Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Bjarte schreef:De snelbussen worden zo ver ik snel kon zien nergens aangegeven op het station. Op de informatieborden staat nog steeds: bussen tussen Nieuweschans en Leer. Dan sta je dus een halfuur te wachten op Nieuweschans voordat de stopbus aan komt zetten. :N Het was misschien tactischer geweest om de nieuwe busdienstregeling pas in te laten gaan op 13 december.
Die snelbus Gr-Leer lijkt bijna een reddingsactie tegen Flix om te voorkomen dat mensen die snelle groene bus ontdekken in plaats van de stoptrein tot B Nwsch en bus Leer te moeten nemen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Die kapotte spoorbrug pakt voor Nieuweschans wel mooi uit, zij hebben nu ipv 1 keer, 2 keer per uur een reismogelijkheid richting Winschoten en Groningen
Basislijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

groningen schreef:Tja; de vraag is of de snel- en stopbussen alleen tot het einde van de kerstmarkten in Duitsland en/of het volgend jaar door blijft rijden.
Die kerstmarkten worden redelijk goed bezocht. Het kan best zijn dat de vervoersvraag in december tussen Nieuweschans en Leer veel groter is dan in andere maanden van het jaar. Vorig jaar was ik in ieder geval absoluut niet de enige Nederlandse treinreiziger op de betreffende kerstmarkt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

marcel.nl schreef:
Bjarte schreef:De snelbussen worden zo ver ik snel kon zien nergens aangegeven op het station. Op de informatieborden staat nog steeds: bussen tussen Nieuweschans en Leer. Dan sta je dus een halfuur te wachten op Nieuweschans voordat de stopbus aan komt zetten. :N Het was misschien tactischer geweest om de nieuwe busdienstregeling pas in te laten gaan op 13 december.
Die snelbus Gr-Leer lijkt bijna een reddingsactie tegen Flix om te voorkomen dat mensen die snelle groene bus ontdekken in plaats van de stoptrein tot B Nwsch en bus Leer te moeten nemen.
Dat vind ik op zichzelf wel een grappig fenomeen... Want Arriva is er als de kippen bij als er geklaagd kan worden dat NS zo ontzettend voorgetrokken wordt ten koste van private partijen. Wat zou hier nou gebeuren?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Tot mijn verbazing (ja, ik verbaas me iedere dag weer....) stond er vandaag op de vertrekborden dat de trein van .22 naar Leer niet verder dan Bad Nieuweschans rijdt en er bussen rijden tussen Nieuweschans en Leer. Klopt niet! Het zou als volgt op de borden moeten staan:

.52 Leer (rijdt niet verder dan Winschoten, stopbussen tussen Winschoten en Leer)
.22 Bad Nieuweschans
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Dat kan de reisinfo helemaal niet aan joh! :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Somoht schreef:9292 is geen autoriteit (en loopt altijd achter op de NS reisplanner qua trein en treinvervangend vervoer).
Anyways er is elke week een levering van spoor-data (en soms een of meer herstel-leveringen) maar ik vermoed dat het pas volgende week maandag/dinsdag de hele trein-vervangende drgl in de reisplanner staat.

Volgende week zaterdag begint overigens de kerstvakantie, daarom zal die snelbus maar een week rijden gok ik.
Het mooie is dus dat de 9292 reisplanner momenteel actueler is dan die van de NS. Volgens de NS rijdt er nog steeds een stopbus vanaf Nieuweschans. In 9292 staan de bussen vanaf Winschoten en de snelbussen al ingepland. Naar wat ik begrijp kan de oude dienstregeling pas vanaf morgen (zondag) uit het systeem worden gehaald bij de NS.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Somoht »

Er is vrijdag een levering geweest met de snelbus Leer-Groningen aan de NDOV's (waaronder 9292), heb toen nog op NS reisplanner gekeken en toen stond die snelbus er al in de NS planner en nog niet in 9292.
Feit is dat 9292 alle spoordata (realtime en statisch) van NS krijgt, dus in principe altijd achterloopt op NS zelf. Maar qua realtime zijn er ook tig situatie waarin 9292 faalt qua verwerking; de NS planner is vaak de enige met correcte reisadviezen bij incidenten.
Ik zie alleen wel nu dat ie idd weer mist op de NS reisplanner dus ik het het idee dat ze om wat voor reden bij NS zijn terug-gerold naar oudere dataset, dat is wel faal ja (althans ligt aan de reden waarom, misschien zitten er elders dikke fouten in die nieuwe levering)...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Het is gefixed in de Reisplanner. Zo te zien is het nu, 10 dagen na de ramp, volledig onder controle. :pos:
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Widejo »

Ik hoop dat ze gelijk de spoorbrug volledig uitbreiden, dat ze dit aanpakken om de verbinding voor de toekomst een upgrade te geven.
Maar ja ik schat de kansen daarvan klein.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

We moeten al heel blij zijn als er "iets" komt waardoor de trein de Eems over kan steken.
Ben bang dat het een "brug bij Rhenen" scenario wordt. De lijn Kesteren - Amersfoort stond na de vernielingen in 1944 tot 1950 nog wel in het spoorboekje. Eerst met een trein vervangende busdienst, maar later alleen een lijntje op de spoorkaart, zonder toelichting of lijnnummer.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door sirvinniei »

Dit keer is het alleen hun eigen brug die ze kapot hebben gemaakt :lol:
Is Arriva trouwens verplicht met bussen te blijven rijden volgens de concessie als de brug helemaal niet meer gerepareerd word?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Dat lijkt mij concessie technisch gezien wel ja.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Dennenboom schreef:We moeten al heel blij zijn als er "iets" komt waardoor de trein de Eems over kan steken.
Ben bang dat het een "brug bij Rhenen" scenario wordt. De lijn Kesteren - Amersfoort stond na de vernielingen in 1944 tot 1950 nog wel in het spoorboekje. Eerst met een trein vervangende busdienst, maar later alleen een lijntje op de spoorkaart, zonder toelichting of lijnnummer.
Laten we hopen dat het niet zover komt.

Persoonlijk gezien wil ik ooit het traject Bad Nieuwschans - Leer ooit nog een keertje met de trein afleggen. Maar wanneer en of het ooit weer mogelijk is. Dat is een tweede vraag.

En ... in de omgeving heeft ook de TransRapid gereden. Stond ook op mijn lijstje. Helaas is het er nooit van gekomen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Ach, die nieuwe brug komt er wel. Niet omdat het aan de Duitsers ligt, maar omdat Nederland (lees: de provincie Groningen) bereid is er voor te betalen. Waar moet de provincie Groningen anders met die tientallen miljoenen naartoe die ze voor de spoorlijn Groningen-Bremen heeft gereserveerd, als de spoorlijn niet meer bestaat? :wink:

Dat geld van Groningen-Bremen gaat naar de Friesenbrücke en die ambitie voor een sneltrein Groningen-Bremen wordt ingekort tot een sneltrein Groningen-Leer met een "kwalitatief hoogwaardige overstap" op de IC naar Bremen. Helaas zijn er zover mij bekend geen wedkantoren waar je kan inzetten op besluiten van Provinciale Staten, anders was ik rijk geweest. :lol:
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Foeckler »

Ik dacht dat Arriva maar t/m vrijdag die snelbussen zou inzetten naar Leer maar de planner van de NS geeft ze op de zaterdag ook nog gewoon aan. Is dit een foutje of blijven de snelbussen langer rijden?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Vooralsnog tot en met vrijdag. Er wordt als het goed is morgen intern beslist of de snelbussen na vrijdag blijven rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

NS heeft zo te zien de dienstregeling van die snelbussen voor onbepaalde tijd in de reisplanner gestopt, voor heel 2016 hetzelfde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Widejo schreef:Ik hoop dat ze gelijk de spoorbrug volledig uitbreiden, dat ze dit aanpakken om de verbinding voor de toekomst een upgrade te geven.
Maar ja ik schat de kansen daarvan klein.
Dat is juist het doel van de hele vijf jaar durende operatie, anders hadden ze net zo goed 5 december al een aannemer kunnen inhuren met de opdracht "herstel maar".
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Somoht »

Er is alleen nog helemaal geen operatie, er is nog geen eens een idee hoe de toekomst eruit gaat zien. Enige wat er tot zover is, is DB die de brug na inspectie heeft afgeschreven als total loss en dat een nieuwe brug in de orde van 5 jaar gaat duren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Is een dubbelsporige brug eigenlijk nu zo wezenlijk voor de uitbreiding van de treindiensten daar? In Nederland ligt tussen 's Hertogenbosch en Nijmegen ook een enkelsporige brug en die verwerkt veel meer treinverkeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Als je een dubbelsporige brug hebt kan je het symmetriepunt iets opschuiven, zodanig dat het op of bij de brug ligt. Dan heeft het bootverkeer minder last van het treinverkeer, en kan de brug zonder moeite 50 minuten per uur geopend worden. In combinatie met het drukke bootverkeer op de Ems is dat wel een wezenlijk voordeel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Vooralsnog is er geen besluit genomen om een nieuwe brug te gaan bouwen. Er is geen ontwerp. Er is geen financiering (nee, de verzekering betaalt geen nieuwe brug!). Er is geen ruimtelijke voorbereidingsprocedure. De locatie ligt nog niet vast. Sterker nog, het is niet eens duidelijk of er wel een brug komt.

Misschien moet het wel een tunnel worden? Of een dubbelsporige brug? Viersporige brug? Gecombineerde spoor- en verkeersbrug? Moet het een klapbrug worden? Een draaibrug? Een hefbrug? Moet ie één of twee doorvaartopeningen hebben? Hoe hoog moet die brug worden? Wat voor aanbestedingsconstructie gaat gekozen worden? Alleen bouwen, of ook ontwerp? En onderhoud ook direct in het contract meenemen? Hoeveel miljoen euro is het budget? En wie moet er zorgen voor dat budget? Mag Groningen ook RSP-geld in het budget inbrengen? Gaat de bondsregering ook geld bijdragen? En de deelstaatregering? Moeten alle geldschieters ook in de projectorganisatie? Is een grotere brug vanuit milieuoogpunt wel wenselijk? En wordt het toeleidende spoor ook aangepakt? Of ligt er straks in 2025 een dubbelsporige brug waarvan maar 1 spoor is aangesloten? Vragen, vragen, vragen.

Één ding is wel zeker: voorlopig gaat er niks gebeuren. Of het moet over een tijdje de sloop van de resterende delen van de Friesenbrücke zijn. In maart moet er toch een schip door, waarvoor de hoofdoverspanning er uitgetakeld moet worden. Het heeft weinig zin om deze daarna weer terug te leggen. En als je die niet teruglegt, dan kan je net zo goed de middenpilaar gaan slopen zodat er geen obstakels voor het scheepvaartverkeer meer midden in de rivier staan.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Als je de dienstregeling goed plant, dan heb je geen problemen. Of dat nu in Weener of Ravenstein is.

Passage van de brug in Ravenstein (daar mag dus ook niet veel fout gaan)
Ravenstein - Wijchen
03, 20, 33, 50
Wijchen - Ravenstein
09, 26, 39, 56

Weener met Ravenstein vergelijken is appels met peren vergelijken alleen al gezien de passagiersaantallen. Daar mogen dan ook wel wat meer treinen rijden in het zuiden van Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Kort door de bocht:

- Er was een Situatie (enkelsporige brug die er af en te uit moest). Situatie ging prima.

- De Situatie is nu vernaggeld.

- De Situatie moet hersteld worden, of...

Er werd nagedacht over verbetering van de spoorlijn, maar in hoeverre speelde deze brug een rol? Zijn daar ontwerpen van? Acties die ondernomen moeten worden? Volstaat het herstellen van de Situatie of moet er echt meer gebeuren om het wensbeeld te krijgen? Denken de verantwoordelijke bestuurders nu echt 'goh de Situatie is nu vernaggeld, laten we het dan ook maar meteen verbeteren ook al kost dat extra tijd en geld' of denken ze 'we herstellen de Situatie en dat is het'? Want dat kost minder tijd en geld..
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten