu al niet genoeg reizigers om de bus de hele dag te laten rijden. :')
De 620 is inderdaad nóóit vol. hooguit 10 reizigers.
Meltrain schreef:De overige forummers mogen je overige plannen van commentaar voorzien. (A)
- Lijn D niet meer naar Spijkenisse. Nieuw Beijerland lijkt me niet rendabel.
- Lijn F is dan wel de huidige 3 van RandstadRail, maar is het wel mogelijk om zo'n tram te veranderen in een metro?
- Zelfde verhaal voor Lijn G, maar dan voor de tram 4.
- Dus jij wilt lijn 2 doortrekken naar Vlaardingen en ook nog veranderen in een metro? Lijkt mij het vragen om problemen met de boeren.
- Kijk wel goed of er niks in de weg staat. Het lijkt of je sommige van je lijnen dwars door huizen heen wilt bouwen.
- Een metro door Lisse? wie heeft een verbinding IJmuiden - Lisse - Wassenaar nodig?
- Lijn V lijkt mij totaal overbodig. Je moet zelfs het station dan nog bouwen.
- De MerwedeLingelijn inkorten tot Gorinchem? dat is een van de domste zetten.
- Haarlem - Uitgeest kan prima met de trein (Lijn Z)
Ik kan concluderen dat ik dan het liefst alles zo laat. Het lijkt nergens op -o- -o-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

@ArrivaBas
1 heb ik al beantwoord! :roll:
2 heb ik al beantwoord! :roll:
3 heb ik al beantwoord! :roll:
4 heb ik al beantwoord! :roll:
5 lijn 2?
6 Tunnels!!
7 in 30 jaar
8 hoe is deze lijn overbodig. NS overweegt zelf een station te bouwen, door 1 metro 1 spoors te laten rijden kan hij elke 3/1 minuut rijden
9 vanaf Gorkum gaat nog steeds n trein
10 een trein met veel stations
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

De bedoeling was wel dat je begrijpbaar onderbouwt. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Daarnaast mag de trein wel veel stations hebben tussen Haarlem en Uitgeest. Maar metro's halen die snelheid daar niet. En zoveel langzamer is het sprintermaterieel niet met optrekken en afremmen. 4 stoptreinen per uur past daar ook nog. Metro's daar zou kapitaalvernietiging zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

W0rteltje schreef:8 hoe is deze lijn overbodig. NS overweegt zelf een station te bouwen, door 1 metro 1 spoors te laten rijden kan hij elke 3/1 minuut rijden
Ik denk dat de bus zelfs dan nog sneller is, en verwar dit station niet met het verplaatste Zuidstation van Dordrecht. :Y
W0rteltje schreef:9 vanaf Gorkum gaat nog steeds n trein
Het lijkt mij handiger om deze rechtstreekse verbinding niet in tweeën te knallen :idea:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

@JeffreyMeijer Metro lijn Z is meer voor Beverwijk en Heemskerk en voor UItgeest naar Heemskerk/Beverwijk

@ArrivaBas nope en nope en probably
bon jour
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

en nogmaals
metro is eigenlijk niet de goede naam
de beste naam is: RandstadRail
want het is niet allemaal onder de grond, en gebruikt soms materieel dat eerder lijkt op n tram of trein

de enige reden waarom het Randstadrail heet in plaats van Rnet is omdat Randstadrail mooier gekleurd materieel heeft
bon jour
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

W0rteltje schreef:
@Meltrain
die metro is niet echt voor Dordt naar Rotterdam, meer Ridderkerk, Krimpen naar Rotterdam en Drechtsteden naar Dordt, daarnaast is het niet zo ver van Kralingse zoom (waar men nu heen reist) en dus nog steeds sneller dan de bus zal zijn
Laat die lijn dan naar Kralingse Zoom gaan en niet naar station Alexander. In de buurt van Kralingse Zoom zitten de EUR, de Hogeschool Rotterdam en veel bedrijven die allemaal veel reizigers(potentieel) hebben. Deze reizigers maak je niet blij door eerst relatief vlak langs Kralingse Zoom te gaan en ze vervolgens met alsnog met een overstap op Prinsenlaan (of all places...) op te zadelen.
W0rteltje schreef:onrendabel? geld was niet echt de focus als je naar het aantal tunnels kijkt (of het aantal gebouwen dat gesloopt moet worden als je niet wist dat het tunnels waren. daarnaast leek mijn Oud-Beijerland juist onrendabeler. want n bus nemen over de A29 zal je altijd sneller brengen.
Nee hoor, als je lijn E verlengt zoals in mijn plan is die metro altijd sneller dan een bus over de A29, omdat de metro namelijk sneller mag rijden, geen omweg heeft en er (vanuit Rotterdam-Centrum) niet meer overgestapt hoeft te worden op het Zuidplein.
Nieuw-Beijerland heeft veel te weinig potentiële reizigers voor überhaupt een railverbinding en dan maakt de metro in jouw plannen ook nog eens een omweg via Hoogvliet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Suus »

MarkNL schreef:
Meltrain schreef:Verder is een metrolijn richting Nieuw-Beijerland compleet onrendabel. Een metrolijn naar Oud-Beijerland zou eventueel nog wel kunnen, maar dan zou ik eerder lijn E vanaf Slinge doortrekken langs Rhoon-Portland (met een station aldaar) en dan onder de Oude Maas door naar Oud-Beijerland.
Om even een klein zijstraatje te nemen, op de plantekening van de Beneluxlijn staan twee lijntjes bij Tussenwater naar Beijerland. Hoe de RET dat verder voor zich ziet (of zag inmiddels) is mij volledig onbekend, maar interessant is dat ze dit op de kaart hebben gezet is al opmerkelijk genoeg. Terplekke heb ik nooit een voorbereiding in de constructie gezien die hierop wijst verder (in tegenstelling tot de uitloopsporen bij Schiedam voor de Hoekse Lijn bijvoorbeeld). Ook qua planvorming is mij niks bekend.

https://monosnap.com/file/4QOlGWOqp3iP7 ... 29vGLI.png
Er zitten wel twee rare stompjes in het viaduct tussen Tussenwater en Hoogvliet die ik nooit ergens verklaard heb gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

W0rteltje schreef:@JeffreyMeijer Metro lijn Z is meer voor Beverwijk en Heemskerk en voor UItgeest naar Heemskerk/Beverwijk
Waar het aantal treinen per uur is teruggebracht naar 2 per richting omdat het reizigersaanbod daar tegenvalt. Laat het lekker zoals het is. Dit zou echt geldverspilling zijn. Kun je het geld beter als wc-papier gebruiken :evil:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

JeffreyMeijer schreef:Kun je het geld beter als wc-papier gebruiken :evil:
Ooofffff......

Afbeelding
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten