Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Mikos »

VIRM schreef:Daarnaast bereikte het reizigersonvriendelijke geneuzel met treinstellen splitsen op Den Haag Centraal weer een mooi hoogtepunt. De 2100 kwam binnenrijden op 10 en zou keren als 700 van 19:33. De deuren van de twee treinstellen werden echter gesloten (vanwege schoonmaak, aldus een andere reiziger). Het voorste treinstel reed weg, om even later vervangen te worden door een ander treinstel. Uiteindelijk bleef het achterste treinstel aan de halzijde achter. Maar omroepen op het station was kennelijk een tikkeltje moeilijk...
En wat wil je precies dat er omgeroepen wordt dan? Ik ben bekend dat jij slechtziend bent, maar op de TBP's boven het perron zal netjes 'Niet instappen' hebben gestaan. Een omroeper heeft meerdere stations onder zijn hoede, die heeft echt niet constant de tijd om overal iets om te roepen, zeker niet iets basaals als dat er gerangeerd wordt. En dat zal toch moeten gebeuren, klantonvriendelijk of niet :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Mooi, gewoon alles op de TBPs zetten, hoeven we nooit meer om te roepen! *O* Er staat immers op de TBP dat een trein niet rijdt, dus dat hoeft niet meer omgeroepen te worden. Er staat op de TBP dat er vooraan ingestapt moet worden, dus dat hoeft niet meer omgeroepen te worden. Er staat op de TBP dat een trein vertraging heeft, dus dat hoeft niet meer omgeroepen te worden. Er staat op de TBP dat een trein van een ander spoor rijdt, dus dat hoeft niet meer omgeroepen te worden. Conclusie: de omroep is alleen nog maar nodig om te waarschuwen voor zakkenrollers!

Hoe moeilijk is het om even om te roepen dat een trein nog niet bestemd voor reizigers is, en hoe moeilijk is het om even om te roepen dat een trein gereedstaat langs het perron als je er net rare toeren mee hebt uitgehaald die je normaal niet doet? Inderdaad, niet moeilijk, maar je wint er wel klanttevredenheid mee!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

Dat vraag ik me af; dan wordt iedereen volgens mij horendol van die constante omroepriedel op de stations.

"Dames en heren, op spoor 2 staat de Intercity naar Venlo, die rijdt vandaag niet verder dan Delft in verband met een aanrijding met persoon. Op spoor 3 staat de Intercity naar Utrecht Centraal waarmee u om kunt reizen voor de richting Rotterdam. Op spoor 4 staat de Sprinter naar Gouda Goverwelle, maar daarin is geen toilet aanwezig, van de Intercity naar Leiden, Schiphol en Groningen op spoor 9 mist de machinist, want die staat nog in Rotterdam en opgepast op spoor 10, want daar wordt eerst een gedeelte afgerangeerd, ten behoeve van de treindienst. Herhaling, op spoor 2..." :X

De omroep zou gebruikt moeten worden voor afwijkingen in de treindienst. Ik snap best dat je soms zou willen dat er voor zoiets omgeroepen wordt, maar dat is gewoonweg niet te doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Wubbo »

De situatie van VIRM was een afwijking in de treindienst: normaalgesproken keert die trein namelijk gewoon gelijk en kun je dus direct instappen.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door VIRM »

Dat je in het voorste treinstel moet stappen? Roepen ze vaker om op Den Haag Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Dat je in het voorste treinstel moet stappen? Roepen ze vaker om op Den Haag Centraal.
Mikos schreef:De omroep zou gebruikt moeten worden voor afwijkingen in de treindienst. Ik snap best dat je soms zou willen dat er voor zoiets omgeroepen wordt, maar dat is gewoonweg niet te doen.
Sterker nog: aangezien het nogal wisselend is wat er met treinstellen in Den Haag Centraal gebeurt lijkt het me zelfs uiterst wenselijk dat er wordt omgeroepen wat de bedoeling is, want dat haal je meestal niet uit de informatie op de TBP.

De ene keer komen er 2 stellen binnen waarvan de achterste richting opstel gebonjourd wordt, de andere keer komen er 2 stellen binnen waarvan juist de voorste achterblijft en de achterste voor reizigers is, soms komt er wat binnen dat in zijn geheel keert en vervangen wordt door wat anders, en het gebeurt zelfs dat er een stel staat, bezet spoor nog wat extra stellen binnenkomen die vervolgens weer keren en het oorspronkelijke stel wordt dan de trein voor reizigers.

Neem van mij aan dat de informatie op de TBP echt niet altijd klopt, en zelfs voor een ervaren reiziger (en personeel) is het soms gokken wat precies de bedoeling is. Mikos stelt dat omroepen bedoeld zijn voor afwijkingen in de treindienst. Husselen met treinstellen is voor de gemiddelde reiziger geen normale treindienst maar een uitzondering. Een omroepje kan echt geen kwaad.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

Maar, als we even uitgaan van de ideale situatie, waarbij de TBP 'Niet instappen' toont, maakt het dan uit of er een, twee, drie of meer treinstellen staan, of ze gecombineerd, gesplitst of afgerangeerd worden en of de voorste of de achterste gaat vertrekken of niet?

Geef het personeel op het perron de ruimte om te doen met de treinen wat ze moeten doen, laat ze die trein leeg maken, combineren, splitsen of afsluiten. En zodra ze dat gedaan hebben, verdwijnt de melding niet instappen vanzelf van het bord. Dan is ook meteen duidelijk wat er wel of niet gaat rijden en kun je in het juiste stel instappen.

En als de borden niet kloppen, kun je het rangeerpersoneel desnoods vragen wat de bedoeling is. En als zelfs dat niet mogelijk is, gebruik dan gezond verstand: een donkere trein of een met afgesloten deuren is niet voor reizigers bestemd. Soms, bijvoorbeeld op Den Haag Centraal, ontkom je er niet aan een treinstel aan de halzijde af te laten rangeren (onderhoud, storing, enzovoorts). Als er de mogelijkheid toe is, zal er omgeroepen worden (vaak op aanwijzen van het perronpersoneel), maar als je bedenkt dat een omroeper een gebied van 50 stations tegelijkertijd bedient, kun je je misschien voorstellen dat de prioriteit soms ergens anders ligt. Speciaal daarvoor zijn er de TBP's, om de standaard dingen te ondervangen (Vooraan instappen, niet instappen, enzovoorts) en daar zal in de toekomst steeds meer gebruik van gemaakt worden.

Je moet wel eens wat :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Wubbo »

Een omroeper bedient geen 50 stations. Zeker bij Den Haag is dat onzin, want er zitten niet eens 50 stations in heel post Den Haag.

Volgens mij heeft NS als doel om reizigers te vervoeren, niet om met treinen te spelen. Dat betekent dat je die reizigers van juiste informatie moet voorzien, anders komen ze nooit in de trein uit. De TBP is daar een middel voor, maar een omroep ook. Voor een deel bedienen ze dezelfde groep reizigers, voor een deel ook niet. Waarom doet NS zoveel moeite om die groep reizigers die de omroep gebruikt (als primaire of als secundaire informatiebron) uit de trein te krijgen, door de omroep niet te gebruiken waar die voor bedoeld is: reizigers informeren op het moment dat ze de informatie nodig hebben?

Overigens geloof ik er niks van dat het aantal omroepberichten gaat verminderen. Waarschijnlijk wordt er alleen maar meer gestandaardiseerd en dus geautomatiseerd. Zijn we ook van dat argument van de hoeveelheid stations af, want dan gaat het toch automatisch. Kunnen die omroepmedewerkers lekker koffie gaan drinken.


Overigens: in deze discussie gaan wij het niet eens worden. Technisch snap ik namelijk heel goed wat je zegt. Ik snap ook echt wel de problematiek die er achter ligt. Waar het om gaat is dat je, als je een goed cijfer van je klant wil en meer klanten wil, je net dat stapje extra moet zetten zodat mensen een goede ervaring hebben en dus nog eens terugkomen, of anderen meenemen om ook eens te komen. Dit soort situaties even omroepen (maar er zijn talrijke van dit soort kleine dingen) maken daarin het verschil. Alleen moet je die stap wel willen zetten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door webguy »

Denk dat we weer terug moeten naar in en uit bordjes, net als bij Mat '36 :)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

In de ideale wereld nemen we iedereen aan de hand en begeleiden we ze hoogstpersoonlijk naar hun zitplaats, de werkelijkheid is helaas iets weerbarstiger. Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat het probleem is met een TBP die 'Niet instappen' toont, waarbij er gerangeerd wordt. Zodra de bestemming in het bord staat, is over het algemeen het rangeren afgerond en als dat niet zo is, dan zal het personeel je begeleiden. Dat ook dat verbeterd kan worden, zal ik niet ontkennen ("Achterste treindeel tot <station>" op de TBP) (met als kanttekening dat het heel erg vermoeiend kan zijn om een trein leeg te lopen waarbij zowel op de TBP als op het koersbord 'Niet instappen' staat en er dan ergens achter je toch weer iemand instapt, terwijl je net de deuren handmatig dicht hebt gedaan...), maar als je, ook als niet frequent reiziger, op de borden en het personeel let, kom ook jij gewoon op je bestemming. Beetje zelfredzaamheid, in combinatie met wat aandacht voor wat er om je heen gebeurt. :pos: (Oh, en doe ook eens je oordopjes uit, dan hoef je niet tegen me te komen mopperen dat je in een trein zit die wordt afgerangeerd en donker is, terwijl ik toch echt mijn best heb gedaan om mijn omroep duidelijk te laten zijn en alle anderen wel de trein uit zijn gestapt... :X :wink: )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door webguy »

Ik vind het best terecht dat als je een beperking hebt dat alleen communiceren via de TBP nogal een probleem is. Verder is "vooraan instappen" nogal onduidelijk en dubbelzinnig - stuk duidelijker is "achterste treinstel niet instappen" of "voorste twee delen bestemming <x>", wat overigens allemaal mogelijk is met de bestaande data.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Zodra de bestemming in het bord staat, is over het algemeen het rangeren afgerond en als dat niet zo is, dan zal het personeel je begeleiden.
Het is al meer dan eens gebleken dat, zelfs als eventueel rangeren afgerond is, de TBPs niet overeenkomen met de situatie buiten. Die TBPs zijn immers ook maar "dom". Als de bediener ervan niet weet dat er een stel achterblijft dan helpt alleen een belletje van het personeel zoals je al benoemde, maar er zijn ook zat situaties waarin het gewoon systeemtechnische beperkingen zijn waarbij een omroep erg behulpzaam is.
Neem Utrecht met z'n kopmakende treinen waar soms ook korte tussen zitten: als de trein op de TBP staat op de A-fase en er komt een trein binnen die doorrijdt naar de B-fase dan blijven zeker de onregelmatige reizigers over het algemeen vertwijfeld achter. (De vaste weten daar wel dat dit vaker zo gaat en het gewoon hun trein is aan de B-zijde).
En op station Dordrecht ben ik zelf ook al eens een trein "kwijt" geweest toen bij aankomst op het perron al een volgende trein op de borden stond en verder geen spoor was van de trein die ik wilde nemen. Die bleek ergens helemaal vooraan op 1A aangekondigd te worden, een eind weg van waar de gemiddelde reiziger het perron op komt.
Beetje zelfredzaamheid, in combinatie met wat aandacht voor wat er om je heen gebeurt. :pos: (Oh, en doe ook eens je oordopjes uit, dan hoef je niet tegen me te komen mopperen dat je in een trein zit die wordt afgerangeerd en donker is, terwijl ik toch echt mijn best heb gedaan om mijn omroep duidelijk te laten zijn en alle anderen wel de trein uit zijn gestapt... :X :wink: )
Check dan ook even vooraf of de omroep werkt. Ik heb zelf nooit oordopjes in, maar toch meer dan eens via de omroep op het perron (die nog maar net hoorbaar was binnen) moeten vernemen dat m'n trein opgeheven werd bijvoorbeeld.
Of er werd wel wat omgeroepen maar die omroep was volstrekt onverstaanbaar door het gekraak of het lage volume. Zie dan maar eens uit te vinden of het de standaard omroep "Welkom in de IC naar X" was, of een melding dat de trein niet zal rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

Ha, maar dat is iets anders; dan ben je namelijk niet de enige die blijft zitten :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Daniel »

Ligt eraan, een omroep kan immers ook in één bak stuk zijn. En om weer terug bij Den Haag Centraal te komen... niet iedereen loopt natuurlijk altijd ver naar voren daar. Ik zoek juist wel geregeld rustige plekjes op en trof daardoor ooit een verbaasde HC die me wist te melden dat ik de enige passagier in het hele treinstel was. Zo kan je er natuurlijk ook als enige in achterblijven.

Al is het niet altijd een reiziger. Vroeger toen station Breda nog een kopspoortje kende waar de kerende 2200 naar werd afgerangeerd heb ik eens een HC die in diepe slaap verzonken in de 1e klasse zat mee afgerangeerd zien worden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Wubbo »

@Mikos: je begrijpt nog steeds niet mijn punt - en daarmee onderschrijf je ook nog eens de waarheid van mijn punt. Stop eens met het bedenken van allerlei redenen waarom iets niet zou kunnen en waarom het aan anderen ligt dat het niet zo gaat als in het boekje. Vertrek eens vanaf het punt dat je van iedere reiziger een 8 wil krijgen, en ga van daaruit bedenken welke maatregelen je nodig hebt. Als dan blijkt dat dat niet te betalen is kun je misschien genoegen nemen met een 7,5 ofzo, daarvoor kun je dezelfde exercitie nog een keer doen.

Lang niet iedere reiziger wil naar zijn zitplaats gebracht worden, lang niet iedere reiziger heeft oordoppen in (ik zou niet eens weten waar ik ze heb...) en lang niet iedere reiziger is in staat om de informatie op de TBP te lezen, te begrijpen en ernaar te handelen. Zelfs ik, als doorgewinterde treinreiziger die het spoorsysteem van binnen en van buiten kent, kom in situaties die ik niet kan begrijpen. Hoe kun je dan van tante Truus uit Wieringerwerf verwachten dat ze het wel begrijpt en er ook nog een positieve ervaring uit haalt zodat ze nog een keer met de trein naar oom Henk gaat?
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Durashift »

webguy schreef: (..)- stuk duidelijker is "achterste treinstel niet instappen" of "voorste twee delen bestemming <x>", wat overigens allemaal mogelijk is met de bestaande data.
Ik, als 'leek' vind dat soms al lastig. Want wat is het voorste en achterste deel van een trein?

Stel dat ik op Den Haag CS ruim op tijd op het perron ben en wacht op de trein.. en er staat zo'n melding op het bord dat het achterste deel niet instappen betreft.. dan redeneer ik dat, bij binnenkomst van de trein, het achterste deel (het laatste dus) het deel zal zijn waar je niet in mag stappen. Ik zou dus in het deel stappen dat het dichtsbij de kop staat.. Het eerste deel van de trein bij binnenkomst.

Echter, als je het bekijkt vanuit de vertreksituatie van de trein.. is het nét andersom. Dan is het deel dat het dichtsbij de kop staat, het achterste deel. En moet je dus zover mogelijk 'naar het daglicht lopen' om in het juiste deel in te stappen..
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Ardan »

Dat lijkt inderdaad een beetje vreemd maar het gaat om de vertrekpositie. Vooraan is dus achteraan bij binnenkomst :)

Ach en verder zijn er nog genoeg mensen die op Den Haag Centraal vragen welke kant de trein op zal gaan..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Hainje »

Mja, vragen welke kant die trein op zal gaan is op zich niet eens zo'n hele rare vraag. Want de trein kan natuurlijk de kant van Leiden, Zoetermeer of Rotterdam gaan. :P
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Geert »

Mikos schreef:In de ideale wereld nemen we iedereen aan de hand en begeleiden we ze hoogstpersoonlijk naar hun zitplaats, de werkelijkheid is helaas iets weerbarstiger. Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat het probleem is met een TBP die 'Niet instappen' toont, waarbij er gerangeerd wordt. Zodra de bestemming in het bord staat, is over het algemeen het rangeren afgerond en als dat niet zo is, dan zal het personeel je begeleiden.
Als er "Niet instappen" staat is dat een duidelijke boodschap ja. Maar ik heb in Den Haag Centraal echt te vaak meegemaakt dat dit er juist niet op staat terwijl er nog gerangeerd wordt, of dat er op de TBP niets vermeld wordt over voor/achter niet instappen terwijl er maar één van de 2 stellen vertrekt.

Zelfs als de informatie an sich klopt zijn de instructies lang niet altijd duidelijk. "Achterste treindeel blijft achter" op Utrecht Centraal bij een kopmakende trein? En wat moet je met die informatie als je de trein niet hebt zien arriveren en je weet niet in welke richting deze zal vertrekken? TBP's moeten ook voor onervaren reizigers duidelijk zijn.
Dat ook dat verbeterd kan worden, zal ik niet ontkennen ("Achterste treindeel tot <station>" op de TBP) (met als kanttekening dat het heel erg vermoeiend kan zijn om een trein leeg te lopen waarbij zowel op de TBP als op het koersbord 'Niet instappen' staat en er dan ergens achter je toch weer iemand instapt, terwijl je net de deuren handmatig dicht hebt gedaan...),
Mafketels houd je toch. Maar daar is jouw controle ook voor, niet? :)
maar als je, ook als niet frequent reiziger, op de borden en het personeel let, kom ook jij gewoon op je bestemming. Beetje zelfredzaamheid, in combinatie met wat aandacht voor wat er om je heen gebeurt. :pos: (Oh, en doe ook eens je oordopjes uit, dan hoef je niet tegen me te komen mopperen dat je in een trein zit die wordt afgerangeerd en donker is, terwijl ik toch echt mijn best heb gedaan om mijn omroep duidelijk te laten zijn en alle anderen wel de trein uit zijn gestapt... :X :wink: )
Ik kom meestal wel op mijn bestemming (overigens in het algemeen zonder oordoppen in) en ik ben nog nooit afgerangeerd. Maar ik ben een ervaren reiziger, ik kom vaak op stations waar dit soort rangeeracties plaatsvinden, en ik maak regelmatig mee dat de situatie op de borden niet overeenkomt met de situatie buiten. Als ervaringsdeskundige met de gegevens uit InfoPlus ben ik behoorlijk goed op de hoogte van alle ontwerpkeuzes en -beperkingen op de TBP's. En juist vanuit die ervaringen ben ik het dus niet met je eens dat de borden alleen genoeg zijn om reizigers over afwijkende situaties (zoals rangeeracties) te informeren. Het gaat te vaak mis, en de borden alleen zijn een te beperkte manier om reizigers te informeren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door reisthijs »

Vanavond op Den Haag Centraal, 10 bakken VIRM op spoor 4, maar alleen het voorste stel zou gaan rijden. Hier was een beetje extra informatie wel op z'n plaats geweest.

Nou had ik toevallig al bij rijdendetreinen gezien dat het een los viertje zou zijn, dus had ik meteen door wat er aan de hand was. Andere reizigers duidelijk niet.

En nog zo'n gekkigheid van de TBP's: als eindbestemming alleen maar in grote letters Schothorst.
(Dat je bij tussenstations een verkorte versie gebruikt kan ik nog wel begrijpen bij ruimtegebrek, maar voor de eindbestemming slaat het nergens op)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Ardan »

Hainje schreef:Mja, vragen welke kant die trein op zal gaan is op zich niet eens zo'n hele rare vraag. Want de trein kan natuurlijk de kant van Leiden, Zoetermeer of Rotterdam gaan. :P
Ja sorry ik bedoelde eigenlijk dat er serieus mensen zijn die zich afvragen in welke richting de trein zal gaan rijden. De hal in bijvoorbeeld.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

Ik vind het een mooie discussie :) En ik zet hem expres wat hoog in, om de verschillende meningen te horen. Intern hebben we namelijk de nodige discussie over dergelijke zaken en daar roepen we als personeel vaak ongeveer hetzelfde als wat jullie hier zeggen. Ik zal zo vrij zijn jullie bevindingen intern te delen, om de discussie te kunnen aanvullen met dat wat onze reiziger ergens van vindt.

Wat betreft een bestemming als Schothorst: dat is nou een mooi voorbeeld van een technische beperking aan InfoPlus waar men mee bezig is om het aan te passen voor de toekomst. Dat gaar inderdaad nergens over, net als Oostvaarders...

En natuurlijk blijven we proberen om ook tante Truus met een positieve ervaring naar ome Henk te brengen. Ondanks de beperkingen bij het rangeerproces op een station :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Milco »

Wat betreft het weergeven van eindbestemmingen kan denk ik nog wel wat verbeterd worden inderdaad. Toch denk ik dat als een trein eenmaal ik een stad is waar hij ook het eindpunt heeft, dat de naam van de stad niet meer getoond hoeft te worden. Voorbeeld: bij [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] wordt van Utrecht Centraal t/m Naarden-Bussum "Almere Oostvaarders" getoond als eindbestemming, maar vanaf Almere Poort vind ik "Oostvaarders" wel voldoende, zeker gezien dat in Almere ook op de bussen staat die daar eindigen. Dan is er weer wat meer ruimte op de TBP. :)

Overigens vind ik dat dit met bussen ook geldt: een bus (322) vanaf Amsterdam Amstel naar Almere Parkwijk hoeft van mij bij het naderen van de eerste halte in Almere (Station Poort) niet meer te tonen dat hij naar Almere Parkwijk rijdt, enkel "Parkwijk" lijkt me voldoende; dan is er ook weer wat meer ruimte voor nuttige via's als "via Passage en Danswijk".

Een ander voorbeeld waarbij de eindbestemming juist ten onrechte op de TBP's staat naar mijn mening is bijvoorbeeld met de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Iemand in Maastricht ziet met koeienletters "Alkmaar" of "Schagen" op de TBP staan, terwijl bestemmingen als Eindhoven, Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal slechts in kleine lettertjes voorbijkomen.

En vervang zoals wat hierboven al wordt gezegd bij Den Haag Centraal het "instappen in voorste treinstel" (of wat er ook precies staat) eens in "treinstel aan stationskant niet voor reizigers", ik denk dat dit al een heel stuk duidelijker is.

Ik denk dat er met de ruimte op informatiepanelen (ook op het voertuig) nog een en ander mee gespeeld kan worden om het op een goede manier duidelijk te maken. :)
Laatst gewijzigd door Milco op zo 20 dec 2015, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Ardan »

Milco schreef:En vervang zoals wat hierboven al wordt gezegd bij Den Haag Centraal het "instappen in voorste treinstel" (of wat er ook precies staat) eens in "treinstel aan stationskant niet voor reizigers", ik denk dat dit al een heel stuk duidelijker is.
Vrij omslachtige verwoording maar ja, hoe zou je het anders moeten doen..
In Utrecht speelt dit ook maar daar kun je nog enigszins spelen met a- en b-zijde. Hoewel, een treinstel in het midden, hoort die bij a of bij b?
Ik doe ook maar wat
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door huibe »

Leuke discussie. Maar een hoop staat en valt toch bij het personeel, zeker bij de niet standaard situaties.
Deze avond 14868 gezeten waar de lichtkrant aangeeft welke stations de trein nog stopt. Tot Driehuis was dit netjes Amsterdam Centraal, maar ineens werd dit Haarlem. Toen we bij het binnen rijden van Haarlem duidelijk niet naar spoor 1 gingen, heb ik toch mijn oordopjes eens uitgedaan en gewacht op verdere berichtgeving. Maar helaas, niets. Bij het uitstappen bleek dat de trein weer terug zou gaan 14881 met +15. De vele stappers die in de trein zaten begonnen ook in de gaten te krijgen dat er iets aan de hand was. Maar wisten niet wat ze moesten doen.

Omdat ik moest overstappen, heb ik geprobeerd te achterhalen wat er aan de hand was. Er stond heel zachtjes een stationsomroep aan, maar die riep alleen automatisch af dat er een bepaalde trein vertraagd was. Verder niets over uitvallende treinen en redenen waarom dit zo was (seinstoring tussen Haarlem en Amsterdam). Uiteindelijk is mijn 2185 met +3 vertrokken (de trein stond al op het station toen ik binnenkwam en is dus een opgeheven trein richting Amsterdam geweest).

En gele jasjes te zien om reizigers te informeren? Nope. Ik heb slechts 1 medewerker gezien die niet bij een trein hoorde en deze stond opgesteld bij spoor 6b waar het relatief rustig was. En in combinatie met een slechte omroep, resulteerde in een hoop dwalende reizigers op het station.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten