Dienstregeling 2016
Re: Dienstregeling 2016
Je bespaart er alleen niks mee. Reservematerieel stond er namelijk nooit op de Landstraat. Als het aanwezig zijn van SGM daar een probleem was had je ook met 3 SLT viertjes kunnen gaan rijden, dan had je niet die overvloed aan zitplaatsen mee hoeven slepen naar Baarn.
Re: Dienstregeling 2016
Reservematerieel hoeft toch ook niet hetzelfde type te zijn als de reguliere inzet?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2016
Wel als de machinist anders niet bekend is met het materieel geloof ik.
SLT is denk ik harder nodig in de Randstad.
SLT is denk ik harder nodig in de Randstad.
Re: Dienstregeling 2016
Je moet niet naar redenen gaan zoeken voor dit soort plotselinge materieelwijzigingen. Er kan best iemand zijn geweest die riep "En nu moet DDZ daar heen" en hopla, er gaat DDZ rijden. Ongeveer op die manier is ook SGM in 2014 in de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] verschenen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Grote kans dat er een paar DDZ'jes "over" waren in de planning, en dan is de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] een handige serie om dat in kwijt te kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Dienstregeling 2016
Ten tijden van materieeltekort zouden er geen stellen over horen te zijn.
Re: Dienstregeling 2016
Correct, en de machinisten zijn met alle materieel bekend (uitgezonderd DM'90).
-
- Berichten: 3637
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amstelveen
Re: Dienstregeling 2016
Gaat er tussen assen en Groningen een kwartierdienst rijden met sprinters? Is dat rendabel?
Ik heb geen onderschrift
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Het is zo afgesproken tussen NS, gemeenten en provincies. Of het rendabel is, dat is niet relevant.
Dat zijn ze ook niet, ze rijden immers in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie].Bemined schreef:Ten tijden van materieeltekort zouden er geen stellen over horen te zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32
Re: Dienstregeling 2016
De trein van 07:54 van Haarlem richting Hoorn was vanochtend propvol, terwijl de eerste klas uiteraard helemaal leeg was (ik ben groot voorstander van het beperken van de eerste klas). De bezetting van de trein van 14:17 van Beverwijk richting Haarlem kon ik niet zien, maar beide waren SGM3.Bee schreef:SGM5 kan meer reizigers vervoeren dan DDZ4.
De IC van 7:32 van Beverwijk naar Haarlem werd gereden door VIRM4. Deze was 7 minuten te laat waardoor de aansluiting in Haarlem richting Den Haag gemist wordt. Dit zal vaker gebeuren. Twee minuten is perfect als alles precies op tijd rijdt, maar dat is zelden het geval. NS zegt juist dat Heiloo, Castricum en Uitgeest worden overgeslagen om deze overstap haalbaar te maken, maar in de praktijk zal dat vaak niet waar zijn. Uiteindelijk worden dus ook de reizigers vanaf Alkmaar benadeeld tijdens de spits door een onbetrouwbare verbinding. Overigens zat de bezetting van deze trein zo ver ik kon zien rond de 100%.
Re: Dienstregeling 2016
Oké. Dus dan hadden die reizigers 15 minuten vertraging richting Den Haag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Dienstregeling 2016
Nee, dat is volgend jaar pas. Er rijdt nu overigens al een kwartierdienst tussen Groningen en Assen met 2 intercity's en 2 sprinters per uur. Het hoeft niet perse rendabel te zijn, die extra treinen gaan rijden ivm de ombouw van de Zuidelijke Ring en er zal vast wel ergens een potje zijn voor die extra treinen.sirvinniei schreef:Gaat er tussen assen en Groningen een kwartierdienst rijden met sprinters? Is dat rendabel?
Basislijn
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32
Re: Dienstregeling 2016
Een keertje vertraging kan natuurlijk gebeuren, daar heeft denk ik iedereen wel begrip voor. Men snapt ook dat de dienstregeling nooit voor iedereen perfect kan zijn. Maar de reizigers op dit traject krijgen opeens wel erg veel verslechteringen. Het schrappen van tussengelegen stations wordt dan goedgepraat door Alkmaar een snellere verbinding te kunnen geven. Maar er hoeft maar tegenwind te staan of dat argument gaat al niet meer op en heeft niemand er iets aan.
Dat de bezetting niet geweldig was is bekend. Maar als het echt zó dramatisch was waarom is er dan niet al de afgelopen jaren minder capaciteit geboden? De IC en Spr waren standaard DDZ, waarom niet enkeldeks materieel? Laat de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] niet alleen 's avonds, maar ook in het weekend rijden. Schrap of voeg stations in Velsen samen om de sprinters te versnellen, de trein is richting Haarlen/Amsterdam vrij nutteloos voor Velsen (bus 75 is even snel, dichterbij huis en veel frequenter).
Er is voor de makkelijkste oplossing gekozen. Schrappen. Dat vereist het minste denkwerk. Stuur ze maar via Sloterdijk, daar is capaciteit genoeg toch? :N
Dat de bezetting niet geweldig was is bekend. Maar als het echt zó dramatisch was waarom is er dan niet al de afgelopen jaren minder capaciteit geboden? De IC en Spr waren standaard DDZ, waarom niet enkeldeks materieel? Laat de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] niet alleen 's avonds, maar ook in het weekend rijden. Schrap of voeg stations in Velsen samen om de sprinters te versnellen, de trein is richting Haarlen/Amsterdam vrij nutteloos voor Velsen (bus 75 is even snel, dichterbij huis en veel frequenter).
Er is voor de makkelijkste oplossing gekozen. Schrappen. Dat vereist het minste denkwerk. Stuur ze maar via Sloterdijk, daar is capaciteit genoeg toch? :N
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Het is niet zomaar de makkelijkste oplossing, er gaat een heel verhaal aan vooraf. Het oorspronkelijke plan van NS was om vanaf dienstregeling 2015 alleen nog een 3400 Haarlem-Hoorn te laten rijden (met stops op alle stations), en de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] alleen nog als spitstrein laten rijden. Dus helemaal geen IC meer, en in de daluren geen doorgaande dienst naar Amsterdam. Dat plan is na protest (van Locov e.a.) geschrapt waarna NS een jaar later dus met dit plan kwam.
Omdat het niet zo veel uitmaakt, heeft beiden voor- en nadelen. Dubbeldeks is in de daluren te groot maar in de spits wel een passend formaat. Enkeldeks is lijkt beter in het dal maar daar moet je in de spits weer stellen aankoppelen.FlyingHollander schreef:Maar als het echt zó dramatisch was waarom is er dan niet al de afgelopen jaren minder capaciteit geboden? De IC en Spr waren standaard DDZ, waarom niet enkeldeks materieel?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Dienstregeling 2016
In de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] zijn sinds de nieuwe dienstregeling enkele treinen verlengd tot SGM7. Ook opmerkelijk gezien elders materieel ingekrompen werd door materieeltekort.
Re: Dienstregeling 2016
Re: Dienstregeling 2016
In de nieuwe dienstregeling is voorzien dat de s2200 uit Amsterdam niet meer om :17/:47 in Leiden aankomt maar om :18/:48. Daardoor is de overstap naar de s8800 (vertrek :22/:52) nog maar 4 minuten, officieel is dat te kort waardoor de officiële reistijd Haarlem - Alphen nu op papier een kwartier langer is geworden. En als je toch probeert de korte overstap te halen heb je geen enkele recht op compensatie, want geen officiële overstap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2016
De [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] kwam vorig jaar ook al om :18/:48 aan te Leiden, het jaar daarvoor zelfs om :19/:49. Ik weet niet waar je die :17/:47 vandaan haalt, maar niet uit de dienstregeling in ieder geval
Re: Dienstregeling 2016
Waarom is de overstap dan uit de reisplanner verdwenen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2016
Omdat ze de benodigde overstaptijd wellicht vergroot hebben van 4 naar 5 minuten? (ik doe maar een gokje)
Re: Dienstregeling 2016
Standaard is hij voor dit soort situaties (overstap met een perron ertussen) 5 minuten. De vraag is dus waarom het 4 geweest is.
Re: Dienstregeling 2016
En dat misschien wel weer omdat er vorig jaar veelvuldig een beroep op compensatie is gedaan?SuperGhost schreef:Omdat ze de benodigde overstaptijd wellicht vergroot hebben van 4 naar 5 minuten? (ik doe maar een gokje)
Het lijkt mij 'makkelijker' besparen op kosten..
Re: Dienstregeling 2016
Volgens Wikipedia stond in de Netovereenkomst 2010 dat voor treinen langs verschillende perrons, met 1 perron verschil de minimale overstaptijd vier minuten is. Pas vanaf twee of meer perrons verschil geldt vijf minuten. Nu is 2010 al een tijdje geleden, maar nieuwe Netovereenkomsten kan ik zo snel niet boven tafel krijgen.Wubbo schreef:Standaard is hij voor dit soort situaties (overstap met een perron ertussen) 5 minuten. De vraag is dus waarom het 4 geweest is.
Edit: en dat is ook precies de situatie in Leiden, het gaat niet om één perron verschil
Laatst gewijzigd door Tochjo op zo 20 dec 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Weet uit betrouwbare bron dat er weinig is aangepast aan de overstaptijden voor de planner - dat gebeurt meestal alleen na werkzaamheden. Ik zal morgen eens kijken of ik kan vinden wat er aan de hand is.
Re: Dienstregeling 2016
Als je de treinreis Almelo - Almere gaat plannen zou je normaal 4 minuten overstap hebben op de IC (en dat kan je makkelijk halen zonder vetraging). Toch stuurt de reisplanner dan het advies om die sprinter te nemen die er 10 minuten langer over doet en ruim een kwartier later vertrekt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten