Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

rm7 schreef:Dat is bewust gedaan; de gehele dienstregeling gaat namelijk pas maandag de 14e in omdat het nieuwe busstation op die dag opgeleverd wordt.

Lijn 1 en 21 worden pas de volgende dienstregeling weer gereden onder één lijnnummer, tegen die tijd vinden er nog meer wijzigingen plaats.
Wat voor wijzigingen meer?
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:Lijn 111 gaat zo te zien alleen op zaterdag rijden, 2 keer per uur.
Ben benieuwd hoe lijn 14 gaat lopen straks. De keren dat ik lijn 23 van Jaarbeurszijde naar het centrum zag rijden zaten er nooit meer dan 8 mensen in, dus ik denk dat het wel mee gaat vallen met de drukte ;)
Frequentie van 1 keer per uur is natuurlijk ook niet echt aantrekkelijk...
Bedoel je de frequentie van lijn 23 van 1x per uur, want deze lijn rijdt zelfs op zondag nog ieder kwartier? Daarbij komt dat het niet verstandig om op lijn 23 met 8 persoonsbussen te gaan rijden (mocht je dat suggereren), want A) de lijn zit gekoppeld aan andere lijnen en B) als er ook maar 1 persoon meer dan 8 meereist, dan moeten er mensen op een halte achterblijven.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

UtrechtOV schreef:
rm7 schreef:Dat is bewust gedaan; de gehele dienstregeling gaat namelijk pas maandag de 14e in omdat het nieuwe busstation op die dag opgeleverd wordt.

Lijn 1 en 21 worden pas de volgende dienstregeling weer gereden onder één lijnnummer, tegen die tijd vinden er nog meer wijzigingen plaats.
Wat voor wijzigingen meer?
Er verhuizen meer lijnen richting de Jaarbeurszijde om zo de ombouw van de Centrumzijde mogelijk te maken. Tegelijkertijd wordt de nieuwe busbaan aan de andere zijde van het spoor, parallel aan de A.van Scheltemabaan, in gebruik genomen.

Lijn 14 gaat Lombok met het centrum verbinden, daar scheen nogal vraag naar te zijn. De bezetting op de huidige lijn 14 is niet al te hoog, mede door de route die gereden wordt.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

rm7 schreef:
UtrechtOV schreef:
rm7 schreef:Dat is bewust gedaan; de gehele dienstregeling gaat namelijk pas maandag de 14e in omdat het nieuwe busstation op die dag opgeleverd wordt.

Lijn 1 en 21 worden pas de volgende dienstregeling weer gereden onder één lijnnummer, tegen die tijd vinden er nog meer wijzigingen plaats.
Wat voor wijzigingen meer?
Er verhuizen meer lijnen richting de Jaarbeurszijde om zo de ombouw van de Centrumzijde mogelijk te maken. Tegelijkertijd wordt de nieuwe busbaan aan de andere zijde van het spoor, parallel aan de A.van Scheltemabaan, in gebruik genomen.

Lijn 14 gaat Lombok met het centrum verbinden, daar scheen nogal vraag naar te zijn. De bezetting op de huidige lijn 14 is niet al te hoog, mede door de route die gereden wordt.
Waarschijnlijk nog niet duidelijk welke er precies overgaan? Sowieso wel alles wat natuurlijk over de A.van Scheltemabaan. Daarmee ook de 12. Wordt interessant hoeveel perronruimte ze die geven

Maar ik snap niet helemaal waarom de 1/21 en de 5/7 dan niet gewoon nu al één nummer kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Over het algemeen voert Qbuzz de wat grotere wijzigingen in september in, gelijk met de start van de "winterdienstregeling" is in de afgelopen jaren de trend geweest. In december zijn de wijzigingen toch veelal wat kleiner en zijn er meestal ook geen hele nieuwe lijnvoeringen bij.
Is op zich ook wel wat voor te zeggen omdat je dan niet opeens halverwege december allerlei grote aanpassingen krijgt, voor de reiziger is het op zich handiger als dat gewoon gelijk bij de dienstregelingswissel na de zomervakantie gebeurd.

Komend jaar is daarin dus ook niet anders behalve dat de grote aanpassingen dan al bij de start van de zomerdienst plaatsvinden gekoppeld aan de omklap van de busstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ezra schreef: Bedoel je de frequentie van lijn 23 van 1x per uur, want deze lijn rijdt zelfs op zondag nog ieder kwartier? Daarbij komt dat het niet verstandig om op lijn 23 met 8 persoonsbussen te gaan rijden (mocht je dat suggereren), want A) de lijn zit gekoppeld aan andere lijnen en B) als er ook maar 1 persoon meer dan 8 meereist, dan moeten er mensen op een halte achterblijven.
Lijn 23 wordt weer opgeheven m.i.v. de nieuwe dienstregeling, omdat lijnen 1 en 21 weer gekoppeld worden en dus de verbinding Jaarbeurs <> Binnenstad weer gaan verzorgen.

Maar eigenlijk klopt mijn vergelijking natuurlijk van geen kant, want ik plaatste lijn 14 als vervanging voor lijn 23 en dat is maar zeer beperkt het geval.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gamma »

rm7 schreef: Lijn 14 gaat Lombok met het centrum verbinden, daar scheen nogal vraag naar te zijn. De bezetting op de huidige lijn 14 is niet al te hoog, mede door de route die gereden wordt.
De combinatie met een verlaging van de frequentie naar een uurdienst is niet heel ideaal (snap het om DRU-neutraal te doen, maar toch). Ben benieuwd hoe de route naar het centrum wordt. Waarschijnlijk een ommetje via de Damstraat naar de Leidscheveertunnel.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Het lusje door het centum gaat andersom dan hoe lijn 23 het nu doet, viel me op
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Een U-Ov Citaro was vanmiddag aardig op streek :wink:

De 4045 reed een instructierit.. kwam hem tegen in Rhenen.. de route van lijn 50 (Cxx)

Gistermiddag ook een Citraro met Instructierit op de film.. (weet niet of het dezelfde bus was), toen ietsje westelijker, iets meer richting thuisbasis..
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door StefanH »

Kwam vandaag ook een U-OV bus met instructierit tegen op het traject van lijn 50. Eerst in Rhenen en later nog eens in Wageningen.

Afbeelding
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Op de site van U-OV is een nieuwe plattegrond verschenen met de indeling van de bussen vanaf 14 december 2015.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Hmm, aparte perronlettering eigenlijk. We weten nu wel waarom de C-perrons aan de centrumzijde naar B-perrons omgenummerd zijn, maar ik had eerlijk gezegd een nummering per zijde van het perron verwacht aan de Jaarbeurszijde (gezien die perrons ook best lang zijn). Dan had je C, D, E, F gehad en dus G op het Jaarbeursplein waarmee het ook wat logischer was geworden dat de tramhalte perron H is.

Geen idee waar nu dat ruimtegebrek zit trouwens om ook Arriva op het nieuwe busstation kwijt te kunnen. Er zijn notabene nog vier complete halteperrons (C1, C6, D1, D4) over, dat zijn meer perrons dan ze op het Jaarbeursplein krijgen. Alleen D1 heeft z'n beperkingen omdat je bussen op D3 daarvandaan niet kunt inhalen.
Al wordt het nog wel even een uitdaging gezien er alleen nog maar een rijbaan langs de even C-perrons en de oneven D-perrons ligt, dus er moet in drie weken nog wel het nodige gebeuren. Ook is op de plattegrond helaas vrij slecht te zien hoe de perrons t.o.v. de trappen liggen, dat moet ik nog maar eens in de praktijk bestuderen (want de kortere loopafstand kan voor mij 'n bus eerder halen betekenen, dat gaat nu maar heel net niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

StefanH schreef:Kwam vandaag ook een U-OV bus met instructierit tegen op het traject van lijn 50. Eerst in Rhenen en later nog eens in Wageningen.

Afbeelding
huh, maar connexxion rijdt die lijn toch?
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)

Geen idee waar nu dat ruimtegebrek zit trouwens om ook Arriva op het nieuwe busstation kwijt te kunnen. Er zijn notabene nog vier complete halteperrons (C1, C6, D1, D4) over, dat zijn meer perrons dan ze op het Jaarbeursplein krijgen. (..)
Die ruimte zal vanaf komende zomer wel nodig zijn.. als het resterende zwikkie van centrum-oost naar Jaarbeurs zijde moet ivm bouw microcity...

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1406983 ... recht.html
Daniel schreef: Ook is op de plattegrond helaas vrij slecht te zien hoe de perrons t.o.v. de trappen liggen, dat moet ik nog maar eens in de praktijk bestuderen (want de kortere loopafstand kan voor mij 'n bus eerder halen betekenen, dat gaat nu maar heel net niet)
Dat zou mooi zijn voor jou.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat artikel had ik ook gelezen ja. Lijkt dus inderdaad dat er een tijdje helemaal niks van de centrumzijde vertrekt terwijl er eerst sprake was van hooguit een paar lijnen die daar zouden blijven.
Nou is het natuurlijk ook wel zo dat er eigenlijk bar weinig aan de centrumkant te houden valt: vanaf de zomer 2016 wordt de Adama van Scheltemabaan omgebouwd tot trambaan en tegelijk kan de huidige busbaan richting Vredenburg ook niet eeuwig blijven waar die nu ligt want die gaat nu nog dwars door de fietsenstalling. En tegelijk heb je ook niks aan de nieuwe busbaan zolang er nog geen nieuw busstation ligt, want die komt nu nog uit in de bouwput onder de hal.

Maargoed, je moet natuurlijk ook niet vergeten dat CS Jaarbeurszijde in het eerste halfjaar van 2016 nog bijna 2x zo groot wordt: aan het C-perron liggen nu nog slechts drie van de uiteindelijke 5 halteperrons per kant en inschattend op basis van de tekening krijgt het D-perron er ook nog 2-3 perrons bij. En dan zijn al die perrons ook nog behoorlijk lang waardoor er meerdere lijnen achter elkaar langs passen, dus met tijdelijk wat meer lijnen op één perron moet je er toch echt wel heel wat kwijt kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door StefanH »

sirvinniei schreef: huh, maar connexxion rijdt die lijn toch?
Klopt, Connexxion rijdt Lijn 50 (Utrecht CS - Wageningen Busstation). Ik heb ook geen idee waarom U-OV een aantal dagen een instructierit op deze lijn heeft uitgevoerd.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Mike »

Zou ook gewoon nascholing kunnen zijn. Voor code95.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Weet niet of het ook al langsgekomen was met de dienstregelingwijzigingen: de 252 gaat fors meer rijden. van 8 naar 14x per dag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Verrassend dat dat niet in het overzichtje van U-OV staat maar zal te maken hebben met een verhuizing bij ASR waar het vervoerplan het al over had.
Ben nog niet bij die lijn met het updaten op de wiki dus had het zo ook nog niet gespot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Busfoto.nl schreef:Weet niet of het ook al langsgekomen was met de dienstregelingwijzigingen: de 252 gaat fors meer rijden. van 8 naar 14x per dag.
Heeft waarschijnlijk te maken met de frequentieverhoging van lijn 31 van 2 naar 4x per uur. 252 zit op dit moment aan de 31 en v.v gekoppeld. Zo te zien gaat dat in de nieuwe dienstregeling niet veranderen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Vandaag de ex-streekgelede 4551 op lijn 8.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ezra schreef:
Busfoto.nl schreef:Weet niet of het ook al langsgekomen was met de dienstregelingwijzigingen: de 252 gaat fors meer rijden. van 8 naar 14x per dag.
Heeft waarschijnlijk te maken met de frequentieverhoging van lijn 31 van 2 naar 4x per uur. 252 zit op dit moment aan de 31 en v.v gekoppeld. Zo te zien gaat dat in de nieuwe dienstregeling niet veranderen.
Volgens de berichtgeving heeft het te maken met een blik extra werknemers die van Zeist naar Amersfoort willen reizen. Alleen voor die koppeling lijkt het me ook een beetje zonde om eerst MAT naar Amersfoort te rijden, dan een overbodige dienstrit terug naar Rijnsweerd en dan alsnog MAT naar Lunetten.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Als er meer mensen van Zeist naar Amersfoort willen reizen, dan kan de frequentie van 52 toch ook worden verhoogd. Of is daar niet voor gekozen vanwege de koppeling met 41.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Werknemers van Zeist naar Amersfoort met 252? Dat moeten dan mensen met nachtdienst zijn anders rijdt 252 precies de verkeerde kant op voor hen :wink: ('s ochtends naar Utrecht en 's middags naar Amersfoort)
De berichtgeving had het eerder over de verhuizing van ASR van Amersfoort naar Utrecht, dat stond althans in het vervoerplan van Qbuzz als reden voor mogelijke extra vraag op de spitslijnen tussen Amersfoort en Rijnsweerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Lekker zooitje vanmorgen op CS Jaarbeurszijde wat al deels ontmanteld was: de hekjes op de perrons waren al weg en in plaats daarvan hing er een roodwit afzetlint tussen de al deels uit de grond getrokken palen.
Eens in de zoveel tijd kwam er dan nog een graafmachine of shovel tegen het verkeer in langs wat soms ook maar net goed ging of ontstonden kleine busfiles doordat er middenop de busbaan wat uitgeladen moest worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten