Maak je eigen lijnennet
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3406
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Maak je eigen lijnennet
Lijn 33 rijdt toch al door naar metrohalte Meijersplein? Sinds vorig jaar, volgens de wiki.
Verder ken ik Rotterdam niet, dus kan niet oordelen over het nut van de verbinding tussen Overschie en het gasthuis.
Wel valt het me op dat er nergens een overstapmogelijkheid tussen lijn 33 en tram 25 is, als die er zou zijn zou dat al een hoop kunnen schelen.
Verder ken ik Rotterdam niet, dus kan niet oordelen over het nut van de verbinding tussen Overschie en het gasthuis.
Wel valt het me op dat er nergens een overstapmogelijkheid tussen lijn 33 en tram 25 is, als die er zou zijn zou dat al een hoop kunnen schelen.
Re: Maak je eigen lijnennet
ja, maar dan ben je alsnog rond een halfuur aan het reizen, en als ik (voor de v.d. sasstraat) een reisadvies aanvraag word ik via blijdorp gestuurd, en overschie oost heeft een verbinding met 3 overstappen, wat in mijn plan dan een directe verbinding kan worden.
Re: Maak je eigen lijnennet
In principe is het het ziekenhuis voor het grootste deel van de wijk, dus het lijkt me wel dat daar vraag naar is.JeffreyMeijer schreef:Hoeveel vervoersvraag is er tussen het Sint Franciscusgasthuis en Overschie? Ik bedoel van. Met het huidige Zieken (WMO) vervoer en de verbinding naar andere ziekenhuizen lijkt mij de verbinding niet echt relevant.
Re: Maak je eigen lijnennet
Hoeveel vraag? Tussen 1 man of 1000 man per dag zit ook weer verschil natuurlijk. :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik geloof dat Syntus nog maar 1 halte in De Maten wilde aandoen, dat is wel een hele drastische teruggang. Maar ik denk dat het aantal haltes wellicht best terug kan zonder te grote gevolgen. 11 haltes in De Maten is namelijk ook wel erg veel. Ik denk dat als je de haltes nog eens grondig door kijkt of ze wel optimaal geplaatst zijn (want bijv. 3 haltes binnen 600 meter is ook wel erg kort op elkaar) je wellicht al 1 tot 3 haltes kan schrappen. Dat scheelt al aardig wat. Daarnaast ook goed kijken of er van de overgebleven haltes niet een paar zijn die toch niet zo heel veel instappers kennen.regenmaker schreef:Dat was precies het plan van Syntus, maar wegens bezwaar van het ROCOV werd er vanaf gezien om haltes op de 231 te schrappen. Komt omdat 231 beter loopt sinds alle haltes worden aangedaan en ik zie dat ook wel. Veel reizigers die in de spits tussen Arnhem en De Maten reizen. Het plan van de ROCOV was in de spits een snelbus te laten rijden via Zutphensestraat in Apeldoorn, die alleen stopt op het Willemsplein in Arnhem en het Centraal Station.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Maak je eigen lijnennet
Het schrappen van haltes gaat echt niet veel tijdwinst opleveren. Bij sommige haltes wordt niet vaak gestopt. Aanleg van onder andere busbanen of een snellere route zou wel voor die tijdwinst kunnen zorgen. Ook het beter instellen van stoplichten zou al een hoop schelen. Als je haltes schrapt, zou ik alleen de haltes Gijsbrechtgaarde, Eglantier en Kapelmeesterhoeve aan gaan doen. Syntus had alleen Eglantier op het oog, de drukste halte van het stel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Maak je eigen lijnennet
Een van de meest onderschatte versnellingsmaatregelen in het OV.regenmaker schreef:Ook het beter instellen van stoplichten zou al een hoop schelen.
🍉
Re: Maak je eigen lijnennet
Op zich kun je natuurlijk met lijn 33 naar Meijersplein, dan met lijn E naar Melanchthonweg en dan met lijn 25, maar dat is natuurlijk ook niet alles.henk1234 schreef:ja, maar dan ben je alsnog rond een halfuur aan het reizen, en als ik (voor de v.d. sasstraat) een reisadvies aanvraag word ik via blijdorp gestuurd, en overschie oost heeft een verbinding met 3 overstappen, wat in mijn plan dan een directe verbinding kan worden.
Maar ja, lijn 45 (en eerder 41) zullen natuurlijk ook niet zonder reden zijn opgeheven.
Vanwege de totaal verschillende routes van die lijnen is een overstap helaas ook niet zo heel makkelijk te realiseren.Zugführer schreef: Wel valt het me op dat er nergens een overstapmogelijkheid tussen lijn 33 en tram 25 is, als die er zou zijn zou dat al een hoop kunnen schelen.
Daarom lijkt optie 2 mij het meest geschikt: er komt een directe verbinding tussen Overschie en Rotterdam Airport enerzijds en het SFG anderzijds, er is geen ongewenste parallelliteit met de metro (wat optie 1 wel geeft) en de verbinding tussen Schiebroek en Overschie verbetert ook.
Ik vind dit best een kansrijk idee en misschien overweegt de RET het ook serieus als je het voorstelt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Maak je eigen lijnennet
lijn 35 zou oorspronkelijk ook naar Meijersplein doorgetrokken worden. Er ontbreekt sowieso een goede snelle verbinding aan de noordkant van Rotterdam. De nieuwe Route van lijn 35 is al een verbetering. Ik zou voor een snelle lijn tussen Alexander-Schiebroek-Melanchtonweg-AirPort-Overschie-Schiedam Centrum gaan (2x per uur) metdaarbij een aanvullende lijn die wat dieper de wijken in rijdt en het SF Gasthuis aandoet. Ook 2x per uur.
misschien ook een idee om tramlijn 8 en Buslijn 33 te verleggen naar de Melanchtonweg. Lijn 8 kan dan de route van bus 174 volgen ipv naar de Kleiweg. Zo krijgt Het oude noorden ook een vlotte verbinding met metrolijn E. Heb je er direct een goed knooppunt bij. En is het in principe vanuit meerdere richtingen 1x overstappen op tramlijn 25.
misschien ook een idee om tramlijn 8 en Buslijn 33 te verleggen naar de Melanchtonweg. Lijn 8 kan dan de route van bus 174 volgen ipv naar de Kleiweg. Zo krijgt Het oude noorden ook een vlotte verbinding met metrolijn E. Heb je er direct een goed knooppunt bij. En is het in principe vanuit meerdere richtingen 1x overstappen op tramlijn 25.
Re: Maak je eigen lijnennet
henk1234 schreef:Het is niet echt een heel lijnennet, maar toch:
Ik merk dat het ov tussen rotterdam-overschie en het sint Franciscus Gashthuis aan de kleiweg in Rotterdam erg slecht is (ongeveer een half uur reistijd tegenover een rit die over de snelweg niet veel meer dan 6 minuten duurt). daarom heb ik 3 mogelijke plannen gemaakt om de verbinding te verbeteren.
1:je trekt bus 33 door van meijersplein naar de melanchthonweg, waar gehalteerd wordt bij de metro en de tram.
2: je trekt lijn 33 door naar het sfg, en halteert daar op de halte die er nog ligt.
3: er komt een geheel nieuwe buurtbuslijn, lijn 603, die de volgende haltes heeft:
Sint franciscus gasthuis (voor de ingang)
abtsweg
becramming (nieuwe halte)
West-sidelinge
De lugt
2e hogenbanweg
rotterdamse rijweg
van noortwijckstraat
hoornweg
van der sasstraat
gerard sannehof
st.franciscus gasthuis
daarna rijdt hij de route andersom, dan krijg je dit:
st.franciscus gasthuis
gerard sannehof
van der sasstraat
hoornweg
2e hogenbanweg
de lugt
west-sidelinge
becramming (nieuw)
abtsweg
st.franciscus gasthuis
mij lijkt plan 1 of 3 het meest kansrijke. als iemand opmerkingen/vragen heeft, hoor ik dat graag.
Plan 1 lijkt mij het meest realistisch. Heb je vanuit Alexander ook maar 1 overstap naar Airport. Nu is dat overstappen van bus naar metro en vervolgens weer 1 Metrostation verder weer overstappen op de bus.
Re: Maak je eigen lijnennet
Het OV tussen de wijken is in de noordkant van Rotterdam gewoon onhandig momenteel, alles is gericht op het centrum, als je horizontaal wilt reizen (zeg maar over de as Overschie-Schiebroek-Hillegersberg-Ommoord) moet je omreizen en veel overstappen. Wat hier eigenlijk mist is een knooppunt bij het Schieplein. Hier kruisen metro (lijn E), trein (sprinter Rotterdam-Gouda) en tram (lijn 25) elkaar nu al, terwijl de lijnen 8, 33, 35 en 174 allemaal op korte afstand (binnen 2 kilometer) hun eindpunt hebben. Zoveel lijnen dicht bij elkaar, maar geen mogelijkheid om over te stappen. Vanaf Alexander is het nu 35 minuten naar het vliegveld met trein en bus, met een knooppunt Schieplein zou dat 20 minuten zijn.
Re: Maak je eigen lijnennet
Als ik op Maps kijk is er nergens een straat/plein die Schieplein heet, wel een Schieweg. Ik neem aan dat u de Schieweg/Schiekade/Schielaan bedoelt.
Terugkomend op het idee van henk1234:
- Plan 1 vermindert wel 1 overstap, maar loopt parallel met de metro, en dan lijkt mij dat de reizigers naar het SFG een extra overstap voor lief nemen, tenzij die erg belabberd is.
- Plan 2 is naar mijn idee het meest kansrijk. Overschie krijgt zo een rechtstreekse verbinding met het SFG. Eventueel zou lijn 35 ook nog door kunnen rijden.
- Plan 3 is weinig kansrijk. Je houdt net zoveel overstappen.
Terugkomend op het idee van henk1234:
- Plan 1 vermindert wel 1 overstap, maar loopt parallel met de metro, en dan lijkt mij dat de reizigers naar het SFG een extra overstap voor lief nemen, tenzij die erg belabberd is.
- Plan 2 is naar mijn idee het meest kansrijk. Overschie krijgt zo een rechtstreekse verbinding met het SFG. Eventueel zou lijn 35 ook nog door kunnen rijden.
- Plan 3 is weinig kansrijk. Je houdt net zoveel overstappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik neem aan dat hij het Kleinpolderplein bedoeld, dat wordt volgens mij ook wel het schieplein genoemd.
Hoezo? Het zorgt voor een directe verbinding tussen Overschie en het SFG, dat is juist het doel wat henk1234 voor ogen heeft.ArrivaBas schreef:Plan 3 is weinig kansrijk. Je houdt net zoveel overstappen.
Re: Maak je eigen lijnennet
Ow. Ik was te geconcentreerd op Rotterdam Airport. :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Maak je eigen lijnennet
.BrengMe schreef:Ik neem aan dat hij het Kleinpolderplein bedoelde, dat wordt volgens mij ook wel het schieplein...
Het Schieplein is wel degelijk bekend in het Rotterdamse. Afrit 14 Rotterdam-Centrum van de A20. Ligt een grote rotonde boven de snelweg.
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik zeg niet dat het Schieplein onbekend is in het Rotterdamse.
Dat zag ik dus aan voor het Kleinpolderplein. Sorry voor de verwarring.waldo79 schreef:Afrit 14 Rotterdam-Centrum van de A20. Ligt een grote rotonde boven de snelweg.
Re: Maak je eigen lijnennet
Nieuw DAV Lijnennet
Belangrijkste wijzigingen:
- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
- Alle ritten van lijnen 701 en 702 rijden langs Brandwijk, NH Kerk
- Lijn 703 rijdt het rondje naar de Lingestein in beide richtingen
- Lijn 704 rijdt alle ritten vanaf het station in Leerdam.
- Lijn 501/801 rijdt weer door naar de Waterbushalte in de Hollandse Biesbosch, extra stops bij: Sterrenwacht en Waterbushalte.
Belangrijkste wijzigingen:
- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
- Alle ritten van lijnen 701 en 702 rijden langs Brandwijk, NH Kerk
- Lijn 703 rijdt het rondje naar de Lingestein in beide richtingen
- Lijn 704 rijdt alle ritten vanaf het station in Leerdam.
- Lijn 501/801 rijdt weer door naar de Waterbushalte in de Hollandse Biesbosch, extra stops bij: Sterrenwacht en Waterbushalte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Maak je eigen lijnennet
waarom laat je lijn 8 van de Staart, Merwepolder tot CS vallen?
(lijn 705 staat als lijn 5 onder buurtbussen)
(lijn 705 staat als lijn 5 onder buurtbussen)
bon jour
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Maak je eigen lijnennet
En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.ArrivaBas schreef:- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Maak je eigen lijnennet
- Lijn 8 Staart - CS blijft lijn 8, maar op de kaart is het geïntegreerd in lijn 4 .W0rteltje schreef:waarom laat je lijn 8 van de Staart, Merwepolder tot CS vallen?
(lijn 705 staat als lijn 5 onder buurtbussen)
- Lijn 705 wordt opgelost. Zal wel weer niet opgeslagen zijn.
- Over A12 kan geregeld worden. Die haltes worden immers ook al bediend door U-OV.Daniel schreef:En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.
- Ik ken de regio zó goed, Ik zie totaal niet in waar er iets veranderd moet worden . Het eerst overtekenen en dan wijzigingen aanbrengen is trouwens een tip geweest van JeffreyMeijer n.a.v. het geflopte Z-Limburg .Daniel schreef:Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Maak je eigen lijnennet
en zou je dan niet juist n sneldienst willen?Daniel schreef:En dwars door Nieuwegein heen i.p.v. over de A12? Daar gaan de doorgaande reizigers niet echt blij van worden zo'n extra vertraging, naast dat er überhaupt niet zoveel reizigers naar een woonwijk in Nieuwegein willen waar al diverse lijnen naar Utrecht rijden.
Verder heb je vooral het bestaande net zitten overtekenen i.p.v. er echt een eigen net van te maken.
bon jour
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Maak je eigen lijnennet
OP dit moment gaan er geen bussen van arriva DAV door nieuwegijn, die gaan allemaal over de snelweg. dus er zou al geen sprake moeten zijn van een omroute door nieuwegijn of wel? (Kijkend op de kaart is die er ook niet.) Daarbuiten zou het leuk zijn (en misschien goed ook) als iemand die de regio en het huidige lijnnet niet (goed) kent eens een keer een compleet nieuw netwerk te laten ontwerpen, ik denk persoonlijk dat lijnen mogelijk betere kunnen.
Ik blub in het Drecht.
Re: Maak je eigen lijnennet
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
1-10= Stadsdienst
400-499= irisbus (formaat)
500-599= belbus
700-799= buurtbus
1-10= Stadsdienst
400-499= irisbus (formaat)
500-599= belbus
700-799= buurtbus
bon jour
Re: Maak je eigen lijnennet
Nou ben ik heel erg onbekend op Bonaire. Behalve dat het een Nederlandse gemeente is weet ik er niets van af. Maar. Zou er een belbus 512 vanuit Kralendijk naar de Zoutwerken aan de zuidkant van het eiland gelegd kunnen worden. En zou je alle lijnen chronologisch kunnen nummeren. Lijnen 1 t/m 6 waar van 5 (lijn 511) en 6 (lijn 512) belbussen zijn?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Maak je eigen lijnennet
Je lijnnummering is nou niet echt makkelijk. Als je alle lijnen per eiland gewoon logisch nummert in een reeks, lijkt het mij net wat logischer. Voor de rest ziet het er goed uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten