Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Marc »

Zoals jullie weten rijden in Amsterdam en Rotterdam kersttrams rond. Vandaag was ik van plan om de zowel de tram in Amsterdam (Combino 2058) als in Rotterdam (Citadis 2115) op de foto te zetten. Afgelopen vrijdag deed ik al een poging om de Rotterdamse variant op de foto te krijgen, maar juist op dat moment kwam een tram van de andere kant waardoor dit het resultaat werd:
Afbeelding

Vandaag dus een nieuwe poging. 's Ochtends had ik al even gekeken op www.kersttram.nl. Ik zag dat de 2058 als laatste was gespot in de Lekstraat, de laatste melding van de 2115 kwam uit de remise Beverwaard. Op een gegeven moment zag ik dat om 09:46 een melding van de 2058 vanaf het Fredriksplein. De grootste kans had ik dus op een van de Damraklijnen.

Als eerste vertrok vanaf het CS de 839 (12G) als tram 24 naar het VU:
Afbeelding
Meteen erachteraan Combino 2078 als tram 9 naar Sniep:
Afbeelding
Op het Damrak kwam Combino 2145 voorbij als lijn 4 naar CS:
Afbeelding
Ook tram 9 naar CS kwam voorbij, gereden door Combino 2101:
Afbeelding
En nog een 12G, in dit geval de 834 als lijn 16:
Afbeelding

Het zag er naar uit dat ik pech zou hebben, maar in de verte zag ik iets bijzonders:
Afbeelding
En ja hoor, daar was de 2058 als lijn 4 naar CS:
Afbeelding
Op de kruising bij de Prins Hendrikkade moest de tram voor het verkeerslicht wachten, dus kon ik 'm nog een keer goed op te foto zetten:
Afbeelding

Dan op weg naar Rotterdam met Intercity direct. Via de site zag ik dat de 2115 ook in beweging was gekomen en mede via ovzoeker kwam ik erachter dat de tram op lijn 23 reed (melding bij Keizerswaard).
Bij aankomst in Rotterdam zag ik dat de tram nog 5 minuten van het CS was. Dit was mijn kans, dus terug naar het Kruisplein waar ook de eerste foto was gemaakt.

Tijdens het wachten kwam eerst tram 25 naar Schiebroek (Citadis 2041):
Afbeelding
En toen kwam de Kersttram voorbij, inderdaad als tram 23 naar Beverwaard:
Afbeelding
Nog een foto van de zijkant:
Afbeelding
Het doel was bereikt, maar toch nog even naar het Wilhelminaplein. Hier kwam de 2002 van de Erasmusbrug als tram 25 naar Carnisselande:
Afbeelding
En de 2026 als tram 23 naar het Marconiplein:
Afbeelding
Op de Coolsingel kwam tram 25 naar Carnisselande voorbij, Citadis 2032:
Afbeelding
Tot slot de 2142 die als tram 8 naar de Kleiweg reed:
Afbeelding

Vanuit Rotterdam ging ik met de t1951 en de t851 (en de twee kersttrams op de foto :D) weer terug naar Maastricht.
Laatst gewijzigd door Marc op ma 22 dec 2014, 04:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :D
Maar de trams in Amsterdam heten wel Combino, hè? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Marc »

Naam gewijzigd naar Combino.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
Rickingsh

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Rickingsh »

Leuke repo! :pos: Moet zodadelijk zelf nog naar Amsterdam, dus hoop 'm bij toeval te treffen :)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Marc »

Kijk regelmatig op www.kersttram.nl, dan kan je een beetje zien via welke weg de tram rijdt. De grootste kans heb je volgens mij op de lijnen 4 en 9.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Suus »

Hij reed in Amsterdam donderdag op lijn 1. Kwam opeens een bak licht bij de kapper voorbij en dat was de kersttram :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door JWM »

Hij wisselt volgensmij van remises, want ik heb hem ook al op lijn 2 en 10 zien rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Meltrain »

De Rotterdamse kersttram wisselt ook steeds van remise. Op dit moment rijdt hij op lijn 25 (dus vanuit de remise Beverwaard).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Suus »

Maar in Rotterdam wisselen in principe alle trams toch bijna dagelijks van remise, zodat ze onderhoud kunnen krijgen in de Beverwaard?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Marc »

Dit jaar doe ik aan hergebruik, want afgelopen maandag ben ik op pad geweest voor de kersttrams. In Amsterdam en Den Haag trof ik de trams met de kerstmuts en in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam trof ik ook nog andere "kersttrams" van Coca cola en Dirk v/d Broek. Helaas was de Rotterdamse Cola-tram met lampjes een paar dagen ervoor betrokken geweest bij een aanrijding.

De reis begon 's ochtends in Maastricht met trein 822 richting Amsterdam. Onderweg had ik gekeken waar de kersttram uithing, maar ook de reclametrams had ik even gecheckt. De kersttram bleek die dag op lijn 14 te rijden en enkele reclametrams op de lijnen 4, 9 en 14. Vanuit Amstel ging het verder met lijn 53 naar het Weesperplein (nadat ik lijn 51 moest laten schieten door de drukte) en vanaf daar met lijn 10 naar het Alexanderplein. Daar moest ik even een plekje zoeken voor de foto. Het werd de brug richting Mauritskade.

Als proef een foto van een lege tram:
Afbeelding
Daarna kwam de kersttram al langs. De 2058 als lijn 14 naar Slotermeer:
Afbeelding
Nog een keer de 2058, aan de halte Alexanderplein:
Afbeelding
Vanuit de richting Artis kwam de 2118 als lijn 14 naar Flevopark:
Afbeelding

Met lijn 14 ging ik vervolgens naar het Rembrandtsplein.
Hier kwam de 2094 voorbij als lijn 4, met reclame van Tele2:
Afbeelding
Op lijn 14 reed de 2092. Deze reed rond met reclame van Aer Lingus:
Afbeelding

Daarna ging ik zelf met lijn 4 naar het CS. Nadat ik een busboekje van EBS had gescoord kon ik nog net in de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Leiden stappen. Hier moest ik even eruit om een busboekje van Arriva te halen. Vanuit Leiden ging de reis verder met een vertraagde [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] naar Den Haag HS.

Bij de halte aan het HS stond de 3142 als lijn 16 naar Wateringen:
Afbeelding
De Haagse Sky-radio kersttram (3139) reed op lijn 9. Hier rijdt de tram voor de deur van het HS:
Afbeelding
Op lijn 17 naar Wateringen reed de 3127 met reclame van NDT:
Afbeelding

Nadat ik in het centrum wat te eten had gehaald kwam ik bij de Schedeldoekshaven de 3010 tegen. Deze reed als Coca-cola kersttram rond:
Afbeelding
Meteen proberen of ik de nieuwe Avenio op de foto kreeg. Jazeker, hier de 5013 als lijn 2 naar Leidschenhage:
Afbeelding
En de 5009 als lijn 2 naar Kraayenstein:
Afbeelding

Van Den Haag op weg naar Rotterdam. Hier reed de kerttram van Dirk rond op lijn 23. Deze was in de buurt van de Beurs, dus besloot ik om op het Kruisplein wat foto''s te maken.

Eerst de 2006 als lijn 23 naar Beverwaard (met een bescheiden reclame):
Afbeelding
Hier de 2016, als kersttram van Dirk van de Broek. Op de achtergrond het CS:
Afbeelding
De 2108 op het Weena als lijn 4 naar Molenlaan:
Afbeelding
De 2023 reed op lijn 8 en was verkleed als "Sony-tram":
Afbeelding

Aan de halte Beurs stond de 2056 als lijn 25 naar Carnisselande:
Afbeelding
Op lijn 21 reed de 2130 met reclame van het Euro College:
Afbeelding
Vanuit de richting Leuvehaven de 2034:
Afbeelding
En daarna lijn 8 naar de Kleiweg:
Afbeelding
De 2016 was ondertussen weer op weg richting Beverwaard en staat hier voor het verkeerslicht te wachten:
Afbeelding

Ondertussen was ik tevreden met m'n oogst van die dag en dus ging ik vanuit Rotterdam weer terug naar het diepe zuiden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door JWM »

Ah, Den Haag doet dit jaar ook mee. En de Avenio, rijden die al massaal in de reguliere dienstregeling?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Nee. alleen op lijn 2, omdat op de overige lijntjes nog e.e.a. verbreed en aangepast moet worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op jacht naar de Kersttrams (16 foto's)

Bericht door Meltrain »

Wederom mooie foto's. :D
Ik heb de Coca-Cola kersttram gelukkig nog wel op de foto kunnen zetten, maar dat is dan ook de enige kersttram die ik op de foto heb. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten