Slachtofferhulp bij ongeval

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Bjarte »

Vanochtend helaas ooggetuige geweest van een drama net na vertrek uit station Assen. De Intercity trein waar ik in zat heeft een meisje op een roze fiets geschept. Voor de ogen van veel treinreizigers, lag het meisje levenloos op het spoor. Sommige reizigers waren totaal in shock. Het treinpersoneel en omstanders hebben eerste hulp gegeven, maar het mocht niet baten. Het treinpersoneel en zelfs politieagenten werden zoals ik het zag netjes door slachtofferhulp begeleid, maar de reizigers zaten hulpeloos achter het glas. Na bijna twee uur wachten hebben we met nieuw treinpersoneel onze weg vervolgd. Het verbaast mij dat er geen enkele vorm van slachtofferhulp is geboden voor de reizigers. Op station Zwolle kregen we gratis koffie, daar hebben we wat aan na zo'n ervaring...

Ik heb de NS gecontacteerd over het beleid wat zij hierin voeren. Er is mij verteld dat er pas slachtofferhulp wordt aangeboden als reizigers hierom vragen. Dat lijkt mij een verkeerde benadering. Ten eerste zullen mensen die het opkroppen er nooit om vragen, die moet je aanspreken. Ten tweede, er was niemand om het te vragen. Het treinpersoneel werd opgevangen en de trein heeft een tijdje zonder personeel gestaan, wachtend op nieuw personeel. Ik ben wel benieuwd of er meer ervaringen zijn omtrent slachtofferhulp voor reizigers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Daniel »

Ik heb twee aanrijdingen met persoon meegemaakt, maar slechts in één van beide gevallen kan ik me herinneren dat er iets van slachtofferhulp is aangeboden. Dat was dan ook slechts in een vorm dat je je er ergens voor kon melden, reizigers zijn niet echt actief benaderd.
Dat terwijl het toch zeker wel behoorlijk heftig is om mee te maken ja, zeker als je het van zo dichtbij hebt gezien als jij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Hainje »

Ik heb wel vaker dergelijke verhalen gehoord in ieder geval.
Misschien dat ze in de Tweede Kamer daar maar eens vragen over moeten gaan stellen. :P
🍉
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Bjarte »

Prorail ongevallenbestrijding was vrij snel ter plaatse. Het zou niet gek zijn om mensen van bureau slachtofferhulp stand-by te houden binnen deze teams. Op het NS Forum zie ik ook wat gevallen voorbij komen waar ik niet blij van wordt, bijvoorbeeld deze: https://forum.ns.nl/de-trein-11/ooggetu ... oord-14475 en https://forum.ns.nl/de-trein-11/hulp-re ... oding-2020

Een trein is een plek waar veel mensen alleen zijn, ook kinderen die naar school gaan. Ik vind het de verantwoordelijkheid van NS om deze mensen te begeleiden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Mikos »

Bjarte schreef:Het treinpersoneel en zelfs politieagenten werden zoals ik het zag netjes door slachtofferhulp begeleid, maar de reizigers zaten hulpeloos achter het glas.
Ik kan jou vertellen dat dat geen Slachtofferhulp is, hoor :wink: Dat is gewoon een manager van NS die het personeel op komt vangen / halen om op te vangen. Slachtofferhulp is ook niet meer dan een groep mensen die psychische bijstand leveren na een traumatische ervaring of die juridische bijstand leveren. En ze verwijzen vooral door naar de juiste hulpverlening. Die komen echt niet bij een aanrijding om de hoek kijken.

Wat je ergens van vindt, is je eigen insteek, daar ga ik verder niet op in (ik houd vast aan zelfredzaamheid), maar vind het apart dat jij er van uitgaat dat die koffie geen opvang is. Dat is het moment om een probleem kenbaar te maken. Het personeel zal je verhaal zo goed en zo kwaad als het gaat proberen aan te horen en je verwijzen naar Slachtofferhulp. Ook zij zijn geen professionals.

Mocht je behoefte hebben om met NS in contact te komen over iets dat je hebt meegemaakt in of om de trein, dan kun je altijd contact opnemen met de NS Klantenservice, zij kunnen je in contact brengen met een speciale afdeling die over dat soort dingen gaat, Nazorg.

Heb je schade geleden en denk je dat NS aansprakelijk is? Neem ook dan contact op met de Klantenservice.

Ben je getuige of slachtoffer van een treinongeval of van agressie? Heb je behoefte aan praktische of juridische Hulp? Dan kun je contact opnemen met Slachtofferhulp via de website http://www.slachtofferhulp.nl of 0900-0101. Dat is altijd gratis, voor iedereen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Bjarte »

Oké, dan heb ik dat verkeerd gezien. Het gaat mij er meer om dat er in zo'n situatie wordt gehandeld alsof het dagelijkse kost is. Dat is het zeker niet, ik reis vaak met de trein maar heb dit nog nooit meegemaakt. Om dan vervolgens na twee uur wachten weer op een normale manier de dienstregeling voort te zetten en doen alsof er niets gebeurd is vind ik niet gepast. Prima dat er een nazorgafdeling is, maar toch vind ik dat er in dit soort situaties een team op de been gebracht moet worden. Bijvoorbeeld om passagiers op station Zwolle op te wachten. Het vervangende treinpersoneel kan op zijn minst omroepen in de trein waar je je kunt melden.

Bij deze trouwens complimenten aan het treinpersoneel hoor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Wubbo »

De vraag is inderdaad wat goed is in zo'n situatie. Koffie aanbieden kan, maar de kans dat je niet iedereen bereikt is groot (er is altijd een aandeel mensen dat er zo snel mogelijk van door gaat omdat ze al zoveel te laat zijn). Aan de andere kant zal ook niet iedereen behoefte hebben aan (een vorm van) slachtofferhulp: dat is namelijk een heel persoonlijk ding. De vraag is waar het evenwicht ligt tussen niets doen en slachtofferhulp opdringen. Ik weet het niet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door huibf »

De vraag is of NS / Prorail de taak heeft om mensen actief te benaderen op dat moment. En hoe doe je dat met 500 inzittenden?
In principe geldt de landelijke regel. Bent u getuige van een ongeval..... bel met slachtofferhulp.

Als je op de weg zit en je ziet op de snelweg een zwaar ongeval. Wie bel je dan ? Rijkswaterstaat? De autofabrikant?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Slachtofferhulp bij ongeval

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Na de aanrijding die ik heb meegemaakt, stond er bij aankomst op het volgende station een heel peleton medewerkers klaar om alle uitstappende reizigers te voorzien van wat kaartjes, waaronder inderdaad een bon voor een kop koffie, maar ook gewoon keurig een kaartje met de contactgegevens van slachtofferhulp.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten