‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

De Duitse spoorwegen lijden zwaar verlies en daarom zijn drastische maatregelen nodig. Een van die maatregelen is het schrappen van alle slaaptreinen. In 2017 zou het gedaan moeten zijn met alle diensten.

Dat schrijft de Stuttgarter Zeitung die zich baseert op interne stukken van DB. De Duitse spoorwegen stevenen af op een recordverlies van bijna 1,3 miljard euro. Een taskforce stelde daarom een toekomstplan op om de spoorwegen weer gezond te maken.

Een van die plannen is het uitfaseren van alle klassieke slaaptreinen en autotreinen in 2016 en 2017. In plaats daarvan wil DB de passagiers vervoeren met nacht-ICE’s en nachtbussen. Het zou ook het einde betekenen voor de laatste geregelde slaaptreinen in Nederland, de CityNightLine. Volgens DB is een herinvestering in nieuw materieel economisch niet meer verantwoord. Nachtbussen en goedkope vluchten zouden een te grote concurrentie zijn. DB hakt 16 december de knoop definitief door.

Meer bij OVmagazine
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door SvMp »

Het verbaast mij niets dat DB verlies lijdt. Ik vraag mij al geruime tijd af hoe al die belachelijke moderniseringsprojecten in Duitsland worden betaald. Station Münster compleet op de schop, terwijl het een prima station was. Hetzelfde geldt voor Leer en Coesfeld. En dan zijn er nog vele kleintjes. Zelfs een klein station kost al een paar miljoen. Die kosten worden uiteraard doorgerekend aan de vervoerders, en daarvan is DB de belangrijkste.

Het meest treurige aan dit verhaal: Voor al deze moderniseringen ontbrak de noodzaak volledig. Ze hadden het sober en goedkoop moeten houden, met focus op voorzieningen (verwarmde wachtruimtes, bemensing, loketten). De prijzen niet laten stijgen. Meer passagiers is meer rendabele treinen. Mensen blijven echt niet weg omdat het perron 15 cm lager is, mensen blijven weg omdat ze moeten wachten in de vrieskou en omdat de prijs te hoog is.

Daarnaast de nachttreinen zelf: Zijn de couchettes nog wel van deze tijd? Zijn slaap coupées waar je als individuele reiziger met 3 onbekenden slaapt nog wel van deze tijd? Ik denk het niet. Als je een privé slaapplek wil in de trein betaal je daar enorm veel voor. Zo veel dat de auto pakken veel goedkoper is. Zelfs een tweepersoons is heel duur.

Een backpacker vindt slapen met wildvreemden op een krap bed prima, maar de nachttreinen moeten het niet hebben van Interrailers. De zakelijke reiziger wil privacy, rust en WiFi. Dit bieden nachttreinen niet. DB zou eens met een heel nieuw ontwerp moeten komen. Nachttreinen met uitsluitend 1- en 2-persoons slaapcoupées. Door met een verdieping te werken, oftewel een dubbeldekker, wordt de ruimte optimaal gebruikt. Er kunnen weliswaar veel minder reizigers mee met zo'n nieuw type slaaptrein, maar de kans is wel veel groter dat de trein goed gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Geert »

Nou ja, en het feit dat zo'n modernisering veel geld kost (wat DB er niet voor over heeft) is dus de reden dat de nachttreinen waarschijnlijk over een jaar zullen stoppen. Wel jammer... Een van de meest romantische manieren van reizen. Volgend jaar maar een laatste keer met de nachttrein dan :(
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door SvMp »

Geert schreef:Nou ja, en het feit dat zo'n modernisering veel geld kost (wat DB er niet voor over heeft) is dus de reden dat de nachttreinen waarschijnlijk over een jaar zullen stoppen. Wel jammer... Een van de meest romantische manieren van reizen. Volgend jaar maar een laatste keer met de nachttrein dan :(
Dan bedoel je denk ik modernisering van de treinen.
Ik doelde op modernisering van stations die m.i. overbodig is. De treinen kunnen misschien wel een moderniseringsbeurt gebruiken, maar dan kunnen ze gelijk aan de behoeftes van deze tijd aangepast worden (weg met die 4-persoons coupées).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

De modernisering van Duitse treinstations wordt voornamelijk betaalt door de Duitse opdrachtgevers voor regionaal spoorvervoer, gemeentes en Kreisen. En ook zonder die moderniseringen zouden de loketten wel gesloten worden, alleen loketten op stations waar de verkoop per uur meer opbrengt dan het kost (wat op veel kleine stations gewoon niet het geval is) of waar de vervoerder een verplichting opgelegd heeft gekregen van de opdrachtgever voor een informatieloket blijven behouden. En perrons zijn toch echt het belangrijkste deel van een treinstation, reizigers hebben het liefste een egaal perron waarmee ze zonder veel moeite in de trein kunnen komen, in plaats van een perron waar je struikelt en je neus breekt en een touwladder nodig hebt om in de trein te klauteren. Toegankelijke treinen en perrons zijn ook belangrijk voor mindervaliden, ouderen en reizigers met bagage of fietsen.

En wat betreft de nachttreinen: de dubbeldeks-slaaprijtuigen die DB heeft zijn ook geen doorslaand succes gebleken en worden deels volgend weekend al aan de kant geschoven. Het probleem is dat reizen met de nachttrein te lang duurt, het comfort ondermaats is en vaak duurder is dan 's ochtends vroeg een vliegtuig nemen. Dan slapen mensen liever wat korter maar in hun eigen bed en zijn ze daarna in 2-3 uur op hun bestemming voor de vergadering van 9 uur 's ochtends. En van toeristisch verkeer hoef je het buiten het hoogseizoen niet te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Ardan »

Ik ken anders genoeg grote Duitse stations waar in de hal alles glimt en blinkt en met hippe 'WC-Centers' en marmeren vloeren en een miljoen schermen met informatie en nieuwtjes, maar waar de perrons gewoon één gare grote treurige bende zijn..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Vinny »

Ik zie hier Leer staan in de opsomming. Weet iemand waarom de verbouwing van dat station zo belachelijk lang duurt en waarom het ook nog steeds niet op een verbetering lijkt (geen hellingbanen, roltrappen enzo)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

Bij de bouw van de nieuwe tunnel in Leer is er schade ontstaan in de naastgelegen snackbar, waardoor de werkzaamheden aan deze tunnel al anderhalf jaar stilliggen. DB heeft aangegeven voor 2017 de tunnel en de liften in gebruik te willen nemen.

Bij de perronoverkappingen is ontdekt dat de constructie te licht is om het nieuwe dak te dragen, maar de constructie mag ook niet afgebroken worden omdat dit een monumentale status heeft. Daar zou in het voorjaar van 2016 een oplossing voor moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door groningen »

Er mag in Leer niet te veel water vallen, want anders komt de tunnelpassage onder water te staan.

Artikel van 3 weken geleden met foto van de tunnel. > http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... hen-weiter
Oktober 2015 met foto's van het perron > http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... -oben-ohne

Met de titel van deze topic heeft het echter niets te maken.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Jay20 »

Daarnaast de nachttreinen zelf: Zijn de couchettes nog wel van deze tijd? Zijn slaap coupées waar je als individuele reiziger met 3 onbekenden slaapt nog wel van deze tijd? Ik denk het niet. Als je een privé slaapplek wil in de trein betaal je daar enorm veel voor. Zo veel dat de auto pakken veel goedkoper is. Zelfs een tweepersoons is heel duur.

Een backpacker vindt slapen met wildvreemden op een krap bed prima, maar de nachttreinen moeten het niet hebben van Interrailers. De zakelijke reiziger wil privacy, rust en WiFi. Dit bieden nachttreinen niet. DB zou eens met een heel nieuw ontwerp moeten komen. Nachttreinen met uitsluitend 1- en 2-persoons slaapcoupées. Door met een verdieping te werken, oftewel een dubbeldekker, wordt de ruimte optimaal gebruikt. Er kunnen weliswaar veel minder reizigers mee met zo'n nieuw type slaaptrein, maar de kans is wel veel groter dat de trein goed gebruikt wordt.
Slaap en couchette rijtuigen worden zeker niet alleen door Interrailers gebruikt. In centraal en oost Europa zijn ze erg populair. De OeBB begrijpt het tenminste wel en er is zeker wel een toekomst voor slaaptreinen. Ikzelf vond het een voortreffelijke manier om tussen Praag en Nederland te reizen. Zodat ik bijvoorbeeld s'middags kon gaan werken als ik in de ochtend arriveerde in Praag. Nu blijft de enige manier om s'nachts te reizen met flixbus, student agency en eurolines daar pak je niet echt je nachtrust.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door SvMp »

Ze noodzaak om wat aan station Leer te doen ontbreekt volledig. Het was een prima station. Nu wordt het een kille plek van metaal, glas en een overmaat aan verlichting.

En die ene rolstoelgebruiker kan gewoon het spoor over via een spoorwegovergang. Er was namelijk altijd permanent bemensing op het eilandperron om daarbij te begeleiden. Maar zelfs een lift had nog wel gebouwd kunnen worden zonder al te veel ingrepen. Al zou mijn voorkeur de Oost-Europese optie zijn: Een spoorwegovergang aan de uiteinden van de perrons, eventueel met slagbomen.
Jay20 schreef: Slaap en couchette rijtuigen worden zeker niet alleen door Interrailers gebruikt. In centraal en oost Europa zijn ze erg populair. De OeBB begrijpt het tenminste wel en er is zeker wel een toekomst voor slaaptreinen. Ikzelf vond het een voortreffelijke manier om tussen Praag en Nederland te reizen. Zodat ik bijvoorbeeld s'middags kon gaan werken als ik in de ochtend arriveerde in Praag. Nu blijft de enige manier om s'nachts te reizen met flixbus, student agency en eurolines daar pak je niet echt je nachtrust.
Klopt. Maar het probleem dat ik signaleer is dat nachttreinen niet voldoen aan de vraag van mensen die iets meer comfort willen dan een Interrailer tegen een redelijke prijs.
In Centraal- en Oost-Europa zijn de nachttreinen wel een stuk goedkoper. Maar ook daar zijn lowcost-vluchten. Ik denk dat DB er goed aan doet om goed te onderzoeken waarom nachttreinen onderbezet zijn en wat mensen willen voordat ze maar lijnen gaan schrappen.


Afgelopen herfstvakantie heb ik zelf een keer een nachttrein geprobeerd. Voor weinig geld kon ik een ticket kopen van Keulen naar Zürich voor een weekje fietsen in Zwitserland en Italië. Ik had een privé coupée. Desondanks is het mij tegengevallen. Slapen ging moeilijker dan ik dacht. En 's ochtends om 6 uur werd ik wakker van kinderen in de coupée naast mij. Niet omdat die kinderen zo extreem druk waren, maar omdat ertussen mijn coupée en de coupée naast mij een deur zit! Deze was weliswaar vergrendeld, maar je hoort er alles door heen. Zelfs als ze iets uit een plastic tasje pakken.. Ik ga in het vervolg dus weer overdag reizen en onderweg een hotel in duiken. Voor de prijs maakt het niet zoveel uit, het kost alleen wat meer tijd. Jammer, want dit soort ongemakken zijn technisch heel gemakkelijk op te lossen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

De nachttreinen gaat waarschijnlijk al halverwege 2016 naar de ÖBB. DB zal zelf meer nacht-ICE's gaan rijden. De exacte details voor de plannen zijn er nog niet. De nachttreinen leveren DB 100 miljoen euro aan omzet op waarover 40 miljoen euro verlies wordt gemaakt. Bron: http://www.wiwo.de/unternehmen/dienstle ... ooga=klick
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

Helaas is de kogel door de kerk: per 15 december 2016 is het gedaan met de nachttreinen van de DB/Citynightline :(

http://www.railjournal.com/index.php/ma ... rains.html
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Accelerat »

De SNCF is ook al jaren bezig met het afbouwen van z'n nachttreinnetwerk, grote kans dat het gelijk zal vallen met de DB dus. Heeft iemand de ÖBB nachttrein cijfers eigenlijk gezien? In het geval van Oostenrijk speelt het denk ik ook wel mee dat er niet zoveel ultra-lowcost vluchten zijn op ÖBB-nachttreintrajecten.
Να πάμε, върви, живей!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

Ik heb nog goede hoop voor de treinen van München naar Italië. Amsterdam blijft vermoedelijk alleen bediend als de ÖBB stopt met autovervoer, dan kan de trein Düsseldorf - Wenen doorgetrokken worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

Ze kunnen toch ook gewoon in Ht laden? 8-)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Z2N »

Het punt is echter dat het auto laden erg arbeidsintensief is en daarom erg duur, dat is ook het gene wat de nachttreinen nekt, veel personeel op lange diensten, en dus veel personeelskosten.

Overigens heb ik het idee dat het netwerk dat er nu is veel efficiënter zou kunnen, als er bijvoorbeeld één of twee nachtknopen zouden zijn waar rijtuigen uit de verschillende richtingen gerangeerd worden op een centraal punt, en waarbij het personeel keert op de trein terug naar de beginplaats. Op die manier voorkom je overnachtingskosten tussen twee diensten op een locatie ver weg, wat natuurlijk ook niet gratis is. Als tijdens een nachtknoop dan ook de treinen alvast bevoorraad worden met nieuw beddengoed (en het oude eruit gehaald wordt), hoef je dat bovendien ook niet meer te doen op de uiteindelijke bestemming, dat brengt natuurlijk schaalvoordelen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daar zit wat in. Verder kun je je ook afvragen of elke couchettewagen een eigen conducteur nodig heeft, de gehele nacht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

Dat hebben ze al jaaaaaaren niet meer. In het begin zat er inderdaad op elk rijtuig een personeelslid en dan nog een man of 3 in de restauratie, alleen zijn beide al lang verleden tijd helaas... :(
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nou ja, op kerstavond was in München toch wel degelijk elk servicehokje (aanwezig in elk slaap- of ligrijtuig) bezet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

Dat is dan toeval geweest, kan me niet voorstellen dat ze dat aan de vooravond van de opheffing van de nachttreinen weer terug hebben gedraaid...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als ze er gewoon hoe dan ook vanaf willen misschien wel, dan lijken de cijfers nog minder rooskleurig.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door webguy »

Maken ze misschien een voorspelling van aantal boekingen per trein om zo personeel wel/niet in te roosteren?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door groningen »

Hoeveel nachttreinen heeft Spanje nog? Volgens mij alleen die van Irun naar Lissabon. Portugal heeft niets meer; Italie nog wel wat naar Lecce en naar Palermo. De introductie van de HSL heeft de nachttrein niet veel goeds gedaan. Denk dus ook dat bussen in de ontstane gat gaan duiken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

Renfe heeft nog drie binnenlandse nachttreinen en een internationale (Google Renfe Trenhotel).

In Italië heb je ook nog Thello, die een dagelijkse nachttrein Parijs - Venetië rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten