Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Yanaike schreef:Als treinen frequenter gaan rijden wil je in principe de intercity's en sprinters zoveel mogelijk scheiden. Dat betekent in mijn ogen ALLE intercity's over de buitenste sporen (niet alleen intercity's die over de HSL rijden maar ook intercity's richting Dordrecht) en ALLE sprinters over de binnenste sporen.
Dat is nou juist wat je hier niet wilt, dan zou je minstens 12 treinen per uur krijgen via de buitenste sporen, waaronder enkele goederentreinen die een groene golf nodig hebben en enkele intercity's die op Blaak stoppen. Die capaciteit is er simpelweg niet. Vandaar dat treinen die op Blaak stoppen (IC en SPR naar Dordrecht) via de binnenste sporen gaan, en treinen die Blaak overslaan (HSL en goederentreinen) via de buitenste sporen. Dus tenzij je Blaak ook de intercitystatus af wil pakken is er naar mijn idee te weinig ruimte om alle intercity's en goederentreinen via het buitenste spoor te sturen.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door bobo17 »

Hoeveel duurder is het om een dubbele fly-over aan te leggen ipv een enkele, ik zou zeggen als je het dat toch doet, doe het dat goed en robuust.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:En voorsorteren vind ik ook een slecht argument. Als treinen frequenter gaan rijden wil je in principe de intercity's en sprinters zoveel mogelijk scheiden. Dat betekent in mijn ogen ALLE intercity's over de buitenste sporen (niet alleen intercity's die over de HSL rijden maar ook intercity's richting Dordrecht) en ALLE sprinters over de binnenste sporen.
Je moet je in dit geval niet blindstaren op het scheiden van treinsoorten, maar op het scheiden van stoppatronen zoals Bemined inmiddels ook al schreef.
Dat de ICs nu niet helemaal optimaal liggen qua aansluitingen in Rotterdam ligt ook niet echt aan dat stukje door de tunnel, maar meer aan dat ze tot Dordrecht hetzelfde spoor als de Sprinter gebruiken i.p.v. voor Lombardijen naar de buitensporen te gaan. Dat dicteert immers, in combinatie met de brug bij Dordrecht, een bepaalde tijdsligging.
De enige vraag die dan nog resteert is of Rotterdam Blaak dan nog wel zo'n logisch intercity station is, maar ik denk dat een paar halterende ICs op Rotterdam Blaak nog makkelijk moet passen op de buitenste sporen.
Rotterdam Blaak is zeker een logisch intercitystation: is vooral voor woon-werkverkeer vanuit Dordrecht en verder veel vraag naar en daarmee ontlast je ook gelijk de Sprinters. Ik kan me van de omklap op de Oude Lijn ook geen bezwaren over die extra stop op Blaak herinneren, die waren er toen vooral over het verlies van snelle treinen op Lombardijen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

Maar is Rotterdam Blaak ook nog nodig als intercity station als de frequentie van de sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht opgevoerd wordt? Bovendien: heeft een stad echt wel twee IC's stations nodig die nog geen twee kilometer uit elkaar liggen?

Maar goed, de discussie of Rotterdam Blaak wel of geen intercity station moet zijn, even terzijde:
Zolang Rotterdam Blaak wél een IC station is, lijkt het me inderdaad beter dat alle treinen die op Blaak stoppen via de binnenste sporen rijden. En dat betekent dus dat de HSL alle sporen Schiedam - Rotterdam moet kruisen. Dan is de resterende vraag nog of vier fly-over sporen gaat passen zonder al te grote ingrepen aan het emplacement. Als er toch grote ingrepen worden doorgevoerd ben ik nog altijd voorstander dat de HSL en goedentracks over een fly-over gestuurd worden en de sporen Schiedam - Rotterdam gewoon op maaiveld komen te liggen.
Daniel schreef:Dat de ICs nu niet helemaal optimaal liggen qua aansluitingen in Rotterdam ligt ook niet echt aan dat stukje door de tunnel, maar meer aan dat ze tot Dordrecht hetzelfde spoor als de Sprinter gebruiken i.p.v. voor Lombardijen naar de buitensporen te gaan. Dat dicteert immers, in combinatie met de brug bij Dordrecht, een bepaalde tijdsligging.
Dit snap ik nog niet helemaal. Als de ICs Dordrecht bij Blaak op de binnensporen rijden, lijkt het me wel belangrijk om die zo snel mogelijk na Blaak terug te sturen naar de buitensporen? Sowieso bij Rotterdam Lombardijen, maar liever nog wordt al het treinverkeer al na Rotterdam Zuid gescheiden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Meltrain »

En juist dát gebeurt momenteel niet.
Yanaike schreef:Maar is Rotterdam Blaak ook nog nodig als intercity station als de frequentie van de sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht opgevoerd wordt? Bovendien: heeft een stad echt wel twee IC's stations nodig die nog geen twee kilometer uit elkaar liggen?
Volgens mij kom jij niet vaak op Rotterdam Blaak?
Rotterdam Blaak biedt namelijk een overstap van de trein op de metrolijnen A, Be en C in oostelijke richting, onder andere naar de EUR. En die overstap is nogal populair.
Om dezelfde hoeveelheid reizigers te vervoeren als er geen IC's meer stoppen moet de frequentie van de Sprinters opgevoerd worden tot 8x/uur.
Daarnaast zadel je reizigers uit verschillende richtingen dan op met een langere reistijd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Daniel »

@Yanaike: Tja, dat laatste doen ze juist niet. De Sprinters vertrekken nu ruim 5 minuten na de IC uit Rotterdam richting Dordrecht, de opvolging door de volgende IC is daardoor ruim genoeg Lage Zwaluwe te halen voor de IC achter de Sprinter hangt.
Met een viersporigheid vanuit Schiedam naar Rotterdam en gebruik van alle sporen tussen Rotterdam Stadion en Dordrecht zou je dat anders kunnen inrichten waarmee je in Rotterdam een betere knoop kunt maken: nu zijn de overstaps binnen de corridor vrij goed, maar tussen corridors zijn ze veelal of krap of heel ruim. Echter blijkt daarbij al gauw dat je eigenlijk ook iets in de tunnel moet aanpassen.
Het is immers wel leuk om een IC bij Schiedam de voorafgaande Sprinter te laten passeren maar als die twee vervolgens in Rotterdam weer op elkaar moeten wachten om achter elkaar de tunnel door te gaan heb je er nog niet veel voordeel door.

Je moet trouwens al ruim voor Lombardijen (bij Stadion) naar de buitensporen want van Lombardijen tot de aansluiting van de Kijfhoek kan je niet meer van spoor wisselen.

@Meltrain: Niet alleen dat: waarom zou je vaker gaan rijden met je Sprinters als een zeer aanzienlijk deel van de reizigers juist op Blaak moet zijn. Dan krijg je dus een overvloed aan treinen in Zwijndrecht en Barendrecht, terwijl je bezetting in de ICs ook nog eens achteruit gaat. Die moet je echter wel blijven rijden want ik denk niet dat de reizigers uit Roosendaal blij worden als ze vanaf Dordrecht mogen gaan stopperen naar Rotterdam. Niet heel erg efficiënt op die manier dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Om dezelfde hoeveelheid reizigers te vervoeren als er geen IC's meer stoppen moet de frequentie van de Sprinters opgevoerd worden tot 8x/uur.
En ik betwijfel of 8x per uur Dordrecht - Rotterdam wel kan met oog op de brugopening, die is namelijk 6 minuten lang. Er was wel ooit een plan voor 8x per uur Den Haag - Rotterdam maar daar zouden dan enkele treinen van gaan keren in Lombardijen. Overigens zijn de frequenties zoals deze nu voorgesteld zijn ook niet al te gemakkelijk, sprinter 6x per uur, intercity 8x per uur waarvan 4x op de corridor Leiden - Dordrecht, 4x Den Haag Centraal - Rotterdam (2x - Eindhoven). Intercity's dus twee losse kwartierdiensten, sprinters tienminutendiensten. Waarbij van de intercity's er dus 2 moeten keren. Het combineren van 10 en 15 minuut intervallen zonder in ongelijke intervallen te eindigen is eigenlijk een onmogelijke opgave wanneer beide dezelfde sporen gebruiken ergens op de route, dus ik ben benieuwd of dat lukt of dat het zoiets als 9/11/10 en 13/17 wordt.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Yanaike »

@Meltrain (& Daniel): Ik wil niet al te diep ingaan op Rotterdam Blaak wel of niet als IC station, omdat dat off-topic is. Ik ben me goed bewust van het feit dat Rotterdam Blaak een belangrijk overstappunt is tussen trein en metro. En nee, zomaar schrappen van zo'n overstappunt kan natuurlijk niet. Maar, hoe je het ook went of keert: de Willemspoortunnel is een (weliswaar een kleine) bottleneck in het treinsysteem van Nederland. Hoe meer treinen er op Rotterdam Blaak stoppen des te minder treinen er door de tunnel kunnen. Daarom is het interessant om alternatieven te zoeken om Rotterdam Blaak te ontlasten en de noodzaak als IC station te ontnemen. Mogelijke manieren om dit te doen is een frequent S-Baan achtig systeem, een nieuwe metro Zuidplein - Kralingse Zoom en/of een metroverbinding Centraal - Kralingse Zoom.

Maar zo lang die alternatieven er nog niet zijn, zit er niets anders op dan een intercity stop op Rotterdam Blaak -> en dus ICs over de middelste sporen.
Daniel schreef:Het is immers wel leuk om een IC bij Schiedam de voorafgaande Sprinter te laten passeren maar als die twee vervolgens in Rotterdam weer op elkaar moeten wachten om achter elkaar de tunnel door te gaan heb je er nog niet veel voordeel door.
Nee, dat gaat dus inderdaad niet werken. Maar er hoeft relatief weinig te gebeuren voor een volledige viersporigheid tussen Leiden Centraal en Dordrecht. Zodra je dat hebt bereikt kunnen intercity's en sprinters gewoon onafhankelijk van elkaar rijden en kan de frequentie van treinen behoorlijk omhoog.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Het middenspoor heeft voldoende capaciteit om elke 5 minuten een trein te laten rijden, elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity. Om vaker te rijden moet seinverdichting plaatsvinden, maar of de inspectie dat toelaat weet ik niet, brandveiligheid in tunnels en dicht op elkaar rijden gaan niet echt goed samen. Maar voorlopig zie ik de noodzaak ook niet zo, het langste wat je nu ziet rijden hier is VIRM10 en SLT10, met uitbreiding naar 6x per uur en verlenging naar VIRM12 en SLT12 kun je dus nog zo'n 80% reizigersgroei aan met de bestaande infrastructuur. Enige bottleneck is dan de spoorbrug in Dordrecht, als je elke 10 minuten rijdt moeten deze nagenoeg gelijktijdig aankomen in Dordrecht, anders is er geen ruimte voor de brugopening. Dat komt qua rijtijd alleen uit als de intercity die direct na de brugopening zit een extra stop maakt, bijvoorbeeld op Lombardijen.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door evos »

Yanaike schreef:Maar zo lang die alternatieven er nog niet zijn, zit er niets anders op dan een intercity stop op Rotterdam Blaak -> en dus ICs over de middelste sporen.
Het gaat alleen maar erger worden als (terug on-topic) de Hoekse lijn vermetro'd is en IC's in Schiedam gaan doorrijden, want dan moet je voor Vlaardingen en Maassluis ook gaan overstappen in Blaak.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Vinny »

Als alle "snelle" treinen over de HSL rijden, lijkt het me evident dat Rotterdam Blaak en Schiedam een IC-status krijgen voor de als "interregio" rijdende treinen op de oude lijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Oftewel gewoon de termen intercity, sneltrein en stoptrein terug invoeren :)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door waldo79 »

Echte noodzaak zie ik niet om de sneltrein opnieuw in te voeren.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Alleen de naam, feitelijk is de sneltrein nooit afgeschaft, men is het alleen allemaal intercity gaan noemen. Daarom hebben we nu situaties waarin er stations zijn waar sommige intercity's wel stoppen en andere niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Vinny »

Bemined schreef:Oftewel gewoon de termen intercity, sneltrein en stoptrein terug invoeren :)
In principe niet dus. De intercity is de ICD geworden en bestaat derhalve niet meer in het PHS model dat ik voor me zie (6 keer per uur een IR en 6 keer per uur een sprinter) tussen Den Haag en Rotterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Het idee was juist 4x een IC Amsterdam - Leiden - Den Haag HS - Dordrecht - (2 door naar Vlissingen, 2 door als stoptrein Breda) met stops in Schiedam en Blaak, en 4x een IC Den Haag - Rotterdam (waarvan 2 door naar Venlo) met alleen stop in Delft. Dus niet 6x per uur een IR en 2c een ICD, maar 4xIR, 2xIC en 2xICD. Tenzij je de term ICD ook gaat gebruiken voor de shuttle Den Haag - Rotterdam, die nooit op de HSL komt. Maar dan ben je gewoon namen aan het verzinnen om maar te voorkomen de naam sneltrein te gebruiken.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door verfmeer »

Is het probleem in de Willemspoortunnel dan niet al opgelost? Want bij 4 sprinters per uur kan die sprinters mooi in de knoop met de ICD leggen op Rotterdam Centraal, en in de knoop met de IC op Den Haag HS. Met de viersporigheid in Delft moet dat lukken. De IC's rijden dan alleen door de tunnel via de binnensporen, terwijl de ICD's via de buitensporen langs de sprinters rijden. Ik zie geen probleem meer.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

De sprinters zouden juist 6x per uur moeten gaan rijden, om het ingewikkeld te maken. Daarbij werd overigens zelfs overwogen 2 van de 6 sprinters tot Zwijndrecht te laten rijden vanwege de brugopening. Vermoedelijk durft men het niet aan de brug tussen twee sprinters door te openen, omdat bij 2 minuten vertraging of meer de sprinter dan automatisch +8 zou krijgen, wat de zo ingewikkelde logistiek van de NS zou verstoren. Ik zou zeggen laat de sprinter gewoon rijden maar vermeld het expliciet in de dienstregeling dat deze rit bij vertraging opgeheven kan worden als de brug open staat zodat reizigers die een belangrijke aansluiting moeten halen niet voor verassingen komen te staan. En zorg dan dat de personeelsdiensten van deze trein zo zijn dat personeel van deze treinen altijd keert met hetzelfde materieel zodat je daar niet meer in de knel komt. Maar dat zal wel te klantvriendelijk gedacht zijn voor de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Daniel »

Mwoh, waarom zou men dat niet aandurven? De brugopening zit ook nu al vrij strak tussen twee treinen door gepland en daardoor ook vaak zat een tijdje in Zwijndrecht stilgestaan. Wel met een doorgaande IC, die heeft dan weer wat meer mogelijkheden om de verloren tijd nog in te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Vinny »

Als ze de treinen Den Haag-Eindhoven via de HSL laten rijden, dan onstaat er volgens mij meer ruimte op de brug bij Zwijndrecht. Daar kan je dan de twee extra sprinters inleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Niet als je de sprinters een gelijkmatige frequentie wil geven natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Vinny »

Ik heb het even voor je opgezocht. Momenteel wordt de brug geopend van .12 tot en met .18, door de weeks eens per twee uur (waarschijnlijk zitten er goederenpaden op het andere uur).
Wetende dat een brugopening daar (minimaal) zes minuten duurt houdt dat dus in dat een gelijkmatige verdeling van sprinters sowieso een lastige zaak zal gaan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

De exacte tijd van de brugopening lijkt me minder relevant, ik neem aan dat daarmee te schuiven valt, de lengte van de opening is zoals eerder al gemeld inderdaad 6 minuten en dat lijkt me redelijk constanter. Aangezien om :11 de laatste trein op Zwijndrecht vanuit Dordrecht aankomt en om :18 de volgende alweer vertrekt richting Dordrecht zal deze 6 minuten inclusief openen en sluiten zijn. De Beneluxtrein komt om :18 ook al aangestormd, deze rijdt expres 3 minuten later op de uren van de brugopening.

Op zich moet het dan net passen met elke 10 minuten, uitgaande van de huidige dienstregeling met om :08 vanuit Dordrecht richting Zwijndrecht en :18 vanuit Zwijndrecht richting Dordrecht. Alleen de rit van :08 vanaf Zwijndrecht wordt dan riskant, als deze een beetje te laat is staat deze voor de brug. De rit van :08 vanuit Dordrecht heeft nu iets meer marge omdat deze zowel in Lage Zwaluwe als Dordrecht een iets langere stop heeft en dus al wat vertraging kan inlopen. Het lastigste wordt de tienminutendienst van de sprinters met een kwartierdienst van de intercity's verweven met behoud van gelijkmatige intervallen. Als alles om de 10 minuten zou rijden komt het wel weer beter uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Daniel »

Nou is er natuurlijk nog een uitdaging: met elke 10 minuten een Sprinter gaan die natuurlijk niet allemaal door naar het zuiden. Je moet het dus ook nog zodanig weten in te plannen dat de kering goed past en daarnaast moet je ook nog ergens een kerende IC kwijt.
En als leuk extra puzzelstukje door de verschillende intervallen voor IC en Sprinter: de ICs moeten ook nog op een zodanig tijdstip in Dordrecht aankomen dat ze niet tot Lage Zwaluwe (of zelfs Roosendaal) achter een Sprinter aan hobbelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Bericht door Bemined »

Het idee was er slechts 2 sprinters zouden doorgaan naar Roosendaal en de rest zou keren. De sprinter naar Breda zou dan gekoppeld worden aan de intercity Amsterdam - Dordrecht. Dordrecht kent dan geen kerende intercity's meer, het middelste perron is dan geheel ter beschikking van kerende sprinters.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten