Mag ik even kwijt #186

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door STF »

Op de zitmaaier zou het overigens niet gek zijn, stuurverwarming! Ik heb er echter nog nooit van gehoord bij zitmaaiers, in het vroege voorjaar en late najaar begint het na anderhalf uur op dat ding zitten echt onaangenaam te worden, maar dan moet ik nog uren verder maaien. Zodoende doe ik dan maar handschoenen aan, stuur afwisselend met links en rechts (terwijl de andere hand dan in mijn jaszak zit, tegen de ergste kou). Maar goed, in de zomer is het vaak ook niet uit te houden op dat ding; totaal geen schaduw en amper rijwind (gezien de lage snelheid), wellicht dat ik daardoor met een auto zonder airco geen enkel probleem heb; dat is altijd nog veel koeler (door de schaduw van het dak en de verkoelende rijwind) dan gras maaien.

Eigenlijk bestaat minstens 80% van al mijn zomerse werkzaamheden uit werk dat vele malen warmer is dan rijden in een auto zonder airco. Met de bosmaaier/grastrimmer werken is het allerergste bij warm weer, een paar dagen kan ik het gerust wel uitstellen maar afgelopen zomer bleef het week in, week uit bloedheet dus moet je toch een keer aan de gang, pff...

Ik begrijp overigens niet waarom die Dacia Dokker VAN in Luxemburg met witte leren bekleding geleverd wordt, terwijl het in de buurlanden zwart/grijze stoffen bekleding is. Zo zijn er wel meer verschillen maar heeft in sommige gevallen met de wetgeving van doen, hier krijg je in de optionele linker-schuifdeur gewoon een raam, in Nederland zijn ramen aan de linkerzijde van de laadruimte verboden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

STF schreef:Op de zitmaaier zou het overigens niet gek zijn, stuurverwarming!
Doe nou niehiet, daar gaat-ie alleen maar nog stukkerder van -o-
STF schreef:in Nederland zijn ramen aan de linkerzijde van de laadruimte verboden.
Huh serieus? Ik heb het inderdaad nog nooit gezien maar echt verboden ja?
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door STF »

Het was vorig jaar nog in "Kan niet waar zijn" op de televisie, een man had geheel buiten zijn schuld om een busje (Peugeot volgens mij) geleverd gekregen die eigenlijk voor de NIET-Nederlandse markt was bedoeld, op een dag kreeg hij toevallig controle en constateerden ze dat zijn busje niet aan de grijs-kenteken-wet voldeed en zodoende een boete van ik dacht zo'n €20.000,- ontving, vanwege het hebben van een ruit in de linker zijwand van de laadruimte.

Op de websites die over de grijs-kenteken-wetgeving gaan staat ook overal "alleen aan rechterzijde één ruit van glas toegestaan" vermeld.

In Luxemburg kennen ze zulk soort regels helemaal niet, bij de auto die we besteld hebben kan ook gewoon de rechterhelft van de scheidingswand opengeklapt worden en de bijrijdersstoel naar keus ingeklapt of middels drie ontgrendelknoppen geheel verwijderd worden, zodat je af en toe eens lange planken of buizen, een ladder, etc. kunt vervoeren. In Nederland is dat streng verboden, de scheidingswand mag absoluut niet open kunnen, de bijrijdersstoel is zodoende bij de Nederlandse modellen dus ook niet inklap- of verwijderbaar.
Ik begreep laatst bij het uitkiezen van de uitvoering/uitrusting eerst niet waarom je in Nederland nou wel zij-airbags kunt bestellen en in o.a. Luxemburg niet. Verder viel me op dat de Nederlandse versie ook de bijrijder zo'n gordelcontrole lampje/geluidje heeft en hier alleen de bestuurder. Ja dat blijkt dus vanwege het feit te zijn dat in Nederland de tussenwand toch niet open kan en er zodoende een permanente bijrijdersstoel in zit, waarbij het geen probleem is er bedrading naar toe te trekken voor airbag, gordelcontrole, etc.

Nederland:
Afbeelding

Diverse Europese-landen:
Afbeelding
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Michael »

Daantje schreef:Extra's als achterruitverwarming,
Voor zover ik weet is achterruitverwarming verplicht in een auto.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door STF »

Je hebt er alleen helemaal niets aan wanneer de ruitenwisser ontbreekt i.v.m. al het opspattende water en vuil, alleen bij het sedan-model van veel auto's heb je geen ruitenwisser nodig omdat de kofferbak het grootste deel wel tegenhoudt.
De auto die we nu dus nog hebben heeft wel achterruitverwarming maar geen ruitenwisser, vreselijk onlogisch want de ruit beslaat nagenoeg nooit maar is wel bij het minste geringste beetje regen zo nat en vuil (door het opspatten) dat je er na vijf minuten al totaal niets meer door kunt zien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hainje »

Maar waarom mag er in NL dan geen ruit zitten linksachter de bestuurder? Welke veiligheidsjihad zit daar nu weer achter? -o- :X
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Aking »

Het zou me niks verbazen dat de NSBelastingdienst of de RDW dan makkelijker kan zien dat het ook daadwerkelijk om een bedrijfsauto gaat, omdat er bij 2 ruiten ook stoelen in zouden kunnen zitten en ze dan echt aan het werk moeten...
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hendrik »

Hainje schreef:Maar waarom mag er in NL dan geen ruit zitten linksachter de bestuurder? Welke veiligheidsjihad zit daar nu weer achter? -o- :X
Dat mag wel, maar dan heb je een 'gewoon' kenteken nodig en mis je dus de voordelen van een 'grijs' kenteken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Het zou me niks verbazen dat de NSBelastingdienst of de RDW dan makkelijker kan zien dat het ook daadwerkelijk om een bedrijfsauto gaat, omdat er bij 2 ruiten ook stoelen in zouden kunnen zitten en ze dan echt aan het werk moeten...
Hendrik schreef:Dat mag wel, maar dan heb je een 'gewoon' kenteken nodig en mis je dus de voordelen van een 'grijs' kenteken.
Oh fraudetechnische redenen. Dat klinkt aannemelijk.
🍉
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door STF »

Het is zelfs jarenlang verboden geweest om in Nederland aan de rechterkant van de laadruimte een raam te hebben! Heel vroeger was het wel toegestaan, toen een periode niet, om het vervolgens toch weer toe te staan omdat er bij het rechts afslaan te vaak fietsers over het hoofd werden gezien.
De vorige grijs-kenteken-auto van een vriendin van me (die ze bijzonder lang heeft gehad) werd met raam aan de rechterkant geleverd, ze had hem nog geen jaar of kreeg bericht dat het raam per direct vervangen moest worden door een metalen plaat (zag er best wel lelijk uit), toen het jaren later ineens toch weer mocht had ze dat raam helaas al weggegooid en kon voor dat (inmiddels bejaarde) model nergens meer zo'n raam krijgen dus bleef de metalen plaat gehandhaafd.

De grijs-kenteken-auto die ze tegenwoordig heeft is wel lachwekkend; de scheidingswand tussen cabine en laadruimte is over de volledige breedte en niet verwijderbaar (precies volgens de spelregels dus) maar de hoogte bedraagt nog geen 30 centimeter! Het is toch echt toegestaan, we hebben het speciaal nagekeken toen ze die auto wilde kopen. Omdat ze het in de zomer nog weleens voor een paar dagen als campertje gebruikt wilde ze eigenlijk liever geen scheidingswand er in hebben, maar dat is nu eenmaal niet toegestaan. Nou dan is dat gekke ding van 30 centimeter hoog een mooie compromis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Suus »

In februari ga ik eindelijk het laatste stuk HSL in België dat ik nog niet heb bereden aandoen onder het genot van een hapje en een drankje, en dat gratis :mrgreen:

Net namelijk 1500 waardepunten van Thalys ingewisseld voor een rit Keulen -> Brussel in de eerste klas tijdens lunchtijd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door webguy »

Ben je al wel eens met de Eurostar geweest? Moet je eens in Business Premier naar Londen gaan :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Aking »

Ik heb ondertussen bijna 3600 Bahn.Bonus bij elkaar weten te vegen, moet ik binnenkort ook maar eens iets leuks mee gaan doen :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Wubbo »

De laatste tijd valt me op dat ik weer flink aan het knippen ben ik quotes. Een aantal forumgebruikers heeft ook meldingen gedaan over (te lange) quotes. Zouden jullie hier zelf op willen letten? Vaak is het niet nodig om het hele bericht te quoten (omdat je maar op een klein deel reageert, of omdat het het vorige bericht is dat over het algemeen dus net nog gelezen is). Geneste quotes (dus quotes in quotes in quotes) kunnen heel handig zijn in een discussie, maar meestal zijn ze dat niet.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

Bij een laatste forumupdate zouden geneste quotes toch automagisch verwijderd worden als ze te lang werden? Heb dat nog nooit gezien.. hoe lang is te lang?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Daniel »

Die optie is er inderdaad, maar ik zie nu in de instellingen dat die op 0 (= onbeperkt) staat ;-)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Jef400 »

Dat verklaart een het ander (A)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Suus »

Feest! Ik krijg per 1 mei 2016 een vast contract, terwijl ik dan nog niet eens een jaar in dienst ben *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

Champagne! *plop* Gefeliciteerd!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door isadora »

Van harte Bee. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Jef400 »

Goed nieuws idd *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

In de categorie 'dingen waarvan je nooit wist wat het nou echt was en waar je pas na jaren achterkomt': kabouter buttplug (u weet wel, dat beeld in Rotje Knor) is een kerstman en hij heeft een kerstboom vast :shock:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Daniel »

Goed bezig Bee!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hendrik »

Mooi nieuws, Bee! Van harte!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Die optie is er inderdaad, maar ik zie nu in de instellingen dat die op 0 (= onbeperkt) staat ;-)
Dus het is inmiddels aangepast (en op hoeveel)?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten