Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In Breda is de route helemaal niet goed geïntegreerd. Ja, in Breda rijden de nachtbussen via Prinsenkade waar ook de stedelijke nachtbussen stoppen, maar de overstap hierop is 40 minuten (komend vanuit Rotterdam) of 20 minuten (komend vanuit Tilburg), niet echt ideaal dus.
In Tilburg rijden de bussen via Interpolis. Hier is de overstaptijd op lijn 847 en lijn 849 0 minuten (waarvan ik mag hopen dat dat in de praktijk als een aansluiting geldt?). En dan heb je natuurlijk nog de gekke parallel rijdende lijn 850.
Dan nog: waarom zou de nachtbus Brabant in Breda via Prinsenkade rijden? Zeker als ie daar toch geen aansluiting biedt? Die halte lijkt me nog al uit de route. Als nachtbus Brabant zo nodig het centrum van Breda moet bedienen kan dat denk ik beter bij een halte aan de oostkant van het centrum. Vlaszak bijvoorbeeld? En als de bus dan toch persé via Prinsenkade moet, is de volgorde als nog raar. Mij lijkt, komend vanuit Rotterdam, eerst Prinsenkade en dan pas Station veel logischer?
Ik ben het met Wubbo eens. Het lijkt er wel heel erg op alsof Arriva probeert dit te laten falen en dat ze dan van provincie Brabant een extra bedrag vragen om het bestaande nachtnet in Tilburg en Breda beter af te stemmen op het provinciale nachtnet. Ook zou het me niks verbazen als dit nachtnet op de een of andere manier de basis gaat vormen voor een internationale verbinding. Arriva rijdt al met bussen vanuit Eindhoven van/naar Dusseldorf en Antwerpen. Zou me niks verbazen als het nachtbusnet daarop de een of andere manier mee gekoppeld gaat worden, als een soort feeder service van de internationale verbindingen ofzo?
In Tilburg rijden de bussen via Interpolis. Hier is de overstaptijd op lijn 847 en lijn 849 0 minuten (waarvan ik mag hopen dat dat in de praktijk als een aansluiting geldt?). En dan heb je natuurlijk nog de gekke parallel rijdende lijn 850.
Dan nog: waarom zou de nachtbus Brabant in Breda via Prinsenkade rijden? Zeker als ie daar toch geen aansluiting biedt? Die halte lijkt me nog al uit de route. Als nachtbus Brabant zo nodig het centrum van Breda moet bedienen kan dat denk ik beter bij een halte aan de oostkant van het centrum. Vlaszak bijvoorbeeld? En als de bus dan toch persé via Prinsenkade moet, is de volgorde als nog raar. Mij lijkt, komend vanuit Rotterdam, eerst Prinsenkade en dan pas Station veel logischer?
Ik ben het met Wubbo eens. Het lijkt er wel heel erg op alsof Arriva probeert dit te laten falen en dat ze dan van provincie Brabant een extra bedrag vragen om het bestaande nachtnet in Tilburg en Breda beter af te stemmen op het provinciale nachtnet. Ook zou het me niks verbazen als dit nachtnet op de een of andere manier de basis gaat vormen voor een internationale verbinding. Arriva rijdt al met bussen vanuit Eindhoven van/naar Dusseldorf en Antwerpen. Zou me niks verbazen als het nachtbusnet daarop de een of andere manier mee gekoppeld gaat worden, als een soort feeder service van de internationale verbindingen ofzo?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
HH klopt, de busperrons in Rotterdam zijn allemaal zo gek geletterd omdat de tramperrons al enkele letters hebben. Het was ook de enige exacte locatie die ik een paar dagen geleden kon vinden, ik ben er driftig naar op zoek geweest toen ik ze in OpenStreetMap ging invoeren. Dat documentje op de Arriva website zal er dus ook pas vandaag of gisteren op gezet zijn. Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen ;)
Wat betreft de routes: ik denk dat het aantal overstappers in de nacht minimaal zal zijn. Dat er via Prinsenkade en Interpolis gereden wordt is handig omdat dan alle nachtlijnen van dezelfde plek vertrekken. De aansluiting in Tilburg zal er wel zijn, de rijtijd is geen 4 minuten van het station naar Interpolis lijkt me.
En verder lijn 850, dat had veel beter geïntegreerd kunnen worden natuurlijk, één tarief hanteren en de dienstregeling op elkaar afstemmen, dan had je op zaterdagnacht bijvoorbeeld netjes elk half uur een bus van Tilburg richting Waalwijk kunnen laten rijden.
Wat betreft de routes: ik denk dat het aantal overstappers in de nacht minimaal zal zijn. Dat er via Prinsenkade en Interpolis gereden wordt is handig omdat dan alle nachtlijnen van dezelfde plek vertrekken. De aansluiting in Tilburg zal er wel zijn, de rijtijd is geen 4 minuten van het station naar Interpolis lijkt me.
En verder lijn 850, dat had veel beter geïntegreerd kunnen worden natuurlijk, één tarief hanteren en de dienstregeling op elkaar afstemmen, dan had je op zaterdagnacht bijvoorbeeld netjes elk half uur een bus van Tilburg richting Waalwijk kunnen laten rijden.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Dat het CS centrumzijde was op Google & OVinfo, was een redactionele ingreep van ondergetekende en een redelijke gok op basis van de positie. Dank voor het perroncode iig, zal ik ook nog even inregelen dan...Zugführer schreef:In Tilburg en Breda lijkt de route wel goed geïntegreerd te zijn, daar stoppen de bussen ook op de halte waar de stedelijke nachtlijnen vertrekken. Behalve dan die maffe dubbele dienstregeling met lijn 850.
De aansluiting op de treinen in zowel Utrecht als Rotterdam lijkt ook wel goed te zitten, maar daar houdt het dan ook wel een beetje op.
Het is bijvoorbeeld nog nergens te vinden waar ergens op Utrecht Centraal lijn 872 gaat vertrekken. De flyer zegt gewoon "Utrecht Centraal", voor de hand liggend is het Arriva busstation, maar de NDOV data en daarmee Google zeggen "Utrecht Centrumzijde" - wat gezien het vertrekpunten van de overige nachtlijnen in Utrecht natuurlijk ook wel logisch is.
Maar daar zijn nog 19 verschillende perrons :')
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik geloof dit absoluut niet. Sterker nog, ik denk dat de provincie en de vervoerders juist denken dat ze een gat in de markt hebben ontdekt. Maar net zoals bij de Fyra en de invoering van de OV-chipkaart wordt er gewoon amateuristisch aangeklungeld in plaats van de reiziger op plaats één zetten...Wubbo schreef:Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat alles op alles wordt gezet om deze proef niet te laten slagen. Onduidelijkheid over tarieven, extreem veel leeg materieel-kilometers, geen OV-chipkaart, onduidelijke reisinformatie, geen integratie met bestaande nachtnetten (in dienstregeling en in tarief), etcetera. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb, ik heb namelijk ook geen enkele reden om aan te nemen dat mijn theorie klopt. En toch spookt het al weken door mijn hoofd en wil het er niet uit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ja in de nachtelijke uren kun je makkelijk in twee minuten van CS naar Interpolis rijden.Zugführer schreef:De aansluiting in Tilburg zal er wel zijn, de rijtijd is geen 4 minuten van het station naar Interpolis lijkt me.
En verder lijn 850, dat had veel beter geïntegreerd kunnen worden natuurlijk, één tarief hanteren en de dienstregeling op elkaar afstemmen, dan had je op zaterdagnacht bijvoorbeeld netjes elk half uur een bus van Tilburg richting Waalwijk kunnen laten rijden.
Wat ik denk wat betreft lijn 850 is dat deze misschien dusdanig druk is om 3u dat ze op deze manier gewoon een extra bus ingepland hebben. Qua tarieven zal het nog wel wat onenigheid geven, maar als mensen daar eenmaal mee bekend zijn dan zal dat wel loslopen.
🍉
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In Breda gaan veel mensen stappen die uit Rotterdam, Tilburg en Eindhoven komen. Door op de Nieuwe Prinsenkade te stoppen voorkom je dat die jongeren perse naar het station moeten en daar de boel af gaan breken. Ik vind het wel een slimme zet.Yanaike schreef:In Breda is de route helemaal niet goed geïntegreerd.
Maar het is op zich wel een logische route. vanuit Rotterdam vanaf de A16 afslag Prinsenbeek, over de noordelijke rondweg en rechtsaf de Doornboslaan in, rechtsaf stationsweg linksaf belcrumweg, einde rechtsaf gelijk links de nieuwe prinsenkade op, door de karnemelkstraat richting de Claudius Prinsenlaan en die helemaal afrijden tot de zuidelijke rondweg en vanaf daar via de A27/A58 naar Tilburg.
Ik zag de rit van 4:20 vanaf station Breda trouwens langsrijden terwijl ik aan het werk was.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Wel opvallend dan, want dan sta je precies aan de verkeerde zijde van de weg voor zowel de halte Stationslaan en Prinsenkade.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Het ligt er natuurlijk aan van welke richting je komt. Ik neem aan de route vanuit Tilburg hetzelfde is maar dan andersom. voor die richting ligt de halte dan weer wel goed.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Het rondje door Breda gaat inderdaad voor beide bestemmingen dezelfde kant op, vanaf de noordelijke rondweg de Belcrumweg in, dan eerst naar de Stationslaan en dan naar de Prinsenkade om via de Belcrumweg weer terug te rijden naar de noordelijke rondweg.
In Tilburg idem dito, in beide richtingen eerst naar het Station en dan naar Interpolis
In Tilburg idem dito, in beide richtingen eerst naar het Station en dan naar Interpolis
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
En, hoe is de eerste nachtrit bevallen?busdriver1 schreef: (..)
Deze info krijgt u van een buschauffeur op dit nieuwe nachtnet.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilb ... -1.5559670
Dusja, later vandaag komen er meer cijfers aldus bovenstaande.
Dusja, later vandaag komen er meer cijfers aldus bovenstaande.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
ook www.bredavandaag.nl heeft er een artikel aan gewijdt:
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2015- ... tart-breda
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2015- ... tart-breda
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Volgens het Brabants Dagblad: "Woordvoerster Suzanne van Beek zegt dat Arriva tevreden is. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan op de bussen en geen enkele bus heeft leeg gereden. Er zaten tussen de 1 en 20 passagiers in de bus."
Ik kan me niet voorstellen dat dit de reizigersaantallen zijn waar ze op gehoopt hadden. Maar wellicht komt dat nog de komende maanden.
Ik kan me niet voorstellen dat dit de reizigersaantallen zijn waar ze op gehoopt hadden. Maar wellicht komt dat nog de komende maanden.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Nou ritten met 20 passagiers voor een eerste weekend vind ik anders niet verkeerd hoor.Wubbo schreef:Volgens het Brabants Dagblad: "Woordvoerster Suzanne van Beek zegt dat Arriva tevreden is. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan op de bussen en geen enkele bus heeft leeg gereden. Er zaten tussen de 1 en 20 passagiers in de bus."
Ik kan me niet voorstellen dat dit de reizigersaantallen zijn waar ze op gehoopt hadden. Maar wellicht komt dat nog de komende maanden.
🍉
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Vanaf waar vertrekken de nachtbussen in Eindhoven.
Neckerspoel of aan de halte waar ook de flixbus etc vertrekt?
Heb nog geen haltevertrekstaat kunnen ontdekken.
Neckerspoel of aan de halte waar ook de flixbus etc vertrekt?
Heb nog geen haltevertrekstaat kunnen ontdekken.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Neckerspoel, perron E.
Volgens mij zijn ze haltevertrekstaten op locatie "vergeten" :')
Volgens mij zijn ze haltevertrekstaten op locatie "vergeten" :')
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In Breda bij het Centraal Station hangen wel netjes de vertrekstaten. Inclusief een haltebord met "tijdelijke halte"erop.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In Tilburg halteren ze bij perron C, maar hebben ze perron A bestickerd en van vertrektijden voorzien.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Inmiddels hangen ze erZugführer schreef:Neckerspoel, perron E.
Volgens mij zijn ze haltevertrekstaten op locatie "vergeten" :')
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Durashift vraagt: Hoe is de eerste rit bevallen? Er waren weinig problemen en bij mij in ieder geval voldoende passagiers maar die kwamen hoofdzakelijk uit Tilburg. Bij een andere chauffeur is de bus ondergekotst. Die was niet zo blij. Het is ook niet altijd mogelijk om zomaar even een andere bus te halen. Het is echter wel opletten voor de reiziger: er werkt nog geen ov-chipkaart en een dalurendagkaartje is ook niet geldig. Het is dan essentieel om contant geld mee te nemen. Er worden over enige tijd waarschijnlijk wel veranderingen aangebracht o.a. het gebruik van de ov-chipkaart maar daar is nu nog geen zicht op.Durashift schreef:En, hoe is de eerste nachtrit bevallen?busdriver1 schreef: (..)
Deze info krijgt u van een buschauffeur op dit nieuwe nachtnet.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Dames en Heren. Met ingang van vandaag en dat is Zaterdag 2 Januari 2016 gaat de nachtbus weer op een normale manier rijden. Dat is dus zeker vanaf volgende week op Vrijdagnacht en Zaterdagnacht. De bussen worden ingezet gemiddeld tussen 01.00 uur en 05.00 uur. Vannacht is weer de eerste keer dat we rijden. De tarieven liggen tussen de 6 en 12 euro afhankelijk waar je opstapt en heen moet. De plaatsbewijzen zijn èènmalig geldig en moeten voorlopig bij de chauffeur contant afgerekend worden. Elk ander kaartje is niet geldig. OV-chip werkt nog niet en ook NS- producten zijn in Arriva bussen niet van toepassing. Er komen in een later stadium nog veranderingen maar dit kan even duren.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Volgens nog onbevestigde bronnen wordt op carnavalszaterdag weer een nachtnettrein naar Rotterdam ingezet. Vanwege werkzaamheden lijkt dit dan een trein via de HSL te gaan worden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Een sprinter tussen Breda en Geldermalsen zou op zich ook geen verkeerde zet zijn. Ik zie steeds vaker mensen in Tilburg met een Bossche sjaal lopen, dus het lijkt mij voor de hand liggend dat er dus wel vraag is naar die trein. Juist een Sprinter lijkt mij het beste, want de vervoersvraag lijkt mij te lokaal voor een intercity.
🍉
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik ben benieuwd: hoe zijn de ervaringen met de nachtbus nu?
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik heb er (nog) niet mee gereisd. Maar ze komen langs mijn werk. En ik mag de komende 2 nachten werken dus als het lukt zal ik in de gaten houden of er reizigers inzitten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten