Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door webguy »

Dat eerste voorbeeld snap ik niet - alle extra kosten bovenop het abonnement komen gewoon op de maandelijkse factuur. Als je bedrijf wil kan je ook werken met "woon-werk", "zakelijk" of "prive" transacties (kan je later markeren) en die vervolgens nav die categorie doorbelasten dan wel als declaratie indienen.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zabe »

Maar dan is het extra administratie want ik moet de kosten doorrekenen. Dat is precies wat ik niet wil.

Op dit moment koop ik abonnemen voor alle medewerkers dit dat willen, tussen den haag laan van noi en het station het dichts bij het woonplek. Verder kunnen zij het ovc uiteraard prive gebruiken; want die kosten zijn voor hem.

Met een business kaart komen alle extra kosten op mijn tafel.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

NS stuurt houders van een Business Card informatie en aanbiedingen op het huisadres. Mijn vriendin ontving bijvoorbeeld nieuwe OV-chipkaarten per post en ook het magazine Spoor wordt bezorgd.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zabe »

Ok bedankt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

Bee schreef:
JWM schreef:Iemand die weet of er nu ergens of binnenkort goedkope treinkaartjes te koop zijn die geldig zijn medio januari?
Superdalretour voor 2 personen: https://www.spoordeelwinkel.nl/product/ ... r/superdal
Ik zou wel even navragen of je er ook alleen mee mag reizen. De voorwaarden sluiten alleen reizen niet specifiek uit, maar bij een eerdere actie van Etos moest echt met twee personen gereisd worden.
Zabe schreef:Bij mijn bedrijf zijn wij aan het overwegen om te werken met ns business cards.
Moeten het trouwens echt Business Cards van NS zijn? Er zijn nog andere oplossingen, zoals Mobility Mixx. Ik weet er zelf niet zoveel van, maar op deze pagina en deze pagina staan ook nog wat namen.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zabe »

Ah bedankt deze ken ik niet! Ik ga zeker kijken...nogmaals bedankt :)
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen #17

Bericht door Stadsbus »

Tochjo schreef:
Bee schreef:
JWM schreef:Iemand die weet of er nu ergens of binnenkort goedkope treinkaartjes te koop zijn die geldig zijn medio januari?

Superdalretour voor 2 personen: https://www.spoordeelwinkel.nl/product/ ... r/superdal

Ik zou wel even navragen of je er ook alleen mee mag reizen. De voorwaarden sluiten alleen reizen niet specifiek uit, maar bij een eerdere actie van Etos moest echt met twee personen gereisd worden.

vraag aan je buren of je hun hond mag uitlaten (en stiekem mee nemen als persoon in de trein) ;-)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

Dat een hond niet als tweede persoon geldt, staat nu net wel expliciet in de voorwaarden :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Bericht door JWM »

Bedankt voor de creatieve antwoorden. Alleen een superdalkaart is ook in het weekend pas na 11u geldig. Momenteel lopen er dus geen acties van Kruidvat of Blokker?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

Nee. De Spoordeelwinkel heeft vaak acties voor een euro of 20, en je kunt ook http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Waarom staat er in Baarn een hek door de helft van het eilandperron? Of is dat dezelfde ongein als in Amersfoort op perron 6/7 waar de ene helft 76 cm hoog is en de andere 84? Een compleet hek zonder openingen voor 8 cm verschil vind ik wel erg overdreven..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Moet haast wel die ongein zijn, heb 't op nog wel meer stations gezien. Amersfoort is daarbij ook wel zo'n beetje het meest extreme geval: in plaats dat ze spoor 6 en 7 over een gelijk gedeelte verlaagd hebben is men op 7 tot puntje perron gegaan en op 6 tot net voorbij de loopbrug. ProRail gaf daarbij als verklaring voor het hek dat dit moet voorkomen dat er voorwerpen in het spoor rollen, maar dat kunnen ze in Amersfoort alsnog doordat er om de zoveel meter een doorgang is met een stukje hellingbaan naar het lagergelegen perrondeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #17

Bericht door verfmeer »

Ardan schreef:Waarom staat er in Baarn een hek door de helft van het eilandperron? Of is dat dezelfde ongein als in Amersfoort op perron 6/7 waar de ene helft 76 cm hoog is en de andere 84? Een compleet hek zonder openingen voor 8 cm verschil vind ik wel erg overdreven..
Is het op het smalle gedeelte? Dat hebben ze bij Den Haag Laan van NOI ook gedaan. Ik denk dat dat is om te voorkomen dat mensen een stap achteruit doen en dan op het andere spoor vallen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Bericht door JWM »

NS verkoopt treinkaartjes naar IJmuiden :?:
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

Dat klopt, en ook naar een aantal andere populaire bestemmingen. Zie deze pagina.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Straks gaan ze nog trein-bus-bootkaartjes naar de Wadden verkopen. Waddenbiljet is misschien een goede naam? :X

Grappig om te zien hoe dit soort dingen op de een of andere manier altijd weer terugkomen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Bericht door ODRAIL »

Die trein-bus-bootkaartjes zijn er toch ooit eens geweest?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #17

Bericht door Hainje »

Ja dat zegt Wubbo toch ook (in iets andere bewoording)? :P
🍉
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Korte vragen #17

Bericht door FlyingHollander »

Ik heb een vraag over de bestemming die wordt weergegeven op de infoborden van de NS.

Ik heb een paar jaar geleden gemerkt dat op de borden van de [serie=Stoptrein|2016|Uitgeest - Haarlem - Amsterdam Centraal4800[/serie] in Uitgeest als bestemming Haarlem staat vermeld, en in Amsterdam Beverwijk (op/in de treinen staat overigens wel altijd de daadwerkelijke eindbestemming op de infoschermen). Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat het voor Uitgeest-Amsterdam altijd sneller is om te reizen via Zaandam ipv via Haarlem.

Waar het mij om gaat is dat men voordoet alsof bv Uitgeest - Halfweg-Zwanenburg of Amsterdam-Heemskerk niet zonder overstap te doen zijn. Zijn er richtlijnen die de NS volgt in zulk soort gevallen? Ik stel de vraag nu omdat met de nieuwe dienstregeling de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] ook zo'n geval is. In Haarlem staat overal op de borden Spr naar Alkmaar, terwijl deze doorrijdt naar Hoorn en voor alles t/m Obdam de snelste optie is. Als de NS onnodig lange reizen wil ontmoedigen/afraden waarom kiezen ze dan niet tenminste voor het laatste station waarvoor het niet "omrijden" is. Dus resp. Halfweg-Zwanenburg, Heemskerk en Obdam.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Mikos »

Omdat dat helemaal nietszeggende bestemmingen zijn. Haarlem, Alkmaar en Beverwijk zijn plaatsen waarvan het merendeel van de reizigers een idee heeft waar ze liggen. Dat kun je van iets Halfweg-Zwanenburg nou niet bepaald zeggen.

Dat zijn keuzes die je moet maken om het merendeel van de reizigers voordeel te laten hebben van dergelijke constructies. Zo reed de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] ook tijdenlang als sprinter naar Amsterdam Centraal in plaats van naar Hoofddorp. Tegenwoordig is dat weer teruggedraaid en heb je in Weesp 2 treinen naar Hoofddorp langs het perron staan; die via Duivendrecht (naar Leiden en Den Haag) en die via Amsterdam Centraal (naar Hoofddorp). Dat was in de oude situatie dus klantvriendelijker.

Is dat voordoen dat die bestemmingen niet rechtstreeks te bereiken zijn of is dat proberen het gros van de mensen zo snel mogelijk op hun bestemming te laten komen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij kiest men altijd het laatste grotere of knoopstation station waarvoor het niet omrijden is.
Richting Amsterdam is dan dus Haarlem het laatste grotere station.
Vanaf Amsterdam is dat Beverwijk
Vanaf Haarlem verbaast me wel, want dan zou je eerder Heerhugowaard zeggen.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Korte vragen #17

Bericht door FlyingHollander »

Mikos schreef:Omdat dat helemaal nietszeggende bestemmingen zijn. Haarlem, Alkmaar en Beverwijk zijn plaatsen waarvan het merendeel van de reizigers een idee heeft waar ze liggen. Dat kun je van iets Halfweg-Zwanenburg nou niet bepaald zeggen.
Deze stations komen qua bekendheid natuurlijk niet geweldig uit, maar om daarom maar op borden informatie weg te laten vind ik wel erg simpel...

Reizigers die op de vertrekstaten kijken kunnen gewoon het lijntje volgen en dan maakt het volgens mij weinig uit wat de eindbestemming is, als de bestemming van de reiziger er maar voor komt. En op de digitale borden met vertrektijden kan men bijvoorbeeld kiezen voor: "Obdam, via Alkmaar". Dan heb je én je richtinggevende én je laatste relevante bestemming te pakken. Hetzelfde geldt voor de omroepen op de stations.

Overigens leiden de eindbestemmingen sowieso wel eens tot verwarring. Ik zie vaak genoeg mensen die van Haarlem naar Beverwijk moeten die denken dat ze in de verkeerde trein zijn gestapt als ze horen dat deze naar Hoorn gaat.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Mikos »

"Obdam, via Alkmaar"

Ah, dus déze trein moet ik hebben voor Alkmaar! *stapt in*

Momenteel zitten er nogal wat beperkingen aan de digitale schermen, er zal uiteindelijk een zelfde soort situatie komen als 'vroeger' met de CTA's; daarop werd Beverwijk groot aangegeven en daarna de rest van de bestemmingen, zodat duidelijk is dat de trein via Beverwijk rijdt, maar ook verder. Op dit moment is dat nog geen mogelijkheid.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Zal dan wel dat dat regeltje waar regelmatig staat 'Stopt ook in...." dan gebruikt gaan worden met als tekst "rijdt verder als stoptrein naar..."
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #17

Bericht door Somoht »

I+ kan ook de tekst tonen "IC naar XXX is eerder in YYYY". Die meldingen en de bestemmingen is zover ik weet allemaal handwerk, als in stamtabellen bijhouden voor treinseries met welke bestemming wanneer en wat.
Ergens in het begin van 2600 ri. Lelystad (drgl2013) is er ook ge-experimenteerd met welke bestemmingen daarop moesten. Bijvoorbeeld vanaf Lelystad stond er voor 2600 "Amsterdam Lelylaan". Is ook weer vrij snel teruggedraaid vanwege klachten.
Anyways dit heeft dus niet zoveel te maken met technische beperkingen, maar wat er iemand (laten we hem Aad noemen ) in die tabellen heeft gezet.

Weet dus niet waar je het technische beperkingen-ding steeds vandaan haalt want dat was misschien zo bij de overgang van de klapperbordjes toen ze nog op BEPAC draaide maar dat is al 2 jaar geleden afgerond.
Afaik (ik heb geen NS NDA dus kan ik lekker vrij-uit praten maar heb ik ook geen insider knowledege van de I+ afdeling) zit er ook geen veranderingen voor DVS aan te komen behalve dat de distributie van ProRail naar NS wordt gehaald as Februari én dat ze werken aan storingsberichten.

/edit
https://ndovloket.nl/media/infoplus/Pub ... 140318.pdf
Dit document in publiek domein geeft ongeveer aan wat een InfoPlus vertrekbord kan tonen, enige wat daarop mist is dat ze tegenwoordig treinnaam vaak "misbruiken" om vrije teksten op de borden te krijgen, dingen als "Met rijtuigen voor Zurich HBF" en "Toeslag Rotterdam-Schiphol VV."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten