Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Vinny »

Ik las in een andere draad dat de DB een recordverlies ondervindt van 1,3 miljard euro. Wat gaat er mis bij onze oosterburen en hoe kunnen ze er weer bovenop komen? Ik heb niet het idee dat dit nog lang goed kan blijven gaan, en ik moet zeggen: als ik in Duitsland in de trein zit dan zijn ze meestal wel redelijk vol. Nu komt dat misschien omdat ik op populaire trajecten reis, maar dan nog...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Het verlies in 2015 zal uitkomen op 2 miljard euro op een recordomzet van 40 miljard euro. De nog ontbrekende 700 miljoen euro komt voort uit reorganisatiekosten.

In 2015 heeft DB veel kosten gemaakt vanwege de recordstakingen die dit voorjaar het bedrijf teisterden, de steeds extremere weersomstandigheden die het spoornet soms dagen onbruikbaar maken en het verlies van reizigers aan de langeafstandsbussen die niet op andere manieren worden binnengehaald. Ook is er veel achterstallig onderhoud dat steeds grotere problemen oplevert en waarvoor steeds grotere investeringen noodzakelijk zijn.

In Duitsland verliest DB Regio daarnaast elk jaar diverse lucratieve contracten met de deelstaten en dat lijkt voorlopig ook nog niet te stoppen.

Daarnaast heeft DB ook last van een enorme schuldenberg waarmee de (in doelstelling mislukte) expansieplannen zijn bekostigd. Daarom dat er nu ook wordt gekeken naar gedeeltelijke verkoop van Arriva en DB Schenker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Ook is er veel achterstallig onderhoud dat steeds grotere problemen oplevert en waarvoor steeds grotere investeringen noodzakelijk zijn.
Dat onderhoud wordt toch ook gewoon door DB gedaan (DB Netz in dit geval)? Dan is er dus iets mis geweest met het investeringsbeleid de afgelopen jaren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Deels, de Duitse overheid stelt sowieso te weinig geld beschikbaar om de bestaande infrastructuur in het land fatsoenlijk te onderhouden. Het gevolg was dat bij DB Netz ook de investeringen werden teruggeschroefd en dat begint zich te wreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Statler Rail »

DB is natuurlijk ook zelf eigenaar van twee verliesgevende lange-afstandsbusbedrijven: IC-bus en Berlin LinienBus. Op kosten van de Duitse belastingbetaler de concurrentie aangaan met particuliere busbedrijven zoals FlixBus, Postbus en Megabus. Kennelijk kan dat zomaar.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Dennenboom »

Maar de meeste langeafstandsbussen draaien met verlies, behalve Flixbus: die scoort vette marges :lol:
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Jay20 »

Statler Rail schreef:DB is natuurlijk ook zelf eigenaar van twee verliesgevende lange-afstandsbusbedrijven: IC-bus en Berlin LinienBus. Op kosten van de Duitse belastingbetaler de concurrentie aangaan met particuliere busbedrijven zoals FlixBus, Postbus en Megabus. Kennelijk kan dat zomaar.
De IC bus is sowieso een grote grap omdat je met investeringen per spoor op de trajecten waar deze bus rijdt, gemakkelijk de concurrentie met fernbussen aan kunt gaan. Hef de IC bus op en upgrade de spoorverbindingen bijvoorbeeld het traject Praag naar Nürnberg/München of dichterbij huis Eindhoven naar Düsseldorf. Lever treinstellen met gratis wifi en snelle verbindingen dan krijg je mensen wel de trein in.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door starx »

Eigenlijk is het best opmerkelijk dat DB zoveel last heeft van de fernbussen. De weginfrastructuur ligt er in Duitsland nou ook niet bepaald florissant bij. Het hele snelwegennet is een kluwen van wegwerkzaamheden en nieuwbouwprojecten die nauwelijks vooruitgang kennen. Kortom, easy deal voor de spoorwegbedrijven zou ik zo denken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Jef400 »

Ware het niet dat de slechte snelwegverbindingen in gebieden liggen met weinig parallellie spoorwegassen :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Vinny »

Daar is dan waarschijnlijk sowieso weinig vervoersvraag. Als er geen trein en geen weg is, dan blijven (potentiële) reizigers gewoon thuis :Y
Bee schreef:In Duitsland verliest DB Regio daarnaast elk jaar diverse lucratieve contracten met de deelstaten en dat lijkt voorlopig ook nog niet te stoppen.
Ik heb jou hier wel eens horen zeggen dat DB Regio structureel te duur in schrijft en in ruil daarvoor niet significant betere prestaties levert. In zo'n geval is het niet vreemd dat regionale overheden dan voor een ander bedrijf kiezen. Misschien toch wat doen aan de logheid van de organisatie?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Het is niet dat ze niets winnen, maar dat ze vaak wel misslaan bij de krenten in de pap. En niet altijd omdat het aanbod slechter is, maar ook omdat ze gewoon stupide vormfouten maken (zie het topic over Abellio regio Stuttgart).

Toch is er wel een verschil, namelijk bij de personeelskosten, DB heeft duurder personeel dan andere vervoerders om historische redenen. Dat zorgt vaak ook voor een minder goed serviceaanbod, omdat het extra personeel wat daarvoor nodig is veel duurder is bij andere vervoerders. Maar op het gebied van materieel is DB juist weer heel sterk. Als de concessie gebruikt materieel toestaat zal DB bijna altijd winnen, omdat ze beschikken over een breed park aan divers materieel. En bij grote hoeveelheden nieuw materieel kan DB meestal het goedkoopste inkopen omdat ze al lang klant zijn bij deze bedrijven en vaak grote contracten hebben waar deelparken uit afgeroepen kunnen worden. De aanbestedende instanties hebben dit echter ook door en verzinnen creatieve manieren voor het materieel waardoor het een minder zwaar punt in aanbestedingen wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Vinny schreef:Ik las in een andere draad dat de DB een recordverlies ondervindt van 1,3 miljard euro. Wat gaat er mis bij onze oosterburen en hoe kunnen ze er weer bovenop komen? Ik heb niet het idee dat dit nog lang goed kan blijven gaan, en ik moet zeggen: als ik in Duitsland in de trein zit dan zijn ze meestal wel redelijk vol. Nu komt dat misschien omdat ik op populaire trajecten reis, maar dan nog...
Veel te veel moderniseringen. Zelfs een klein station verbouwen kost al miljoenen. De afgelopen jaren is bijna elk station in het Münsterland vernieuwd, om maar eens een voorbeeld te noemen dat voor veel van ons dichtbij is. Dit kost miljarden. Het levert echter weinig extra omzet op. Sterker nog, de moderniseringen zijn gepaard gegaan met minder voorzieningen. Dat geldt wordt nooit terugverdiend.

Dieptepunten is de renovatie van de stations Leer en Münster. Totaal onnodig, enorm duur en toch doen ze het. In het geval van Münster verdwijnt ook nog een stukje fraaie naoorlogse architectuur :(

Er is niets mis met stations in Duitsland zoals deze er 25 jaar geleden bij lagen.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Bee schreef:Het verlies in 2015 zal uitkomen op 2 miljard euro op een recordomzet van 40 miljard euro.
Wellicht reizen veel reizigers te goedkoop?

DB verkoopt heel veel spotgoedkope tickets.

De Europaspecials/Sparpreis-tickets leveren dermate lage prijzen op dat ik mij afvraag of het wel uit kan. Sterker nog, het is mogelijk om Europaspezials voor 39 euro te boeken waarmee je door half Zwitserland reist, en wat met een Zwitsers kaartje een veelvoud kost. Ik hoop niet het verdwijnt, want ik ben grootverbruiker, maar ik denk dat dit niet winstgevend is. Volle treinen leveren meer op dan lege treinen. Dus tickets van Bad Bentheim naar Berlijn voor 29 euro leveren wellicht nog wel wat op. Maar voor 39 euro van Dresden naar Boedapest kan volgens mij ooit uit, want DB moet volgens mij wel betalen voor het lange stuk buiten Duitsland.

Daarnaast de groepsprijzen. Reizen met DB is zeer duur behalve in groepen. Als je met 5 personen reist dan betaal je maar voor 1 á 1,5 persoon. Zoals het Schönes-Wochenende-Ticket. Voor 1 persoon kost deze EUR 40. Voor 5 personen EUR 56, dus EUR 11,20 per persoon voor een hele dag reizen in het Nahverkehr. Volle treinen, weinig opbrengt. DB zou de winst kunnen verhogen door iedereen - jong, oud, kind, solo-reiziger, groep - gewoon allemaal hetzelfde te laten betalen. Volle treinen grotendeels gevuld met reizigers die weinig tot niets betalen gaat niet werken. En iedereen hetzelfde laten betalen is wel zo eerlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Vinny »

SvMP schreef:Er is niets mis met stations in Duitsland zoals deze er 25 jaar geleden bij lagen.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Sommige stations waren echt vervallen en ongure plaatsen geworden. Ik vond Berlin Zoo in zijn nadagen "unheimlich" bijvoorbeeld. En het door jouw genoemde Leer, dat heeft maar een smalle gang met een onhandig trappetje als onderdoorgang. Goede liften en een bredere stationspassage zouden wel een uitkomst zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Vinny schreef:
SvMP schreef:Er is niets mis met stations in Duitsland zoals deze er 25 jaar geleden bij lagen.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Sommige stations waren echt vervallen en ongure plaatsen geworden. Ik vond Berlin Zoo in zijn nadagen "unheimlich" bijvoorbeeld. En het door jouw genoemde Leer, dat heeft maar een smalle gang met een onhandig trappetje als onderdoorgang. Goede liften en een bredere stationspassage zouden wel een uitkomst zijn.
Over Berlin Zoo kan ik niet meepraten, want die heb ik nooit gezien. Wel is het zo dat Duitsland wat meer "donkere hoekjes" heeft dan Nederland. Er is minder verlichting. Ik vind het wel charme hebben.

Wat Leer betreft: Natuurlijk zijn goede liften en een bredere stationspassage een uitkomst. Maar een eerste levensbehoefte is het niet. Geld kun je maar één keer uitgeven en daar moet je zuinig op zijn (Duitsers staan bekend om hun degelijke financiën, maar op het gebied van de stationsmoderniseringen zijn ze m.i. echt uit de bocht gevlogen met onbeperkte uitgaven). In Leer had men ook kunnen kiezen voor eenvoudiger oplossingen, zoals een spoorwegovergang aan het uiteinde van de perrons (in Oost-Europa heel normaal) of simpelweg de tunnel verbreden zonder gelijk het hele station te verbouwen (die tunnel is inderdaad wel ongemakkelijk smal).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Het tunneltje van station Leer was echt belachelijk krap, daar pasten hooguit twee mensen naast elkaar in, als er een drukke trein leegloopt was dat gewoon een probleem. En om die tunnel breder te maken moet waarschijnlijk het halve stationsgebouw ook gesloopt worden, dus de huidige oplossing is op dat punt echt beter. Spoorwegovergangen heb je liever niet op stations, omdat mensen met haast zich daar nog wel eens willen misdragen. Op station Leer zijn er bovendien ook veel doorgaande goederentreinen, dan is een tunnel gewoon beter.

Waar wel echt dringend en noodzakelijk werk van wordt gemaakt zijn de kleinere stations in Duitsland die maar één hoofdperron hebben en dan wat korte betonrandjes tussen de volgende sporen, dat heb/had je ook op de Emslandlinie. Deze stations hebben al jaren prioriteit bij de saneringsprojecten, omdat het op die stations noodzakelijk is dat er personeel aanwezig is dat de seinen bediend. Vanwege de veiligheid mag er ook slechts één trein tegelijkertijd op het station zijn. Dat betekend dat andere treinen, ook die er niet stoppen, moeten wachten tot de stoppende trein vertrokken is, het perron afgesloten is en de seinwachter weer achter zijn bureau zit. Op drukke goederenlijnen, zoals de Emslandlinie, is dat echt een probleem. Daarom zijn stations als Leschede en Dörpen de afgelopen jaren verbouwd.

Wat betreft de tarieven die DB hanteert, in ieder geval in het regionale verkeer wordt er heel veel gesubsidieerd door de deelstaten, die in 2014 samen voor meer dan zeven miljard euro aan regionale treindiensten bekostigden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

@Bee:

Het tunneltje in Leer is inderdaad te smal, maar er zijn minder rigoureuze oplossingen dan het complete station verbouwen. Alleen een tunnel naast het gebouw kan ook, en kost een fractie van wat ze nu aan het doen zijn.

De situatie die jij schetst rond stations waar een personeel aanwezig is, vind ik juist heel wenselijk. Die seinwachter zit niet alleen maar het hekje van het perron te bedienen en uit zijn neus te eten, maar dankzij zijn aanwezigheid is het station van alle gemakken voorzien.

Mensen hoeven niet te wachten in die treurige glazen hokken (er gaat niets boven lege perrons zonder bushokjes) maar gewoon in een gebouw. In de zomer koel, in de winter lekker warm. Er is prettig onthaal, want er is een gebouw waar licht brandt, de kachel pruttelt, er staan bloemetjes om het gebouw, menselijk toezicht, etc.. Er is een loket zodat mensen ook nog informatie + kaartje kopen bij een mens kunnen doen. Allemaal geweldige pluspunten. Straalt allemaal positief af op het imago van DB.

Niet voor niets is Aschendorf(Ems) het beste Duitse station dat ik ken. Heel wat beter dan het tochtige Ochtrup bijvoorbeeld, of het pas geopende nieuwe station van Dörpen -o-

Die seinwachter kost geld. Maar er komt een boel voor terug. Aangezien de overheid veel subsidieert, zal het onder de streep weinig uit maken of de overheid wat meer uitgeeft aan spoorwegen (vanwege wat meer seinwachters in dienst) of aan uitkeringen+toeslagen (de werkloosheid keert ook wel weer eens terug in Duitsland).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Ik denk dat je dan op zoek moet naar een ander lievelingsstation, want Aschendorf wordt in 2016 en 2017 voor 3,2 miljoen euro verbouwd als onderdeel van het saneringsproject Niedersachsen ist am Zug! III. Het is onveilig en ontoegankelijk.

http://www.noz.de/lokales/papenburg/art ... rd-saniert
http://www.lnvg.de/fileadmin/user_uploa ... ug_III.jpg
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Ronald »

SvMp schreef:
Bee schreef:Het verlies in 2015 zal uitkomen op 2 miljard euro op een recordomzet van 40 miljard euro.
Wellicht reizen veel reizigers te goedkoop?
Ik neem aan dat je "te duur" bedoelt? Als je spontaan een retourtje Arnhem-Köln wilt kopen voor morgen kost je dat € 90.80 per persoon. Ik denk dat degene die spontaan een middagje kerstmarkt willen doen hier niet erg lang over nadenken en al in de auto zitten (A)
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Ronald schreef:
SvMp schreef:
Bee schreef:Het verlies in 2015 zal uitkomen op 2 miljard euro op een recordomzet van 40 miljard euro.
Wellicht reizen veel reizigers te goedkoop?
Ik neem aan dat je "te duur" bedoelt? Als je spontaan een retourtje Arnhem-Köln wilt kopen voor morgen kost je dat € 90.80 per persoon. Ik denk dat degene die spontaan een middagje kerstmarkt willen doen hier niet erg lang over nadenken en al in de auto zitten (A)
Dat is de andere kant: Treinkaartjes in Duitsland op de dag zelf zijn heel duur. Zowel het Nahverkehr als het Fernverkehr. Dat maakt de auto wel een aantrekkelijk alternatief, aangezien ik ruim een jaar geleden een keer met een huurauto van Dresden naar Osnabrück ben gereden, en daarbij slechts 50 euro voor brandstof kwijt was. Kan de trein niet tegenop, zeker als je met een compleet gezin reist (daarom die idiote kortingen voor groepen, maar dan heb je wel minder zitplekken voor mensen die het volle pond betalen).

Met te goedkoop bedoel ik de Sparpreisen en Europaspezials. Dat heb er ook duidelijk bijgenoemd. Voor het geval je deze tickets niet kent: Als je vroegtijdig treinkaartjes koopt met tenminste één trein Fernverkehr, dan kun je op sommige trajecten extreem goedkoop reizen. Zoals een treinkaartje Bad Bentheim - Berlijn voor 19 euro, of Budapest - Bad Bentheim voor 39 euro.

Het mis snijdt aan twee kanten: Die dure kaartjes worden slecht verkocht, want te duur. Auto of lowcost-airline is aantrekkelijker. De goedkope kaartjes worden goed verkocht, maar daar wordt vaak niet op verdiend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Suus »

Wat er in het regionale treinvervoer gebeurt in Duitsland is vaak niet interessant, de vervoerder is er slechts zelden inkomstenverantwoordelijk.

In het fernverkehr wordt Yield Management toegepast, alleen niet op de geperfectioneerde manier zoals de SNCF. Daardoor is de prijs voor iedereen anders en kan het idee van te goedkoop ontstaan.
Laatst gewijzigd door Suus op za 12 dec 2015, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Bee schreef:Ik denk dat je dan op zoek moet naar een ander lievelingsstation, want Aschendorf wordt in 2016 en 2017 voor 3,2 miljoen euro verbouwd als onderdeel van het saneringsproject Niedersachsen ist am Zug! III. Het is onveilig en ontoegankelijk.

http://www.noz.de/lokales/papenburg/art ... rd-saniert
http://www.lnvg.de/fileadmin/user_uploa ... ug_III.jpg
Weer 3,2 miljoen door het putje. Het is niet onveilig. Ontoegankelijk wellicht wel, maar er is voor invaliden ondersteuning. Toegankelijkheid van het ov is een duur sprookje.
Het is een prima station waar je - ondanks het feit dat het een klein station is - een open gebouw hebt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. En waar nog kaartjes aan een loket worden verkocht. Dat wordt veranderd in een kale halte. Dat noemen ze vooruitgang -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door Vinny »

SvMP schreef:Ik vind het wel charme hebben.
Charme zegt 'ie. In grote steden struikel je over de bedelaars en drugsdealers rondom het station, al is dat de laatste jaren wel verminderd. Mede omdat donkere hoekjes worden weggesaneerd. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 20:10

Re: Deutsche Bahn: Recordverlies en oplossingen

Bericht door SvMp »

Vinny schreef:Charme zegt 'ie. In grote steden struikel je over de bedelaars en drugsdealers rondom het station, al is dat de laatste jaren wel verminderd. Mede omdat donkere hoekjes worden weggesaneerd. :Y
Dan heb je het over grootstedelijke problematiek. Daar is meer voor nodig dan alleen het sanering. Sterker nog, een veel gemaakte denkfout is dat sanering een oplossing is, maar het is slechts uiterlijke schijn om nog maar te zwijgen van het waterbedeffect.
Mijn opmerking is veel breder dan alleen grote steden. Ik kom zelf nauwelijks in grote steden, maar in kleine provinciesteden waar je dit soort dingen niet hebt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten