Afronding

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Afronding

Bericht door Mikos »

Afronding

Vaak zit je alleen op de trein als conducteur. Samen met je machinist breng je de trein van A naar B en probeer je er voor te zorgen dat alles veilig gaat en het liefst zo punctueel en comfortabel mogelijk. Dat betekent ook dat je soms voor lastige beslissingen komt te staan: Ga je iets afhandelen en laat je daardoor anderen daar hinder van ondervinden, of laat je iets lopen om de rest vooral niet te hinderen?

Maar soms ben je niet alleen. Ik mag een Sprinter van Zwolle naar Utrecht rijden en ik krijg voor vertrek een belletje van twee collega's van Veiligheid&Service Amersfoort. Ze zitten op een vertraagde Intercity en willen met mij mee, omdat ik op een risicotrein zit; er zijn verschillende meldingen gemaakt over de betreffende trein. Dat kan gaan van agressie tot vandalisme, van overlast tot grote hoeveelheden reizigers zonder kaartje. Omdat de trein te laat binnenkomt door een defect aan het spoor, wordt eerst een andere trein voor ons uit gestuurd, waardoor precies op het moment dat de collega's van Veiligheid&Service instappen, het sein groen wordt. We beginnen meteen met controleren en de collega's treffen een jongeman aan die geen geldig vervoerbewijs heeft. Mijn collega schrijft hem een uitstel van betaling uit. Daarna gaat hij op een rustige plek bellen; hij vraagt na of de jongen op de lijst staat met mensen die een OV-verbod hebben. Die kun je tegenwoordig krijgen voor bijvoorbeeld het meermalen reizen zonder geldig vervoerbewijs. Als je het verbod vervolgens overtreedt, wordt je aangehouden en overgedragen aan de politie. Maar, deze jongen staat niet op de lijst.
We spreken een plan door wat we verder tot aan Amersfoort, waar ze weer afstappen, met de trein zullen doen. We besluiten na Harderwijk nog een keer te controleren. In de tussentijd voert mijn collega het uitstel in en praten we over wat spoorse zaken. Na Harderwijk controleren we de trein nog een keer; er is onderweg niet heel veel ingestapt en iedereen heeft een geldig vervoerbewijs. In Ermelo hebben we de trein gecontroleerd. Als we vervolgens in Nijkerk aankomen, zien we het een en ander instappen en besluiten we de trein, omdat het kan, nog eens te controleren. De reizigster die op een van de balkons al de hele weg een boek zit te lezen is in de tussentijd 10 pagina's verder gekomen en lacht als ik dat tegen haar zeg. Ik tref een jongen die geen kaartje heeft en buiten een bankpasje niks kan tonen aan identiteitsbewijs. Ik roep via de portofoon de collega's op, die naar me toe komen. De Amersfoortse machiniste begint spontaan rustiger te rijden; zij heeft ooit bij V&S gewerkt en weet precies hoe zo'n situatie kan verlopen. De jongen geeft wat gegevens op, die wij snel nagaan, want hij wil er natuurlijk in Amersfoort Vathorst al uit. Nadat hij is uitgestapt en we weer zijn vertrokken, bedank ik de machiniste even voor haar handelen. "Hadden jullie die ene net in Nijkerk ook zien staan?" vraagt ze vervolgens. We weten precies over wie ze het heeft, maar daar waren we nog niet aan toegekomen. Dus gaan we verder. En staat er ergens op het balkon een fiets, maar geen van ons heeft een fietskaartje gezien. Omdat we ondertussen ook bijna in Amersfoort zijn, loop ik naar de omroep. De ene collega blijft bij me voor de fiets, de andere collega loopt nog even door naar achteren om te kijken bij het figuur van wie we het vermoeden hebben dat hij ook geen kaartje heeft.

Als we in Amersfoort aankomen, stapt er een jongen uit met de fiets. De collega stapt er nog even op af en terwijl de jongen zijn netjes gekochte fietskaartje laat zien ("Och sorry, die heb ik net bij de controle helemaal niet laten zien"), stapt de andere collega achteraan uit met het figuur van wie wij vermoedden dat hij geen kaartje zou hebben. En inderdaad, de collega staat hem een Uitstel van Betaling te schrijven. We hebben de trein drie keer gecontroleerd en uiteindelijk drie boetes staan schrijven. Dat viel naar ons idee eigenlijk nog wel mee, maar het was dan ook niet heel druk. Wel fijn om een keer de trein te controleren zoals je dat in je eentje ook wel eens zou willen.

Afbeelding
Tussen Almere en Duivendrecht ben ik een Intercity aan het controleren. Ik tref een donkere jongen die mij een OV-Chipkaart in zo'n mooi geel hoesje aangeeft. Ik kijk echter altijd even naar de foto en daarop staat een blondine. Als ik hem daarnaar vraag schiet hij meteen in de slachtofferrol: "Oh, dan heb ik de verkeerde gepakt! Shit!" Ik vertel hem dat ik hem een kaartje ga schrijven. Hij vraagt naar de chipkaart, maar die trek ik in. Daar baalt hij hardop van, maar dat is nu eenmaal de consequentie van het reizen op andermans kaart. Ik schat de situatie een beetje in en zet vast een stap opzij. En dan doet hij precies wat ik al had verwacht: Hij doet een graai naar de chipkaart die ik in mijn handen heb. Maar omdat ik dat al had verwacht, heb ik die te stevig vast. Ik kijk hem aan en vertel hem dat als hij lastig gaat doen, dat ik het dan ook word. Daar wordt hij niet blijer van, maar het zorgt er wel voor dat hij vervolgens van mij en mijn spullen afblijft. Met een boete op zak en een OV-Chipkaart lichter stapt hij in Duivendrecht uit.

Creatief zijn ze de laatste tijd ook. Ik ga van Kampen naar Zwolle en controleer de trein. Ik tref een jongen die mij een ICE Toeslag enkele reis van 3,20 geeft. Als ik hem vraag wat daar de bedoeling van is, zegt hij dat met zijn vriendin met korting mee wil reizen, maar dat dat niet in de automaat kon. Ik leg hem uit dat hij dan een chipkaart nodig heeft. "Maar dit is toch ongeveer dezelfde prijs?" probeert hij nog. Ik waardeer zijn originaliteit zeer en besluit hem een uitstel van betaling te schrijven. Hij probeert zich daar nog onderuit te kletsen door te beginnen over 'een keer door de vingers zien', maar daar ben ik niet gevoelig voor; als jij dit soort kaartjes uit de automaat weet te toveren, dan doe je zoiets doelbewust. Jammer voor hem.

Met een Sprinter vertrek ik uit Nijkerk richting Amersfoort. In Nijkerk zijn er vier jongens met fietsen ingestapt. Dat krijg je niet altijd mee als conducteur, maar het is vrij rustig op het perron. Als ik ze vervolgens controleer, krijg ik alleen vier studentenkaarten te zien. Als ik vraag naar de fietskaartjes, doen er drie alsof ze daar nog nooit van hebben gehoord. "Maar, dat is toch alleen voor in de spits?" Nee, in de spits mag je überhaupt geen fiets meenemen. Als ik ze vervolgens voor de keuze stel om op Vathorst uit te stappen en dan te gaan fietsen, of dat ik ze een kaartje ga schrijven van 41 euro per stuk, kiezen ze voor het eerste. Maar niet zonder dat er toch één duidelijk te kennen geeft het er niet mee eens te zijn. Als hij is uitgestapt, meent hij me ook een klootzak te moeten noemen, maar daar heeft hij alleen zichzelf mee; hij mag naar de stad fietsen. Hij dacht trouwens dat hij me niet uit mocht schelden in de trein, dus toen hield hij zich netjes in, zo zei hij. Toen hij op het perron stond, mocht het volgens hem wel. Ik hoop maar dat hij geen rechten studeert...
Dat die ene jongen die wél netjes een fietskaartje had gekocht ook ging fietsen, had voor mij niet gehoeven. Maar die had kennelijk wel begrepen hoe het werkt met fietskaartjes.

Vreemd genoeg is er dit jaar nog niet één geweest die kwam met de smoes 'omdat het bijna Kerstmis is'. Maar er was weer genoeg te beleven. Daar waar ik aan het begin van het jaar nog schreef dat ik hoopte dat de reizigers zouden denken: "Ik ga het dit jaar allemaal netjes en eerlijk doen," viel me dat eerlijk gezegd toch weer een beetje tegen. Maar, misschien dat het in 2016 wél zo is..!

Fijne Feestdagen en tot volgend jaar!

Mikos, Hoofdconducteur
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Afronding

Bericht door Jef400 »

Mooi verslag. En ik hoop dat je die kerstmissmoes is een keer hoort als je wat krijgt van een passagier omdat het bijna kerstmis is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Afronding

Bericht door Milco »

Topverhaal weer! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Afronding

Bericht door Mr-W »

Had verwacht dat ik iets over een stationsproject zou lezen :oops: Verder opzich wel een leuk verhaal vanuit het perspectief van een conducteur.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Afronding

Bericht door Aking »

Komt het wel eens voor dat je GEEN UvB uitschrijft als iemand geen geldig vervoerbewijs heeft? :') :X
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afronding

Bericht door Mikos »

Oh ja, vaak genoeg. Volgens mij mochten die drie zonder fietskaartje gaan fietsen... (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afronding

Bericht door Daniel »

Fraai verslag weer! Die ICE toeslag was wel een goeie... nooit gemerkt dat ze Zwolle - Kampen al dusdanig geüpgraded hadden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Afronding

Bericht door Hainje »

Het is nog geen Kerst he Mikos. Dus wat niet is, kan nog komen. :P
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Afronding

Bericht door Z2N »

Fraai verslag weer! :pos:
Daniel schreef:Fraai verslag weer! Die ICE toeslag was wel een goeie... nooit gemerkt dat ze Zwolle - Kampen al dusdanig geüpgraded hadden :mrgreen:
Ach, de boemel Heerlen - Herzogenrath is ondertussen ook al InterCity geworden, dus wat niet is kan nog komen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Afronding

Bericht door ODRAIL »

Ach ... het traject Leiden - Woerden (- Utrecht) wordt ook aangeduid als intercity terwijl er ook op elk station wordt gestopt.

@Mikos: Weer een mooi verslag :wink: .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afronding

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Ach, de boemel Heerlen - Herzogenrath is ondertussen ook al InterCity geworden, dus wat niet is kan nog komen. (A)
Huh? NS noemt het nog steeds een stoptrein en volgens de DB is het een RE. :?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Afronding

Bericht door Z2N »

Het is misschien een beetje off-topic, maar...
Spoiler: show
Afgelopen zondag, station Heerlen. Een voor deze lijn aardig grote groep reizigers begeeft zich naar de binnenkomende Intercity naar Herzogenrath.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afronding

Bericht door reisthijs »

De verschillende systemen zijn het dus niet met elkaar eens :X
Vergelijk de AV van NS met AV van rijdendetreinen. Allebei anders, allebei fout...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Afronding

Bericht door jensch_ »

Leuk om de ervaringen van een conducteur bij de NS eens te lezen. Ikzelf ben treinbegeleider bij de NMBS en vind het plezant om iets meer te weten hoe onze collega's in Nederland werken en wat ze soms meemaken. Veel zaken zijn voor mij herkenbaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten