Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Ederveen »

Ook als de maximumsnelheid zoals beoogd uiteindelijk wordt verhoogd van 140 naar 160 tussen Eindhoven en Boxtel kan het misschien ook weer 1 á 2 minuten schelen. En wellicht net als Blaak niet alle IC's er laten stoppen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

SuperGhost schreef:Ìk denk dat het resultaat ook netto positief kan uitpakken, aangezien een zeer groot deel van Eindhoven en een toch wel ruim deel van Veldhoven sneller af kunnen zijn met een station bij Acht. Die 2 minuten die een stop bij Acht kost zijn dan snel terug verdiend lijkt me.
Een stop kost meer dan 2 minuten. Halteertijd zal wel zo´n 2 minuten zijn maar je vergeet de tijd die nodig is om af te remmen en weer op te trekken.
SuperGhost schreef:Hier is nog niet eens meegerekend dat de knoop in Eindhoven verdwijnt (als onderdeel van PHS) en de lange wachttijd in Eindhoven (vooral op Utrecht->Limburg/Venlo) verkort kan worden en een stop in Acht op die verbinding dus zonder extra reistijd kan zijn voor doorgaande reizigers ten opzichte van de huidige situatie.
De treinen uit Utrecht rijden allemaal door naar Venlo/Heerlen/Maastricht in de huidige plannen dus voor de knoop en de wachttijden maakt het weinig uit. Alleen de Intercity uit Den Haag gaat volgens de voorlopige plannen keren in Eindhoven. Maar dat is een HSL trein en voor een stop van zo'n trein moet er een grote reizigersvraag zijn dan voor een gewoon intercitystation.
Ederveen schreef:Ook als de maximumsnelheid zoals beoogd uiteindelijk wordt verhoogd van 140 naar 160 tussen Eindhoven en Boxtel kan het misschien ook weer 1 á 2 minuten schelen. En wellicht net als Blaak niet alle IC's er laten stoppen.
Of het kost juist extra tijd vanwege de langere tijd die nodig is om op te trekken :wink:
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door busje77 »

Bee schreef:Schiphol heeft bijna 14 keer zoveel reizigers per jaar en is ook belangrijk in het internationale luchtvrachtverkeer. Eindhoven is dat niet en dat maakt dat Eindhoven Airport nog vrij lang meekan met de huidige vervoersmiddelen. Je moet de treinreizigers niet terroriseren met een intercitystop voor een beperkte doelgroep.
Van die bijna 14 keer zo veel komt 40% met het vliegtuig om op een ander vliegtuig te stappen. Volgens de cijfers van Schiphol waren er in 2014 ruim 32 miljoen passagiers die de reis begonnen of eindigden op Schiphol. Verwacht wordt dat Eindhoven 6 miljoen passagiers per jaar gaat verwerken. Dat zou beteken dat de potentie voor het openbaar vervoer 18,75% (6/32) is van dat van Schiphol in 2014.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Suus »

Hooguit 20% van de vliegers van Eindhoven Airport gaat gebruik maken van het OV zolang de trein niet in de vertrekhal aankomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door baladid »

We praten hier over een luchthaven met 4 miljoen passagiers. Op de luchthavens van Neurenberg en Bremen, die beiden kleiner zijn, kan ik zonder problemen op een zaterdag om 6 uur vanuti het centrum zijn - dit werkt bij deze luchthaven niet, zo als we uit een ander topic weten.
Een luchthaven van deze grootte alleen met een busverbinding aan het OV aantesluiten lijkt me erg karig. Een station bij Acht onder de naam "Eindhoven Airport" met een automatische shuttleservice (zo als je die ergens bij Rotterdam hebt) naar het vliegveld lijkt mij een mooi compromis.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door SuperGhost »

Mr-W schreef:
SuperGhost schreef:Ìk denk dat het resultaat ook netto positief kan uitpakken, aangezien een zeer groot deel van Eindhoven en een toch wel ruim deel van Veldhoven sneller af kunnen zijn met een station bij Acht. Die 2 minuten die een stop bij Acht kost zijn dan snel terug verdiend lijkt me.
Een stop kost meer dan 2 minuten. Halteertijd zal wel zo´n 2 minuten zijn maar je vergeet de tijd die nodig is om af te remmen en weer op te trekken.
Een halteertijd van 2 minuten lijkt me niet nodig. Op IC-stations als Delft, A'dam Amstel, Ede-Wageningen wordt ook niet met een halteertijd gewerkt (zelfde aankomsttijd als vertrektijd), waarom zou op zo'n station Acht er dan perse 2 minuten nodig zijn hiertussen? Ik denk dat je niet moet verwachten dat Acht meer reizigers zal trekken als Amstel of Delft (want dan zou Acht zoveel reizigers wegtrekken vanaf Eindhoven 'CS' dat Acht ongeveer even groot of zelfs groter wordt dan 'CS')
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

baladid schreef:We praten hier over een luchthaven met 4 miljoen passagiers. Op de luchthavens van Neurenberg en Bremen, die beiden kleiner zijn, kan ik zonder problemen op een zaterdag om 6 uur vanuit het centrum zijn - dit werkt bij deze luchthaven niet, zo als we uit een ander topic weten.
.
Je hebt het over Duitsland. Daar start het OV wat eerder op. En er moet natuurlijk wel voldoende reizigers vanuit het station vandaan komen om 6.00 uur om het zinnig te maken een bus te laten rijden. En heel veel treinen arriveren niet in Ehv voor 6.00 uur in het weekend :arrow: dit betekent dat NS ook zijn Nachtnet op het vliegveld moet afstemmen. Dat vergt nogal een slag.
Fedde
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 16:09

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Fedde »

Tsja, de NS en het nachtnet... :X
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Weer ontopic.
Wie zoekt op eindhoven.nl in de raadscomissiestukken op hermes zal de nieuwe bouwplannen vinden van de ov terminal.

Op het voorplein komt een parkeergarage met een busstationnetje met 3 halten.
Er komt ook een mc donalds en winkeltjes.
Start is medio 2016.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wijkhoven »

Er is nu een officieel nieuwsbericht met een plaatje!

Afbeelding
De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).

De nieuwe overdekte terminal biedt meer ruimte en comfort voor de reizigers die met het openbaar vervoer van en naar de luchthaven reizen en kan een verdere groei van het aantal OV-reizigers opvangen.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Een goed bereikbare luchthaven is een belangrijke toegangspoort voor Brabant. We investeren als provincie daarom enerzijds in het verbeteren van de bereikbaarheid voor het autoverkeer vanaf de Anthony Fokkerweg, de A2 en de A58. Met dit nieuwe busstation wordt het voor reizigers ook aantrekkelijker om met het OV van en naar de luchthaven te reizen. De bouw van deze nieuwe en ruimere OV-terminal past daarmee binnen de ambitie die we als provincie hebben om de internationale bereikbaarheid van Brabant via meerdere vervoersmodaliteiten te verbeteren.”

De nieuwe (H)OV-terminal vervangt het huidige busperron op de luchthaven en wordt gebouwd op het huidige kort-parkeerterrein voor de luchthaven. Eindhoven Airport start in 2016 met de realisatie van het multifunctionele OV-terminal. Het busstation wordt gecombineerd met een multifunctioneel gebouw waarin ook het kort parkeren en horeca- en retailfuncties worden ondergebracht. Na de verwachte oplevering medio 2017 kan de nieuwe OV-vervoerder in de regio Zuidoost-Brabant gebruik maken van de (H)OV-terminal. Het beheer en onderhoud van de terminal is in handen van de luchthaven. De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Hier nog wat meer: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2 ... rport.aspx
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Widejo »

Gaan ze nu al het regiobusverkeer verplaatsen naar Eindhoven Airport? Of is dit voor langeafstandsbussen (FlixBus e.d.)?
Wat is hier de meerwaarde van?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.

Er komt een nette bushalte met 3 havens. Er komt verder geen regiobusverkeer. Dus niets meer of minder zoals nu en in de nieuwe concessie.
Als er meer lange afstandsbussen komen dan kan dat maar dan stoppen ze niet meer bij het centraal station.... dat mag immers (terecht) niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Meltrain »

Volgens mij mag een langeafstandsvervoerder wel op meerdere plekken in één stad stoppen, maar is alleen het reizen binnen een stad (terecht) niet toegestaan.
In Rotterdam stopt FlixBus ook op zowel het Zuidplein als bij station Lombardijen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
Ik zelf ben er 1x geweest en ik was inderdaad verbaasd over de halte (and not in a good way). Dat was volgens mij twee jaar geleden.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
huibf schreef:Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
Ik zelf ben er 1x geweest en ik was inderdaad verbaasd over de halte (and not in a good way). Dat was volgens mij twee jaar geleden.
Dan is er niets veranderd.
Je staat in de regen te verpieteren, vol in de wind met minimale reisinfo.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

Wijkhoven schreef:
De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Ik ben benieuwd of er ook nog wat geld is om in het weekend 's ochtends op tijd met de bus op het vliegveld te komen.
Nu komt de eerste bus op zaterdag pas om 07:30 uur aan en op zondag pas om 08:30 uur.
Voor de eerste ochtendvlucht naar Londen (vertrek 08:00 uur) is dat veel te laat.
Doordeweeks komt de bus wel mooi al aan om 06:30 aan op het vliegveld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Voor die ene reiziger lijkt me dat weggegooid geld. Die pakt maar een vlucht later of regelt alternatief vervoer. Dat geld kan beter gestoken worden in ritten met meer reizigers (al dan niet op andere lijnen). Maar die discussie is al tot in den treuren gevoerd.
"Een touringcar is geen bus"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door JWM »

Het zijn natuurlijk niet alleen reizigers voor wie OV-bereikbaarheid van belang is, er werken ook een heleboel mensen.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

JWM schreef:Het zijn natuurlijk niet alleen reizigers voor wie OV-bereikbaarheid van belang is, er werken ook een heleboel mensen.
Blijkbaar komen al deze mensen met de auto of fiets.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Want?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

De mensen die er werken komen er nu ook, die hebben blijkbaar niet zo de behoefte aan een OV-verbinding op zondagochtend wanneer er geen kiep in de bus zit. Ik zie liever dat ze dat geld stoppen in leefbaar houden van kernen waar OV compleet dreigt te verdwijnen (al dan niet alleen in het weekend).
"Een touringcar is geen bus"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door JWM »

De mensen die er werken komen er nu ook,
Met dit soort argumenten kan je elke uitbreiding van OV-aanbod wel afschieten :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Nee want je hebt het hier specifiek over medewerkers. Deze werken er al. Als je nu vroege bussen laat rijden dan zijn er niet opeens extra medewerkers. Dat is wat anders dan aanbod uitbreiden op andere lijnen of door dorpen die nu geen goede verbinding hebben. Je mist ook het punt. Het geld wat je gaat steken in extra bussen op een vroege zondagochtend kan gewoon beter besteed worden. Elke euro kun je maar 1 keer uitgeven en aangezien in de OV-wereld steeds verder bezuinigd wordt, wil je dat die euro aan zoveel mogelijk mensen ten goede komt.
"Een touringcar is geen bus"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door JWM »

Nee, jij komt met het punt dat bussen op de vroege zondagochtend naar de luchthaven alleen een enkele reiziger bedienen terwijl er veel meer potentieel ligt. Financiering kan natuurlijk ook (deels) vanuit de luchthaven komen of uit andere potjes. OV is erg belangrijk wil het verder groeien. Niet alleen voor de bereikbaarheid maar ook om meer inkomsten te generen. Nu ben ik lokaal niet zo bekend, maar bijvoorbeeld parkeerplaatsen op loopafstand van de terminal zijn voor elke luchthaven een goudmijn. Die wil je liever niet gebruiken voor de medewerkers van Eddy's burgerbar o.i.d.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Klopt, want zie zegt dat medewerkers die bussen gaan pakken? En zelfs met medewerkers blijft de bezetting marginaal. Dan kan Airport beter een shuttlebus regelen voor personeel die een rit vanaf station rijdt dusdanig dat de medewerkers op tijd kunnen beginnen op zondagochtend, een OV-busdienst inleggen is geld in de shredder gooien. Dat kan men beter in buurtbusprojecten steken om de leefbaarheid van het platteland een beetje op peil te houden bij wijze van spreken.

Als Eindhoven Airport het zelf betaalt dan kunnen ze wat mij betreft een trambaan aanleggen. Openbaar geld zie ik liever naar algemene verbeteringen gaan. Als EA nu 24 per uur dag zou draaien, dan zou het al een ander verhaal zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten