Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Dus destijds kwam het deel uit Den Haag als eerste binnen te Utrecht Centraal?
Ik ben dan ook benieuwd wanneer (en waarom) die volgorde omgedraaid is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Dat is in dienstregeling 1996/97 omgedraaid. Toen werd de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ook losgekoppeld van de NoordOost.

Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd :wink:
Er klopt wel meer niet op die pagina, hij is nog lang niet af en ik ben nog niet overal tevreden over :). 1995/1996 was wel het eerste jaar met IC's over de Zuidtak.
Daniel schreef:Hoewel ik zelf de details ook niet ken: zit er voldoende tijd tussen de delen uit Den Haag en Rotterdam zodat er nog een trein ergens anders vandaan kon aankomen misschien die dan ook mee combineert?
Nee, daar zit de vertrouwde 3 minuten tussen.

@Ronald: dank! Ik ga er gewoon een doorgaande trein Den Haag - Deventer - stoptrein Enschede van maken. Dat is ook de meest logische situatie. Blijft de vraag waarom dat dan niet in het spoorboekje stond...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #17

Bericht door waldo79 »

reisthijs schreef: Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.
Was het niet het jaar dat mat54 werd afgeserveerd? 1998 kende ook aardig wat wijzigingen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Michael »

Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Dat zal weinig invloed op de dienstregeling hebben gehad. Zeker in de Noordoost waar toen al een paar jaar alleen nog maar ICM in reed (de laatste kwam in '94 in dienst).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Is het nieuwe noordelijke emplacement van Utrecht Centraal niet in 1996 opgeleverd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Dat zou best wel eens kunnen: met dank aan streetview zie ik dat alle viaducten tussen Utrecht Centraal en Overvecht, een stukje dat toch vrij nauw verweven is met die ombouw van het emplacement, een bouwjaar in begin jaren '90 hebben namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Die vrijliggende IC-sporen naar Blauwkapel zijn in 1996 of 1997 geopend toch? Kan me in ieder geval een spoor-jaarboek van 1996 herinneren waar een reportage daarover in stond. Eens kijken of ik die hier in de kast heb liggen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Hebbes, Spoor & Trein editie 8, 1997. Het hele gebeuren is in mei 1996 in gebruik genomen. Zie spoiler voor wat tekst en plaatjes. Ik vermoed dat het diagram de situatie vóór 1996 weergeeft maar een duidelijk jaartal staat er niet bij, niet zogauw ik kan vinden.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is een behoorlijk uitgebreid artikel dus wellicht kan ik er meer nuttige informatie uithalen voor hier.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Ah, dat boek staat hier in de kast :pos: Maar dat wordt wat veel info voor het NoordOost-artikel, wellicht dat dat voer is voor een ander Wiki-artikel. Over de sporensituatie rond Utrecht door de jaren heen is denk ik voldoende te vertellen.

Het spoorboekje 1996/1997 heeft het trouwens vooral over de ingebruikname van de viersporigheid Leiden - Rijswijk en de daardoor compleet veranderde lijnvoering op de Oude Lijn. Wellicht is dat er de oorzaak van dat er met materieel geschoven is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

In 1996 zou, volgens de planning althans, ook de hogere spoorbrug bij Dordrecht volledig in gebruik genomen moeten zijn. Dat heeft ongetwijfeld ook een impact gehad op wat er aan treindiensten mogelijk was (en daarmee op de materieelinzet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Bericht door ODRAIL »

Michael schreef:Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.
Kan ik het verkeerd hebben dat er in de periode 1989 tot 1996 er toch nog Mat '54 stellen gebruikt werden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Dat heb je goed, want dat staat precies in het bericht wat je quote :wink: En daarnaast, ik heb zelf Mat '54 nog bewust meegemaakt dus dat zegt eigenlijk ook al dat er die hele periode nog wat van moet hebben gereden want voor 1989 was ik nog veel te jong om dat echt bewust meegemaakt te kunnen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Bericht door ODRAIL »

Zelf heb ik Mat '54 nog redelijk bewust meegemaakt. Met name tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel werden ze af en toe ingezet voor de stoptreindiensten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ronald »

In de jaren negentig werd het nog vaak ingezet op verbindingen zoals de sneltrein Nunspeet - Eindhoven en Zwolle - Horst-Sevenum.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zabe »

Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Bericht door huibe »

Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Onder de drie puntjes rechtsboven?
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Bericht door huibe »

Helaas heb ik geen drie puntje....

Ik zit nu op versie 4.1.6
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Korte vragen #17

Bericht door timtrein »

Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Bericht door huibe »

Daniel schreef:Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.
Dank u.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Michael »

timtrein schreef:
Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)
Hij bedoelt de IC Brussel (dus de Benelux)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door webguy »

huibe schreef:Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?
Hij is laatst uit het 'Delen' menu verwijderd omdat ie daar niet logisch werd gevonden. Nu dus een los item en sinds 4.x in de Floating Action Button (FAB)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten