Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Lijn 33 rijdt toch al door naar metrohalte Meijersplein? Sinds vorig jaar, volgens de wiki.
Verder ken ik Rotterdam niet, dus kan niet oordelen over het nut van de verbinding tussen Overschie en het gasthuis.
Wel valt het me op dat er nergens een overstapmogelijkheid tussen lijn 33 en tram 25 is, als die er zou zijn zou dat al een hoop kunnen schelen.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PatrickM »

ja, maar dan ben je alsnog rond een halfuur aan het reizen, en als ik (voor de v.d. sasstraat) een reisadvies aanvraag word ik via blijdorp gestuurd, en overschie oost heeft een verbinding met 3 overstappen, wat in mijn plan dan een directe verbinding kan worden.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PatrickM »

JeffreyMeijer schreef:Hoeveel vervoersvraag is er tussen het Sint Franciscusgasthuis en Overschie? Ik bedoel van. Met het huidige Zieken (WMO) vervoer en de verbinding naar andere ziekenhuizen lijkt mij de verbinding niet echt relevant.
In principe is het het ziekenhuis voor het grootste deel van de wijk, dus het lijkt me wel dat daar vraag naar is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Hoeveel vraag? Tussen 1 man of 1000 man per dag zit ook weer verschil natuurlijk. :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Dat was precies het plan van Syntus, maar wegens bezwaar van het ROCOV werd er vanaf gezien om haltes op de 231 te schrappen. Komt omdat 231 beter loopt sinds alle haltes worden aangedaan en ik zie dat ook wel. Veel reizigers die in de spits tussen Arnhem en De Maten reizen. Het plan van de ROCOV was in de spits een snelbus te laten rijden via Zutphensestraat in Apeldoorn, die alleen stopt op het Willemsplein in Arnhem en het Centraal Station.
Ik geloof dat Syntus nog maar 1 halte in De Maten wilde aandoen, dat is wel een hele drastische teruggang. Maar ik denk dat het aantal haltes wellicht best terug kan zonder te grote gevolgen. 11 haltes in De Maten is namelijk ook wel erg veel. Ik denk dat als je de haltes nog eens grondig door kijkt of ze wel optimaal geplaatst zijn (want bijv. 3 haltes binnen 600 meter is ook wel erg kort op elkaar) je wellicht al 1 tot 3 haltes kan schrappen. Dat scheelt al aardig wat. Daarnaast ook goed kijken of er van de overgebleven haltes niet een paar zijn die toch niet zo heel veel instappers kennen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

Het schrappen van haltes gaat echt niet veel tijdwinst opleveren. Bij sommige haltes wordt niet vaak gestopt. Aanleg van onder andere busbanen of een snellere route zou wel voor die tijdwinst kunnen zorgen. Ook het beter instellen van stoplichten zou al een hoop schelen. Als je haltes schrapt, zou ik alleen de haltes Gijsbrechtgaarde, Eglantier en Kapelmeesterhoeve aan gaan doen. Syntus had alleen Eglantier op het oog, de drukste halte van het stel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:Ook het beter instellen van stoplichten zou al een hoop schelen.
Een van de meest onderschatte versnellingsmaatregelen in het OV.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

henk1234 schreef:ja, maar dan ben je alsnog rond een halfuur aan het reizen, en als ik (voor de v.d. sasstraat) een reisadvies aanvraag word ik via blijdorp gestuurd, en overschie oost heeft een verbinding met 3 overstappen, wat in mijn plan dan een directe verbinding kan worden.
Op zich kun je natuurlijk met lijn 33 naar Meijersplein, dan met lijn E naar Melanchthonweg en dan met lijn 25, maar dat is natuurlijk ook niet alles.
Maar ja, lijn 45 (en eerder 41) zullen natuurlijk ook niet zonder reden zijn opgeheven.
Zugführer schreef: Wel valt het me op dat er nergens een overstapmogelijkheid tussen lijn 33 en tram 25 is, als die er zou zijn zou dat al een hoop kunnen schelen.
Vanwege de totaal verschillende routes van die lijnen is een overstap helaas ook niet zo heel makkelijk te realiseren.

Daarom lijkt optie 2 mij het meest geschikt: er komt een directe verbinding tussen Overschie en Rotterdam Airport enerzijds en het SFG anderzijds, er is geen ongewenste parallelliteit met de metro (wat optie 1 wel geeft) en de verbinding tussen Schiebroek en Overschie verbetert ook.
Ik vind dit best een kansrijk idee en misschien overweegt de RET het ook serieus als je het voorstelt. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door 010jongen »

lijn 35 zou oorspronkelijk ook naar Meijersplein doorgetrokken worden. Er ontbreekt sowieso een goede snelle verbinding aan de noordkant van Rotterdam. De nieuwe Route van lijn 35 is al een verbetering. Ik zou voor een snelle lijn tussen Alexander-Schiebroek-Melanchtonweg-AirPort-Overschie-Schiedam Centrum gaan (2x per uur) metdaarbij een aanvullende lijn die wat dieper de wijken in rijdt en het SF Gasthuis aandoet. Ook 2x per uur.

misschien ook een idee om tramlijn 8 en Buslijn 33 te verleggen naar de Melanchtonweg. Lijn 8 kan dan de route van bus 174 volgen ipv naar de Kleiweg. Zo krijgt Het oude noorden ook een vlotte verbinding met metrolijn E. Heb je er direct een goed knooppunt bij. En is het in principe vanuit meerdere richtingen 1x overstappen op tramlijn 25.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door 010jongen »

henk1234 schreef:Het is niet echt een heel lijnennet, maar toch:

Ik merk dat het ov tussen rotterdam-overschie en het sint Franciscus Gashthuis aan de kleiweg in Rotterdam erg slecht is (ongeveer een half uur reistijd tegenover een rit die over de snelweg niet veel meer dan 6 minuten duurt). daarom heb ik 3 mogelijke plannen gemaakt om de verbinding te verbeteren.
1:je trekt bus 33 door van meijersplein naar de melanchthonweg, waar gehalteerd wordt bij de metro en de tram.
2: je trekt lijn 33 door naar het sfg, en halteert daar op de halte die er nog ligt.
3: er komt een geheel nieuwe buurtbuslijn, lijn 603, die de volgende haltes heeft:
Sint franciscus gasthuis (voor de ingang)
abtsweg
becramming (nieuwe halte)
West-sidelinge
De lugt
2e hogenbanweg
rotterdamse rijweg
van noortwijckstraat
hoornweg
van der sasstraat
gerard sannehof
st.franciscus gasthuis
daarna rijdt hij de route andersom, dan krijg je dit:
st.franciscus gasthuis
gerard sannehof
van der sasstraat
hoornweg
2e hogenbanweg
de lugt
west-sidelinge
becramming (nieuw)
abtsweg
st.franciscus gasthuis
mij lijkt plan 1 of 3 het meest kansrijke. als iemand opmerkingen/vragen heeft, hoor ik dat graag.

Plan 1 lijkt mij het meest realistisch. Heb je vanuit Alexander ook maar 1 overstap naar Airport. Nu is dat overstappen van bus naar metro en vervolgens weer 1 Metrostation verder weer overstappen op de bus.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bemined »

Het OV tussen de wijken is in de noordkant van Rotterdam gewoon onhandig momenteel, alles is gericht op het centrum, als je horizontaal wilt reizen (zeg maar over de as Overschie-Schiebroek-Hillegersberg-Ommoord) moet je omreizen en veel overstappen. Wat hier eigenlijk mist is een knooppunt bij het Schieplein. Hier kruisen metro (lijn E), trein (sprinter Rotterdam-Gouda) en tram (lijn 25) elkaar nu al, terwijl de lijnen 8, 33, 35 en 174 allemaal op korte afstand (binnen 2 kilometer) hun eindpunt hebben. Zoveel lijnen dicht bij elkaar, maar geen mogelijkheid om over te stappen. Vanaf Alexander is het nu 35 minuten naar het vliegveld met trein en bus, met een knooppunt Schieplein zou dat 20 minuten zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Als ik op Maps kijk is er nergens een straat/plein die Schieplein heet, wel een Schieweg. Ik neem aan dat u de Schieweg/Schiekade/Schielaan bedoelt.

Terugkomend op het idee van henk1234:
- Plan 1 vermindert wel 1 overstap, maar loopt parallel met de metro, en dan lijkt mij dat de reizigers naar het SFG een extra overstap voor lief nemen, tenzij die erg belabberd is.
- Plan 2 is naar mijn idee het meest kansrijk. Overschie krijgt zo een rechtstreekse verbinding met het SFG. Eventueel zou lijn 35 ook nog door kunnen rijden.
- Plan 3 is weinig kansrijk. Je houdt net zoveel overstappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Ik neem aan dat hij het Kleinpolderplein bedoeld, dat wordt volgens mij ook wel het schieplein genoemd.
ArrivaBas schreef:Plan 3 is weinig kansrijk. Je houdt net zoveel overstappen.
Hoezo? Het zorgt voor een directe verbinding tussen Overschie en het SFG, dat is juist het doel wat henk1234 voor ogen heeft.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ow. Ik was te geconcentreerd op Rotterdam Airport. :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door waldo79 »

BrengMe schreef:Ik neem aan dat hij het Kleinpolderplein bedoelde, dat wordt volgens mij ook wel het schieplein...
.
Het Schieplein is wel degelijk bekend in het Rotterdamse. Afrit 14 Rotterdam-Centrum van de A20. Ligt een grote rotonde boven de snelweg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Ik zeg niet dat het Schieplein onbekend is in het Rotterdamse.
waldo79 schreef:Afrit 14 Rotterdam-Centrum van de A20. Ligt een grote rotonde boven de snelweg.
Dat zag ik dus aan voor het Kleinpolderplein. Sorry voor de verwarring.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Nieuw DAV Lijnennet
Belangrijkste wijzigingen:
- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
- Alle ritten van lijnen 701 en 702 rijden langs Brandwijk, NH Kerk
- Lijn 703 rijdt het rondje naar de Lingestein in beide richtingen
- Lijn 704 rijdt alle ritten vanaf het station in Leerdam.
- Lijn 501/801 rijdt weer door naar de Waterbushalte in de Hollandse Biesbosch, extra stops bij: Sterrenwacht en Waterbushalte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

waarom laat je lijn 8 van de Staart, Merwepolder tot CS vallen?
(lijn 705 staat als lijn 5 onder buurtbussen)
bon jour
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.
Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

W0rteltje schreef:waarom laat je lijn 8 van de Staart, Merwepolder tot CS vallen?
(lijn 705 staat als lijn 5 onder buurtbussen)
- Lijn 8 Staart - CS blijft lijn 8, maar op de kaart is het geïntegreerd in lijn 4 :wink: .
- Lijn 705 wordt opgelost. Zal wel weer niet opgeslagen zijn.
Daniel schreef:En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.
- Over A12 kan geregeld worden. Die haltes worden immers ook al bediend door U-OV.
Daniel schreef:Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
- Ik ken de regio zó goed, Ik zie totaal niet in waar er iets veranderd moet worden :?: . Het eerst overtekenen en dan wijzigingen aanbrengen is trouwens een tip geweest van JeffreyMeijer n.a.v. het geflopte Z-Limburg :wink: .
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

Daniel schreef:En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.
Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
en zou je dan niet juist n sneldienst willen?
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

OP dit moment gaan er geen bussen van arriva DAV door nieuwegijn, die gaan allemaal over de snelweg. dus er zou al geen sprake moeten zijn van een omroute door nieuwegijn of wel? (Kijkend op de kaart is die er ook niet.) Daarbuiten zou het leuk zijn (en misschien goed ook) als iemand die de regio en het huidige lijnnet niet (goed) kent eens een keer een compleet nieuw netwerk te laten ontwerpen, ik denk persoonlijk dat lijnen mogelijk betere kunnen.
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
1-10= Stadsdienst
400-499= irisbus (formaat)
500-599= belbus
700-799= buurtbus
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Nou ben ik heel erg onbekend op Bonaire. Behalve dat het een Nederlandse gemeente is weet ik er niets van af. Maar. Zou er een belbus 512 vanuit Kralendijk naar de Zoutwerken aan de zuidkant van het eiland gelegd kunnen worden. En zou je alle lijnen chronologisch kunnen nummeren. Lijnen 1 t/m 6 waar van 5 (lijn 511) en 6 (lijn 512) belbussen zijn?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Je lijnnummering is nou niet echt makkelijk. Als je alle lijnen per eiland gewoon logisch nummert in een reeks, lijkt het mij net wat logischer. Voor de rest ziet het er goed uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten