Frequenties treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Frequenties treinseries

Bericht door Frank »

De laatste tijd ben ik bezig geweest de binnenlandse treinserie van 2008 en 2009 toe te voegen. Dat is nu zo goed als afgerond (grensoverschrijdend mag iemand anders doen), maar een van de dingen die me opviel is dat er niet altijd eenduidig met de frequenties werd/wordt omgegaan. Om alles zo eenduidig mogelijk te krijgen heb ik hier en daar wat dingen aangepast, hoewel soms misschien niet iedereen daar altijd even blij van werd. Bij opmerkingen in de infobox heb ik redelijk veel informatie over frequenties weggehaald, die nu alleen nog onder de routestrip staat. Ik kan me echter voorstellen dat je in sommige gevallen echter zulk soort informatie in een overzicht wil hebben, dus misschien is dit een goed moment om te overdenken of we de frequentie bij de treinseries op een meer busachtige manier kunnen aanpakken, dus met spits, dal etc. Hoe denken jullie hierover (behalve dat het veel aanpaswerk wordt)?

Wat zouden de verschillende parameters moeten zijn, al dan niet optioneel? Een aantal ideeën:
* Ochtendspits
* Dal
* Avondspits
* Avond
* Superdal
* Zaterdag
* Zondag
* Zondagochtend
* ...

Meer technisch: als we zoiets gaan omzetten, hoe zorgen we ervoor dat pagina's die nog niet aangepast zijn niet meteen rare foutmeldingen gaan geven in de al bestaande overzichten. Bijvoorbeeld door een van de parameters |frequentie= of |basisfreq= gelijk te zetten aan de dalfrequentie (die daar nu meestal ingevuld wordt)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Suus »

Je maakt het veel te moeilijk voor je zelf door veel te strikt te handelen.

De parameter basisfreq is naar mijn mening volkomen terecht al lang geleden uitgeschakeld omdat deze geen enkel nut had. Een trein heeft een normale frequentie, dat is de parameter frequentie, en als er afwijkingen zijn, bijvoorbeeld in de spits een halfuursdienst ipv een uurdienst kan je daarvoor het veld opmerkingen gebruiken. Wat moet je daar anders in zetten dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Frank »

Wat mij betreft kun je in het opmerkingenveld dingen kwijt als afwijkende bedieningen van stations en dergelijke. Volgens mij moet je geen ellenlange verhalen in het opmerkingenveld willen hebben verder, iets wat je met een serie als de 7000 anders wel zou krijgen (en laten we vooral niet ingaan op enkele treinseries uit het verleden). Zulke opmerkingen verschillen vaak ook nog per treinserie en per persoon; zo krijg je ook overzichtspagina's die niet meer te lezen zijn. De parameter basisfreq is naar mijn weten uitgeschakeld (hoewel, volgens mij nooit echt helemaal goed...) omdat het verschil met de parameter frequentie niet duidelijk was, niet omdat er geen behoefte was aan meer dan één parameter. Ik zie ook niet in waarom ik het met meer dan één parameter bij treinseries mezelf moeilijk zou maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Suus »

Zolang je in telegramstijl schrijft kan je veel kwijt in weinig woorden. Bijvoorbeeld bij de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]:

"Rijdt 's avonds / weekend niet Almelo - Enschede v.v.. Rijdt 's avonds slechts 1x/uur Apeldoorn - Deventer, weekend Apeldoorn - Almelo."

Dat worden twee, max drie regels in een overzichtstabel, dat is echt het probleem niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Frank »

Het liefst heb ik het hele opmerkingenveld weg. Op de pagina van de treinserie zelf is het niet nodig, want daar staat zulke informatie al onder opmerkingen en op andere pagina's verstoort het de opmaak enorm en zijn er meestal betere oplossingen mogelijk.

Verder is bij veel treinseries het opmerkingenveld steeds verschillend ingevuld. Dat kan natuurlijk overal hetzelfde gemaakt worden; dat heb ik van 2008 tot en met 2015 vrijwel overal gedaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Meltrain »

Ik ben het met Bee eens (en dat heb ik je ook al eens op je overlegpagina geschreven :wink: ).
Verder vind ik helemaal niet dat het de "opmaak op andere pagina's verstoort". Ik denk juist dat het handig is om treinseries in verschillende jaargangen snel met elkaar te vergelijken, omdat je dan meteen ziet dat de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] in 2008 alleen tijdens de spitsuren 2x/uur reed en dat dat in 2009 uitgebreid was tot doordeweeks overdag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequenties treinseries

Bericht door Suus »

Frank schreef:Het liefst heb ik het hele opmerkingenveld weg. Op de pagina van de treinserie zelf is het niet nodig, want daar staat zulke informatie al onder opmerkingen en op andere pagina's verstoort het de opmaak enorm en zijn er meestal betere oplossingen mogelijk.
De opmerkingen kunnen nog best lang zijn zonder last te hebben van de opmaak, ik denk dat je het bovendien ook flink overdrijft. In België en Duitsland werkt het ook meer dan uitstekend
Verder is bij veel treinseries het opmerkingenveld steeds verschillend ingevuld. Dat kan natuurlijk overal hetzelfde gemaakt worden; dat heb ik van 2008 tot en met 2015 vrijwel overal gedaan.
Dat is evident aan een wiki.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten