Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

ArrivaBas schreef:Zullen we de IC Berlijn dan ook opheffen? :lol:
De IC Berlijn is niet echt een stadsdienst ;)
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Milco »

Nee, want de [serie=Internationale trein|2016|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] rijdt op dezelfde tijden als de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] (waarbij ze elkaar feitelijk afwisselen) en die worden ook nog eens aangevuld door o.a. de [serie=Intercity|2016|Enschede - Schiphol1600[/serie] en [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]. Dus dat de 140 dan ook opgeheven moet worden "omdat die 1x/2 uur rijdt" slaat nergens op... :X

Daarbij: wat Hainje zegt. Een streekbus die 1x/2 uur rijdt kan nog, maar in een stad no way dat dat potentie heeft. Laat dan een streekbus een deel van die route bedienen, dan heb je die hele stadslijn niet nodig. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

ArrivaBas schreef:https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... tt9BL6u6WI
een kleine onverwachte update van NHN.
Nieuwe update
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Nieuwe update
Wijzigingen:
- Lijn 122 rijdt nu via de route van de kansloze buurtbus 404 naar Andijk.
- Compleet nieuwe stadsdienst Purmerend:
Lijn 1: Rondje Weidevenne vanaf Tramplein
Lijn 2: Lusroute langs het ziekenhuis, De Gors en Purmer-Zuid.
Lijn 3: Lusroute naar het ziekenhuis en Purmer-Noord (Doordeweeks overdag door naar Baanstee).
Lijn 4: Ring met de klok mee door Overwhere en Wheermolen
Lijn 5: rijdt de route van lijn 4 andersom.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op za 19 dec 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Akkoord, dan zouden de lijnen 1,2,3 opgeheven kunnen worden. Lijnen 4/5 zie ik nog wel lichte potentie voor binnen Purmerend. Juist doordat het een grote ringlijn is die een groot deel van de stad bediend. En voor verbindingen zorgt die er niet zijn. Je zou ze eventueel lijnen 101 en 102 kunnen noemen.

@ArrivaBas: Linksaf vanaf de Purmerenderweg de N244 op is niet mogelijk ;) Daarnaast is er volgens mij niets op tegen de lijn te laten zoals hij nu is. Daar hij de Schermer, de Beemster en Purmerend met elkaar verbind. Lijn 123 bedient De Rijp en de zuidelijke schermer momenteel prima.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Direct wijziging teruggedraaid :wink: . Een viaduct over het hoofd gezien :mrgreen: .
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

IK heb maar eens een lijnennetkaart voor de stadsdienst van Apeldoorn gemaakt.

Lijnennetkaart

Een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van nu zijn:

Er wordt een busstation Zuid geconstrueerd op de kruising van de Laan van Malkenschoten en de Arnhemse Weg, waar de lijnen een knooppunt vormen. Verder is de huidige lijn 11 gekoppeld aan huidige lijn 8 tot een nieuwe ringlijn via Stadhoudersmolen en Zuidbroek. Er wordt aansluiting geboden op lijn 201/203 van en naar Zwolle bij de Laan van de Leeuw. In het weekend gaat lijn 9 de verbinding Station - Zuidbroek vormen.
Er zijn 2 ringlijnen gemaakt via het woudhuis en de maten, zodat beide wijken met elkaar verbonden worden en het winkelcentrum de Eglantier makkelijk vanuit het woudhuis bereikbaar is. Ook is De Maten bereikbaar vanuit Busstation Zuid.
Verder zijn er nog wat andere wijzigingen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Mooie map, leuke afwisselende kleuren, goed aan te klikken lijnen. :pos:
Tips/Kritiek:
- Misschien kun je lijn 16 door laten rijden richtig Apenheul, en aldaar aansluiten op lijn 2. Dit is makkelijk toe te passen, tenzij je de knoop bij Apd wilt aanhouden.
- Geef misschien de belangrijke overstappunten aan met een marker. Nou heb ik dat ook niet gedaan, dus het maakt niks uit. :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

Ik heb een aantal marker toegevoegd. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Mijn idee voor de stadsdienst van Arnhem: Klik

Kijk en beoordeel.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Wellicht een kleine toelichting erbij waarom je enkele keuzes hebt gemaakt?

Zo ben ik bijv. benieuwd waarom je de lijn Rijkerswoerd-Geitenkamp (6x p/u) hebt geknipt en het zuidelijke deel vastgemaakt hebt aan de lijn naar Burger's Zoo die je daardoor een frequentieverhoging hebt moeten geven van 4 naar 6x p/u.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

:idea: Misschien is het handig om onderscheid te maken tussen trolleybus en dieselbus...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door albertjan96 »

Lijn 1,2,3,5,6 en 7 zijn trolleylijnen, maar in dit plan is lijn 4 zo te zien ook een trolleylijn. Ik ben zeer benieuwd naar de redenering hierachter,zeker ook vanwege de onderlinge verschuivingen tussen lijn 3, 4 en 7.

Ook denk ik dat lijn 10 op deze manier te lang is en er hierdoor vertragingen zullen ontstaan.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Sorry, ik had hierbij een uitleg moeten geven.
albertjan96 schreef:Lijn 1,2,3,5,6 en 7 zijn trolleylijnen, maar in dit plan is lijn 4 zo te zien ook een trolleylijn. Ik ben zeer benieuwd naar de redenering hierachter,zeker ook vanwege de onderlinge verschuivingen tussen lijn 3, 4 en 7.
Klopt helemaal. Verder rijden de lijnen 11, 12 en 13 met 8-persoonsbusjes.

Ik heb ervoor gekozen om de noordelijke tak van lijn 3 te koppelen aan de zuidelijke tak van lijn 7 zodat er een directe verbinding ontstaat tussen P+R Gelredome en Rijnstate, Burgers' Zoo en het Openluchtmuseum. Door tevens de frequentie te verhogen kan je een impuls geven aan het vervoer naar het ziekenhuis en de attracties.
albertjan96 schreef:Ook denk ik dat lijn 10 op deze manier te lang is en er hierdoor vertragingen zullen ontstaan.
Kan je dit wat verder uitleggen? Lijn 9 is namelijk nog langer en hier wordt niks over gezegd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Op zich begrijpelijk, maar volgens mij is die noodzaak erg klein. Burgers' Zoo en het NOM hebben zeer goede parkeergelegenheden en zijn zeer goed bereikbaar vanaf de A12. Voor bezoeker per auto vanuit zuidelijke richting is het beter en sneller om over de A50-A12 naar die gelegenheden te rijden. Hetzelfde geld voor het ziekenhuis. Ik denk daarom dat er niet veel gebruik gemaakt zal worden van het P+R bij Gelredome door bezoekers van die attracties.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat de bediening van Malburgen-West wel erg achteruit gaat: alleen nog in de spits een bus. :X
Die lijn 112 is zo te zien qua route hetzelfde als lijn 4 zoals hij in dienstregeling 2015 reed?
Daarnaast mis ik een oost-westverbinding in Arnhem-Noord, zoals die nu door lijn 8 geboden wordt. Ik weet overigens niet of die veel gebruikt wordt en in jouw plannen ook echt "gemist" zal worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Naast lijn 112 rijdt ook lijn 8 door Malburgen-West :wink: In de spits rijdt er dus 4x/uur een bus, op de overige momenten 1-2x/uur.
Lijn 112 is inderdaad de vroegere lijn 4.
Volgens mij wordt er maar wijnig van lijn 8 gebruik gemaakt in het noorden, daarom denk ik dat het verleggen van de route naar een nieuw P+R Noord meerwaarde heeft. Als ik er naast zit is het beter als lijn 8 naar Geitenkamp rijdt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

De P+R Noord wordt toch al 6x/uur in de spits aangedaan door lijnen 91/231. Waarom dan nog een lijn 8 daar naartoe sturen, zou die eerder naar Geitenkamp laten gaan, zodat Geitenkamp ook een directe verbinding met het ziekenhuis heeft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Eens, er zullen ook weinig automobilisten zijn die vanaf dat P+R terrein naar Burgers' Zoo en het NOM gaan, want die zijn juist uitstekend bereikbaar én komen om in de beschikbare parkeerruimte. Die automobilisten die evt. daar zouden parkeren zouden vooral naar het centrum gaan en evt. doordeweeks nog een enkeling naar de HAN-campus.

Als het bedoeld was om een betere verbinding vanaf Apeldoorn te verzorgen (wat wel weer een goed idee kan zijn), dan denk ik dat je beter lijn 91 (de stoplijn) via die attracties kan laten lopen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Als het bedoeld was om een betere verbinding vanaf Apeldoorn te verzorgen (wat wel weer een goed idee kan zijn), dan denk ik dat je beter lijn 91 (de stoplijn) via die attracties kan laten lopen.
Dat kan echter niet in de huidige situatie, dan wil ik eerst mijn HOV Apeldoorn - Arnhem. :evil:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Lijn 231 minder verstoringsgevoelig maken helpt al een heel eind.

Voor lijn 231 zou je goed moeten kijken wat de handigste haltes in De Maten zijn en in Arnhem zou je alleen nog moeten stoppen op Golflinks/P+R Noord en Willemsplein (evt. tussendoor ook nog het ziekenhuis, mits er een afslag zou aangelegd worden vanaf de Apeldoornseweg, maar dat zie ik eigenlijk niet echt gebeuren)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

Dat was precies het plan van Syntus, maar wegens bezwaar van het ROCOV werd er vanaf gezien om haltes op de 231 te schrappen. Komt omdat 231 beter loopt sinds alle haltes worden aangedaan en ik zie dat ook wel. Veel reizigers die in de spits tussen Arnhem en De Maten reizen. Het plan van de ROCOV was in de spits een snelbus te laten rijden via Zutphensestraat in Apeldoorn, die alleen stopt op het Willemsplein in Arnhem en het Centraal Station.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PatrickM »

Het is niet echt een heel lijnennet, maar toch:

Ik merk dat het ov tussen rotterdam-overschie en het sint Franciscus Gashthuis aan de kleiweg in Rotterdam erg slecht is (ongeveer een half uur reistijd tegenover een rit die over de snelweg niet veel meer dan 6 minuten duurt). daarom heb ik 3 mogelijke plannen gemaakt om de verbinding te verbeteren.
1:je trekt bus 33 door van meijersplein naar de melanchthonweg, waar gehalteerd wordt bij de metro en de tram.
dan krijg je dus dit:
Afbeelding
2: je trekt lijn 33 door naar het sfg, en halteert daar op de halte die er nog ligt.
Dan krijg je deze situatie:
Afbeelding
3: er komt een geheel nieuwe buurtbuslijn, lijn 603, die de volgende haltes heeft:
Sint franciscus gasthuis (voor de ingang)
abtsweg
becramming (nieuwe halte)
West-sidelinge
De lugt
2e hogenbanweg
rotterdamse rijweg
van noortwijckstraat
hoornweg
van der sasstraat
gerard sannehof
st.franciscus gasthuis
daarna rijdt hij de route andersom, dan krijg je dit:
st.franciscus gasthuis
gerard sannehof
van der sasstraat
hoornweg
2e hogenbanweg
de lugt
west-sidelinge
becramming (nieuw)
abtsweg
st.franciscus gasthuis
Kaartje:
Afbeelding
mij lijkt plan 1 of 3 het meest kansrijke. als iemand opmerkingen/vragen heeft, hoor ik dat graag.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Hoeveel vervoersvraag is er tussen het Sint Franciscusgasthuis en Overschie? Ik bedoel van. Met het huidige Zieken (WMO) vervoer en de verbinding naar andere ziekenhuizen lijkt mij de verbinding niet echt relevant.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Als ik het zo zie lijkt het vooral te gaan om die buslijn te verlengen zodat er een verbinding tussen de metrohalte en het vliegveld ontstaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten