Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.
Maar eigenlijk zou je ook moeten kunnen invoeren hoe snel je wilt lopen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Bemined »

Reisplanners zijn een ramp op gebied van overstappen. Zo maakt het op sommige stations rustig 3 minuten verschil uit of je voorin of achterin de trein zit. Tenzij je een database met looproutes van alle stations, loopsnelheid en treinlengtes meeneemt in het advies kun je geen correcte overstaptijden aangeven in een reisplanner. En als je die gegevens wel meeneemt zul je als reisplanner in bepaalde gevallen ook een instapadvies moeten bieden in welk deel van de trein je moet zitten om een krappe overstap te halen. Waarbij je een marge moet aanhouden van enkele bakken omdat de NS niet in staat zal zijn eerste en tweede klas op vaste posities te hebben in binnenlandse treinen.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hendrik »

Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Bemined »

Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door regenmaker »

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Bemined »

Het ergste van allemaal is dat ik volgens 9292ov wel in 4 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 naar mijn werk kan lopen (aan de overkant van het stationsplein) maar de sprinter naar Vlaardingen vanaf spoor 1b die ook 4 minuten overstaptijd heeft niet haalbaar is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies.
Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Hoe bedoel je?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Als een lijn op een tussenhalte een aakomst- en vertrektijd heeft staat daar alleen de vertrektijd nog vermeld. Enige aankomsttijd in de tabellen staat bij de eindhalte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door VIRM »

Kan iemand mij uitleggen waarom Schiphol sinds dienstregeling 2016 'Schiphol Airport' heet?
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door MetroRET »

Ter verduidelijking voor de buitenlandse reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Skinkie »

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
Heb je een iPhone? ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door webguy »

Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.
Wanneer moet die verbouwing gaan beginnen en is er een planning hoelang die verbouwing gaat duren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Volgend jaar start een eerste verbouwing die voor december klaar moet zijn, een grotere verbouwing in samenhang met een grotere Plaza en een nieuw busstation worden nog uitgewerkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Bemined »

webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Maar 9292 laat je wel in 6 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 op de tram overstappen, en dat haal je echt niet als je achterin de trein zit en het ook nog eens druk is waardoor je in de rij staat bij de roltrap. En er is geen enkele indicatie in de reisplanner dat deze overstap krap is. Kortom het hanteren van 5 minuten overstaptijd zorgt ervoor dat diverse reële overstappen uit de reisplanner verdwijnen, terwijl er alsnog onhaalbare overstappen overblijven, waar je als incidentele reiziger onmogelijk achter kan komen voor aanvang van je reis.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Mja, maar 9292 is sowieso kudt met peren. :P
🍉
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hendrik »

Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
Zeker! Bij de stations waar ik vaker kom, weet ik precies hoeveel minuten overstaptijd ik nodig heb vanaf een bepaald spoor. Soms gaat de reisplanner uit van een belachelijk lange overstap, soms juist van een belachelijk korte overstap...
regenmaker schreef:Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.
Precies, dat bedoelde ik! :wink:
Daniel schreef:Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Dat is inderdaad een alternatief, maar bij een reis met meerdere vervoerders wel een erg tijdrovend alternatief... Zeker omdat niet bij alle vervoerders de dienstregelingen makkelijk toegankelijk zijn... :|
Skinkie schreef:Heb je een iPhone? ;)
Nee, een Windows Phone! :P Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen. :P
webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Dat begrijp ik niet goed. Als ik in een reisplanner zelf de overstaptijd wijzig, kan ik het de vervoerder toch niet aanrekenen dat het een onmogelijke overstap is? Zorg er desnoods voor dat je eerst een bepaalde optie ('Geavanceerde planning' o.i.d.) moet aanzetten, voordat je de overstaptijd kunt aanpassen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Somoht »

Overstaptijd is ook niet zuiver en alleen looptijd he. Het is een som van de tijd die het kost om de afstand af te leggen, een buffer om verschillen in looptijden afhankelijk van persoon en drukte in te dempen en een buffer om de invloed van punctualiteit niet al te hoog te laten zijn.
Laatste is voornamelijk dat je niet een reis van iets langer laat verdwijnen omdat er een reismogelijkheid iets sneller is maar met een overstap die je 99% van de keren niet haalt.

Overstaptijden bij 9292 zijn daarnaast een tool in hun trucendoos die ze gebruiken om reisadviezen te sturen nav (twitter) klachten en afaik kan 9292 niet meer dan locatie->locatie overstaptijden aan. Laatste betekent dat ze voor een overstap richting Rotterdam CS Metrostation, voor elk treinperron dezelfde overstaptijd hanteren.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Skinkie »

Hendrik schreef: Nee, een Windows Phone! :P Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen. :P
Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hendrik »

Skinkie schreef: Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*
Ik heb een iPad 4 met iOS 9.2. Kom maar op met die test! :P
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Nicketick »

Zitten er ook bus-bus overstappen bij? Dan ben ik ook wel geïnteresseerd. Draai nu 9.2 op een 6s.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... sblad.aspx

In februari gaat een aantal wijzigingen in. Enkele daarvan houden verband met de huidige materieelkrapte.
- De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaat in de ochtendspits richting Ht extra stoppen in Rs om zo de overvolle [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] te ontlasten.
- De [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] stopt langer in Lls om te kunnen bijplaatsen/aftrappen. Waarschijnlijk gaan er dan alleen nog maar enkele stellen richting Zl.

Verder is er een ellenlange lijst met minutenwijzigingen. Ik vind het wel vreemd dat ze dat niet gewoon begin december hebben doorgevoerd. Dan kunnen de busvervoerders daar rekening mee houden.

Ook heb ik begrepen dat het glijdseizoen vanaf februari voorbij is. Daarom mogen de SGM-2 stellen weer los rijden. Hierdoor kunnen deze stellen rijden in o.a. de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Nijmegen - Wijchen17600[/serie], die nu noodgedwongen met te groot materieel rijden. Dat komt een efficiënte materieelinzet ook weer ten goede.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten