Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door 010jongen »

http://m.ovpro.nl/trein/2015/12/09/beho ... um=twitter

Opmerkelijk, ik snap het niet zo. Door het verdwijnen van de hoekse lijn komen er toch juist meer sporen vrij voor de NS treinen? Hierdoor is het voor de treinen Den Haag-Rotterdan juist mogelijk om op 4 sporen te halteren i.p.v. de huidige 2. De enige aanpassingen die daar moeten gebeuren lijken mij het aanpassen van een aantal wissels.

Als ik het goed begrijp gaat men er nu vanuit dat de twee sporen voor de hoekse lijn niet gebruikt gaan worden? Ze hebben het namelijk over dat het toevoegen van 2 extra sporen wel mogelijk is, maar dat dit flink wat extra's gaat kosten. Dacht dat het sowieso de bedoeling was on die twee extra sporen toe te voegen aan de lijn Den Haag Rotterdam. Vind het maar een krom verhaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij eigenlijk wel een eigen topic waard?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Mijn vermoeden is dat men een gelijkvloerse kruising met de HSL en de goederenboog vanuit Gouda noodzakelijk acht. Die ontbreekt namelijk bij de sporen van de Hoekse Lijn, treinen vanaf de lage sporen vanuit Schiedam die het binnenspoor van de spoortunnel willen pakken zullen dus na vertrek te Rotterdam van spoor moeten wisselen. Dat geld zal dus vooral in het ombouwen van het emplacement van Rotterdam zitten, om de sporen 4&5 ongelijkvloers te kruisen en op de sporen 7&8 aan te takken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Je doelt neem ik aan dan op spoor 6 en 7 i.p.v. 7 en 8? Spoor 8 zou je bij viersporigheid immers juist met spoor CC willen verbinden op een zodanige wijze dat dat niet meer (zoals nu) conflicteerd met het gebruik van 6 en 7 vanuit de huidige Hoekse Lijn sporen. Die verbinding van spoor AC/BC naar 6/7 met ongelijkvloerse kruising over de goederenboog heen lijkt me nog best een uitdaging trouwens met de beperkte ruimte die er is.
Dan lijkt een wisselverbinding waarmee je van spoor BC naar spoor 4 kunt me eenvoudiger, zodat je eerder kunt doorwisselen naar het binnenspoor in de tunnel en eventueel van 3 en 4 gelijktijdig de tunnel in kunt rijden.

Op die manier zou je spoor 1, 3 en 4 beschikbaar hebben voor de treinen richting Blaak en 7, 8 en 9 voor de treinen richting Schiedam. Weet alleen nog niet zo goed wat je dan nog met spoor 6 aan moet: dat ligt op zich vrij gunstig om via de linker fly-over naar Schiedam te rijden, maar gebruik in die richting conflicteert weer met rijwegen van spoor 4 naar het binnenspoor van de tunnel. En juist aan die kant is de ruimte wel heel krap om iets met andere wisselverbindingen te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Wubbo »

Om wat te hebben aan de sporen van de Hoekse Lijn rond Schiedam moet je een aantal dingen aanpassen:
* aanpassen wissels aan de Delft-kant van Schiedam (gelijktijdig vanuit Delft naar spoor 1/2 en naar Delft van spoor 3/5; incl snelheidsverhoging)
* Verbeteren aansluiting in Rotterdam. Je kunt nu alleen aankomen op spoor 1 en 3, waarvandaan je niet gelijktijdig de tunnel in kan rijden. Daarnaast kan de HSL alleen naar spoor 1 t/m 4, wat het geheel allemaal erg krap maakt. Je zou het zo willen bouwen dat de HSL op spoor 1 aankomt (incl de mogelijkheid voor ingangscontrole), en de huidige Hoekse Lijn-sporen op (minimaal) spoor 3 t/m 7. Dat maakt een flinke verbouwing van emplacement Rotterdam noodzakelijk, en dat zal gezien de ruimte daar waarschijnlijk duur zijn (en veel hinder opleveren).
* Verbeteren aansluiting van het spoor richting Delft in Rotterdam. Van het spoor dat nu gebruikt wordt voor treinen uit Delft kun je niet hoger dan spoor 8 komen, terwijl je de treinen richting Delft gezien de sporen aan de tunnelzijde en het nuttig willen gebruiken van de perrons van Rotterdam je hiervoor eigenlijk spoor 7 t/m 11 wil gebruiken. Ook dat is bouwen op een postzegel, en dus duur.

Geeft wel gelijk de mogelijkheid om de nu onhandig gesitueerde opstelterreinen van Rotterdam handiger in te richten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

Toevallig zat ik laatst ook op dit onderwerp te puzzelen. Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat de twee vrijgekomen sporen op Schiedam Centrum gebruikt zouden worden voor treinen tussen Den Haag en Rotterdam, maar als je het probeert in te passen is het allemaal best wel lastig.

Zoals al eerder aangegeven kun je met de oude sporen van de Hoekse Lijn alleen op spoor 1 en 3 aankomen in Rotterdam en die twee sporen kunnen nooit tegelijkertijd de tunnel in rijden richting Rotterdam Blaak. Daarnaast kan de HSL richting Breda/Antwerpen alleen aan komen op spoor 4 en lager, dus zoals Wubbo al zei: erg krap allemaal.

Mijn uiteindelijke idee was om de noordelijkste fly-over tussen Schiedam - Rotterdam te vervangen door een nieuwe dubbelspoorse fly-over. Van zuid naar noord lopen de vier sporen dan als volgt:
1: Spoor voor intercitytreinen (richting Blaak) dat loopt over de route van de huidige Hoekse Lijn sporen
2: Spoor voor sprintertreinen (richting Blaak) die gebruikt maakt van zuidelijke fly-over
3: Spoor voor sprintertreinen (richting Schiedam) die gebruikt maakt van noordelijke fly-over
4: Spoor voor intercitytreinen (richting Schiedam) die gebruikt maakt van noordelijke fly-over

En dan zou ik Rotterdam Centraal als volgt inrichten:
Spoor 1: IC richting Dordrecht/Vlissingen
Spoor 3/4: ICD richting Breda/Antwerpen, IC Venlo, Thalys etc.
Spoor 6: SPR richting Dordrecht/Breda
Spoor 7: Reservespoor?
Spoor 8: SPR richting Delft
Spoor 9: IC richting Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI en verder
Spoor 11: IC richting Den Haag CS
Spoor 12: ICD richting Schiphol, Thalys etc.
Spoor 13/14: IC richting Utrecht en verder
Spoor 15/16: SPR richting Gouda en verder
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door MetroRET »

Yanaike schreef: En dan zou ik Rotterdam Centraal als volgt inrichten:
Spoor 1: IC richting Dordrecht/Vlissingen
Spoor 3/4: ICD richting Breda/Antwerpen, IC Venlo, Thalys etc.
Spoor 6: SPR richting Dordrecht/Breda
Spoor 7: Reservespoor?
Spoor 8: SPR richting Delft
Spoor 9: IC richting Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI en verder
Spoor 11: IC richting Den Haag CS
Spoor 12: ICD richting Schiphol, Thalys etc.
Spoor 13/14: IC richting Utrecht en verder
Spoor 15/16: SPR richting Gouda en verder
Je vergeet de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie].

Persoonlijk zie ik de HSL-diensten dan op spoor 1 komen, mede omdat er dan ten zuiden van Rtd niet meer gekruist moet worden tussen de (op dit moment cross-over zijnde [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]).
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door maarten83 »

Bij de Dhs liggen ook nog overloop wissels daarmee kun je alsnog op alle sporen komen in Rtd vanuit Sdm.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

MetroRET schreef:
Je vergeet de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie].

Persoonlijk zie ik de HSL-diensten dan op spoor 1 komen, mede omdat er dan ten zuiden van Rtd niet meer gekruist moet worden tussen de (op dit moment cross-over zijnde [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]).
Ik wist dat ik iets vergeten zou zijn. Maar goed, de ICD Amsterdam - Rotterdam zou dan keren op spoor 12 (of eventueel spoor 13 als die vrij is), waarbij spoor 11 eventueel ook door doorgaande HSL treinen gebruikt kan worden en desnoods schuift de IC richting Den Haag CS dan nog door naar spoor 9.

Mij lijkt het juist niet handig om de HSL-diensten op spoor 1 aan te laten komen omdat:
- Het verkeer over de HSL groeit alleen nog maar. De IC Den Haag - Eindhoven zou ook over de HSL gaan rijden en wellicht komen er op korte termijn ook nog extra internationale treinen. Er moet op Rotterdam genoeg capaciteit zijn om treinen over de HSL op te vangen en daarom denk ik dat je HSL treinen beter op een eilandperron kan afhandelen in plaats van een zijperron.
- Als je de HSL naar spoor 1 stuurt betekent dat, dat je een extra spoor Schiedam - Rotterdam moet kruisen. En dus heb je dan een extra fly-over nodig. Sonde, wat theoretisch kan er gewoon een spoor zonder fly-overs van Schiedam naar Rotterdam Centraal lopen over de zuidkant.
maarten83 schreef:Bij de [station=Delfshavense Schiebruggen (brug tussen Rtd-Sdm)]Dhs[/station] liggen ook nog overloop wissels daarmee kun je alsnog op alle sporen komen in Rtd vanuit Sdm.
Ja, theoretisch kun je natuurlijk die wissels gebruiken om op elk spoor aan te komen. Maar dan zou je daar dus allemaal ingewikkelde kruisingen in moeten leggen terwijl je met 4 sporigheid in principe zou kunnen streven naar onafhankelijke sprinter en intercity systemen.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door bobo17 »

Ik zou idd spoor 1 en 3/4 omwisselen. Dan laat je op spoor 1 de eurostar en willicht de thalys stoppen. Ik weet niet wat Eurostar/Engeland voor eisen heeft van hoe afgesloten een perron mag zijn en hoe het ook gebruikt mag worden door andere treinen. Dan handel je de IC's en ICd's naar het zuiden af op spoor 3/4, kan je ze daar gewoon dynamisch laten stoppen. Op spoor 6 stop de sprinter naar het zuiden en op spoor 7 naar Den Haag. Dan laat je op spoor8/9 de IC's in de richting Den Haag stoppen en op spoor. Op 11-12 laat je dan de ICD's en thalys en eurostars stoppen, moet er denk ik ook wel ruimte zijn voor een kerende 1000. En als de rest van de sporen gebruik je voor de richting Utrecht e.v. Hiervoor hoef je volgens mij alleen de zuidelijke fly-over te verbreden naar 3 sporen. Ik weet niet hoeveel goederentreinen vanuit Rotterdam naar Utrecht gaan, maar als dit veel zijn moet er lijkt het me ook handig om voor de ICD richting breda een aftakking van de hsl te maken zodra deze onder de goederenbogen door is en deze dan onder de fly-overs door aan de zuidkant van de flyovers weer te laten aansluiten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Meltrain »

Indien mogelijk zou ik toch graag de cross-platform overstap tussen IC en Sprinter willen behouden die er nu is op 6/7 en 8/9.
In het plan van Yanaike kun je dan ook nog bijvoorbeeld de ICD op spoor 6 afhandelen en de Sprinters op spoor 7.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:Indien mogelijk zou ik toch graag de cross-platform overstap tussen IC en Sprinter willen behouden die er nu is op 6/7 en 8/9.
In het plan van Yanaike kun je dan ook nog bijvoorbeeld de ICD op spoor 6 afhandelen en de Sprinters op spoor 7.
Die cross-platform overstap heb je natuurlijk altijd nog op Rotterdam Blaak :wink:
Ik zou er juist voor kiezen om de IC van/naar Den Haag cross-platform te zetten met de (binnenlandse) diensten van/naar de HSL. Als je de HSL dan ook echt zou integreren met het binnenlandse net, kun je mogelijk in Rotterdam een prima knoop maken tussen deze diensten. Je zou dan bijv. een Amsterdam-Vlissingen via de noordelijke HSL verknoopt kunnen laten liggen met een Den Haag-Eindhoven(-Venlo) via de zuidelijke HSL.

Wat mij betreft zou het het handigste zijn:
1 = treinen met veiligheidscheck/douane (Eurostar, wellicht ook Thalys)
3/4 = IC-treinen vanaf Den Haag en Schiphol (HSL) ri. Eindhoven (HSL) en Dordrecht
6 = SPR-treinen ri. Dordrecht
7 = SPR-treinen ri. Den Haag
8/9 = IC-treinen vanaf Eindhoven (HSL) en Dordrecht ri. Schiphol (HSL) en Den Haag
11 = evt. kerende HSL-diensten (zou wellicht alleen bij verstoringen nodig zijn als je de HSL volledig integreert in het binnenlandse net)
12 = SPR-treinen ri. Gouda
13/14 = IC-treinen ri. Utrecht
15 = leeg (cargo-paden ri. Gouda)
16 = leeg (uitwijk SPR-treinen ri. Gouda)

daarvoor moet je wel de sporenstraat in Rotterdam dus aanpassen (voornamelijk aan de Schiedamse zijde)

En als je het slim doet plan je het zo dat bij verstoringen op Rotterdam-Breda/Dordrecht de sporen als volgt gebruikt kunnen worden om te keren:
sporen 4-8 = keren van/naar Den Haag
sporen 9-12 = keren van/naar Schiphol (HSL)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Vergeet niet dat de sporen 7/8 momenteel niet op intercitylengte zijn, en de sporen 6/9 niet op HSL lengte. Ik snap ook niet waarom we onnodig ingewikkeld moeten gaan doen hier, spoor 11/12 liggen precies goed voor de HSL, dus waarom zou je daar aan willen gaan sleutelen? Spoor 13/14/15/16 richting Gouda voldoet prima, mocht er ooit noodzaak zijn voor een derde sprinterspoor dan kun je spoor 17 van een perron voorzien.

Het probleem is vooral de zuidkant, daar moeten wissels bij, en als het kan een ongelijkvloerse kruising, want vrijwel alle treinen vanuit Den Haag gaan naar het middenspoor (ook de intercity's naar Dordrecht rijden via het middenspoor namelijk). Op zich is de HSL niet zo hoogfrequent en kan je wel kruisen voor het station, maar het is wel een knelpunt in je dienstregeling en dat wil je liever niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door reisthijs »

6 treinen per uur richting HSL en 10 treinen per uur richting Dordrecht, lijkt me toch een beetje te veel om gelijkvloers te laten kruisen.
SuperGhost schreef:Die cross-platform overstap heb je natuurlijk altijd nog op Rotterdam Blaak :wink:
Op Blaak overstappen is een beetje lastig als je naar Breda of verder moet...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Vinny »

Met de vermetroïng van de Hoekse Lijn lijkt het me zinvol om Schiedam als intercitystation te behouden. Maar goed, er hangt dus wel een prijskaartje aan vast.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Karl »

Ik snap werkelijk waar niet dat er bij de verbouwing van Rotterdam C. geen rekening mee gehouden is, dan had je een eilandperron kunnen maken voor spoor 1 en spoor 2. Maar goed, dat is helaas niet het geval.

Volgens mij verhinderd de opstelruimte veelal aanpassingen aan wisselcomplexen: kan die opstelruimte nog verplaatst worden? Bijvoorbeeld een opstelterrein a la Hoofddorp opstel (irt Schiphol), bijvoorbeeld bij Rotterdam Lombardijen of Rotterdam Noord. Nadeel is dat de drukke Willemspoor tunnel dan extra gebruikt moet worden, of het een stuk uit de richting ligt. Aftrappen en bijplaatsen wordt dan wel lastiger.
Het is een spectrum.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door SuperGhost »

In het midden van het driehoekje ten westen van Rotterdam Centraal is wellicht ruimte voor een opstelterrein. Moet je het wel iets verdiept aanleggen (om nog onder de aansluiting van de HSL door te kunnen).
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door maarten83 »

Als alternatief opstelterrein lijkt Rtng het meest geschikt. Prorail heeft daar zelfs al studie naar verricht in het kader van een overbelast verklaring.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door bobo17 »

Er hoeft toch niks te veranderen aan het emplacement. Als je de hsl en goederenspoorlijn meteen laat aansluiten op spoor 1 en 2 bij de van Aerssenlaan en de fly over dan de twee extra sporen voor Den Haag - Rotterdam laat aansluiten op de oude hsl en goederenspoorlijn dan kan je het emplacemt gewoon laten liggen. Bij de statenweg zal het wisselcomplex een beetje moeten worden aangepast dat de sprinters elkaar niet hoeven te kruisen. Daarnaast lijken er nogal veel 40km/u wissels te liggen en een paar daarvan lijkt me het wel verstandig voor om die naar 80 te veranderen voor een betere doorstroom.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

Ik snap niet waarom iedereen die HSL op spoor 1 aan wil laten sluiten? Zoals ik al eerder zei, aansluiten van HSL op spoor 3/4 heeft als voordelen:
- Een spoor minder dat met een fly-over geregeld hoeft worden. Een van de sporen van de Hoekse Lijn kan gewoon blijven liggen en aansluiten op spoor 1. Dus, goedkoper.
- Meer capaciteit voor HSL-treinen (twee sporen i.p.v. één spoor) en dat is handig aangezien er er meer treinen over de HSL gaan rijden en aangezien HSL treinen over het algemeen langer stil staan op perrons.
- Er zouden makkelijk HSL cross-platform mogelijkheden gecreëerd kunnen worden, waardoor niet alleen Amsterdam/Schiphol, maar ook Den Haag goede internationale verbindingen heeft.

Het enige voordeel van HSL op spoor 1 is in mijn ogen dat je op een zijperron makkelijker wachtruimte, in-check faciliteiten en douane dingen kan maken. Maar in hoeverre is dat echt nodig? Volgens mij heeft de Thalys dit niet echt nodig, zou puur zijn voor een eventuele verlenging van de Eurostar naar Amsterdam (maar dan is er in Schiphol ook een probleem met de dynamische perrons).

Dus? Waarom moet de HSL zo nodig naar spoor 1?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Je geeft het zelf al aan, op spoor 1 is ruimte voor de voorzieningen die Thalys en vooral Eurostar graag ziet. Binnenlandse HSL treinen kunnen gewoon via spoor 3 blijven rijden. Daarnaast is het een kwestie van voorsorteren: de HSL treinen takken na Rotterdam Stadion aan de rechterkant uit, dus hoe meer naar rechts deze staan hoe beter. De meeste treinen vanuit Den Haag zullen naar Dordrecht door gaan, deze gaan vooral over de middelste sporen tot Rotterdam Station, daar liggen wissels zodat de intercity's naar het buitenspoor kunnen (als HSL en goederentreinen weg zijn) en sprinters blijven in het midden. Hoe minder kruisende treinbewegingen hoe beter, de dienstregeling is al ingewikkeld zat door de vele knooppunten die ons land rijk is, en treinen richting Dordrecht hebben ook nog eens te maken met de spoorbrug aldaar die open moet kunnen, dus er is maar een beperkt venster waarin geschoven kan worden met de dienstregeling.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door evos »

Aan het eerste perron grenst tegenwoordig een VIP-wachtkamer voor eersteklas rezigers, genaamd "NS International Lounge". Je zou denken dat dit perron dan ook met name voor internationale treinen bedoeld zou zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

Alleen ben je dan, voor mijn gevoel, de verkeerde kant op aan het redeneren: omdat er meer ruimte is op spoor 1 voor internationale voorzieningen zou je extra moeite moeten doen met de aanleg van sporen/fly-overs etc? Nee, fout! Ik zou juist zeggen: de sporen en fly-overs kunnen nou eenmaal het beste op deze manier en daaruit volgt waar de internationale voorzieningen moeten komen.

En voorsorteren vind ik ook een slecht argument. Als treinen frequenter gaan rijden wil je in principe de intercity's en sprinters zoveel mogelijk scheiden. Dat betekent in mijn ogen ALLE intercity's over de buitenste sporen (niet alleen intercity's die over de HSL rijden maar ook intercity's richting Dordrecht) en ALLE sprinters over de binnenste sporen. De enige vraag die dan nog resteert is of Rotterdam Blaak dan nog wel zo'n logisch intercity station is, maar ik denk dat een paar halterende ICs op Rotterdam Blaak nog makkelijk moet passen op de buitenste sporen.

En als je dan toch besluit dat je de HSL op spoor 1 wilt hebben, kun je dan niet als nog beter de HSL over een fly-over sturen (dat is immers maar één spoor (met goederenlijn erbij hooguit twee sporen)) en de sporen Schiedam - Rotterdam terugbrengen naar maaiveld niveau?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door reisthijs »

IC's wil je niet op spoor 1, want dan kun je die gewenste cross-plaform overstappen niet bieden.

Welke treinen hoeven geen cross-platform overstap te bieden en kan je dus best afhandelen op spoor 1? Juist, Thalys en Eurostar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Suus »

Spoor 1 is gewoon overbodig. Afsluiten en een café met terras van maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten