Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door SvMp »

Afgelopen zomer heb ik een lange reis gemaakt: De Baltische landen, Rusland en Belarus. Dit is het tweede deel van een zevendelige serie reisverslagen.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=12295

Het vorige deel ging over Litouwen en de reis naar Letland. Daar heb ik de omgeving van Riga verkend. In dit deel reis ik verder door Letland, en eindig ik in Estland.


8. Vrijdag 17 juli 2015: Riga – Rēzekne (LV)

's Ochtends sta ik op tijd op en neem ik afscheid van de vriendelijke eigenaar van het huis waar ik de afgelopen drie nachten heb overnacht. Deze dag ga ik helemaal naar het oosten van het land, Rēzekne. Er rijden slechts 2 treinen per dag naar Rēzekne: 's ochtends en aan het eind van de middag.

Afbeelding

Om de drukke wegen naar het centrum te vermijden fiets ik door een park. Ineens hoor ik gerommel. Dan pas heb ik in de gaten hoe dreigend de lucht is. Ik ga het centrum van Riga niet bereiken zonder nat pak. Gelukkig is station Torņakalns vlakbij.

Afbeelding

Station Torņakalns. Hier ben ik ook uitgestapt toen ik in Riga aan kwam, drie dagen geleden. Het ligt maar een paar kilometer van het hoofdstation vandaan, maar het ligt wel aan de andere kant van de Daugava. Doordat er slechts 4 bruggen over de Daugava zijn in Riga, is het op en rond de bruggen erg druk en duurt het best lang om vanaf Torņakalns het centrum te bereiken.

Afbeelding

Station Torņakalns. Zicht richting centrum met opvallend gebouw in de verte, dat waarschijnlijk wel bekend is bij wie ook al eens in Riga is geweest.

Net als ik bij het loket een kaartje naar het hoofdstation aan het kopen ben, barst de bui los. Gelukkig duurt het niet lang voordat er een trein komt.

De hal van het hoofdstation staat bomvol met mensen. Bovenin het station is een winkelcentrum met wat horeca. Er is ook een filiaal van Cili Pizza, een restaurantketen in Litouwen en Letland. Weliswaar geen stijlvol restaurant, maar betaalbaar, Engelstalige menukaart, WiFi en een uitstekende ontbijtkaart in de ochtend. Ook het restaurant zit vol, maar er is nog één plekje vrij. Ik moet nog ontbijten, dus dat ga ik dan maar doen. Omdat er geen ramen zijn, heb ik geen idee wat voor weer het buiten is. Na een uurtje ga ik naar de stationshal. Nog steeds regent het flink. Ik koop bij de loketten een treinkaartje naar Rēzekne. De trein vertrekt 16:45.

Ik heb nog uren tijd over. Alle horeca rond het station zit vol, maar bij de McDonalds tegenover het station is nog plek. Daar ga ik koffiedrinken en internetten totdat het lichter wordt. Tijd voor nog een laatste rondje door Riga.

Afbeelding

Overwinningsmonument Riga, ter gelegenheid van de Sovjet-overwinning op Nazi-Duitsland. De zuil is 79 meter hoog. Bovenin zijn Sovjet-sterren aangebracht. Het monument is omstreden, want de Sovjet-overwinning resulteerde in langdurige bezetting van Letland. De plek wordt ook gebruikt door Russen om te protesteren tegen Letse onafhankelijkheid.

De blauwe lucht is wel enigszins misleidend. Onderstaande foto is genomen van de andere kant:

Afbeelding

De voet van het monument. Niet erg smaakvol, maar de absurde omvang laat wel zien hoe sterk deze "grote vaderlandse" oorlog leeft bij de Sovjets en vandaag de dag bij de Russen.

Afbeelding

Foto vanaf de Akmens Tilts, de oudste en meest centraal gelegen brug van Riga. De brug rechts is de spoorbrug. In de verte, achter de spoorbrug, is de Academie van wetenschappen te zien, een Stalinistische wolkenkrabber.

Afbeelding

Station Riga. Tijd om naar het perron te gaan.

De trein staat er al en zit erg vol. Bij het raam zitten lukt niet meer. Helaas blijken er nergens fietsplekken te zijn dus die moet in het gangpad staan. Vreemd, want in alle andere Letse treinen was het goed geregeld. Tot Krustpils blijft het druk, daarna wordt het wat rustiger. Ik had geen drukte verwacht in een trein die slechts twee keer per dag rijdt. De trein rijdt door een fraaie omgeving en ik kijk uit naar de volgende dag, want dan ga ik dat traject fietsen.

Afbeelding

Aankomst in Rēzekne. De trein rijdt door tot Zilupe. Zilupe is een kleine plaats vlakbij de Russische grens. Deze trein gaat echter niet de grens over. Omdat Rēzekne de laatste grote plaats is aan de weg en de spoorlijn naar de Russische grens, heb ik in Rēzekne al het gevoel dat ik mij dichtbij de grens bevind, ondanks dat de Russische grens nog wel 64 kilometer ver weg is.

Afbeelding

Station Rēzekne II. Er zijn veel uitstappers.

Ik ga naar het pension waar ik een kamer heb geboekt. Twee dagen geleden had ik het pension geboekt. Er was weinig overnachtingsgelegenheid beschikbaar. Maar ik vond een goedkoop pension een paar kilometer buiten Rēzekne, wat er wel netjes uitzag.

Eerst kom ik door het centrum van Rēzekne. De stad ligt er wat verlaten en somber bij, het gaf mij een beetje een gevoel van 'het einde van de wereld'. Weinig mensen op straat, veel lege gebouwen. In Rēzekne wonen ca. 35.000 mensen, maar al enkele decennia daalt het bevolkingsaantal. Ongeveer de helft van de bevolking is Russisch.

Een half uurtje later ben ik bij het pension. De eigenaar spreekt geen woord Engels of Duits, maar wijst de kamer aan. Na het achterlaten van mijn bagage ga ik gelijk weer terug naar Rēzekne. Daar doe ik wat boodschappen. Ik moet echter ook nog avondeten. Er zijn wat restaurants, maar ze zijn gesloten. Ik ontdek echter dat er in Rēzekne ook een Hesburger-filiaal is. Hesburger is een McDonalds-kloon, in oa. Finland en Letland. Het restaurant is nog open, dus ik eet deze avond fastfood. Afgezien van een drietal jongeren, is het restaurant helemaal leeg.

Ik fiets terug naar het pension. In het centrum kom ik langs een soort openluchttheater. Er treden muzikanten op in het kader van het internationaal Folklore Festival Baltica 2015, wat in het hele land plaatsvindt maar voornamelijk in Riga en Rēzekne.

Prachtige muziek, dus ik blijf. Er is weinig publiek.

Afbeelding

Bij sommige nummers wordt voor het podium gedanst. Het valt mij op dat eerst een stukje wordt voorgedaan, door een enkele paren die het kunnen. Wat mij nog meer opvalt is dat iedereen toeschouwer is of meedoet, van heel jong tot heel oud. De meeste nummers vind ik erg mooi, de sfeer vind ik geweldig en voordat ik het weet ben ik een paar uren verder. Oikofobie lijkt hier niet te bestaan. Dan besef ik ook dat de temperatuur flink is gedaald en ik het behoorlijk koud heb. Tijd om mij los te maken van de muziek, en naar het pension te gaan. Morgen wil ik van Rēzekne naar Krustpils fietsen, ruim 100 kilometer.

Aangekomen bij het pension, komen nog twee gasten, een man en een vrouw, met een auto aan, in prachtige traditionele kledij. Het blijken leden te zijn van een dansgroep die zojuist heeft opgetreden in het centrum waar ik ook vandaan kom. De vrouw spreekt goed Engels. Zij vertelt dat morgen pas de belangrijkste optredens zijn, en dat er dan pas veel publiek verwacht wordt. De artiesten zijn al in Rēzekne, en dat verklaart ook waarom er maar weinig overnachtingsplekken beschikbaar waren. Want Rēzekne staat nou niet bepaald bekend om massa-toerisme. De vrouw is ook nog even tolk, zodat de eigenaar mij toch nog wat praktische dingen kan vertellen. Daarna gaat iedereen naar bed en wordt het stil in huis.


9. Zaterdag 18 juli 2015: Rēzekne – Daugavpils (LV)

De eindbestemming van deze dag is Daugavpils, de tweede stad van Letland. Deze is gelegen in het zuid-oosten van het land, vlakbij de grens met Litouwen. Tijdens een tripje naar Litouwen in 2014 was ik er al eens een keer geweest, maar toen was ik niet verder Letland in gegaan. Daugavpils is vanaf Rēzekne met de trein bereikbaar met een overstap in Krustpils. Ik ben van plan om naar Jēkabpils (station Krustpils ligt in Jēkabpils) te fietsen en vanaf station Krustpils de trein te pakken naar Daugavpils.

Afbeelding

Pension Staroščiki Lejaskalns, waar ik heb overnacht.

Afbeelding

Plaatsnaambord Rēzekne.

Afbeelding

Een Sovjet-oorlogsmonument ontbreekt uiteraard niet.

Afbeelding

Rēzekne is vernoemd naar het riviertje de Rēzekne, dat door de stad stroomt.
Op de achtergrond zijn ruïnes van het kasteel van de Lijflandse Orde te zien.

Afbeelding

Straatbeeld Rēzekne.

Afbeelding

Station Rēzekne II.

De naam impliceert dat er ook een station Rēzekne I bestaat. Er is inderdaad ook een station Rēzekne I. Deze is gelegen aan de spoorlijn Rēzekne - Daugavpils. Op deze spoorlijn rijdt helaas geen regulier regionaal passagiersverkeer meer (behalve enkele internationale treinen die nergens stoppen). Wie vandaag de dag van Rēzekne naar Daugavpils wil reizen, moet een omweg maken via Krustpils.

Afbeelding

Stationshal Rēzekne II.

Afbeelding

Bord met vertrektijden.

Er gaan 3 treinen per dag naar Riga. Eén sneltrein, en twee treinen die overal stoppen. De overige treinen zijn internationale treinen naar St. Petersburg en Moskou. Alle treinen vanuit Letland naar Rustland komen langs Rēzekne. Station Rēzekne is het grootste deel van de dag volledig uitgestorven, maar er stoppen wel internationale treinen naar de twee belangrijkste Russische steden.

Dienstregeling van de laatste trein naar Krustpils (en Riga):
16:16 Rēzekne 2
16:32 Sakstagals
16:44 Viļāni
16:55 Varakļāni
17:04 Stirniene
17:17 Atašiene
17:27 Mežāre
17:38 Kūkas
18:08 Krustpils
De stations liggen op dit traject behoorlijk ver uit elkaar, rond de 15 kilometer. De stations zijn bijzonder fraai, en daarom laat ik de eerste vijf allemaal zien, afgewisseld met wat andere foto's van de tocht.

Afbeelding

Buiten Rēzekne kom ik langs een festivalterrein. Deze dag vindt hier een belangrijk deel van het Folklore Festival Baltica 2015 plaats. Achteraf vind ik het echt jammer dat ik niet een nacht langer in Rēzekne ben gebleven om het festival te bezoeken.

Afbeelding

De Rēzekne, gezien vanaf de A12, de weg tussen de Russische grens en Jēkabpils. Het ziet er uit als een slootje, maar de Rēzekne is ruim 110 kilometer lang.

Afbeelding

Huisjes gezien vanaf de A12.

Afbeelding

Station Sakstagals, het eerste station vanaf Rēzekne.

Afbeelding

Station Sakstagals

Afbeelding

Station Viļāni.

Afbeelding

Viļāni heeft ca. 3800 inwoners en is de grootste plaats tusssen Rēzekne en Jēkabpils. Dit is het enige station waar de sneltrein tussen Rēzekne en Jēkabpils ook stopt. In elke richting stoppen hier dus 3 treinen per dag.

Afbeelding

Interieur station Viļāni. Het loket is sinds 2009 gesloten.

Afbeelding

Station Viļāni.

Afbeelding

Straat in Viļāni.

Afbeelding

De A12 bij Viļāni.

Afbeelding

Plaatsnaambord Viļāni.

Afbeelding

De A12 richting Jēkabpils.

Afbeelding

De A12 richting Jēkabpils. Lange stukken alleen maar rechtdoor.

Afbeelding

De A12 richting Jēkabpils.

Afbeelding

Ik verlaat de A12 om een stukje over binnenweggetjes te fietsen. De A12 gaat hier met een vrij grote boog om het spoor heen.

Afbeelding

Via de binnenweggetjes kom ik langs station Varakļāni

Afbeelding

Station Varakļāni

Afbeelding

13 kilometer verder kom ik bij station Stirniene langs. Ik ben dan inmiddels ook weer op de A12 terecht gekomen.

Afbeelding

Station Stirniene

Afbeelding

Na 16 kilometer is het volgende station Atašiene.

Ik merk dat de tijd aardig begint te dringen. Om 19:42 moet ik de trein hebben in Daugavpils. Ook vind ik de lucht richting Jēkabpils steeds dreigender worden. Ik besluit om de laatste trein naar Krustpils te nemen. Tussen station Atašiene en Krustpils zijn nog twee stations.

Afbeelding

Station Atašiene, trein komt aan.

Afbeelding

De trein nadert station Mežāre. Ik stap uit op het volgende station, station Kūkas. Dit is het laatste station vóór station Krustpils. Hoewel de lucht nu echt dreigend wordt, durf ik die laatste 16 kilometer nog wel aan. Uren rondhangen in Jēkabpils is ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht.

Afbeelding

Jēkabpils in zicht.

Afbeelding

Station Krustpils. De eerste regendruppels vallen.

Afbeelding

Wachten op de trein naar Daugavpils.

De trein naar Daugavpils komt op tijd. Er zijn amper reizigers.

De trein komt langs leuke stationnetjes. Ze hebben zelfs nog een stationschef, maar ze lijken er wat voor spek en bonen bij te staan. Sommigen hebben geen uniform aan, anderen gaan alweer naar binnen voordat de trein begint te rijden.

Afbeelding

Vertrektijdenbord station Daugavpils. Ondanks dat Daugavpils de tweede stad van Letland is, zijn er in Daugavpils amper passagierstreinen. 4 regionale treinen per dag van en naar Riga. De overige treinen zijn internationale treinen: Naar Sint Petersburg en Minsk. En twee naar Riga vanuit Sint Petersburg en Minsk.

In de stationshal is het druk. Niet omdat er zo veel klanten voor de internationale treinen zijn, maar omdat buiten de regen met bakken uit de hemel valt. Ik wacht even, maar het wordt niet minder. Ik wil nog avondeten. Ik weet dat het centrum een paar honderd meter fietsen is, dus ik waag het er op. Ik zie zo gauw geen open restaurants, maar wel een Cili Pizza waar ik gauw naar binnen ga. Na het eten is de regen minder hevig geworden en is het alleen nog motregen. De straten staan hier en daar blank. Het hotel is wel nog wel een flink stuk fietsen, waht het ligt in een buitenwijk. Het is een goed hotel, waar ik eerder al eens heb overnacht. Je hebt er voor 20 euro een kamer met alles er op en er aan, inclusief ontbijt. Er is één 'maar': Het ligt aan een rangeerterrein waar ze 24 uur per dag met treinen bezig zijn. Soms is het zo hevig dat je het gebouw voelt trillen. Daarom zijn de recensies heel wisselend. Ik heb er echter goed kunnen overnachten, waarschijnlijk omdat het geluid zo monotoon is. Het is echter wel een situatie die je in west-Europa vanwege de regelgeving nooit zal aantreffen. Het hotel is een omgebouwde Sovjet-flat tenmidden van flats die nog gewoon bewoond worden.


10. Zondag 19 juli 2015: Daugavpils – Sigulda (LV)

Na het ontbijt pak ik mijn spullen en ga ik op weg naar Jēkabpils. In deze plaats bevindt zich stations Krustpils, waar ik om 18:55 de trein naar Riga zal nemen. Ik zal de route van de spoorlijn fietsen waarmee ik de vorige dag 's avonds naar Daugavpils ben gekomen. Deze route zal voornamelijk over de A6 gaan en is ongeveer 87 kilometer lang.

Ik ga terug naar Riga, omdat ik via Riga moet reizen om de trein naar Valga (Estland) te kunnen nemen. Opnieuw in Riga overnachten vind ik saai worden. Gelukkig kan ik vanuit Riga 's avonds laat Sigulda nog bereiken, een stad ca. 50 kilometer ten noord-oosten van Riga, gelegen aan de spoorlijn Riga - Valga.

Afbeelding

Hotel Duets, waar ik heb overnacht.

Afbeelding

Een buitenwijk van Daugavpils. Leuke houten huisjes met een weg die er uitziet alsof deze pas is opgeleverd.

Afbeelding

Ik verlaat Daugavpils via de P67.

Afbeelding

Bombastisch kunstwerk dat als alternatief dient voor het saaie plaatsnaambord. Ik ben benieuwd of dit ding er ook al stond tijdens de Sovjet-periode.

Afbeelding

De P67 komt uit op de A6. Deze is een klein stukje vierbaans maar de weg is gewoon leeg :lol:.
Līvāni is de enige grote plaats tussen Daugavpils en Jēkabpils.

Afbeelding

Station Nīcgale, één van de zes stations (waar vandaag de dag nog treinen stoppen) tussen Daugavpils en Krustpils.

Afbeelding

Nīcgale heeft nog geen 600 inwoners, maar ondanks de kleine omvang toch een paar Sovjet-flats aan de rand van het dorpje.

Afbeelding

De A6 naar Līvāni.

Afbeelding

Voorzijde station Jersika, gezien vanaf de A6.

Afbeelding

Station Jersika.

Afbeelding

Plaatsnaambord Līvāni.

Afbeelding

Līvāni, ca. 11.000 inwoners.

Afbeelding

Station Līvāni.

Afbeelding

District Krustpils.
Maar de plaats waarin station Krustpils ligt, heet Jēkabpils.

Afbeelding

Station Trepe.

Het ziet er naar uit dat ik Krustpils niet op tijd ga bereiken. Daarom neem ik vanaf het laatste station vóór Krustpils de trein.

Afbeelding

Sfeerfoto, gemaakt terwijl ik op de trein naar Krustpils en Riga wacht.

In Krustpils kan ik blijven zitten, want de trein vanuit Daugavpils rijdt door naar Riga.

Afbeelding

Station Skrīveri vanuit de trein.

In Riga stap ik over op de trein naar Sigulda. Buiten het stedelijk gebied van Riga is het traject naar Sigulda mooi, door veel bos. Het hostel. waar ik een kamer heb gereserveerd, ligt vlakbij het station. Bij aankomst blijk ik mazzel te hebben: Een grote groep Engelsen wil met z'n allen in het hostel overnachten en daardoor is er geen plek voor mij. Ik krijg voor dezelfde prijs een prachtige kamer in het naastgelegen hotel :)


11. Maandag 20 juli 2015: Sigulda – Valga (EE)

Na een uitstekende nachtrust word ik wakker van de wekker. De regen gutst tegen de ramen. De voorspelling is dat het tot het eind van de middag zal blijven regenen. Het lijkt op een verloren dag. Ik moet om 10:00 uur de kamer verlaten. Helaas is het niet mogelijk om langer te blijven dus ik ga de regen in.

Een blik op Google maps leert dat er op 5 minuten fietsafstand van het hotel - jawel daar istie weer - een Cili Pizza is. Dat is de meest aantrekkelijke optie op dit moment: Droog, warm, WiFi, een stopcontact en de mogelijkheid om een tijdje te blijven. De trein naar Valga gaat namelijk pas om 19:30, al kan om 13:33 al een trein naar Līgatne nemen.

Er rijden vanaf Sigulda 3 passagierstreinen per dag richting naar Valga (Estland): 7:49, 13:33 en 19:30. Om onduidelijke redenen rijdt alleen de trein van 19:30 tot Valga. De andere twee treinen zijn het laatste stuk van het traject vervangen door bussen.

Afbeelding

Winkelcentrum met Cili Pizza.

Na een paar uren, een ontbijt en de nodige bakken koffie, lijkt het de regen minder te worden. Het winkelcentrum is handig gelegen aan de A2, de weg die het eerste stuk van de spoorlijn naar Letland volgt. Tijd om naar buiten te gaan :)

Bij het plaatsje Ieriķi ga ik de drukke A2 af.

Afbeelding

Station Ieriķi. Helaas voel ik regendruppels. Er staat een trein die over een kwartiertje richting Riga vertrekt. Ik kan dus terug naar Sigulda. Als ik dat niet doe, dan heb ik pas ongeveer 5 uren weer een trein. Er is helemaal niets om die tijd door te brengen mocht de regen doorzetten. Ik bevind mij precies tussen twee grote plaatsen in: Sigulda en Cēsis. De trein blijkt te zijn voorzien van WiFi dus kan ik even een blik op de meest actuele Baltische staten buienradar werpen. Het is afwisseld nat en droog, dus ik stap niet in de trein.

Afbeelding

Schitterend stationsgebouw. Ieriķi heeft nog geen 500 inwoners. Met het kleine aantal inwoners en treinen is het niet zo vreemd dat gebouw verlaten is, maar ik had het gebouw wel van binnen willen zien omdat er volgens mij sinds de Sovjet-periode weinig veranderd is.

Ik fiets door naar Cēsis. In plaats van terug te gaan naar de A2 kies ik voor de route binnendoor.

Afbeelding

Het spoor richting Melturi.
Een paar honderd meter van het station gaat de weg Ieriķi uit het spoor over. Deze foto, die ik wel sfeer vind hebben, heb ik genomen met de rug naar station Ieriķi toe. Links loopt de weg door Ieriķi naar de A2. Aan mijn rechter hand gaat de weg over op een onverharde zandweg de bossen in.

Afbeelding

Zandweg door de bossen.

Afbeelding

Zandweg richting Melturi en Cēsis. Een prachtig gebied, ondanks de nattigheid. Ik bevind mij aan de rand van nationaal park Gauja.

Afbeelding

De weg gaat het spoor over. In de verte is halte Melturi te zien. In Melturi, het gehucht waar deze halte naar is vernoemd, kom ik pas 1,5 kilometer later aan. Daar kom ik weer op de A2 terecht. Na een paar kilometer A2 verlaat ik deze weg om naar Cēsis te gaan.

Afbeelding

Nationaal park Gauja (Gaujas nacionālais parks). Het bordje verbaast mij, want volgens mij bevind ik mij allang in het nationaal park.

Afbeelding

Het landschap.

Afbeelding

Cēsis, een toeristische plaats met ruim 17.000 inwoners.

Afbeelding

Station Cēsis. Ik heb nog een paar uur voordat de trein naar Valga komt, dus ik ga Cēsis verder bekijken.

Afbeelding

Het centrum van de stad met het Overwinningsmonument
Ter herdenking van de Letse strijders die tijdens de onafhankelijkheidsoorlog (1918-1920) waren gesneuveld. Tijdens de Sovjetbezetting werd het monument opgeblazen maar in 1998 is het herbouwd.

Het centrum is uitgestorven. Waarschijnlijk door het sombere weer, want het is wel een toeristische plaats en middenin het hoogseizoen. Ik vind een uitstekend Lets restaurant, waar ik eet.

Afbeelding

Nog een plaatje dat ik niet wil laten ontbreken in een reportage van een reis door Letland: Het Fenikss Casino. Letten schijnen veel te gokken. In elke plaats van enige omvang bevindt zich een vestiging van Fenikss. In sommige plaatsen zelfs meerdere, zoals in Rēzekne. Dikwijls op zeer centraal gelegen plaatsen, zoals middenin Riga. Hieruit blijkt wel dat er heel veel geld wordt verdiend door het casino, en ik denk niet dat dit een positief aspect van Letland is.

Afbeelding

Wachten op de trein op een sfeerloze plek.

De trein is vrijwel leeg. Er stappen nog een paar andere mensen in.

Afbeelding

Interieur van de trein. Touringcarstoelen :lol:

Afbeelding

Foto vanuit de trein, ergens tussen Cēsis en de grens met Estland.

De trein rijdt door een mooi gebied! Met vooral bos, bos en nog eens bos.

Ik overweeg of ik in Valga (Estland) uit zal stappen, of het laatste Letse station. Omdat het nog miezert en het ook al behoorlijk donker is, besluit ik om te blijven zitten. Ik kom de eerste keer Estland binnen met de trein. De volgende dag zal ik een rondje fietsen naar het laatste Letse station en om ook fietsend het land in te komen.

Bij aankomst in Valga, het eindpunt van de trein, ben ik de enige uitstapper. Het is inmiddels al 21:40.

Het station van Valga is verlaten. Het is totaal anders dan Letland, maar ik had al op foto's gezien dat ik in Estland geen railromantiek hoef te verwachten. Er staat een oranje Stadler trein, waarschijnlijk voor de volgende dag. Ik ga naar mijn overnachtingsadres, een pension in een woonwijk op een steenworp afstand van de grens. Bij de achterdeur staat een groot aantal schoenen keurig in een rij. Het ziet er naar uit dat ik de laatste gast ben die binnenkomt. Voor het slapen gaan, bereid ik mij voor op de volgende dag. Ik ga dan verder Estland in, naar Tartu. De weersverwachtingen zijn goed: Geen regen. Maar dit en de rest van Estland is te zien in het volgende deel van deze serie reisverslagen :).


Dit deel ging volledig over het prachtige Letland. Wat een schitterend land! Geen spectaculaire landschappen. Misschien zelfs saai. Heel anders dan wat in voorgaande jaren aan landschappen voorbij kwam tijdens mijn reizen over de Balkan. Maar wat een heerlijk land! Mooie cultuur, leuke dorpjes, nog behoorlijk authentiek en buiten de drukke A- en E-wegen stille wegen en veel bos.

Door toeval heb ik wat mee gekregen van de Letse cultuur. Al hoewel toeval? In Letland is folklore erg populair dus de kans is relatief groot dat je het tegen komt. Daar werd ik zo vrolijk van, dat ik thuis wat ben gaan zoeken op YouTube. Daar kwam ik dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=coxbYJmt6GE
Veel van de muziek komt sterk overeen met wat ik op die avond in Rēzekne heb gehoord. Elke 5 jaar vindt het Letse Zang- en Dansfestival plaats. Voor het laatst in 2013. Deze uitvoering is een van de hoogtepunten van dat festival. Het is 2,5 uur pure schoonheid! En dat voor zo'n klein land. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er nog heel veel moois te zien is in Letland en ik wil er zeker over niet al te lange tijd weer naar toe :D.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door Zugführer »

Wederom een prachtig verslag, vanaf de fiets zie je weer een heel andere kant van het land en de spoorwegen.
En wat een interessante plaatsnaambordjes hebben ze toch overal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door isadora »

Tja, ik blijf bij mijn eerdere commentaar in het vorige deel. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door Meltrain »

Erg mooi verslag, evenals het eerste deel. :D :pos:
Dat station van Cēsis vind ik ook erg mooi. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door Milco »

Ook dit is een prachtig verslag! Ik ben benieuwd naar de rest! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zomer 2015 deel 2/7: Prachtig Letland!

Bericht door ArrivaBas »

Super! :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten