Verandert er dan wat voor Prorail als er in Weener gekeerd wordt? Weener valt buiten het bereik van Prorail.Dus alles wat je doet moet ook nog eens in het systeem van ProRail ingeregeld zijn
Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Je kunt momenteel niet naar Weener rijden, want de beveiliging is niet geschikt om daar te keren. Enige optie is om als Sperrfahrt van/naar Weener te rijden, wat wil zeggen dat je op zicht moet rijden. Daarmee schiet je helemaal niks op want de aansluitingen in Leer haal je ook met de bus vanaf Weener niet. Dus is het logistiek gezien handiger om dat vanaf Nieuweschans te doen. Per trein naar Weener rijden is dus vooralsnog niet aan de orde.
Re: Trein Groningen - Leer
Wat niet is, kan nog komen. De komende jaren ligt er echt nog geen nieuwe brug
Re: Trein Groningen - Leer
Even ter relativering:
Weener is een stadje van ruim 15.000 inwoners. Dat is ongeveer de helft van Leer en meer dan de gemeente Winsum of Bedum. Dus dat is zeker geen reden om de beveiliging niet aan te passen.
Weener is een stadje van ruim 15.000 inwoners. Dat is ongeveer de helft van Leer en meer dan de gemeente Winsum of Bedum. Dus dat is zeker geen reden om de beveiliging niet aan te passen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Dat is ook niet meteen een reden om de beveiliging wel aan te passen. Hoeveel van die inwoners willen met de trein de grens over?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Groningen - Leer
Zoiets handel je nu toch gewoon af als een verstoring, en over een paar dagen in de planning? Ik geloof er niks van dat er nu anderhalf uur gekeerd wordt in Nieuweschans. Dat er niet direct minder personeel/materieel ingezet wordt is waarschijnlijk wel waar.BR628 schreef:In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is toch echt anders. Een omloop minder betekend een compleet nieuw dienstenpakket en dat ga je niet in een paar dagen geregeld krijgen.Ardan schreef:Een half uur, je kunt nu met een omloop minder doen. Ofja 50 minuten, zoiets.BR628 schreef:Dat materieel moet nu dus 1,5 uur overstaan in Nieuweschans, en dat kan je daar wel kwijt en niet in Weener.
Dat valt voor zoiets heel erg mee. Kwestie van wat delen van treinen opheffen en je materieelkoppeling maken (kwartiertje werk per dag voor zo'n geval en deze frequentie) en je materieelsysteem vullen voor de afwijkingen, wat er gezien het homogene materieelpark niet veel zijn. Als ze daar vrijdag mee begonnen zijn (wat ik mag hopen) zit het vanaf as woensdag in de systemen.BR628 schreef:En daar komt nog bij dat het hier niet om bus maar om trein gaat. Dus alles wat je doet moet ook nog eens in het systeem van ProRail ingeregeld zijn. Dat is een factor die nog meer werk met zich mee brengt dan een nieuw dienstenpakket voor een bepaalde busconcessie.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik vroeg mij al af waarom Arriva bussen laat rijden vanaf Nieuweschans en niet vanaf Weener, maar het lijkt dus iets met beveiliging te maken te hebben.
Waarom moet beveiliging aangepast worden? Vanaf Nieuweschans is het enkel spoor tot Weener. Dus zodra de trein station Nieuweschans verlaat, moet er in Nieuweschans een sein op rood. Dat is toch in één dag te realiseren? Desnoods zet de machinist handmatig een sein op rood zodra hij op het punt staat station Nieuweschans uit te rijden. Het is nu immers doodlopend spoor geworden dus beveiliging lijkt mij niet nodig.
Ik vraag mij echter af of Arriva het wel. Als er tussen Winterswijk en Zutphen ergens werkzaamheden zijn, dan zet Arriva ook gelijk op het volledige traject bussen in.
Waarom moet beveiliging aangepast worden? Vanaf Nieuweschans is het enkel spoor tot Weener. Dus zodra de trein station Nieuweschans verlaat, moet er in Nieuweschans een sein op rood. Dat is toch in één dag te realiseren? Desnoods zet de machinist handmatig een sein op rood zodra hij op het punt staat station Nieuweschans uit te rijden. Het is nu immers doodlopend spoor geworden dus beveiliging lijkt mij niet nodig.
Ik vraag mij echter af of Arriva het wel. Als er tussen Winterswijk en Zutphen ergens werkzaamheden zijn, dan zet Arriva ook gelijk op het volledige traject bussen in.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik heb even wat zitten rekenen met de tijden. De aansluiting met de intercity's in Leer is verloren gegaan, daar moet wat op verzonnen worden.
Als ik de rijtijden van de bus en de vertrektijden van de Intercity's op Leer in acht neem, dan kom ik op een redelijk simpele oplossing uit. De trein die nu om '56 aankomt in Winschoten rijdt altijd door naar Nieuweschans en de trein van '26 heeft Winschoten als eindpunt. Door dat om te draaien, worden de aansluitingstijden op Leer opeens weer een stuk interessanter voor de doorgaande reizigers, zowel voor de IC naar het zuiden als de IC naar Bremen en verder. Voor de aansluiting naar Emden/Norddeich maakt het niet uit.
Als ik de rijtijden van de bus en de vertrektijden van de Intercity's op Leer in acht neem, dan kom ik op een redelijk simpele oplossing uit. De trein die nu om '56 aankomt in Winschoten rijdt altijd door naar Nieuweschans en de trein van '26 heeft Winschoten als eindpunt. Door dat om te draaien, worden de aansluitingstijden op Leer opeens weer een stuk interessanter voor de doorgaande reizigers, zowel voor de IC naar het zuiden als de IC naar Bremen en verder. Voor de aansluiting naar Emden/Norddeich maakt het niet uit.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Gaat dat ook nog goed met de tijden van de buslijnen die in Bad Nieuweschans komen? Zijn weliswaar belbusjes maar ook die hebben tijden en allicht elders nog een aansluiting. En3x/dag heb je nog een lijnbus naar Leer, maar geen idee of daarvoor de treinaansluiting nog relevant is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Groningen - Leer
Zou je met een snelbus (die niet in Weener stopt) de IC wel kunnen halen? Dan kan je gewoon op de snelweg blijven. Het is 25km, dus ik denk dat dat wel in 25 minuten te doen moet zijn. Het wordt dan krap in Nieuweschans en Leer, maar je zou die bus dus op de oude treintijden kunnen laten rijden.
Re: Trein Groningen - Leer
Daar heb ik geen rekening mee gehouden, maar dat lijkt me makkelijk inpasbaar. Meteen meenemen in de dienstregeling wijziging van 13 december.Daniel schreef:Gaat dat ook nog goed met de tijden van de buslijnen die in Bad Nieuweschans komen? Zijn weliswaar belbusjes maar ook die hebben tijden en allicht elders nog een aansluiting. En3x/dag heb je nog een lijnbus naar Leer, maar geen idee of daarvoor de treinaansluiting nog relevant is.
Wordt krap, 25 minuten is wel reëel, maar je moet ook nog rekening houden met instappen en uitstappen. De IC richting het zuiden wordt op deze manier zeker wel gehaald. Volgens dienstregeling komt de bus nu aan om '53 en deze IC vertrekt ook om '53, dus zonder stop in Weener is dat een makkie. '15 (vertrek bus) + 25 minuten is 35 en de trein richting Bremen vertrekt om '41, dus ook dat kan gehaald worden als die 25 minuten klopt. Conclusie: het kan, maar het is krap.verfmeer schreef:Zou je met een snelbus (die niet in Weener stopt) de IC wel kunnen halen? Dan kan je gewoon op de snelweg blijven. Het is 25km, dus ik denk dat dat wel in 25 minuten te doen moet zijn. Het wordt dan krap in Nieuweschans en Leer, maar je zou die bus dus op de oude treintijden kunnen laten rijden.
Als de trein doorrijdt naar Weener, wordt het halen van de IC richting Bremen heel erg krap. Die IC vertrekt om '41 en de trein in Weener komt aan om '21, de bus doet er 16 minuten over dus dan is er 4 minuten om in te stappen bij Weener en over te stappen in Leer. Te krap.
Ik hoorde ook iemand zeggen dat een snelbus naar Papenburg gunstiger is. Dat klopt, Papenburg is minder ver. Maar de intercity naar Bremen komt hier niet (begint in Norddeich).
Re: Trein Groningen - Leer
In dat geval kan het verhaal over de snelbus in combinatie met de huidige treintijden de prullenbak in. Rest er nog één optie: treintijden omdraaien zoals in mijn eerste voorstel.
Er is trouwens wel een (bijna) stoplicht vrije route: afslag Bingum nemen en over de 'An de Seeschleuse' rijden ten zuiden van Leer.
Re: Trein Groningen - Leer
De dienstregeling van 13 december staat al vast, de beste eerst volgende mogelijkheid om iets een te passen is 6 maart als de rest van de dienstregeling ook aangepast wordt. Lijn 817 sluit trouwens in Finsterwolde enigszins aan op lijn 17, die op zijn beurt ook weer verschillende aansluitingen heeft...Bjarte schreef:Daar heb ik geen rekening mee gehouden, maar dat lijkt me makkelijk inpasbaar. Meteen meenemen in de dienstregeling wijziging van 13 december.Daniel schreef:Gaat dat ook nog goed met de tijden van de buslijnen die in Bad Nieuweschans komen? Zijn weliswaar belbusjes maar ook die hebben tijden en allicht elders nog een aansluiting. En3x/dag heb je nog een lijnbus naar Leer, maar geen idee of daarvoor de treinaansluiting nog relevant is.
Basislijn
Re: Trein Groningen - Leer
En daarnaast, met een maandje of 4 heeft Flixbus de lijnen tussen Groningen en Leer en verder in frequentie verhoogd en zouden ze ook kunnen stoppen in Winschoten, dus de vraag is of het de moeite waard is om er energie in te steken
Basislijn
Re: Trein Groningen - Leer
Dit wordt zeker bepaald door Prorail?Lijn65 schreef:De dienstregeling van 13 december staat al vast, de beste eerst volgende mogelijkheid om iets een te passen is 6 maart als de rest van de dienstregeling ook aangepast wordt.
Re: Trein Groningen - Leer
Door de spoorwegbeheerder, in dit geval dus ProRail en DB. Zelfs al zou ProRail zover zijn om snel iets te regelen, DB moet ook nog overstag gaan, en dus is het praktischer om uit te gaan van het volgende wijzigingsblad in maart.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja, het OVbureau GD heeft de dienstregeling in juni al vastgesteld. De dienstregeling en het wijzigingsblad zijn gepubliceerd en staan al op de website van Qbuzz. De chauffeursdiensten zijn gemaakt (waarschijnlijk ook bij de regionale vervoerder). Je kunt nu eigenlijk niet meer nog een aantal lijnen helemaal om gooien voor 13 december.
Basislijn
Re: Trein Groningen - Leer
Jeetje, ik wist niet dat dit zo'n bureaucratisch proces is. Het is geen spoor waar elke 5 minuten een trein rijdt, hoe moeilijk kan het zijn?Z2N schreef:Door de spoorwegbeheerder, in dit geval dus ProRail en DB. Zelfs al zou ProRail zover zijn om snel iets te regelen, DB moet ook nog overstag gaan, en dus is het praktischer om uit te gaan van het volgende wijzigingsblad in maart.
Re: Trein Groningen - Leer
Heel moeilijk helaas :? .
Re: Trein Groningen - Leer
Heb een paar vrienden die studeren in Duitsland en als je die verhalen hoort, man man man, dan is NL echt een geoliede machine hoor. :o
🍉
Re: Trein Groningen - Leer
Betekent dit dat Weener een spookstation gaat worden?...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Prorail heeft toch geen wijzigingsblad in maart? Misschien is 8 februari nog haalbaar, anders wordt het 4 april.Z2N schreef:Door de spoorwegbeheerder, in dit geval dus ProRail en DB. Zelfs al zou ProRail zover zijn om snel iets te regelen, DB moet ook nog overstag gaan, en dus is het praktischer om uit te gaan van het volgende wijzigingsblad in maart.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten