Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Milco »

Word je nog steeds gepest en getreiterd door chauffeurs van Arrivo en Syntos? :')

viewtopic.php?f=32&t=12189&p=408653#p408653
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

Zover ik weet zijn er inderdaad diverse onderzoeken gedaan naar het effect van muziek op de gemoedstoestand van mensen. Dus in principe is het nog niet eens een heel slecht idee. De vraag is alleen of je dan meditatiemuziek moet gebruiken, dat kan denk ik ook heel erg storend zijn. Als je daar een wat meer sluitend antwoord op wilt hebben, dan raad ik je aan eens te gaan grasduinen tussen de wetenschappelijke documentatie hierover.
🍉
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Suus »

Waar moet ik dan aan denken, het vroegere radioprogramma Club Klooster van 3FM?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Milco »

Ik vraag me af of je hiervoor één bepaalde muziekstijl als antwoord kan neerpennen. Ten eerste denkt iedereen anders over muziek: de een vindt rustige muziek heerlijk, terwijl de ander liever hardstyle heeft. Dat geldt ook in de bus. Sommige chauffeurs zetten geen muziek op, de ander rustige muziek op Sky Radio en weer een andere chauffeur houdt wel van een beetje gestamp in zijn bus en voor de passagiers geldt hetzelfde.

Daarbij speelt ook het humeur mee en het publiek dat in de bus zit. Mensen die op maandagmorgen naar hun werk met de bus reizen horen denk ik liever rustige muziek of helemaal geen (want net wakker...) terwijl jongeren die gaan stappen wel wat stevige muziek kunnen waarderen, ook in de bus. :)

Daarnaast: "Dat lawaai in de bus ook." heeft niets met muziek te maken, want alles in de bus maakt lawaai: de motor, een deur die opengaat, iemand die incheckt, de halteafroep, etc.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Busfoto.nl »

Ik ben er groot voorstander van om géén geuren en geluiden verplicht aan mensen op te dringen in een nutsvoorziening.

Wil iemand in een bepaalde sfeer zijn reis maken, dan zal diegene daar m.i. zelf voor moeten zorgen door bijvoorbeeld een MP3-speler.
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Vinny »

In Nederland mag het niet, in het buitenland heb ik vaak wel meegemaakt dat de radio aanstond in de bus. Gewoon popmuziek was dat dan meestal. Ik vind dat je daar toch een beetje een schoolreisjesgevoel van krijgt. Ik vind het fijn. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt. En wat de één mooie muziek vind, vind de andere natuurlijk bagger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Busfoto.nl »

Ik zie werkelijk geen enkel verband tussen meditatiemuziek en vandalisme, berovingen al helemaal niet.

Voor een goede sfeer in de bus is het denk ik meer van belang om op risicolijnen op rustige momenten niet te lange voertuigen in te zetten. Als ik een 18-meterbus rijd heb ik als chauffeur minder goed overzicht over wat er achterin gebeurt, dan bij een 12-meterwagen.

De aanwezigheid van camera's en (de schijn van) cameratoezicht helpen m.i. ook. Verder vandalisme indien mogelijk direct herstellen, dat voorkomt inspiratie.

Verder vind ik dat je -zeker in steden- gewoon zult moeten accepteren dat er altijd een beetje vandalisme blijft. Dat is overigens al van alle tijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

Busfoto.nl schreef:De aanwezigheid van camera's en (de schijn van) cameratoezicht helpen m.i. ook. Verder vandalisme indien mogelijk direct herstellen, dat voorkomt inspiratie.
Soort vuil-trekt-vuil-aan principe, inderdaad.

Overigens zie ik nu dit net voorbij komen op Facebook:
https://www.facebook.com/events/1030458390336460/
Hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder heeft een speciale interesse in muziek. En dan vooral in de vraag wat melodieën met onze hersens doen. Waarom ga je bijna vanzelf bewegen als je muziek hoort? Hoe komt het dat liedjes ons blij en verdrietig kunnen maken? Zijn dementerenden te helpen middels muziek? Over al deze onderzoeken vertelt Scherder in Scherpdenkers. En hij praat erover met een ervaringsdeskundige: violist Pekka Kuusisto.
Wat ik zo begrepen heb zijn de kaartjes voor deze lezing uitverkocht, maar voor hen die het wel degelijk interesseert kan het de moeite zijn om deze man in de gaten te houden.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:In Nederland mag het niet, in het buitenland heb ik vaak wel meegemaakt dat de radio aanstond in de bus.
Eh, dat gebeurt hier ook. Bij Syntos bijvoorbeeld.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Daelea »

Ondertussen loopt in Rotterdam al een proef met de hier geopperde ideeën: http://corporate.ret.nl/nieuws/nieuwsbe ... ijnen.html. Ik moet toegeven dat ik Rotterdam Centraal een prettig metrostation vind om te wachten, maar dat komt denk niet alleen door de (zachte en rustige) muziek, maar ook doordat het ruim opgezet is en vooral omdat het licht is (veel lampen, ook gekleurde lampen op de muren).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door marvinkok »

Ardan schreef:
Vinny schreef:In Nederland mag het niet, in het buitenland heb ik vaak wel meegemaakt dat de radio aanstond in de bus.
Eh, dat gebeurt hier ook. Bij Syntos bijvoorbeeld.
Maar dan is het alleen te horen bij de chauffeur (in principe). Volgens mij mag het niet over alle speakers in de bus vanwege rechten en buma gezeur. Dat die ene speaker bij de voeten van de chauffeur ook hard genoeg gaat voor de hele bus, tja...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Ardan »

Maar sowieso, meditatiemuziek in de bus :') Neukfouten die een rugleuning eruit willen slopen omdat ze dat leuk vinden doen dat met muziek ook wel. En voor mensen die luid praten/bellen geldt hetzelfde. Je zit in de bus. In de bus zitten mensen. Mensen kunnen praten. Het is geen stiltecentrum. Deal with it of koop een auto *O*

Aan de andere kant kan hardop met elkaar praten ook wel een Nederlands dingetje zijn hoor, ik zie in andere landen vaak dat mensen meer geneigd zijn om erg zachtjes met elkaar te praten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door SLToilet »

Ardan schreef:
Vinny schreef:In Nederland mag het niet, in het buitenland heb ik vaak wel meegemaakt dat de radio aanstond in de bus.
Eh, dat gebeurt hier ook. Bij Syntos bijvoorbeeld.
En bij Arriva in Brabant ook. Vooral in de Brabantliners, al is het niet altijd mijn smaak. Enkele keren heb ik Radio 2 of 3FM gehoord (beiden gaan er wel goed in hier), maar ook Saai Radio, maar dat is nog niks vergeleken met Hollandio (of hoe heette die zender tegenwoordig?), gelukkig staat het nooit hard aan. In de buurtbus daarentegen kun je er soms niet omheen om alle (on-)bekende "Hollandse Hits" van dit moment te horen
horen :cry: .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door dennistd »

Ardan schreef:Maar sowieso, meditatiemuziek in de bus :')
Levensgevaarlijk, de chauffeur wordt er helemaal ontspannen van en valt op een gegeven moment in slaap achter het stuur! :lol:
Aan de andere kant kan hardop met elkaar praten ook wel een Nederlands dingetje zijn hoor, ik zie in andere landen vaak dat mensen meer geneigd zijn om erg zachtjes met elkaar te praten.
En toch zijn het vaak de 'buitenlanders' die op luide toon praten en met name in de telefoon zitten te schreeuwen...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Jef400 »

Koop maar een auto :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Aan de andere kant kan hardop met elkaar praten ook wel een Nederlands dingetje zijn hoor, ik zie in andere landen vaak dat mensen meer geneigd zijn om erg zachtjes met elkaar te praten.
Moet je eens naar Italië gaan ;) Daar kunnen de Nederlandse praters nog een puntje aan zuigen :)
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Milco »

Goed idee ook, een buschauffeur met een koptelefoon op... (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Jef400 »

wim25 schreef:
marvinkok schreef:
Ardan schreef:
Vinny schreef:In Nederland mag het niet, in het buitenland heb ik vaak wel meegemaakt dat de radio aanstond in de bus.
Eh, dat gebeurt hier ook. Bij Syntos bijvoorbeeld.
Maar dan is het alleen te horen bij de chauffeur (in principe). Volgens mij mag het niet over alle speakers in de bus vanwege rechten en buma gezeur. Dat die ene speaker bij de voeten van de chauffeur ook hard genoeg gaat voor de hele bus, tja...
Ik heb het de Buma Stemra zelf eens gevraagd en het maakt niet uit of het alleen bij de chauffeur zit of door de hele bus en hoe hard het staat.
Voor elke bus moet dezelfde vergoeding betaald worden. Alleen als de chauffeur een koptelefoon gebruikt welicht niet??

Ik moet overigens heel eerlijk bekennen dat ik zeer tegen opgedrongen muziek (muzak) in het algemeen ben dus o.a. in winkels, bussen, stations, restaurants etc.

Wel is het zo dat ik meditatie muziek wel relax vind, radio/popmuziek daar in tegen niet.
Zou ik nu wel het relevante wetsartikel willen horen. Heb wel vaker gezwets van Buma Stemra gehoord.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

Even een wat algemene opmerking doordat ik laatst aan dit topic moest denken. Het zou mij eigenlijk niet verbazen als TS een dusdanige vorm van autisme heeft dat deze moeite heeft met bepaalde prikkels. Muziek in een bus kan daar natuurlijk één van zijn. Ik heb niet echt de indruk dat dit een troll is, dus lijkt het mij in ieder geval wel gepast om zo netjes mogelijk op TS' berichten te reageren. Mocht het wel een troll zijn, dan gaat de lol er voor hem/haar vrij snel vanaf als we op een normale manier reageren en niet in de verdediging schieten.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten