Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - De opstapplek voor de Flixbus die sinds deze maand vanuit Eindhoven dagelijks naar Apeldoorn, Enschede en Groningen rijdt, verhuist in 2016 naar de noordkant van het NS Station. Ook de halteplaats voor internationale bussen (touringcars) verhuist hier naartoe. Wanneer dat precies gebeurt, is nog niet bekend, want het wordt nog een lastige puzzel.
ED.nl
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Eens met het geciteerde raadslid. Stationsweg is geen aantrekkelijk en logisch punt en slecht te vinden. Enige plek die ik me aan de noordkant echter voor kan stellen is bij de huidige taxistandplaats, maar dat lijkt me ook verre van ideaal.
Misschien combineren met een heel nieuw busstation Neckerspoel? (A)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Het huidige busstation is al bomvol, zeker nu ook nog eens perron A verdwenen is nadat perron B (Airport) breder is gemaakt. Hoe willen ze daar nog bussen bij frotten? Dat zou inderdaad alleen bij de taxi's kunnen, het busstation zelf is gewoon vol.

Maar als het kan, dan moeten ze dat zeker wel doen, want die halte achter het station is nog betreurenswaardiger dan de halte Eindhoven Airport.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Raymond »

De kiss&ride strook aan de noordzijde gaat al op de schop lees ik bij de oorspronkelijke antwoorden, daarin wordt gelukkig ook aangegeven dat het gebruik van Neckerspoel absoluut geen optie is. Wat eventueel nog zou kunnen is net voorbij de taxistandplaats op de plek waar de NS-bussen ook nog wel eens vertrekken, parallel aan het spoor. Maar voor mensen met koffers heb je daar ook al vrij weinig ruimte, dus eigenlijk is dat ook niet gewenst. Misschien moet toch maar eens overwogen worden om na de oplevering van het nieuwe busstation op Eindhoven Airport alle touringcars daarheen te verhuizen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door huibf »

Er staat niet per defintie neckerspoel. Platform voor het beursgebouw eellicht
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Raymond schreef: Misschien moet toch maar eens overwogen worden om na de oplevering van het nieuwe busstation op Eindhoven Airport alle touringcars daarheen te verhuizen.
Dat geef ik busstation WC Woensel nog meer kans, voor een aantal busdiensten is Eindhoven Airport geen aantrekkelijke optie. Zelf zit ik te denken aan de parkeerplaats aan de westelijke zijde, misschien kunnen de touringcars daar staan.
huibf schreef:Er staat niet per defintie neckerspoel. Platform voor het beursgebouw eellicht
Dat is ook een goede locatie, mits er wat beschutting komt.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Raymond »

Mr-W schreef:
Raymond schreef: Misschien moet toch maar eens overwogen worden om na de oplevering van het nieuwe busstation op Eindhoven Airport alle touringcars daarheen te verhuizen.
Dat geef ik busstation WC Woensel nog meer kans
Met het huidige ontwerp wat komend half jaar wordt uitgevoerd is dat onmogelijk. Busstation is ook veel te veel eer voor die halte.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door huibf »

Op WoensXL/ZH Catarina zoals de halte heet aldaar gaat dat niet meer passen.
Was een goede plek, totdat er gebouwd werd.

Ik denk toch echt dat het het platform voor het beursgebouw gaat worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Over welk "platform" heb je het? Want ik kan me zo snel even niks voor de geest halen.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Michael 1988 »

Volgens mij bedoelen ze die parkeerstrook die zich daar bevind. Aan de ene kant een goede optie. Maar aan de andere kant wordt dat plateau bij evenementen vaak gebruikt als parkeerplaats voor de mensen die de evenement draaien (denk bijvoorbeeld aan vrachtwagens of aanhangwagens). Die plek kun je ook niet zomaar ineens gaan verplaatsen. Dan is het behouden van de huidige plek de beste optie. Of ze moeten heel Neckerspoel op de schop gooien en al die groenstroken, Kiss & Rideplekken en taxistandplaatsen weghalen. Of het moet zo zijn dat ze die bussen willen plaatsen waar vroeger lijnen 401 en 402 halteerden (tussen Kennedytoren en uitstapperron in).
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Statler Rail »

Een mogelijke optie is de strook direct ten noorden van de noordrijbaan van Fellenoord, tussen Fellenoord en het gebouw van de Rabobank. Dit is nu een grote stoeptegelvlakte met weinig praktisch nut.

Hier zijn nog wel wat beperkingen. Je zit bijvoorbeeld met de fietsstrook en de bussen moeten onafhankelijk van elkaar kunnen aankomen en vertrekken. Een parallelbaan met de bussen achter elkaar gaat daarom dus niet. Maar je zou wat langshaltes kunnen maken, vooral als je de bussen in een hoek van ongeveer 30 graden laat insteken. Dan krijg je een beetje zoals de Fernbushaltes in Bremen, hoewel dat daar ook niet ideaal is.

Het parkeerterreintje bij het Beursgebouw is helaas "heilig". Wat jammer is, want zo naast de busbaan zou dat een ideaal terrein zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Wellicht verdwijnt de Rabobank daar wel. Dan kun je die toren meteen platgooien en vervangen door een mooie OV-terminal 8-) Meteen ook een tramhalte voor een sneltram naar Hasselt.

Maar even de grapjes aan de kant, ik kan me de situatie nu zo snel niet voor ogen halen. Ik ga morgen als ik wat wakkerder ben eens op Google maps kijken of in de lunchpauze even een uitstapje maken. Ik neem aan dat het op de schop gooien van de hele zuidkant ook geen optie is? Daar is ook nog wel wat loze ruimte (dat "vierkant" waar je omheen moet rijden).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Kaartje er bij? *O*

Als ik het goed begrijp doelde Statler Rail op de strook die ik met blauw heb aangegeven, lijkt me op zich wel wat, al vraag ik me af of er genoeg ruimte is en of de Rabobank er blij mee is. Bovendien zouden alle internationale busreizigers dan door een krap fietstunneltje moeten, niet veel beter dan de huidige situatie aan de Stationsweg. Een fietsstrook is daar al lang niet meer volgens mij, dus dat moet geen bezwaar zijn.

Ik zat zelf nog te denken aan de noordkant van de Vestdijktunnel (rood), omdat ik dit nieuwsbericht nog in m'n hoofd had, dan houd je daar namelijk heel wat ruimte over, ten opzichte van het busstation lijkt dat me een ideale locatie, hoewel de ruimte er ook beperkt is. Het fietspad dat op die locatie loopt is ook totaal nutteloos, omdat er parallel gewoon een fietstunnel loopt. Maar sinds dat nieuwsbericht niets meer gehoord van de afsluiting van de Vestdijktunnel, dus dat zal 'm wel niet worden.

Ideaal qua ruimte is natuurlijk dat parkeerterreintje tussen de busbaan en de Fellenoord (groen) - daar zou je vandaag al met je bussen kunnen gaan halteren. Behalve dan dat het op dit moment voor voetgangers zo goed als onbereikbaar is vanaf het station. Wie parkeren daar momenteel eigenlijk en (waarom) is het heilig?

Afbeelding
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Michael 1988 »

Het is het parkeerterrein van het beursgebouw. Dus misschien medewerkers, maar het wordt sowieso bij evenementen veelal gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan standhouders tijdens markten in het gebouw of vrachtwagens tijdens shows. Dit kan niet allemaal rondom het gebouw zelf staan namelijk.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Hans »

Ook de marktkooplui op dinsdag parkeren hun (vracht)auto's daar op het terrein. Het is daarnaast een slecht bereikbare locaties voor voetgangers. Hoe moeten die daar komen??

Ik zelf acht de kans het grootst dat de Internationale bussen langs de haal/breng zone en de taxi's rijden en dan tussen parkeergarage en spoor 6 gaan halteren. Ook niet ruim, maar wel de meest makkelijk bereikbare locatie. Dit is de plek waar voorheen de treinvervangende bussen stopten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Hainje »

Sowieso staat er mij bij dat de zuidelijke strook van de Fellenoord binnen enkele jaren verdwijnt en dat het busstation daarheen wordt uitgebreid. Misschien dat Hans hier wat meer bronnen over heeft, ik heb de bronnen niet zo bij de hand.
🍉
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Raymond »

Het blijkt inderdaad onderzocht te gaan worden of het lukt de Fellenoord opnieuw in te richten en die ruimte te gebruiken voor een uitbreiding. Dat is voor zover ik weet dus nog niet zeker. Op de tekening met de visie van het stationsgebied is ook nog geen rekening gehouden met uitbreiding. Hier (pagina 9-12) is meer te lezen. Los van de uitkomsten van het beperken van de ruimte op Fellenoord gaan de plannen sowieso al uit van de sloop van de westelijke toegang, waarbij parallel aan de Fellenoord de busbaan wordt doorgetrokken tot de huidige noordelijke opgang. Met het verdwijnen van die bult krijg je ook al wat ruimte erbij die je kan gebruiken. Maar die visie komt nog wel uit het pre-Flixbus tijdperk en met alle plannen komt er niet bepaald meer ruimte.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Alle bussen naar noordkant station Eindhoven

Bericht door Ederveen »

Oudere plannen over de herontwikkeling van de spoorzone aan de noordkant hadden het over de sloop van het beursgebouw, verdiepte ligging van de Fellenoord, en het "bovengronds" brengen van de huidige fietstunnels.
Maar de crisis zal wel weer roet in het eten hebben gegooid...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten