Mag ik even kwijt #17

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Caspar »

Ik ben trouwens al aardig verbrand, na een stukje fietsen van Enkhuizen naar Hoorn langs het IJsselmeer. Het insmeer seizoen is dus al begonnen! Wel grappige omgeving daar, met kleine dorpjes die zelfs geen buslijn hebben of enig ander openbaar vervoer.
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 15 apr 2009, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Jurjen »

De grote vraag is natuurlijk wat je als 'accentloos' Nederlands definieert. Afhankelijk van die definitie zal je het ergens kunnen gaan zoeken...

Het Nederlands is ontstaan uit het Vlaams, Brabants en Hollands. Uit al die 3 talen heeft het eigenschappen opgenomen, en dat zijn dus ook alle drie dialecten van het Nederlands; in tegenstelling tot Fries, Limburgs en Nedersaksisch, die alle drie géén invloed hebben gehad op het Nederlands zoals wij dat nu kennen.

Maar het Nederlands is (gelukkig!) geen dode taal, en is nog steeds aan verandering onderhevig. Waar 'ons Nederlands' een ver gesimplificeerde versie is van het oorspronkelijk Nederlands (verbuigingen als 'wiens' worden niet meer gebruikt), zal het Nederlands over enkele decennia waarschijnlijk nog eenvoudiger zijn.

Maar om terug te komen op 'accentloos' Nederlands: bestaat het wel? Is het Nederlands niet 'een verzameling dialecten', waarbij je eigen accent voor jou 'accentloos' is? Iemand uit Brabant zal daar een heel ander idee over hebben als iemand uit Amsterdam, of iemand uit Haarlem.

Maar goed, het Hollands komt misschien inderdaad het dichtst bij het 'Algemeen Nederlands' (ABN is in onbruik geraakt mensen -> AN), getuige ook de kaarten op deze website. Dus mensen, in Dronten is het Nederlands 'het zuiverst', en daarna moet je toch daadwerkelijk naar Haarlem.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Fles »

Het plenst lekker in Ddr zo te zien ja :D Hier in Ut niks aan t handje nog :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Fles »

Jurjen schreef: Maar goed, het Hollands komt misschien inderdaad het dichtst bij het 'Algemeen Nederlands' (ABN is in onbruik geraakt mensen -> AN),
Dat weet jij dan weer :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Geert »

klaxxon schreef:
Bee schreef:Haarlem als ABN is een foute constantering geweest van Winkler (nee, niet die van de encyclopedie), er is niet echt een regio met het meest neutrale accent te vinden en door de toegenomen mobiliteit is dat ook steeds lastiger geworden.
Klopt, als je die 'r' daaro hoort, christus, die is bijna net zo erg als die in Leiden (en Aerdenhout en Bloemendaal enzo)!!
Inderdaad! Een studiegenoot van mij komt uit Haarlem en die heeft ook zo'n errrwwwww, ik vroeg me al af hoe men er bij kwam dat Haarlems het meeste op ABN zou lijken :lol:

Ik spreek zelf nog wel met een beetje Rotterdams accent geloof ik. In ieder geval als ik in Rotjeknor ben, dat hoor ik zelfs dan :P. Ach, leuk toch al die accenten :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:
Jurjen schreef: Maar goed, het Hollands komt misschien inderdaad het dichtst bij het 'Algemeen Nederlands' (ABN is in onbruik geraakt mensen -> AN),
Dat weet jij dan weer :lol:
Nouja, dacht ik te weten.. Algemeen Nederlands schijnt sinds de nieuwe spelling van 1995 ook alweer vervangen te zijn door 'Standaardnederlands'. ABN is ook wel verouderd (tsja, niet-Standaardnederlands 'onbeschaafd' noemen kan immers niet in deze tijd), maar daar kon ik zo gauw niet een duidelijk einddatum voor vinden. ;-)
Geert schreef: Inderdaad! Een studiegenoot van mij komt uit Haarlem en die heeft ook zo'n errrwwwww, ik vroeg me al af hoe men er bij kwam dat Haarlems het meeste op ABN zou lijken :lol:
Omdat het zo ís. ;-) Op Dronten na, dan.

Die r is sowieso in de buurt van Haarlem erger dan in Haarlem zelf, volgens mij. In de 'steden' wordt vaak een iets ander dialect gevoerd dan in de 'ommelanden'. En bovendien, onze Koningin spreekt ook een beetje met 'zo'n r', niet? ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Het plenst lekker in Ddr zo te zien ja :D Hier in Ut niks aan t handje nog :)
Volgens de buienradar kwam er inderdaad flink wat water hier naar beneden ja, maar in de praktijk heeft het net alleen een beetje gespetterd en zijn de straten nog zo goed als droog.

Over de accenten... tja, ik heb uit m'n studie-tijd tussen de Brabanders dan weer een beetje een zachte g meegekregen, schijnt niet te klinken bij een Zuid-Hollander heb ik toen vaak zat moeten horen. Dordrecht is zowiezo al wel een beetje een mengelmoes van Brabants en Rotterdams accent, vrij veel import die in 't provinciestadje in de buurt van 't werk is gaan wonen.
Echt Dordts hoor je amper eigenlijk, spreek 't zelf in ieder geval helemaal niet (ookal ben ik er geboren en getogen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door mb90 »

Hier heeft het wel even aardig geregend en geknetterd. Vooral de bliksem was fel. Het internet lag er tijdens de bui zelfs een kwartier uit.

Over de accenten: Ikzelf spreek altijd best wel Rotterdams als ik anderen moet geloven. Zelf merk ik het niet altijd, maar vooral met kennen en kunnen is het goed te horen. Ik ken er ook weinig aan doen, want ik ben hier geboren. :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Fles »

teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeering wat een goal van Cristiano Ronaldo zeg :shock:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door waldo79 »

mb90 schreef: Over de accenten: Ikzelf spreek altijd best wel Rotterdams als ik anderen moet geloven. Zelf merk ik het niet altijd, maar vooral met kennen en kunnen is het goed te horen. Ik ken er ook weinig aan doen, want ik ben hier geboren. :P
Valt toch wel mee, toch :)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door MdJ »

M'n moeder komt uit Rotterdam (geboren iig, maar die heeft in heel zuidelijk Nederland gewoond), m'n vader komt uit 's-Heerabskerke (Zeeland, in de buurt van Goes)... En toch spreek ik vrij accentloos :oops: Ik heb soms wel mijn Apeldorse er, maar dat is ook verder alles :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door M57 »

Het is mijn expertise, maar ik vind dit een vervelende discussie. Wel kan ik melden dat de wetenschap op dit moment er van uit gaat dat het zuiverste Nederlands rond Alphen aan den Rijn wordt gesproken.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Jurjen »

M57 schreef:Het is mijn expertise, maar ik vind dit een vervelende discussie. Wel kan ik melden dat de wetenschap op dit moment er van uit gaat dat het zuiverste Nederlands rond Alphen aan den Rijn wordt gesproken.
Dan ben ik wel benieuwd naar je bron? =) Auteur/titel? Immers, de wetenschap zal het er wel nooit over eens zijn. Dat is immers wetenschap: het oneens zijn over elkaars bevindingen. ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat ik met een Rotterdams accent praat, maar zelf merk ik er ook niet veel van, tenzij ik het vet ga aanzetten met de Rotterdamse 'R' natuurlijk. :wink:
Verder ben ik om de een of andere reden ook een beetje Vlaams gaan praten de laatste tijd. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Mark »

Tja ik schijn behoorlijk Twents te spreken... :mrgreen:

MdJ weet wel wat ik bedoel met Benelux, en acht :wink:
Laatst gewijzigd door Mark op wo 15 apr 2009, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Suus »

M57 schreef:Het is mijn expertise, maar ik vind dit een vervelende discussie. Wel kan ik melden dat de wetenschap op dit moment er van uit gaat dat het zuiverste Nederlands rond Alphen aan den Rijn wordt gesproken.
Ook dat verbaasd mij weer helemaal niets :P

@Mark: Jij bent de aanstichter van dit dialectengeweld :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door deadlock »

klaxxon schreef: het ABN viert hoogtij, ik sleep die prijs in de wacht :twisted:.
Ik moet de eerste native Amsterdammer die ABN spreekt nog ontmoeten. Het is óf Amsterdams óf een aardappel :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Haarlem als ABN is een foute constantering geweest van Winkler (nee, niet die van de encyclopedie), er is niet echt een regio met het meest neutrale accent te vinden en door de toegenomen mobiliteit is dat ook steeds lastiger geworden.
De laatste generatie Apeldoorners hoor ik nooit wat aan eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Caspar »

Spreekt Arie Leenman abn? Of die Hispeed madame?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Geert »

Arie woont in Breda (en af en toe hoor je ook wel zijn zachte 'g'). Madame Magdaleen is van de post Rotterdam AFAIK.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Caspar »

Heeft iemand haar eigenlijk eens horen omroepen tijdens een verstoring, of in ieder geval wat anders dan die bandjes van Hispeed? Volgens mij klinkt het als het spontaan is ineens heel anders :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Wubbo »

Ja, dat was 3x luisteren van 'is ze het nou?' Vond haar toen niet heel sterk, erg hakkelend en onzeker. Ze klonk nog erg in opleiding, maar was toen al maanden de Benelux aan het omroepen dus ervaring zat zou je zeggen :).
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mark schreef:Tja ik schijn behoorlijk Twents te spreken... :mrgreen:

MdJ weet wel wat ik bedoel met Benelux, en acht :wink:
Wat? De Bénelùx en ácht? :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Ja, dat was 3x luisteren van 'is ze het nou?' Vond haar toen niet heel sterk, erg hakkelend en onzeker. Ze klonk nog erg in opleiding, maar was toen al maanden de Benelux aan het omroepen dus ervaring zat zou je zeggen :).
Ze roept ook al minstens een paar jaar om in Rotterdam meen ik.
En ach ja, het verschilt, de ene keer klinkt het beter dan de andere keer ;)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Mag ik even kwijt #17

Bericht door M57 »

Jurjen schreef:Dan ben ik wel benieuwd naar je bron? =) Auteur/titel? Immers, de wetenschap zal het er wel nooit over eens zijn. Dat is immers wetenschap: het oneens zijn over elkaars bevindingen. ;-)
Het is waarschijnlijk inderdaad wat men er van maakt op de UvA. Misschien denken ze op de UU wel dat in Raalte het Standaardnederlands wordt gesproken. (Het geeft niet. ;))

Bron van mijn wetenschap is prof. dr. F.P. Weerman en de colleges Inleiding Nederlandse Taalkunde. Ook in De geschiedenis van het Nederlands van Nicoline van der Sijs (2005) p. 119-126 wordt verwezen naar de leidende rol van de regio Hollands Midden. Publicaties van Van der Sijs zijn sowieso een aanrader: taalinterne ontwikkelingen geschetst aan de hand van politieke ontwikkelingen in begrijpelijke taal. Ook in de uitwerking van dit onderzoeksvoorstel komt naar voren dat het Nederlands van leraren uit Alphen aan den Rijn het Standaardnederlands het meest benadert. Gezegd moet worden dat in dit onderzoek Alphen aan den Rijn al in de preselectie boven andere steden is verkozen, ook nog op andere gronden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 56 gasten