Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

wim25 schreef:Kort en krachtig ja ik heb autisme en ben wat overgevoelig voor geluid (dat laatste vroeger niet, of niet opgemerkt in ieder geval)
Neemt niet weg dat ik opgedrongen muziek in het algemeen niet nodig vind, of zou dat ook weer autisme gerelateerd zijn?
Het is heel erg afhankelijk van de gradatie van je autisme. Een van de kenmerken van autisme is het niet kunnen filteren van omgevingsgeluiden. Zo heb ik ook autisme en als ik in een groep aan tafel zit volg ik al snel drie gesprekken om mij heen. Soms leuk, maar vaak heel irritant. Zoiets kan ook met muziek zijn. Omdat ik je verder niet ken kan ik ook niet echt uitspraken over hoe erg jouw autisme is. Op zich kan het geen kwaad om je eens te verdiepen in wat autisme nu is en in hoeverre het een rol speelt in jouw leven.

Het is geen ramp om het te hebben, maar je hebt wel trucjes nodig om je staande te houden in deze harde maatschappij. Als je daar hulp of ondersteuning in wilt dan kun je naar je huisarts gaan om een aantal tests af te laten nemen. Aan de hand daarvan kun je weer een indicatie krijgen waarmee je ondersteuning in het dagelijks leven kunt ontvangen. Een instantie die dergelijke ondersteuning geeft is Stichting MEE. Mijn ervaring is dat als zij de ondersteuning die jij nodig hebt niet kunnen bieden, ze met jou (en je ouders) op zoek gaan naar een alternatieve organisatie bij jou in de buurt die dit wel kan.

De keus is verder aan jou om te nemen of je deze begeleiding wilt of niet. Ik ben blij dat ik die stap heb gezet in ieder geval.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Ardan »

Ik ben het nog nooit zo eens geweest met Hainje. Ik begon zelf rond mijn 21/22e te beseffen dat ik op sommige gebieden anders ben dan anderen. Bij mij uit zich dat in het minder snel kunnen verwerken van informatie en dan vooral op communicatief gebied. Ook daar bleek bij onderzoek een stukje autisme in te zitten en ik was blij dat ik daar achter kwam, want het geeft duiding en zo kon ik gerichter worden geholpen bij mijn hulpvraag. Ik heb geleerd wat het allemaal is en wat trucjes zijn om ermee om te gaan.
Jij hebt blijkbaar ook wat moeite met verwerken van informatie, maar dan in de vorm van externe prikkels. Je raakt er verward van, afgeleid, je hersens kunnen het allemaal niet zo snel verwerken, en je kunt je minder goed focussen op één ding respectievelijk afsluiten van alle andere dingen.

Het kan erg nuttig zijn psycho-educatie te volgen (iets als Hainje ook aandroeg denk ik) waarbij je persoonlijke trucjes aangeleerd krijgt, gebaseerd op jouw eigen situatie. Je kunt namelijk jouw directe omgeving wel vragen rekening met je te houden, maar in het openbare leven op straat gaat dat nou eenmaal niet. Je kunt een familielid in dezelfde ruimte wel vragen de tv zachter te doen als je er last van hebt, maar je kunt geen complete treincoupé laten zwijgen omdat je het anders niet trekt.
Ik ben zelf vrijwilligerswerk gaan doen op een zorgboerderij en de cliënten daar zijn van allerlei pluimages. Ik heb het expres gedaan om ook eens te ervaren wat andere mensen nou hebben en ik praat daar ook wel eens over met de begeleiders. Er is bijvoorbeeld een cliënt die supersnel afgeleid wordt door alles om hem heen, vooral geluiden. Hij draagt daarom altijd een koptelefoon (zonder muziek) zodat hij minder prikkels krijgt en zich kan focussen op zijn werkzaamheden. Het is niet de meest charmant uitziende oplossing maar het werkt voor hem wel.

Tenslotte wil ik nog wel even mijn excuses maken voor sommige reacties die ik eerder postte die nogal bot kunnen zijn. Hoewel ik zelf het labeltje ook heb, accepteer ik het niet echt van mezelf cq. ik wil zo 'normaal' mogelijk functioneren in de maatschappij. Daarbij vergeet ik wel eens dat ik niet de enige ben die nou eenmaal moeite heeft met bepaalde dingen, door een vorm van autisme in wat voor mate dan ook. Sterker nog, in wezen heeft iedereen wel een klein 'dingetje'. En dat is helemaal niet erg.
Ik doe ook maar wat
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door DrechtBlub »

Hallo wim25,

Als je hierdoor last hebt van de geluidsprikkel dan werkt het kort uitleggen aan de chauffeur en vragen of de radio daarom uit kan denk ik je beste optie. Ik heb zelf geen autisme maar wel veel migraines, die zorgen ook voor oa. overgevoeligheid voor geluid (en licht/erge hoofdpijn/migraine aura). Simpelweg de chauffeur vragen is een goede oplossing en werkt meestal.

Mijn mening over meditatie muziek in de bus is als volgt: de bus is een plek om te reizen, werk te doen/huiswerk te maken, soms om te rusten, om te spotten als hobby maar ook als een belangrijk contactpunt voor veel mensen om te kunnen praten en nieuwe mensen ontmoeten. Wil je het geluid wat daardoor ontstaat wel weghalen? Daarbuiten heeft dit denk ik ook niet zo veel effect op een setje dronken gepekelde augurken.

Mvgr. Wilburg22
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan.

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Het kan erg nuttig zijn psycho-educatie te volgen (iets als Hainje ook aandroeg denk ik)
Jep, dat bedoelde ik.
Ardan schreef:Er is bijvoorbeeld een cliënt die supersnel afgeleid wordt door alles om hem heen, vooral geluiden. Hij draagt daarom altijd een koptelefoon (zonder muziek) zodat hij minder prikkels krijgt en zich kan focussen op zijn werkzaamheden. Het is niet de meest charmant uitziende oplossing maar het werkt voor hem wel.
Is het voor hem niet een idee om hiervoor op maat gemaakte oordopjes te laten maken (zoals Noizezz)? Als je in-ear oordopjes laat maken dan kun je het met een beetje moeite laten lijken of het gehoorapparaten zijn. Dat heeft als positief effect dat mensen je minder snel asociaal vinden in gesprekken (koptelefoon ophouden wordt door onbekenden immers als vrij asociaal ervaren) en het staat wat netter/verzorgder. Het kost misschien wel € 200,-, daar staat wel tegenover dat hij het dan de hele dag in kan houden.
🍉
wim25
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 21:48

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (Ik ben hier zelf tegen!!!)

Bericht door wim25 »

-
Laatst gewijzigd door wim25 op zo 03 jan 2016, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (IK BEN HIER ZELF TEGEN!!)

Bericht door 010jongen »

In de BOB-bussen in Rotterdam staat er vrijwel altijd muziek aan wat door heel de bus te horen is. Weet alleen niet of dit op proef of iets dergelijks is of dat bestuurders dit zelf doen. Het muziek komt wel letterlijk uit de speakers dus het lijkt me dat de RET dit bewust heeft gedaan.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (IK BEN HIER ZELF TEGEN!!)

Bericht door Bemined »

Dat is ook daadwerkelijk een optie in de bussen volgens mij, want tijdens de halteafroep wordt het volume automatisch gedimd. Zo nu en dan is er een chauffeur die het ook overdag gebruikt, hoewel de meeste het beperken tot hun eigen radio (of de radio geheel uit laten staan).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (IK BEN HIER ZELF TEGEN!!)

Bericht door Meltrain »

De makkelijkste oplossing lijkt me dat je zelf een MP3-speler o.i.d. met je eigen muziek opzet. Hiermee kun je andere geluiden buitensluiten. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (IK BEN HIER ZELF TEGEN!!)

Bericht door Vinny »

010jongen schreef:In de BOB-bussen in Rotterdam staat er vrijwel altijd muziek aan wat door heel de bus te horen is. Weet alleen niet of dit op proef of iets dergelijks is of dat bestuurders dit zelf doen. Het muziek komt wel letterlijk uit de speakers dus het lijkt me dat de RET dit bewust heeft gedaan.
Interessant. Ik kan me voorstellen dat muziek betekent dat er minder overlast is van dronken jongeren in de nachtbus. Ben wel benieuwd of het echt zo is.

Waar ik trouwens echt niet tegen kan zijn schreeuwende hoofdletters in de topictitel. Ik krijg er jeuk van en bovendien helpt het helaas niet om een koptelefoon op te zetten of achter in het forum te gaan zitten. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan. (IK BEN HIER ZELF TEGEN!!!)

Bericht door DrechtBlub »

wim25 schreef:
wilburg22 schreef:Hallo wim25,

Als je hierdoor last hebt van de geluidsprikkel dan werkt het kort uitleggen aan de chauffeur en vragen of de radio daarom uit kan denk ik je beste optie. Ik heb zelf geen autisme maar wel veel migraines, die zorgen ook voor oa. overgevoeligheid voor geluid (en licht/erge hoofdpijn/migraine aura). Simpelweg de chauffeur vragen is een goede oplossing en werkt meestal.

Mijn mening over meditatie muziek in de bus is als volgt: de bus is een plek om te reizen, werk te doen/huiswerk te maken, soms om te rusten, om te spotten als hobby maar ook als een belangrijk contactpunt voor veel mensen om te kunnen praten en nieuwe mensen ontmoeten. Wil je het geluid wat daardoor ontstaat wel weghalen? Daarbuiten heeft dit denk ik ook niet zo veel effect op een setje dronken gepekelde augurken.

Mvgr. Wilburg22
Bij de chauffeur klint de radio het luids dus dat kan ik feitelijk niet. Raak ook meteen in paniek dat licht dan weer vooral aan de "muziek" keuze van die radiozenders (Kl*te top 40). Ik wil die "muziek" niet horen dus raak ik in paniek als ik het ergens hoor.
Plus dat dat ook niet echt een oplossing is, diezelfde chauffeur zal hem de volgende keer hoogstwaarschijnlijk weer aanhebben, en de volgende buschauffeur zal hem ook weer hebben aanstaan. Wordt er moe/zat van dit elke keer te moeten vragen.
Soms vraag ik mij wel af wat beter is maar gewoon achterin gaan zitten of steeds weer gaan vragen.
Als dat vragen zo makkelijk was zouden veel meer mensen dit wel gedaan hebben. En ook aan andere reizigers waarvan hun MP3 is te horen.
Iedere keer vragen is als simpel als het uitspreken van 1 zinnetje tijdens het inchecken. Waarom het (niet vaak) of nooit word gevraagd is omdat niet heel veel mensen er last van hebben. Ik heb wel degelijk eerder meegemaakt dat er mensen waren die het vragen om verschillende redenen (overgevoeligheid voor geluid is er 1 van.) en ik heb nog nooit "nee" gehoord van een chauffuer. Een chauffeur zal heel zelden muziek aan hebben om precies jou, of uberhaubt iemand dwars te zitten.
Ik blub in het Drecht.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Bericht door zone2000 »

Ik heb wel degelijk eerder meegemaakt dat er mensen waren die het vragen om verschillende redenen (overgevoeligheid voor geluid is er 1 van.) en ik heb nog nooit "nee" gehoord van een chauffuer.
in 3 jaar 1 passagier gehad die vroeg of de radio zachter kon, stond op een normaal volume. mevrouw kreeg een nee te horen. later stapte een andere mevrouw uit die zei dat ik het volume idd binnen de perken hield.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Bericht door Jef400 »

Ik vind het ook een non quote. En nog iets leukers om ontopic te zijn. Door meditatiemuziek wordt ik slaperig. En als ik in de bus probeer te slapen wordt ik misselijk :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Invoeren meditatie muziek in de bus om vandalisme/luid praten/bellen tegen te gaan (ik ben tegen)

Bericht door Ardan »

En je slaapt je halte voorbij :Y
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten