Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik vond het treurig om te zien, de laatste Zilvermeeuwen op transport en dan ook nog eens zó gehavend.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Gelukkig zijn de M5's ook al hard op weg er zo uit te zien. Zie vandaag weer de ene na de andere metro voorbij komen die helemaal onder de graffiti zit. Onwijs goed idee die metro's buiten stallen. En maar zeiken dat ze per jaar een ton kwijt zijn aan vandalisme. :')
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

In het buitenland worden metrostellen ook grotendeels buiten gestald. Het gaat ook niet om de stalling maar om de bewaking. Ik snap het ook niet. Kennelijk is het steeds maar weer opnieuw verwijderen van graffiti goedkoper dan het plaatsen van een deugdelijke afrastering, goede verlichting en camera's en dan de continue aanwezigheid van bewakers die direct kunnen ingrijpen als dat nodig is.
足元にご注意下さい
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Gaan de blokkendozen er met ingang van de nieuwe dienstregeling uit (en wordt hij zaterdag dus voor het laatst ingezet) of is hij bijvoorbeeld volgende week ook nog te bewonderen?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:In het buitenland worden metrostellen ook grotendeels buiten gestald. Het gaat ook niet om de stalling maar om de bewaking. Ik snap het ook niet. Kennelijk is het steeds maar weer opnieuw verwijderen van graffiti goedkoper dan het plaatsen van een deugdelijke afrastering, goede verlichting en camera's en dan de continue aanwezigheid van bewakers die direct kunnen ingrijpen als dat nodig is.
Kennelijk krijgen ze hun beveiliging niet op orde en blijft het simpelweg te makkelijk om toegang te krijgen tot die wagens van miljoenen per stuk.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik kan me zo voorstellen dat permanente beveiliging op jaarbasis erg duur is. Je moet niet alleen aan het mannetje in het hokje denken, maar ook aan alle hulpmiddelen eromheen. Hekken, elektronische beveiliging, onderhouds- en beheerkosten daarvan...

Als er nu echt sprake was geweest van een pandemie aan graffiti had men die kosten waarschijnlijk wel gemaakt. Maar men lijkt de bekladde stellen over het algemeen vrij snel weer te kunnen ontdoen van de tags, waardoor het geheel redelijk binnen de perken wordt gehouden.

Een kosten/batenafweging dus. Zoals altijd. Die wagens kosten in aanschaf dan wel miljoenen per stuk, maar de kosten voor een onderhouds- en schoonmaakbeurt zijn natuurlijk een stuk lager.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alweer paar jaar terug deed GVB haar beklaag in Het Parool dat de schade door graffiti e.d. jaarlijks in de tonnen loopt. Steek dat geld in een omgekeerde schoenendoos (al dan niet met dicht dak) die over het opstelterrein zet en 's avonds hermetisch afsluit. Heb je ook geen grote hoeveelheid bewaking nodig. De huidige hekken bij bijvoorbeeld Isolatorweg zijn een lachertje.

Ik werk tijdelijk aan de Ringlijn en de hoeveelheid metro's die voorbij komen met grote lappen graffiti op de flanken is best opvallend.

Op positieve noot: ik zeg net een schone M5 voorbij komen mét functionerende koersrollen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit haha :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik vrees dat je nu 's nachts bij Isolatorweg alleen een chipkaartpoortje hoeft te passeren om op het perron te komen...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gelderlandplein lijn gaat volgende week rijden, een publieke/private samenwerking. Heeft het actiecomitie Red Bus 62 toch nog iets voor elkaar gekregen!
http://www.at5.nl/artikelen/150608/geld ... eek-rijden

Edit: En nog gratis ook.
Edit: Er komen 2 lijnen. Een in de lunchtijd en een in de avondspits tussen Gelderlandplein en Zuid. Deze gaat 12(!) x per uur rijden. De andere route is een rondje Buitenveldert. Deze bus gaat 2 x per uur rijden. Er zal gereden worden met 20-persoonsbussen ge exploiteerd door het GVB.
Nog een link: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n-62.dhtml
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

fred1954 schreef:Gelderlandplein lijn gaat volgende week rijden, een publieke/private samenwerking. Heeft het actiecomitie Red Bus 62 toch nog iets voor elkaar gekregen!
http://www.at5.nl/artikelen/150608/geld ... eek-rijden

Edit: En nog gratis ook.
Edit: Er komen 2 lijnen. Een in de lunchtijd en een in de avondspits tussen Gelderlandplein en Zuid. Deze gaat 12(!) x per uur rijden. De andere route is een rondje Buitenveldert. Deze bus gaat 2 x per uur rijden. Er zal gereden worden met 20-persoonsbussen ge exploiteerd door het GVB.
Nog een link: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n-62.dhtml
12x per uur met 20- persoonsbussen. Is het niet efficienter om minder vaak te rijden met een grote bus? Wat voor een type bus wordt dit 20- persoons materieel eigenlijk?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Heuj DRISjes op het Amstelstation *O* Sommige doen het, andere niet. Op de bovenste regel de volgende lijn die vertrekt met een knipperend voertuigje op vertrektijd, op de regel eronder de daaropvolgende twee of drie alternerend. Daaronder een regel voor mededelingen. Ze zijn niet supergroot maar voldoen :D Staan ze ook op meerdere plekken?
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ezra schreef: 12x per uur met 20- persoonsbussen. Is het niet efficienter om minder vaak te rijden met een grote bus? Wat voor een type bus wordt dit 20- persoons materieel eigenlijk?
Ik heb gelezen de Mercedes Benz Sprinter City, zijn dat niet de Opstappers van vroeger? Die 20 personen moet je wel zien als zowel zit- als staanplaatsen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Aha, dat verklaart een hoop. Volgens mij worden die ex- Opstappers ook ingezet op lijn 30 en 31, dus ik vraag me af hoeveel het GVB er daar nog van over heeft om een dienst van 20x/ uur uit te kunnen voeren.
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door j7927 »

Het zijn inderdaad Sprinter City's, maar voor zover ik weet niet de serie 016-019, maar speciale busjes voor deze lijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben op het Gelderlandplein, maar het is toch een vrij doorsnee winkelcentrum en geen exclusieve hotspot waar werknemers van de Zuidas massaal hun lunchpauze willen doorbrengen?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben op het Gelderlandplein, maar het is toch een vrij doorsnee winkelcentrum en geen exclusieve hotspot waar werknemers van de Zuidas massaal hun lunchpauze willen doorbrengen?
Nou, ik woon er niet zo ver vandaan. Men is bezig met een grote uitbreiding en een facelift voor het al bestaande gedeelte. Het winkelaanbod zou ik niet echt doorsnee willen noemen. Er zijn een aantal exclusieve (dure) winkels maar uiteraard ook de gebruikelijke HEMA/Etos en dergelijke en een gigantisch grote AH. Daarbij is er ook een aanbod van specialiteiten restaurants en eetgelegenheden, die in het hogere segment thuishoren om het maar zo te zeggen. Dat is waarschijnlijk wat de werknemers op de Zuidas zou kunnen aantrekken. En men kan daar natuurlijk ook tussen de middag wat boodschappen halen, tijdens het werk.

Edit: ik lees net een lokaal krantenbericht, dat het GVB voor deze lijn nieuwe taxibussen heeft aangeschaft, die ook uitgerust zijn met WIFI. Voor wat het waard is.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ben blij dat ze gewoon op zuilen komen te staan en niet ergens in de abri onzichtbaar weggestopt worden. :pos:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Lijn 61 heeft inderdaad nu een halte op de Antwerpenbaan gekregen. Gewoon een haltebordje aan een lantaarnpaal geschroefd en klaar. Hangen zelfs geen tijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Iemand heeft bedacht dat op zondag lijn 44 en 47 om :50 en :20 vertrekken (minuutje eerder of later kan voorkomen) vanaf station Bijlmer ArenA terwijl de intercity's het grootste deel van de dag alleen om :00 en :30 rijden (de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol3100[/serie] rijdt op zondag tussen 11:45 en 21:15). Als je dan toch de gehele dag dezelfde dienstregeling rijdt, is het dan zo moeilijk om aan te sluiten op de treinen die wel de hele dag rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik vrees dat dit soort dingen gewoon niet in het DNA van de dienstregelingsontwerpers bij GVB zit. Alles rijdt toch hoogfrequent en er zijn zoveel mogelijke aansluitingen dat het ook onbegonnen werk is. Dit voorbeeld in de Bijlmer is inderdaad een gemiste kans, maar je kan je ook stellen dat een halfuursdienst op zondag eigenlijk ook wel wat karig is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

En nog even @fred1954 over het Gelderlandplein: ik snap het idee van de eigenaar wel om de potentiële goudmijn Zuidas aan te willen boren, ik betwijfel alleen of werknemers wel eerst in zo'n busje willen stappen tijdens een lunchpauze of na het werk. Denk dat de ondernemers op het plein wel echt actief en gericht aan marketing moeten doen wil het wat worden
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

JWM schreef:En nog even @fred1954 over het Gelderlandplein: ik snap het idee van de eigenaar wel om de potentiële goudmijn Zuidas aan te willen boren, ik betwijfel alleen of werknemers wel eerst in zo'n busje willen stappen tijdens een lunchpauze of na het werk. Denk dat de ondernemers op het plein wel echt actief en gericht aan marketing moeten doen wil het wat worden
Denk het 'hippe' gedeelte van het 'werkvolk' niet.. maar het doorsnee 'voetvolk' wat er ook moet werken misschien wel. Kennelijk zal in het afgelopen jaar de klandizie wel terug gelopen zijn.. of heeft men eerst marktonderzoek gepleegd?

Vermoedelijk zullen de bewoners uit de buurt het nu ook wel makkelijker vinden.. jammer dat het kennelijk alleen een doordeweekse lijn is.. voor de bewoners op zaterdag dus geen boodschappen doen met de bus.. :(
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Lijn 61 heeft inderdaad nu een halte op de Antwerpenbaan gekregen. Gewoon een haltebordje aan een lantaarnpaal geschroefd en klaar. Hangen zelfs geen tijden.
Ernstig. Staat er nou al eens een abri bij de Louis Davidstraat? Is ook zo'n sneue bende.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er zal wel gewacht worden totdat het omgebouwd kan worden tot zo'n hippe R-Net halte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten