Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Anders kan het ook nog andersom, in Leiden heeft Arriva de eindhaltes van de stadsbuslijnen hernoemd opdat deze correspondeert met de gegeven bestemming op de bus, ergens in Leiden is er nu dus bijvoorbeeld een halte die "Zuid-West" heet... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Op de bestemmingsfilm van het openbaar vervoer moet een richtinggevende bestemming staan en geen onzingehucht of bushalte die niemand kent. Ik zie ook het liefst dingen afgeschaft als "Schagen" als eindbestemming van een IC in Limburg. Zet er gewoon Amsterdam neer, met eventueel in kleine letters (rijdt verder door als IC richting Alkmaar/Schagen). Zo wil ik ook Zürich zien als bestemming van een trein en niet Romanshorn, waarbij ik eerst de atlas van Zwitserland moet raadplegen voor ik weet waar de trein ook al weer heenrijdt.

Hetzelfde geldt voor bus- tram en metrolijnen. Een kenbare bestemming: daar heeft een reiziger veel meer aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Azartplein? Zoutkeetsgracht? De Sniep?

Op zich kan ik best meegaan in de systematiek van herkenbare bestemmingen (met de kanttekening van de drie verschillende doelgroepen die ik in een eerdere post aanhaalde), maar dan heeft GVB nog wel wat inconsistenties weg te poetsen. Java-eiland, Westelijke Eilanden en 'gewoon' Diemen (de eindhalte op IJburg van lijn 26 heet ook gewoon IJburg) liggen dan al veel meer voor de hand.

En ja, zoals Z2N het ook al verwoordt: pas dan ook meteen de naam van de eindhalte aan om alle mogelijke verwarring te voorkomen. Alleen bij een verlenging van de lijn zul je de voormalige eindhalte waarschijnlijk weer een andere, naar een in de omgeving gelegen plein of straat of laan moeten vernoemen, maar verlengingen van tramlijnen komen in Amsterdam 'gelukkig' niet zo heel veel voor.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Paniek in tram 1 en 17 ter hoogte van de Derkinderenstraat vanavond, twee trams zijn bekogeld met stenen. Even werd gedacht aan een beschieting. De tram van lijn 17 is daarop zonder stoppen doorgereden naar het eindpunt.

AT5
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De eindpunthalte van lijn 9 heet in zijn volledigheid Diemen Sniep (en die van lijn 44 Diemen Noord), dus daar toont de tram (en bus) nu al de naam van de laatste halte als bestemming zoals sommige mensen graag zouden zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Klopt. Maar een halte de plaatsnaam meegeven van de plaats waarin die halte ligt is niet echt gebruikelijk. Het lijkt er eerder op dat hier andersom is geredeneerd, en men de eindhalte de naam van de bestemming heeft meegegeven. Voor lijn 44 zou een naam als 'Heivlinderweg' of 'Parelmoervlinder' (duidelijk jarennegentignaamgevingen) voor de eindhalte logischer zijn geweest, en voor lijn 9 het al eerder door n-evo voorgestelde 'Het Betonijzer' (nu heb ik daar toch bijna zeven jaar praktisch om de hoek gewoond, maar nooit geweten dat het daar zo heette).
trolly schreef:Een vriendin van me beoefende ooit de sport van het met intieme lichaamsdelen benoemen van virtuele straten in imaginaire nieuwbouwwijken. Testes 23, Schaambeen 8, dat soort werk).
Venusheuvel 69 :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah, je snapt het principe.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

n-evo schreef:Waarom is het Station Bijlmer Arena
Het was heel lang Bijlmerstation, maar BijlmerArenAstation staat zo vaag :P

Het was ook nog heel lang Holendrechtstation maar dat is zo rond de tijd van de opening van het busstation aldaar verdwenen. Kraaienneststation wordt nog wel steeds gebruikt. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Verrijnstuartwegstation _O-
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Hm. Dan is Amsterdam met zijn afwijkende bestemmingsnamen dus minder eigenaardig dan ik wel dacht. En is het voorstel van n-evo zo gek nog niet - althans in de zin dat het beter aansluit bij wat elders in de regio (in de ruime zin) gebruikelijk is.
Feest! *O*

Haha
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Op Wijnemenjemee verscheen vandaag dit artikel waar de bij het verkennend onderzoek behorende rapporten betreffende de Uitbreiding Metronet Amsterdam te downloaden zijn die de Gemeente Amsterdam in de afgelopen tijd heeft opgesteld. Zeer interessant leesvoer!
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Oeh nice, even doorspitten :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

De MKBA-score van de Amstelveenlijn als metro was hoger (0,6) dan alle hier onderzochte varianten. -o-
Ik zeg: bouwen die O/W lijn!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik blijf het jammer vinden dat er geen onderzoek is gedaan naar een Westlijn CS - Leidseplein - Osdorp (- Schiphol). Er zijn op dit moment geen capaciteitsproblemen op de binnenring maar wel tussen CS en Leidseplein. Zolang daar trams blijven rijden zal die rechtstreekse verbinding interessanter blijven dan de overstap op station Vijzelgracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat lijkt mij ook een veel beter idee. Een OWL is dan nog altijd mogelijk door een kruisstation bij Leidseplein (conform Plan Stadsspoor). Als je nu de Oostlijn zou willen doortrekken kan dat anders alleen nog door de Ring te sluiten, maar naar Leidseplein gaat niet meer.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Vandaag is afscheid genomen van de Zilvermeeuw. Zie hier.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

@Ardan, @Bee: De voorgestelde situering van de tunnels en het gestapelde, relatief oostelijk gelegen station Leidseplein geven mij het idee, dat nadrukkelijk rekening is gehouden met jullie wensen. Rechtdoor verlengen van de tunnels richting Prinsengracht na een diep station Vondelpark (rotnaam) onder de kruising 1e Constantijn Huijgensstraat lijkt me prima mogelijk, evenals verlengen van de tunnels onder de Singelgracht, eventueel d.m.v. een tweede gestapelde station naast het eerste, waardoor een gestapeld station met eilandperrons zou ontstaan. Maar eerst nog maar een paar nachtjes slapen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

http://www.at5.nl/artikelen/150947/stad ... eg-naar-cs

Focus komt nu dus te liggen op het sluiten van de Ring en station Sixhaven. Zal een dezer dagen nog wat dieper ingaan op alle hoofdstedelijke metroplannen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Sluiten van de Ring = betere bereikbaarheid van Westerpark en West *O* = kleinere kans op een OWL -o-
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Vandaag in de Echo een grappig verhaal dat wonen in West is en onderwijs en werkgelegenheid in Oost zich afspeelt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Ik blijf het jammer vinden dat er geen onderzoek is gedaan naar een Westlijn CS - Leidseplein - Osdorp (- Schiphol). Er zijn op dit moment geen capaciteitsproblemen op de binnenring maar wel tussen CS en Leidseplein. Zolang daar trams blijven rijden zal die rechtstreekse verbinding interessanter blijven dan de overstap op station Vijzelgracht.
Van wat ik heb begrepen wordt het stuk Spui - Leidseplein (met name Koningsplein en Leidsestraat) als te riskant gezien om onder te boren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Van wat ik heb begrepen wordt het stuk Spui - Leidseplein (met name Koningsplein en Leidsestraat) als te riskant gezien om onder te boren.
Je bent de eerste die ik hoor over een tunnel onder de Leidsestraat. Als er sprake is van een verbinding CS-Leidseplein gaat het meestal over een tracé als de klassieke verlenging van de Oostlijn, zoals in het welbekende Plan Stadsspoor, namelijk CS, (bocht naar) Prinsengracht, (bocht naar) Leidsegracht, Overtoom. Ook niet zonder risico's, maar lang niet zo spannend als jouw route :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ach. 'Trammetjesman' Michael van der Vlis stelde in de jaren tachtig een tramtunnel onder de Leidsestraat voor. Op zich geen heel gek idee, want het had een van de grootste bottlenecks in het huidige tramnet opgeheven (een gestapelde tunnel is denkbaar) en bovengronds veel meer ruimte voor voetgangers - en mogelijk fietsers) gecreëerd. Maar dat plan verdween - voorzover het al serieus bedoeld was - weer even snel in een lade. Zoals zo vaak in Amsterdam.

De enige keer dat ik het oorspronkelijke voorstel uit het Plan Stadsspoor herhaald heb zien worden, was in de Metronetstudie uit 2007. Of het ook ooit serieus in overweging is genomen weet ik niet. De ideeën voor een 'echte' oost-westlijn tussen Lelylaan en Muiderpoort waren er ook toen al (het oudste voorstel ken ik uit 2003). Ik heb ook een tijd lang gepleit voor een doortrekking van de Oostlijn als oost-westlijn conform het Plan Stadsspoor, omdat daarmee de drukke tramroute CS-Leidseplein het meest direct ontlast zou worden. Bijkomend voordeel zou de goede ontsluiting van de westelijke binnenstad (en de Jordaan) zijn, die nu vrij perifeer ten opzichte van de belangrijke OV-assen liggen. En het capaciteitsprobleem van de Oostlijn bij CS zou er indirect mee verholpen zijn.

Maar aan zo'n lijn kleven ook weer nadelen:
  • Je moet door de historische binnenstad heen, in plaats van erlangs. Kan op meer weerstand rekenen en potentieel duurder zijn.
  • Je blijft een sterk op het CS georiënteerd netwerk houden, terwijl je met een OWL Lelylaan-Muiderpoort ook meer mogelijkheden creëert om de reizigersdruk op de hoofdstations wat meer te spreiden (Lelylaan en Muiderpoort kunnen IC-station worden met een OWL).
  • De passage bij het Leidseplein lijkt mij zeer lastig uit te voeren. Met een OWL naar Muiderpoort kun je het station nog onder de Singelgracht situeren, zoals in het nu voorliggende voorstel is gedaan. Ik zie niet in waar en hoe je een station bij het Leidseplein zou moeten inpassen als je de lijn verder de binnenstad in wilt trekken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef: De passage bij het Leidseplein lijkt mij zeer lastig uit te voeren. Met een OWL naar Muiderpoort kun je het station nog onder de Singelgracht situeren, zoals in het nu voorliggende voorstel is gedaan. Ik zie niet in waar en hoe je een station bij het Leidseplein zou moeten inpassen als je de lijn verder de binnenstad in wilt trekken.
Bij een "Prinsengrachttracé" komt er wat mij betreft een station Marnixstraat onder de Singelgracht en Leidsegracht. Graag met ruimtereservering voor een station van een kruisende lijn onder de Singelgracht, waarvan het station Leidseplein dan weer zou moeten liggen op de plek waar het in bijlage 1 van de Verkenningen is ingetekend. Wat mij betreft zijn die een schot in de roos, omdat een dergelijke complexe uitbreiding gewoon mogelijk lijkt te blijven. *O*
Als ik er het geduld voor heb, zal ik er eens een krabbeltje van maken (en ergens anders posten, heel alledaags is dat allemaal niet).
Oh, en dat akkefietje met die binnenstad: gewoon platmeppen, dat merkt niemand (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach, al die fantasieën zijn al zo vaak besproken hier. Hadden we daar geen apart threadje voor? :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten