Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door michiel71 »

Hainje schreef:Een extra board is ook niet nodig. Een extra topic volstaat.
En welk forum zou je daarvoor willen gaan gebruiken?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Daelea »

Ik zit momenteel in een rit van Den Bosch naar Rotterdam Zuidplein, moet toch zeggen dat ik zo'n bus (Setra touringcar, weet even niet welk model dit is) comfortabeler vind reizen dan de trein. Een flink verbeterpunt is echt de situatie op station Den Bosch, er is geen informatie - echt 0,0: geen verwijzing in de stationshal, geen verwijzing aan de goede uitgang, geen informatiebord oid bij de opstapplaats - en eigenlijk is er geen opstapplaats: wij mochten op straat instappen aangezien er een lesauto op de los- en laadstrook stond te wachten.

Verder qua informatie in de(ze) bus: leuk dat je real-time kan volgen waar je bent op een infoscherm, maar vervolgens wordt er geen informatie gegeven over de te rijden route, een routestripje en verwachte aankomsttijd (als een navigatiesysteem) zou handiger zijn.

Kortom, ik zie zeker potentieel, maar om echt een stevige concurrent van de trein te worden is nog wel het e.e.a. nodig denk ik.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door AppleMoose »

michiel71 schreef:
Hainje schreef:Een extra board is ook niet nodig. Een extra topic volstaat.
En welk forum zou je daarvoor willen gaan gebruiken?
Binnenlandse diensten -> OV in geheel Nederland
Internationale diensten -> OV in het buitenland.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Wubbo »

Topic hernoemd. Graag dit topic gebruiken voor binnenlandse langeafstandsbussen die niet in een concessie vallen. Voor de ontwikkelingen van de internationale langeafstandsbussen open ik een topic in het buitenland-deel (over het algemeen ligt het grootste deel van de route toch daar). Voor het maken van een overzicht van wat er is stel ik voor een (aantal) pagina op de Wiki te maken, zodat iedereen dat actueel kan houden. Daarvoor is een forum minder geschikt, doordat je elkaars berichten niet aan kan passen.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

40% Bezetting Flixbus Enschede - Groningen op zondag 6 december

Bericht door michiel71 »

Bij de inzet van 4 bussen op het traject van Enschede naar Groningen met in totaal 194 zitplaatsen, zijn voor vandaag,
zondag 6 december, (aanbod - vrije plaatsen 194-115) = 79 stoelen verkocht, ofwel een bezettingspercentage van ruim 40%.
Voor de laatste 2 ritten (vertrek 17:00 & 19:30 uur) kosten de als laatst verkochte kaartjes niet €1 maar €9 per zitplaats.

Enschede - Groningen
Bezettingsoverzicht zondag 06/12/2015 (115 stoelen vrij)
https://goo.gl/cqooSU
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Bij de inzet van 4 bussen op het traject van Groningen naar Eindhoven met in totaal 192 zitplaatsen, zijn voor vandaag,
zondag 6 december, (aanbod - vrije plaatsen 192-101 =) 93 stoelen verkocht, ofwel een bezettingspercentage van bijna 50%.
Alle ritten kosten deze dag nu €11 per stoel, de eerste 20 stoelen per rit worden de eerste 2 weken tegen een actieprijs van €1 verkocht.

Groningen - Eindhoven
Bezettingsoverzicht zondag 06/12/2015 (101 stoelen vrij)
https://goo.gl/I6PI3u
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Busfoto.nl »

Weet je wel zeker dat de capaciteit klopt? Op Omroep Gelderland staat een bus op station Apeldoorn met 56 zitplaatsen. Dat geeft een capaciteit van 224 zitplaatsen bij 4 ritten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Wubbo »

michiel71 schreef:Bij de inzet van 4 bussen op het traject van Groningen naar Eindhoven met in totaal 192 zitplaatsen, zijn voor vandaag,
zondag 6 december, (aanbod - vrije plaatsen 192-101 =) 93 stoelen verkocht, ofwel een bezettingspercentage van bijna 50%.
Alle ritten kosten deze dag nu €11 per stoel, de eerste 20 stoelen per rit worden de eerste 2 weken tegen een actieprijs van €1 verkocht.
Dan zijn de inkomsten dus 4*20*1+13*11=221 euro. Volgens mij kan dat nooit uit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Flixbus geeft een reistijd van 3 uur en 15 minuten, met een DRU-kostprijs van 110/120 die in het streekvervoer gebruikelijk is zou dat dan voor vier ritten 1430 euro moeten zijn. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door webguy »

Vergeet niet dat door die cijfers op de site niet een relatie hoeven te hebben met de realiteit. Je weet niet hoeveel verschillende klasses kaartjes er zijn (voor laatboekers, etc), en die stoelen zijn vast ook niet letterlijk het aantal beschikbare stoelen, maar een marketing tool. Ryanair, Booking.com, etc gebruiken dat soort tools constant om mensen te verleiden.
Tenslotte genoeg bussen in Groningen gezien dit weekend - dat was elke keer een ander type, dus het aantal stoelen kan ook best wisselen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Z2N schreef:Flixbus geeft een reistijd van 3 uur en 15 minuten, met een DRU-kostprijs van 110/120 die in het streekvervoer gebruikelijk is zou dat dan voor vier ritten 1430 euro moeten zijn. :X
Zal sowieso wel wat lager zijn, want Flixbus hanteert denk ik eerder de CAO Besloten Vervoer.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Z2N schreef:Flixbus geeft een reistijd van 3 uur en 15 minuten, met een DRU-kostprijs van 110/120 die in het streekvervoer gebruikelijk is zou dat dan voor vier ritten 1430 euro moeten zijn. :X
Zal sowieso wel wat lager zijn, want Flixbus hanteert denk ik eerder de CAO Besloten Vervoer.
Gedeelte van het personeel zal zelfs onder een buitenlandse CAO vallen, aangezien Staf Cars en een bedrijf uit Wesel als onderaannemer ritten verzorgen.
webguy schreef:Vergeet niet dat door die cijfers op de site niet een relatie hoeven te hebben met de realiteit. Je weet niet hoeveel verschillende klasses kaartjes er zijn (voor laatboekers, etc), en die stoelen zijn vast ook niet letterlijk het aantal beschikbare stoelen, maar een marketing tool.
Waar staat deze tool, ik kan de mogelijke bezetting voor mijn bus niet vinden. -o-
Thom69 schreef:Ik zit momenteel in een rit van Den Bosch naar Rotterdam Zuidplein, moet toch zeggen dat ik zo'n bus (Setra touringcar, weet even niet welk model dit is) comfortabeler vind reizen dan de trein..
Die Setra's zitten inderdaad heerlijk, zeker de dubbeldekkers van DB.
Thom69 schreef: Een flink verbeterpunt is echt de situatie op station Den Bosch, er is geen informatie - echt 0,0: geen verwijzing in de stationshal, geen verwijzing aan de goede uitgang, geen informatiebord oid bij de opstapplaats - en eigenlijk is er geen opstapplaats: wij mochten op straat instappen aangezien er een lesauto op de los- en laadstrook stond te wachten.
In Eindhoven is de opstaplocatie ook niet optimaal en staan de internationale bussen natuurlijk niet aangegeven, opvallend ook dat Rover of VoorbeterOV nauwelijks iets hebben geschreven over dit netwerk.
webguy schreef:Daar zijn uiteraard de lokale vervoerders niet blij mee - je staat in de weg of verstoort hun proces.
In een aantal gemeentes moet er dan ook standplaatsgeld betaald worden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door MdJ »

100-120 per DRU is een uurgemiddelde natuurlijk; daar waar OV=bedrijven ook op de zondagochtend rijdt met 1 reiziger, kan Flixbus zich richten op de drukkere tijden om te rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Die 110/120 zijn puur en alleen de kosten, en die zijn voor Flixbus natuurlijk anders (want minder bussen) maar niet veel lager (want meer overheadkosten per busrit, en meer stilstand van de bussen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Waar op de website zijn die bezetting of overgebleven stoelen te vinden?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door dennistd »

Hainje schreef:
Z2N schreef:Flixbus geeft een reistijd van 3 uur en 15 minuten, met een DRU-kostprijs van 110/120 die in het streekvervoer gebruikelijk is zou dat dan voor vier ritten 1430 euro moeten zijn. :X
Zal sowieso wel wat lager zijn, want Flixbus hanteert denk ik eerder de CAO Besloten Vervoer.
Ik vind dit trouwens gewoon openbaar vervoer, dus zou de OV-CAO van toepassing moeten zijn. Wat is er anders dan een normale lijnbus, afgezien van de plaats waar je je kaartje koopt?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door mijack1985 »

Tubantia nam de proef op de som.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

dennistd schreef:Ik vind dit trouwens gewoon openbaar vervoer, dus zou de OV-CAO van toepassing moeten zijn. Wat is er anders dan een normale lijnbus, afgezien van de plaats waar je je kaartje koopt?
Het maakt niet zoveel uit, want de Besloten Vervoer CAO is van toepassing, maar ook met de OV-bepalingen daarin. Dat betekent dat de chauffeurs min of meer dezelfde rechten hebben als chauffeurs die onder de normale OV-CAO vallen. Dit is gedaan om te voorkomen dat vervoerders eenvoudig de OV-CAO kunnen omzeilen door alle spitsritten met touringcars te rijden etc.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Op het Flixbus traject Groningen - München (SKI 12) is het nu ook mogelijk om binnenlandse trajecten te boeken.

Boekbare trajecten:
Groningen CS - Hoogeveen
Groningen - Zwolle
Groningen - Apeldoorn
Groningen - Arnhem
Groningen - Nijmegen
Assen-Noord - Hoogeveen
Assen Noord - Zwolle
Assen Noord - Apeldoorn
Assen-Noord - Arnhem
Assen-Noord - Nijmegen
Hoogeveen - Zwolle
Hoogeveen - Apeldoorn
Hoogeveen - Arnhem
Hoogeveen - Nijmegen
Zwolle - Arnhem
Zwolle - Nijmegen
Apeldoorn - Nijmegen

Op de volgende trajecten zijn nog geen ritten boekbaar:
Groningen - Assen Noord
Zwolle - Apeldoorn
Apeldoorn - Arnhem
Arnhem - Nijmegen (alle ritten zijn uitverkocht)
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

michiel71 schreef:Op het Flixbus traject Groningen - München (SKI 12) is het nu ook mogelijk om binnenlandse trajecten te boeken.

Op de volgende trajecten zijn nog geen ritten boekbaar:
Groningen - Assen Noord
Zwolle - Apeldoorn
Apeldoorn - Arnhem
Arnhem - Nijmegen (alle ritten zijn uitverkocht)
Ik acht de kans erg klein dat deze trajecten in de verkoop gaan komen en verbaas me ook dat Arnhem- Nijmegen is uitverkocht (denk eerder dat het geblokkeerd is door de vervoerder).

Op de trajecten Groningen- Assen en Arnhem- Nijmegen rijdt de NS- trein en de bus.
Op het traject Zwolle- Apeldoorn en Apeldoorn- Arnhem rijden sneldienstbussen van Syntus.

Ik vraag me af of de NS blij is met het feit dat Groningen- Hoogeveen, Groningen- Zwolle, Assen Noord- Hoogeveen, Assen- Noord- Zwolle en Hoogeveen- Zwolle nu ook boekbaar zijn.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Het gaat om drie ritten per week. Ik neem aan dat NS wel iets beters heeft om zich druk om te maken.

Dit is een internationale buslijn naar München waar je nu ook binnenlands mee kan reizen. Het levert Flixbus misschien weer een handjevol extra reizigers op voor zitplaatsen die anders leeg zouden zijn. Lijkt me niets mis mee.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

Ezra schreef: Ik acht de kans erg klein dat deze trajecten in de verkoop gaan komen en verbaas me ook dat Arnhem- Nijmegen is uitverkocht (denk eerder dat het geblokkeerd is door de vervoerder),
De trajecten zijn anders al in de verkoop, ik kan op Groningen - Zwolle al een stoel boeken...
Basislijn
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Andrei »

Gisteren met de Flixbus de reis Nijmegen -> Rotterdam Zuidplein gemaakt. Mijn reis zou eigenlijk Arnhem -> Hellevoetsluis doen maar besloot de bus vanaf Nijmegen te pakken.
Ik ben verkocht. Niet omdat de tijdwinst zo gigantisch is want qua deur-tot-deurtijden ben je langer onderweg, de effectieve reistijd is echter wel korter. Flix heeft Krasbussen rijden tussen Rotterdam-Nijmegen. Zeer comfortabele VDL'etjes. De actieprijs nu is €1,- voor een enkeltje. Dat is niets, de chauffeur heeft mij verteld dat de prijs uiteindelijk rond de €9,- zal uitkomen voor een enkeltje. Dat is heel veel goedkoper dan met de trein met het bijkomend voordeel dat er geen overstap is.

Wat mij betreft is de ICbus een blijvertje, al helemaal op trajecten waar de NS niet rijdt noch plannen heeft om op uit te breiden. Er moet natuurlijk nog veel gebeuren eer de bus een echte concurrent is.
Voor mij zit het grote voordeel dat ik comfortabel reis zonder vervelende overstappunten. Op een bijna dagelijkse reis van 3 uur scheelt het veel in de mate van rust waarmee je aankomt op de eindbestemming.
Constantia et labore.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door ovforens »

Statler Rail schreef:Het gaat om drie ritten per week. Ik neem aan dat NS wel iets beters heeft om zich druk om te maken.

Dit is een internationale buslijn naar München waar je nu ook binnenlands mee kan reizen. Het levert Flixbus misschien weer een handjevol extra reizigers op voor zitplaatsen die anders leeg zouden zijn. Lijkt me niets mis mee.
Ben benieuwd hoe ver NS het laat komen. Wel interessant om dit ook eens te proberen. Als NS het hier niets uitmaakt, dan kunnen ze later ook niet klagen over Amsterdam - Utrecht bijvoorbeeld. Tot hoever laat NS het komen (en wat kunnen ze er tegen doen?)
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

De kaartjes voor €1 voor de binnenlandse MFB- lijnen zijn weer te koop!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten