Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Maurice Hooikammer »

Aangezien ik sinds de zomer best wat foto’s heb gemaakt, werd het wel weer eens tijd voor een verslag. Gemaakt met drie camera’s, dat wel. Ik begon namelijk dit jaar voor het eerst met spiegelreflex te fotograferen, een opgepimpte Canon 400D. Een fijn toestel, waarmee ik dacht wel wat jaren vooruit te kunnen. Nu moest ik noodgedwongen een keer foto’s opladen via een kaartlezer (in mijn geval nog een CF kaart). Had ik dat maar niet gedaan. In het toestel zit de CF kaart verbonden met ijzeren pinnetjes. Een daarvan was overdwars gebogen en dat was al langer zo geweest, want in de kaart was de opening al meegebogen. De reparateur in Zwolle verklaarde mijn toestel dood. Lekker, want ik had net op school een fotografiecursus van een docent/fotograaf en ik zou in een paar weken naar Berlijn gaan met school (mijn eerste keer). Van mijn docent kreeg ik een Sony Cybershot te leen, erg attent, maar het was wel even afkicken na de spiegelreflex. Uiteindelijk hebben we in het weekend voor het vertrek naar Berlijn via internet een Canon 700D aangeschaft. Immers, mijn ouders begrepen dat ik ‘door moest’ op het gebied van fotografie. Hij zou op zaterdag worden geleverd, maar door een fout bij de posterijen zou het pas dinsdag worden. Maandag vertrok mijn bus naar Berlijn. Nou, dus zijn we op zondag halsoverdekop naar Groningen gereden, waar de enige MediaMarkt filiaal was die hem nog op voorraad hadden. Ach ja, het leverde wel resultaat! Dus nu dan de foto’s:

Canon 400D

1. Elke maandag had ik met CKV fotografie op school, dus dan ging de camera mee op de fiets. Zo kon ik op 7 september deze 5276 fotograferen die vanaf Gelderse zijde de IJsselbrug oprijdt richting Zwolle.
Afbeelding

2. Diezelfde week zwerfde er weer eens een MAN uit Ede rond vanuit Apeldoorn. Op de vroege morgen van 9 september besloot ik hem op te wachten bij de halte Carpoolplaats langs de A50 bij Hattem. Eerst kwam telbus 5258 langs.
Afbeelding

3. En uiteindelijk kwam de 5405 langs. Over een groot deel van de foto’s heb ik een vervaagde rand gegooid, dit omdat het lichtval van bovenaf iets te fel is.
Afbeelding

4. Omdat ik toch pas om elf uur zou hoeven te beginnen wachtte ik op de Geldersedijk in Hattem de 5247 op.
Afbeelding

5. ’s Middags moest ik even langs een klasgenoot en kon op weg naar huis in Holtenbroek de 4012 gefotografeerd worden die zijn ronde door Holtenbroek doet.
Afbeelding

Sony Cybershot

6. Op de dag van bovenstaande foto begaf de 400D het. In de drie weken die volgde maakte ik dus veel minder foto’s. Op een zonnige middag besloot ik de geleende powershot eens te testen in Hattemerbroek. Dat viel nog best mee. Helaas was de camera niet goed geschikt voor rijdende objecten.
Afbeelding

Canon 700D

7. Zo ging het op 5 oktober met school naar de oosterburen. Na zes uurtjes in een comfortabele Tourismo van GEBO Tours uit Nieuwleuzen arriveerden we in Potsdam. Na het gebruikelijke rondje langs de paleisjes mochten we de stad in. Bij de OV-as die door het centrum loopt kon deze mooie MAN op de foto. Op de achtergrond zien we de Hollandse wijk, waar men trachtte Hollandse trapgevels te imiteren.
Afbeelding

8. Als je op bovenstaande foto je omdraait, kijk je richting de HBF. Hier zien we twee soorten trams en een mooie Solaris op weg naar Werder. Naar mijn mening zijn deze Solaris bussen erg prettig en mooi.
Afbeelding

9. De zon hebben we in Berlijn niet meer gezien, maar zo kon je in ieder geval zonder al te veel schaduwproblemen alles fotograferen. Een fijne stad is Berlijn! We zien hier een mooie tram bij S-Bahnstation Häckescher Markt, waar we met een aantal klasgenoten in een onooglijk weggemoffeld restaurantje een overheerlijke curryworst met frites geserveerd kregen. Het mooie van de stad!
Afbeelding

10. Ons hotel lag aan de Stakowerstrasse in Oost-Berlijn. Lekker lowbudget, waar we bij terugkomst opeens een Arabier in onze kamer troffen die bij zijn checkout eerder die dag iets was vergeten en zo de toegang tot onze kamer en onze bezittingen kreeg toegewezen. Ach ja, voor die prijs kun je ook niet anders verwachten! Voor het hotel passeert lijn 156. Een allergaartje aan materieel, maar als MAN-liefhebber moet je dit oerdegelijk model ook op de foto hebben.
Afbeelding

11. Natuurlijk moet je bij zo’n bezoek ook de Reichstag op, na afloop fotografeerde ik deze dubbeldekker voor het imposante gebouw.
Afbeelding

12. Maar een keer waren we in West-Berlijn, waar een uur pauze in de MacD aan de Kürfürstendamm was ingecalculeerd. Ik wist wel beter.
Afbeelding

13. Als je dan toch in de buurt bent… Een mooi model, maar eigenlijk past Scania niet in het overwegend Mercedes en MAN heersende Berlijn.
Afbeelding

14. Een behoorlijk originele opdracht, om te leren omgaan met het ov in Berlijn moesten we met een groep in drie uur drie verschillende plekken bezoeken. En ja, die lagen dus ver uit elkaar. Zo moesten we na de Eiffeloren replica in uiterst westen naar het uiterste zuid-oosten, waar in het Treptower Park opeens een monument voor de Sovjets stond. Nog leuker was dat er ook een buslijn door het bosrijke gebied voert.
Afbeelding

15. Weer terug in eigen land. Lijn 9 blijft toch leuk om te fotograferen in west Arnhem.
Afbeelding

16. In de herfstvakantie zat ik weer eens op Ameland. Ditmaal verrassend weinig busfoto’s gemaakt. Het wilde ook niet, dit plaatje wilde ik nog eens maken, maar of de bus reed het rondje andersom of de zon gooide roet in het eten. Eerst vond ik deze paarden ook weer storend, maar aangezien de chauffeuse zelf paardengek is, is hij toch wel leuk.
Afbeelding

17. Vier keer per jaar wordt de voor Europa unieke paardenreddingboot gelanceerd. Arriva speelt op de enorme drukte in door met een bus erheen te rijden. Geleed is meestal net genoeg. De bus zit normaliter mutvol. Ditmaal ook, de route voert dan door een aantal busonvriendelijke straatjes. Deze Kerksteeg is nou niet echt breed…
Afbeelding

17,5. … en de daaropvolgende Oosterlaan maakt een leuke bocht…
Afbeelding

18. Op de laatste zondag namen we de eerste boot, ’s middags stond ik alweer met de camera in Arnhem, waar de herfstkleuren erg mooi waren. Zo liep ik de route van lijn 3 af.
Afbeelding

19. Het hondje rechts vertrouwde me niet met dat rare zwarte ding, waardoor zijn baasje zelf haar beestje moest voorttrekken…
Afbeelding

20. En honderd meter verder kunnen de bomen er volledig op.
Afbeelding

21. Nabij het Openluchtmuseum vormden deze bomen een gouden tunnel voor lijn 8.
Afbeelding

22. En als je dan links naar boven loopt kun je een Trolley fotograferen met het voormalige hoofdkantoor van Burgers Zoo dat erachter ligt.
Afbeelding

23. In Den Bosch was het wel heel erg rood bij de stadsmuur.
Afbeelding

24. Het leuke van een spiegelreflex is dat het na zonsondergang niet voorbij is. In Rotterdam kon ik bij Blaak deze Citaro vastleggen.
Afbeelding

25. Het plekje was me al bekend, maar met de spiegelreflex moest dit plaatje bij de Zamenhofdreef even overgedaan worden.
Afbeelding

26. Het leuke van zo maar een busroute aflopen, je vind vaak leuke plekjes.
Afbeelding

27. Op lijn 1 was zelfs een gelede bus verdwaald.
Afbeelding

28. Op het gebruikelijke rondje Harlingen – Holwerd – Leeuwarden werd de auto bij Tzummarum even snel in een parkeerhaven gestuurd.
Afbeelding

29. Nu gaan we even voor langere tijd naar Ambassadorbolwerk Zwolle. Nu is de verbinding tussen lijn 2 en 4 verleden tijd. Daarom werden er eind november op de Bachlaan nog even wat foto’s van gemaakt. Lijn 4 is hier net vertrokken van zijn beginpunt.
Afbeelding

30. Op vrijdagmiddag stuurt mijn school me telkens om half een al de deur uit, dat werd dus mijn wekelijkse fotomoment. In de wijk Aa-landen kunnen we ook op deze plek geen stadsbus meer vinden.
Afbeelding

31. Via Berkum…
Afbeelding

32. … ging ik naar het buurtschap Herfte waar naast treinen….
Afbeelding

33. … ook twee keer per dag schoolbus 668 rijdt. Aangezien de normaal ingezette MB Sprinter elders nodig is, rijden er nu gewone bussen op. Ik hoopte de witte reservebus 3049 te treffen, maar (wederom) werd het een blauwe.
Afbeelding

34. Op een gegeven moment moet je dan toch weer de IJssel over, maar niet voordat ik lijn 6 op zijn nieuwe stukje langs de Hertsenbergerweg op de foto had.
Afbeelding

35. Een weekje later, in Aa-landen wordt het rondje nog maar in een richting bediend, dus dit plaatje is ook alweer geschiedenis.
Afbeelding

36. Verder ging ik richting Stadshagen. Lijn 1 verlaat hier Holtenbroek en nadert de Twistvlietbrug die de genoemde wijken met elkaar verbindt.
Afbeelding

37. De tegenbus kwam ik vrijwel direct daarna tegen. Hier rijdt hij die genoemde brug af.
Afbeelding

38. In het door veel bewoners genoemde Legoland rijden nog altijd vijf bussen per uur, dus lang wachten hoef je nooit.
Afbeelding

39. De route is wat onlogisch, maar hier komt de 4041 aan Stadshaagse zijde de Twistvlietbrug af.
Afbeelding

40. Via Westenholte…
Afbeelding

41. … ging ik nogmaals naar lijn 6. Hier bij het Mercure hotel langs de A28.
Afbeelding

42. Brabant! Eindhoven ken ik alleen van het centrum, maar de wijken eromheen zijn veel leuker! Ten oosten van het centrum zien we hier lijn 55 door een woonwijk crossen.
Afbeelding

43. Iets zuidelijker loop je tegen een heus kasteel aan. De Helmondexpress halteert hier in de buurt van.
Afbeelding

44. In het ‘Witte Dorp’ zien we stadslijn 10.
Afbeelding

45. Mijn rondje om het centrum eindigde bij de halte ‘Winkelstraat’ waar een leuke allee met bomen een fraaie achtergrond biedt.
Afbeelding

46. Iets noordelijker maar; sinds 12 december heeft Qbuzz een nieuwe stalling in Groningen langs de busbaan richting Hoogkerk. Daar is ook een halte bij verrezen, waar deze fraaie Qlinkbus halteert.
Afbeelding

47. Op de kortste dag van het jaar ging ik naar Ede. Voor de MAN’s, maar ja, wat kom je als eerste tegen?
Afbeelding

48. En deze chauffeur weet zijn passagier altijd wel op leuke fotoplekjes te wijzen!
Afbeelding

49. Daags erna kwam ik in Egmond aan Zee deze Ambassador tegen.
Afbeelding

50. En dan ga je eerder in de week nog speciaal voor de 5409 naar Ede, komt hij op kerstavond gewoon langs bij je om de hoek. Bij de Carpoolplaats A50 werd wederom deze 5409 opgewacht en gefotografeerd.
Afbeelding

Bedankt voor het lezen en bekijken! Op- en aanmerkingen mag u hieronder kwijt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Hainje »

Wat is de functie van een telbus?
🍉
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Maurice Hooikammer »

Hainje schreef:Wat is de functie van een telbus?
Daar zit een apparaat in die het aantal reizigers registreert.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Milco »

Leuke foto's, alleen bij foto 15 lijkt er iets mis te gaan naar mijn idee. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door isadora »

Leuk verslag, en landelijk dekkend ;)
De foto's 17 en 17,5 zijn boeiend, dragen iets van spanning uit, van "zou het gaan/zou het net niet gaan"?
Verder vind ik die donkere randen over een aantal foto's niet zo'n succes.

Maar toch, als gezegd, leuk. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Daniel »

Hele leuke plaatjes, maar die donkere randen vind ik ook niet zo'n succes eerlijk gezegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door Hainje »

Donkere randen?
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door isadora »

Als reactie op foto 3:
Over een groot deel van de foto’s heb ik een vervaagde rand gegooid, dit omdat het lichtval van bovenaf iets te fel is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: Maurice' hobby *8: Overal en nergens.

Bericht door MichaelV »

Ik heb ook deze reportage weer met plezier bekeken.
Mooie plaatjes en leuke teksten: de gebruikelijke topkwaliteit!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten