Maandag 14 december staking U-OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Suus »

Bus- en tramchauffeurs in Utrecht gaan maandag staken
In Utrecht rijden maandag 14 december geen bussen of trams. Chauffeurs van vervoerder U-OV leggen dan het werk neer.

Dat meldt RTV Utrecht. Tijdens een stemming maandagavond besloten de chauffeurs en bestuurders vrijwel unaniem tot het organiseren van de staking.

Zij zijn ontevreden over de nieuwe winterdienstregeling. Deze gaat die dag in.

In het nieuwe rooster valt voor veel chauffeurs de pauze pas aan het eind van de dienst. Hier zijn zij niet blij mee, ze willen hun pauze op de helft van hun werkperiode.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hainje »

Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door JWM »

Omdat bij een dienst die om 5 uur s ochtends begint het niet efficiënt is de pauze in de ochtendspits te laten vallen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hainje schreef:Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')
Bij Connexxion in Zeeland hebben ze soms zelfs nog een verplicht pauzekwartiertje na aankomst op de stalling :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')
Demense van U-OV dus :Y
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door n-evo »

Concept pauze wordt niet helemaal begrepen. Hele punt er van is om tijdens je shift even een break te hebben. Verschuif je het helemaal naar achteren dan heet het gewoon vrij.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Z2N »

Bovendien, en noem mij maar gek, lijkt het mij voor de veiligheid van reizigers en fietsers niet erg gezond als de buschauffeur in het drukke Utrechtse verkeer ook maar even de concentratie kwijt is, door vermoeidheid of bijvoorbeeld biologische nood. Mijn steun hebben ze :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hainje »

Het valt mij ook tegen dat Qbuzz dit überhaupt heeft voorgesteld. Wanneer het Connexxion was geweest, dan had het mij ergens nog niet eens verbaasd.
🍉
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door OV Hoekschewaard »

Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door WSM »

Ik mag aannemen dat de roosters toch gewoon aan de eisen ten aanzien van rij- en rusttijden en ook de CAO voldoen. Dat is dus max. vier uur rijden achter elkaar vooraleer er een pauze genoten kan worden.

Beetje merkwaardig stakingsverhaal dus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Vinny »

Misschien dat dat dan voor parttimers geldt. 4,5 rijden, dan 0,5 pauze en dan nog 1,5 uur. Dat is een werkdag die sowieso niet bijster lang te noemen valt. Ik moet gewoon 8 uur werken op een gemiddelde werkdag :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door OV Hoekschewaard »

Ik zal een (beter) voorbeeld geven. Stel je hebt een dienst van 6:00 tot 14:30 en daarin heb je 2 pauzes van 9:00 tot 9:30 en van 13:30 tot 14:00. Met name dat blok van 4 uur rijden en dan vlak voor het einde van je dienst een pauze hebben kan als vervelend worden ervaren. Het is prettiger om dan bijvoorbeeld rond 12 uur een pauze te hebben.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door WSM »

Ja, twee keer een half uur betaalde (!) pauze, geheel volgens CAO en wet- en regelgeving en dan nog niet tevreden willen zijn?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hainje »

WSM schreef:Ja, twee keer een half uur betaalde (!) pauze, geheel volgens CAO en wet- en regelgeving en dan nog niet tevreden willen zijn?
Was het maar twee keer een half uur, vaak mag je in je handjes wrijven als je 2x 22 minuten hebt. Die 22 minuten gaan dan al in als je aankomt op het eindpunt, dan moet je eerst alles inpakken, bus wegzetten, uitstappen, snel plassen, koffie pakken en/of wat eten, alweer naar de bus lopen, controleren op schades etc., installeren, naar de beginhalte rijden passagiers inladen en wegrijden. En dat allemaal in 22 minuten, dat is toch geen pauze?
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door BR628 »

In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hainje »

BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Het valt mij ook tegen dat Qbuzz dit überhaupt heeft voorgesteld.
'tis inderdaad niet echt iets wat ik zogauw bij Qbuzz verwacht had inderdaad.
Wat opvalt in het iets uitgebreidere artikel van RTV Utrecht is dat men het over problemen met de rijtijden heeft die dit veroorzaken. Die volg ik niet helemaal gezien de lijnen vanaf de Vleutenseweg juist kortere rijtijden krijgen door de nieuwe HOV-baan en de drie lijnen die vanaf de centrumzijde naar de Jaarbeurszijde gaan kan ik me amper bij voorstellen dat die er langer over gaan doen.
Enige wat ik me zogauw kan voorstellen is dat er meer situaties zijn waarin de chauffeur van het ene naar het andere busstation moet wandelen, waardoor de pauze door looptijd niet meer haalbaar is. Het artikel stelt ook dat het probleem vooral op de stad zit en dat klopt wel met elkaar.

@BR628: Jij hebt het neem ik aan over de CAO-OV, kan best dat er nog wat andere regelingen in de GVU-CAO staan waar in deze regio ook nog aardig wat chauffeurs onder vallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door ovforens »

In Utrecht-stad zijn pauzes onbetaald.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door BR628 »

Hainje schreef:
BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.
In jouw geval zal het dan dus 1 minuut looptijd zijn, 15 minuten netto pauze en weer 1 minuut looptijd.

@Daniel: ik werk zelf het meeste met de MUMO-cao omdat dat in NZW Friesland gehanteerd wordt. Maar eigenlijk vindt je dit soort basis pauze afspraken in elke cao terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door nvdw »

Reken er maar op dat de diensten gewoon conform cao en arbeidstijdenwet zijn. Ik kan me indenken dat je op die manier constructies krijgt waar je tegen het einde van je dienst bij aankomst op Utrecht Centraal een kwartier (onbetaalde) pauze krijgt om je bus terug naar de stalling af te wachten. Dat is niet echt chique.

Maar om dan weer naar het stakingswapen te grijpen... De OR moet die diensten toch ook goedkeuren?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hans »

Hainje schreef:
BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.
Volgens mij staan er bij (vrijwel) geen enkel bedrijf aparte looptijden op je rittenblad vermeldt.

In bovenstaand voorbeeld, "bij ons dus" is de pauze vermeld inclusief de looptijden.

Minimale pauze = 15 minuten
Looptijd perron-kantine = 1 minuut
Looptijd buffer-kantine = 2 minuut

Heb je dus voor en na je pauze bus op perron (totaal 2 minuten looptijd), wordt het minimaal 17 minuten.
Heb je voor of na je pauze bus op/van buffer en de andere bus op perron (totaal 3 minuten looptijd), wordt het minimaal 18 minuten.
Heb je voor en na je pauze bus op/van buffer (looptijd 4 minuten), wordt het minimaal 19 minuten.

Dit is op genomen in de aanvullende kaderregeling en overeengekomen met OR.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door dylanwild94 »

nvdw schreef:Reken er maar op dat de diensten gewoon conform cao en arbeidstijdenwet zijn. Ik kan me indenken dat je op die manier constructies krijgt waar je tegen het einde van je dienst bij aankomst op Utrecht Centraal een kwartier (onbetaalde) pauze krijgt om je bus terug naar de stalling af te wachten. Dat is niet echt chique.

Maar om dan weer naar het stakingswapen te grijpen... De OR moet die diensten toch ook goedkeuren?
we weten niet wat er intern heeft afgespeeld. Misschien is er na een afkeuring van de diensten wel doodleuk gezegd we kunnen niets ander en je doet het er maar mee.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door gliderfighter »

OV Hoekschewaard schreef:Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.
Het is toch echt 45 minuten na 4,5u rijden. 15 en daarna 30 of gewoon 45 minuten aan een stuk, anders voldoe je niet aan het ATB-Vervoer.
Je moet x aantal minuten pauze hebben als je een bepaald aantal uur werkt. Als je dus 6u werkt, maar korter dan 9u, moet je minimaal een pauze van 30 minuten of 15-15 hebben. De plaatsing wordt niet aangegeven, dus dat mag ook helemaal op t einde. Of dat slim is, is dan weer iets anders.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Hans »

gliderfighter schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.
Het is toch echt 45 minuten na 4,5u rijden. 15 en daarna 30 of gewoon 45 minuten aan een stuk, anders voldoe je niet aan het ATB-Vervoer.
Je moet x aantal minuten pauze hebben als je een bepaald aantal uur werkt. Als je dus 6u werkt, maar korter dan 9u, moet je minimaal een pauze van 30 minuten of 15-15 hebben. De plaatsing wordt niet aangegeven, dus dat mag ook helemaal op t einde. Of dat slim is, is dan weer iets anders.
Voor Openbaar Vervoer gelden iets andere regelingen, te weten:

** Inspectie Verkeer en Waterstaat **
Pauze
Een pauze is een tijdsruimte van tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de dienst wordt onderbroken en er geen verplichtingen zijn ten aanzien van de bedongen arbeid of werkgever
Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft het genieten van pauzes niet de ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Derhalve gelden de volgende regels:
1. Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
2. Bij meer dan 10 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een pauze van minimaal 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten

** einde Inspectie Verkeer en Waterstaat **
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Precies, en dus zullen er, in combinatie met de rijtijdenwet, enkele diensten conform 'Zeeuws voorbeeld' (maar het komt overal in het land wel eens voor, geloof ik) bestaan: daar heeft of had men diensten vanuit Middelburg met twee slagen 133 erin. Op Oude-Tonge Keerde je dan in drie minuten, dus geen pauze, in Middelburg had je een minuut of twintig pauze. Vervolgens maak je nog zo'n slagje en mag je weer terug naar de garage. Omdat een slag Middelburg - Oude-Tonge minder lang duurt dan 4,5 uur, is keurig aan de rijtijdenwet voldaan. De CAO eist echter minimaal dertig minuten pauze in blokken van minimaal een kwartier, waardoor op het einde van de dienst nog eens 15 minuten pauze moet worden toegekend. Je kunt dan natuurlijk twee dingen doen: of na je laatste rit 133 je bus naar de garage rijden, daar je tas in pakken, naar huis vertrekken en genieten van het feit dat je naast je reistijd naar huis ook nog twee minuten op de bank zitten aldaar uitbetaald krijgt, zonder dat de rijveiligheid in het geding is geweest (ervanuitgaande dat de rijtijdenwet dat dekt), of op de stalling een kwartier in de kantine gaan zitten klagen omdat je tweede pauze pas op het einde in je dienst zit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten