Mindervalide Zitplaatsen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door VIRM »

Tsja, niet alleen hebben mensen de neiging om te denken 'de ander staat op', maar leven ze ook een beetje in hun eigen wolkje (al dan niet in combinatie met mo3-speler, boek, smartphone, koffieloosheid, slaperigheid of algehele inactie). Dagje met mij treinen levert genoeg van dat soort dingen op. :mrgreen:

Maar waar hangen die stikkers dan in de trein? Ik heb ze echt nog nooit gezien.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Bij SGM en DDZ materieel heb ik ze gezien vlakbij de coupe deuren. Verder weet ik het niet. Binnenkort maar een mailtje sturen naar de NS om meer info hierover. Of ik doe het via het NS forum dan heb ik misschien kans dan de info wat sneller komt dan een mailtje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Wubbo schreef:
KM46 schreef:De een met poppetje met een bol buikje en de andere is een poppetje met een stok.
Dus als ik op een stoel zit met een mannetje met een stok mag ik blijven zitten als er een zwangere vrouw aankomt, maar moet ik opstaan voor een bejaarde? Of begrijp ik het nu verkeerd? :X
Tsja ... er zijn nu twee pictogrammen :? . Misschien een beetje veel van het goede. Maar beter te veel dan helemaal niets.

De RET heeft voor mindervalide reizigers het mannetje met stokt als pictogram.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Bij SGM en DDZ materieel heb ik ze gezien vlakbij de coupe deuren. Verder weet ik het niet. Binnenkort maar een mailtje sturen naar de NS om meer info hierover. Of ik doe het via het NS forum dan heb ik misschien kans dan de info wat sneller komt dan een mailtje.
Heb inmiddels via het NS forum de vraag gesteld.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Michael »

Bij DDZ zitten die stickers aan de zijkant van de stoel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Dat klopt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Maar waar hangen die stikkers dan in de trein? Ik heb ze echt nog nooit gezien.
Dit is het antwoordt van het ns serviceforum:
Je vindt ze zo dicht mogelijk bij het balkon. In de meeste gevallen gaat het om het eerste zithoekje als je de coupé inloopt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Ardan »

Antwoord, zonder t :idea: 'antwoordt' schrijf je alleen in de derde persoon als werkwoord tegenwoordige tijd, 'hij antwoordt', 'men antwoordt' :)

In de bus zie je ook vaak het voorste bankje anders bekleed, met 'bol buikje', 'stokje' en 'dingetje in de nek'-pictogrammen erop. Ik weet niet zo goed of die er in het westen des lands ook zijn, en zo ja, hoe men daarmee omgaat, maar hier valt het me op dat die stoelen ook wel vaak vermeden worden. Men (mijzelf incluis) gaat er alleen zitten als het druk is.

Ik vind zelf, als je er gaat zitten als 'normaal' iemand (hoe noem je dat politiek correct.. afgezien van het feit dat normale mensen niet bestaan), dat je dan ook wel als eerste weg moet als er een mindervalide aankomt. Voor ouderen hoor je sowieso op te staan, daar hoef je niet eens om gevraagd te worden. Er zijn bovendien ook genoeg mensen aan wie je niet kunt zien dat ze een handicap hebben of iets anders waardoor ze niet lang kunnen staan. Ik kan me voorstellen dat het een drempel is om toe te geven daaraan en in de trein om hulp te moeten vragen door om een bezette zitplaats te moeten vragen. Je zult het speciaal moeten vragen, aan een random iemand op een random stoel. Je moet vertellen wat er aan de hand is, anders is de ander er niet toe bereid zijn plaats op te geven. Ik denk dat een andere stoelbekleding zoals in de bus een beetje kan helpen. Stickers vallen niet goed op, maar een andere bekleding met pictogrammen wel, en de 'normale' persoon die er gaat zitten weet dan al dat hij zijn plaats moet opgeven als iemand erom vraagt, en een uitleg hoeft daar dan niet eens bij. Iemand die om de mindervalidenplaats vraagt doet dat dan niet zomaar.
Ik doe ook maar wat
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door SvMp »

Ik vind het erg betuttelend.

Als ik niet kan zitten omdat ik bijvoorbeeld mijn been in het gips heb, dan reis ik eerste klas. Mensen die dat niet kunnen betalen, die kunnen een beroep doen op het fatsoen van hun medereizigers. Volgens mij staan veel mensen wel op voor een mindervalide reiziger. Als het zo druk is dat er helemaal geen zitplaatsen meer zijn, dan is voor een mindervalide reiziger instappen al heel moeilijk omdat het overal vol staat met mensen. Uiteindelijk komt het dan neer op een capaciteitsprobleem.

Er zijn nog twee redenen dat ik moeite heb met die plaatsen:

1. Waarom heeft de ene persoon meer recht op een zitplek terwijl je beide hetzelfde betaalt? Natuurlijk laat je uit fatsoen een mindervalide niet staan, maar principieel klopt er iets niet. Gelijke monniken gelijke kappen, alleen je laat iemand die minder valide is niet staan dus die geef je een plek als dat nodig is. Daar zijn geen stickers voor nodig. Daarnaast heb ik een hekel aan hokjes denken. In Polen heb ik stickers gezien voor plekken voor gezinnen met kinderen. Maar waarom dan niet gelijk oversteken en ook plekken voor mensen die juist niet met drukke kinderen in een coupée willen reizen? Waar ligt de grens? Ik vind dat doelgroepengeneuzel nogal triest. We zijn uiteindelijk allemaal gelijk en zakelijk gezien hebben we gewoon recht op een zitplek op basis van welk product we afnemen.
Iemand met een handicap heeft er niet voor gekozen, en dan is solidariteit op zijn plaats. Maar zwangerschap is wel een eigen keuze. Het lijkt mij in dat geval vrij logisch om als hoogzwangere een eerste klas kaartje te kopen. 'Eigen verantwoordelijkheid' lijkt wel een taboe anno 2015. De overheid en de OV-bedrijven denken voor het volk; de reizigers als hersenloze massa die niet zelfstandig beslissingen neemt.

2. Er is ook een praktisch probleem in de uitvoering. Stel je hebt aan één kant van een rijtuig van die invalideplekken.
Een invalide komt strompelend aan de andere kant van het rijtuig binnen. Is het dan niet veel logischer dat hij dan juist niet op die (verre) invalideplekken gaat zitten? Zeker, maar dan is overleg en hulp van medereizigers nodig en daarvoor zijn die stickers overbodig. Botteriken zouden zelfs kunnen zeggen: Ga maar naar de invalideplek, die is daar voor bedoeld. Je kunt natuurlijk heel veel zitplekken van die stickers voorzien, maar dan wordt het doel voorbij geschoten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Antwoord, zonder t :idea: 'antwoordt' schrijf je alleen in de derde persoon als werkwoord tegenwoordige tijd, 'hij antwoordt', 'men antwoordt' :)
Sorry :oops: .
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door AppleMoose »

SvMp schreef:Ik vind het erg betuttelend.
Betuttelend of niet, blijkbaar is het niet meer zo vanzelfsprekend dan men uit zichzelf opstaat voor ouderen en mindervalide mensen en dus worden er stickers geplaatst. Ik zou ook het liefste willen dat die stickers overbodig zouden zijn maar helaas, de realiteit is anders.
1. Waarom heeft de ene persoon meer recht op een zitplek terwijl je beide hetzelfde betaalt? Natuurlijk laat je uit fatsoen een mindervalide niet staan, maar principieel klopt er iets niet.
Als je principes alleen laat bepalen door geld, dan klopt het misschien niet. Gelukkig kan het ook een principe zijn om deze mensen een zitplaats te geven omdat ze niet lang kunnen staan. "Gezonde" mensen hebben een keuze daarin, minder valide mensen niet. Het principe zou moeten zijn dat je rekening houdt met elkaar en mensen die niet lang kunnen staan een zitplaats aanbieden. Als we dat nou weer eens als vast principe nemen, klopt het principieel weer volledig ;)
Daarnaast heb ik een hekel aan hokjes denken.
Op deze manier rekening houden met elkaar is niet persé hetzelfde als hokjesdenken.
In Polen heb ik stickers gezien voor plekken voor gezinnen met kinderen. Maar waarom dan niet gelijk oversteken en ook plekken voor mensen die juist niet met drukke kinderen in een coupée willen reizen?
In de intercity's van NS heb je stiltezones, daar zullen (in principe...) geen drukke kinderen aanwezig zijn.
Ik vind dat doelgroepengeneuzel nogal triest. We zijn uiteindelijk allemaal gelijk en zakelijk gezien hebben we gewoon recht op een zitplek op basis van welk product we afnemen.
Het is niet triest en zeker geen geneuzel om rekening te houden met iemand anders.
En even terzijde, je betaalt niet voor een zitplek maar gebruik te maken van het vervoer... :wink:
Iemand met een handicap heeft er niet voor gekozen, en dan is solidariteit op zijn plaats. Maar zwangerschap is wel een eigen keuze. Het lijkt mij in dat geval vrij logisch om als hoogzwangere een eerste klas kaartje te kopen. 'Eigen verantwoordelijkheid' lijkt wel een taboe anno 2015. De overheid en de OV-bedrijven denken voor het volk; de reizigers als hersenloze massa die niet zelfstandig beslissingen neemt.
Dit is pas triest geneuzel :')
2. Er is ook een praktisch probleem in de uitvoering. Stel je hebt aan één kant van een rijtuig van die invalideplekken.
Een invalide komt strompelend aan de andere kant van het rijtuig binnen. Is het dan niet veel logischer dat hij dan juist niet op die (verre) invalideplekken gaat zitten? Zeker, maar dan is overleg en hulp van medereizigers nodig en daarvoor zijn die stickers overbodig. Botteriken zouden zelfs kunnen zeggen: Ga maar naar de invalideplek, die is daar voor bedoeld. Je kunt natuurlijk heel veel zitplekken van die stickers voorzien, maar dan wordt het doel voorbij geschoten.
Dit is spijkers op laag water zoeken. Ik ben het met je eens dat het in principe niet nodig zou hoeven zijn om deze stickers te plaatsen, maar blijkbaar is de realiteit gewoon dat dit wél nodig is. Bovendien komt je betoog vooral over als "waarom zij wel een zitplek en ik niet"-gemiep. Ik zou zeggen, maak je niet zo druk. Laat die stickers voor wat ze zijn en als je teveel lastiggevallen wordt door invalide en zwangere personen ga je lekker eerste klas reizen of pak je de auto.Je weet wel, eigen verantwoordelijkheid :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door SvMp »

Ronaldussen schreef:
SvMp schreef:Ik vind het erg betuttelend.
Betuttelend of niet, blijkbaar is het niet meer zo vanzelfsprekend dan men uit zichzelf opstaat voor ouderen en mindervalide mensen en dus worden er stickers geplaatst. Ik zou ook het liefste willen dat die stickers overbodig zouden zijn maar helaas, de realiteit is anders.
1. Waarom heeft de ene persoon meer recht op een zitplek terwijl je beide hetzelfde betaalt? Natuurlijk laat je uit fatsoen een mindervalide niet staan, maar principieel klopt er iets niet.
Als je principes alleen laat bepalen door geld, dan klopt het misschien niet. Gelukkig kan het ook een principe zijn om deze mensen een zitplaats te geven omdat ze niet lang kunnen staan. "Gezonde" mensen hebben een keuze daarin, minder valide mensen niet. Het principe zou moeten zijn dat je rekening houdt met elkaar en mensen die niet lang kunnen staan een zitplaats aanbieden. Als we dat nou weer eens als vast principe nemen, klopt het principieel weer volledig ;)
Met dit stukje ben ik het eens. Wat jij daar schrijft sluit aan bij wat ik schrijf. Ik vind alleen dat het niet voorgeschreven moet worden.
Zelf zou ik, als ik ooit een keer een been breek o.i.d., gewoon eerste klas gaan reizen.
Daarnaast heb ik een hekel aan hokjes denken.
Op deze manier rekening houden met elkaar is niet persé hetzelfde als hokjesdenken.
In Polen heb ik stickers gezien voor plekken voor gezinnen met kinderen. Maar waarom dan niet gelijk oversteken en ook plekken voor mensen die juist niet met drukke kinderen in een coupée willen reizen?
In de intercity's van NS heb je stiltezones, daar zullen (in principe...) geen drukke kinderen aanwezig zijn.
Ik vind dat doelgroepengeneuzel nogal triest. We zijn uiteindelijk allemaal gelijk en zakelijk gezien hebben we gewoon recht op een zitplek op basis van welk product we afnemen.
Het is niet triest en zeker geen geneuzel om rekening te houden met iemand anders.
En even terzijde, je betaalt niet voor een zitplek maar gebruik te maken van het vervoer... :wink:
Iemand met een handicap heeft er niet voor gekozen, en dan is solidariteit op zijn plaats. Maar zwangerschap is wel een eigen keuze. Het lijkt mij in dat geval vrij logisch om als hoogzwangere een eerste klas kaartje te kopen. 'Eigen verantwoordelijkheid' lijkt wel een taboe anno 2015. De overheid en de OV-bedrijven denken voor het volk; de reizigers als hersenloze massa die niet zelfstandig beslissingen neemt.
Dit is pas triest geneuzel :')
2. Er is ook een praktisch probleem in de uitvoering. Stel je hebt aan één kant van een rijtuig van die invalideplekken.
Een invalide komt strompelend aan de andere kant van het rijtuig binnen. Is het dan niet veel logischer dat hij dan juist niet op die (verre) invalideplekken gaat zitten? Zeker, maar dan is overleg en hulp van medereizigers nodig en daarvoor zijn die stickers overbodig. Botteriken zouden zelfs kunnen zeggen: Ga maar naar de invalideplek, die is daar voor bedoeld. Je kunt natuurlijk heel veel zitplekken van die stickers voorzien, maar dan wordt het doel voorbij geschoten.
Dit is spijkers op laag water zoeken. Ik ben het met je eens dat het in principe niet nodig zou hoeven zijn om deze stickers te plaatsen, maar blijkbaar is de realiteit gewoon dat dit wél nodig is. Bovendien komt je betoog vooral over als "waarom zij wel een zitplek en ik niet"-gemiep. Ik zou zeggen, maak je niet zo druk. Laat die stickers voor wat ze zijn en als je teveel lastiggevallen wordt door invalide en zwangere personen ga je lekker eerste klas reizen of pak je de auto.Je weet wel, eigen verantwoordelijkheid :wink:
We zijn het oneens. Ik ben liberaal en vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn.

Wat je schrijft over dat ik vind dat ik teveel lastig gevallen wordt door invalide of zwangere personen vind ik wat flauw. Via de belasting draag ik heel veel bij voor voorzieningen voor deze mensen. En ik sta ook gewoon op voor een invalide. Ik ageer tegen betutteling en mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen (zwangere mensen die in plaats van klagen ook gewoon tijdelijk eerste klas kunnen reizen)

Overigens mijd ik het openbaar vervoer al sinds ik een rijbewijs heb en dagelijks dankbaar dat ik een auto heb, zolang brandstof nog niet inkomensafhankelijk geprijsd wordt.

Die stiltezones bestaan alleen in theorie, in praktijk worden ze niet gehandhaafd (in Denemarken wel, daar fluistert zelfs de conducteur in de stiltezone).
Laatst gewijzigd door SvMp op za 12 dec 2015, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door AppleMoose »

Iedereen is in eerste instantie voor zichzelf verantwoordelijk. Om dat te vinden hoef je geen liberaal te zijn.
Maar als liberaal zijn betekent dat je geen rekening wenst te houden met een ander, ben ik blij dat ik tot een andere stroming behoor :)

P.s.: Je had niet mijn hele bericht hoeven te citeren. Je bent de eerstvolgende, dus dan is citeren sowieso al overbodig maar gezien je korte reactie is de balans reactie/quote ook enigszins scheef :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door SvMp »

Ronaldussen schreef:Iedereen is in eerste instantie voor zichzelf verantwoordelijk. Om dat te vinden hoef je geen liberaal te zijn.
Maar als liberaal zijn betekent dat je geen rekening wenst te houden met een ander, ben ik blij dat ik tot een andere stroming behoor :)
Staat ergens in mijn berichten dat ik geen rekening wens te houden met anderen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door AppleMoose »

SvMp schreef:Met dit stukje ben ik het eens. Wat jij daar schrijft sluit aan bij wat ik schrijf. Ik vind alleen dat het niet voorgeschreven moet worden.
Zelf zou ik, als ik ooit een keer een been breek o.i.d., gewoon eerste klas gaan reizen.
Hier bedoel ik ook zwangere vrouwen mee en mensen die tijdelijk minder valide zijn. Het principe van OV is, is dat het Openbaar is en dus voor iedereen toegankelijk moet zijn. Fijn dat jij eerste klas kunt reizen, maar in principe is dat gewoon een luxeproduct. De 2e klas zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, dus ook voor zwangere vrouwen of mensen die een been hebben gebroken. de klasse moet niet bepalend zijn of je wel of niet opstaat voor een ander. Het is gewoon een kwestie van fatsoen dat je dat doet.
We zijn het oneens. Ik ben liberaal en vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn.
Het is geen kwestie van niet je eigen verantwoordelijkheid willen nemen, maar gewoon een kwestie van fatsoen om op te staan voor iemand die niet lang kan staan. Als het een liberaal standpunt is om dat bij bepaalde mensen (hoe kun je nu eigenlijk beweren dat je niet in doelgroepen denkt? ;) ) niet te doen, dan ben ik godzijdank geen liberaal :)
Wat je schrijft over dat ik vind dat ik teveel lastig gevallen wordt door invalide of zwangere personen vind ik wat flauw. Via de belasting draag ik heel veel bij voor voorzieningen voor deze mensen.
Fatsoen koop je niet af.
En ik sta ook gewoon op voor een invalide. Ik ageer tegen betutteling en mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen (zwangere mensen die in plaats van klagen ook gewoon tijdelijk eerste klas kunnen reizen)
40% extra betalen voor dezelfde reis is behoorlijk veel. Maar ik herhaal, het OV moet voor iedereen toegankelijk zijn, zeker de 2e klas. De 1e klas is eigenlijk gewoon een luxeproduct voor mensen die meer luxe wensen. Een zitplaats zou geen luxe moeten zijn en rekenen op het fatsoen van je medemens ook niet.
Overigens mijd ik het openbaar vervoer al sinds ik een rijbewijs heb en dagelijks dankbaar dat ik een auto heb
Waarom maak je je dan druk om die stickers in het ov? Je hebt er geen last van en die stickers kosten jouw geen cent extra.
Die stiltezones bestaan alleen in theorie, in praktijk worden ze niet gehandhaafd
In de praktijk merk ik dat het wel steeds beter gaat, maar jij kan daar niet over oordelen, je mijdt het ov zei je ;)

SvMp schreef:
Ronaldussen schreef:Iedereen is in eerste instantie voor zichzelf verantwoordelijk. Om dat te vinden hoef je geen liberaal te zijn.
Maar als liberaal zijn betekent dat je geen rekening wenst te houden met een ander, ben ik blij dat ik tot een andere stroming behoor :)
Staat ergens in mijn berichten dat ik geen rekening wens te houden met anderen?
Je vindt dat men niet hoeft op te staan voor zwangere vrouwen of mensen die een been gebroken hebben, dus ja, daar maak ik uit op dat je er geen rekening mee wenst te houden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door SvMp »

40% extra betalen voor dezelfde reis is behoorlijk veel. Maar ik herhaal, het OV moet voor iedereen toegankelijk zijn, zeker de 2e klas. De 1e klas is eigenlijk gewoon een luxeproduct voor mensen die meer luxe wensen. Een zitplaats zou geen luxe moeten zijn en rekenen op het fatsoen van je medemens ook niet.
Een een goed functionerend OV zou een zitplaats geen luxe moeten zijn. Nederland is een extreem druk land en een zitplaats wordt steeds meer een luxe. De eerste klas wordt volgens mij vooral steeds meer gebruikt vanwege de rust dan de luxe. Zeker aangezien in de meeste treinen van private vervoerders het verschil tussen eerste klas en tweede klas minimaal is.
De NS faalt momenteel om mensen zitplaatsen te bieden. Dit komt mede door het overschot aan goedkope kaartjes (Kruidvat e.d.) dat op de markt is. Probleem is dat het nu vooral het verdelen van schaarste is. Dat los je niet op met stickers, maar met het aanpakken van de oorzaak.
In de praktijk merk ik dat het wel steeds beter gaat, maar jij kan daar niet over oordelen, je mijdt het ov zei je ;)
Ik gebruik de trein alleen nog om met mijn fiets bij de grens te komen. Zelfs dat is vaak al een hel, gezien de veel te beperkte ruimte. Ik reis namelijk met trein+fiets door Europa. Zelfs in landen als Wit-Rusland gaat dat veel gemakkelijker dan in het steenrijke Nederland.

Daarnaast doe ik hele grote afstanden ook met de trein, gezien de extreem hoge brandstofaccijns in Nederland. Ik zit dan zonder fiets in de trein. Vaak in drukke treinen, zeker tussen Utrecht en Eindhoven waar ik vaak halve treinen tref. Maar altijd konden minder validen gewoon zitten. De NS lost problemen op die er niet zijn, en lost problemen die er wel zijn niet op. Treinen zonder toiletten zijn voor minder validen en ouderen een veel groter probleem.
Je vindt dat men niet hoeft op te staan voor zwangere vrouwen of mensen die een been gebroken hebben, dus ja, daar maak ik uit op dat je er geen rekening mee wenst te houden.
Dat heb ik nergens geschreven. Zeker dat gebroken been niet, want dat is uiteraard geen eigen keuze. Met zwangere vrouwen heb ik er moeite mee, want dat is een eigen keuze. Maar zodra je zo iets zegt word je gelijk weggezet als a-sociaal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door AppleMoose »

We zijn het over een ding met elkaar eens, die stickers zouden overbodig moeten zijn. Waar we het over oneens blijven is voor wie men opstaat. Wat mij betreft sta je gewoon op voor iedereen die minder goed te been is dan jijzelf en voor vrouwen die al ver gevorderd zwanger zijn. Dat heeft niets te maken met luxe of doelgroepdenken, dat heeft mijns inziens gewoon te maken met fatsoen.
We kunnen nu wel door blijven discussiëren, maar dat heeft niet zoveel zin. Ik denk dat we het op dat punt gewoon oneens zullen blijven ;)
Verder ben ik het zeker met je eens dat het OV op andere vlakken ook verbeterd kan worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:
SvMp schreef:Ik vind het erg betuttelend.
Betuttelend of niet, blijkbaar is het niet meer zo vanzelfsprekend dan men uit zichzelf opstaat voor ouderen en mindervalide mensen en dus worden er stickers geplaatst. Ik zou ook het liefste willen dat die stickers overbodig zouden zijn maar helaas, de realiteit is anders.
Nu doe je net alsof dat vroeger veel spontaner was. 25 jaar geleden zaten er in elke bus al stickers "opstaan voor iemand misstaat niemand", dus in die zin is het oude wijn in een nieuwe zak.

Het feit dat zulke stickers er zitten wil niet zeggen dat 100% van de bevolking lomp is en niet opstaat. Botteriken zullen er altijd zijn (en die gaan echt niet ineens opstaan met een sticker) en vriendelijke mensen zullen er altijd zijn (die hebben geen sticker nodig om op te staan). Ik vind al die stickers heel sympathiek maar ik vraag me af of ze in de praktijk voor een mindervalide reiziger veel verschil zullen maken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mindervalide Zitplaatsen NS

Bericht door AppleMoose »

Je kunt het natuurlijk lezen zoals je het wil lezen en op alle slakken zout leggen. Beetje de tendens op dit forum het laatste jaar.

Edit: Oeps, nu generaliseer ik vast weer en doe ik net alsof het voorheen niet zo was. Foei! :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten