Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Vrees ook dat er geen geledes overblijven als je dat plan zo doorleest.
Standaards van de stad lijken daarentegen goed terrein te verliezen. Kunnen ze wel bij de streek stallen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Geledes verschuiven vooral naar de lijnen naar de Uithof volgens mij.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

010jongen schreef:lijn 1 blijft gewoon zijn huidige route via de Adelaarsstraat rijden toch? Of daar waren ze nog niet over uit wat ik me vaag kon herinneren (routewisseling met lijn 9).
Carlos0_0 schreef:1: Rijdt vanaf Overvecht- Centrum huidige route lijn 9.

Als ik het dus goed begrijp wordt lijn 9 dus lijn 1, huidige route lijn 9 staat er ?
Maar waar eindigt lijn 1 dan niet bij de kwakel die vervalt, en ook niet bij klopvaart aangezien die halte verdwijnt ?

Utrecht De Kwakel kwakel kan hier door vervallen aangezien lijn 1 de route van 9 rijd, dit zou ik erg jammer vinden.
Ik woon op eindpunt van 1 ongeveer dus kan of 1 pakken of lijn 6 want die is sneller, nu zou ik dus met 6 moeten die nu een extra omweg gaat maken door het stuk van 1 via station utrecht overvecht.
En anders na 2 haltes al weer uitstappen om door te lopen naar winkelcentrum overvecht, en hier lijn 1 of 3 de huidige lijn 9 te pakken.

Verdwijnende halte Utrecht Klopvaart keerlus.
Dit is dan denk ik de halte waar lijn 9 zijn eindpunt heeft, aangezien lijn 3A en B nu eigenlijk gewoon een rondje rijd ?.
Van cs utrecht naar overvecht naar zuilen en dan utrecht cs en weer terug, leuk voor de chaffeurs weer een korte stop pauze eraf :).

Of heb ik het nu mis het klinkt allemaal maar een beetje verwarrend, moet je na gaan voor mij al laat staan voor oudere mensen in de 70 die in overvecht wonen.
Zie pagina 50 van het document. Daarop staat onder andere dat het nieuwe eindpunt van lijn 1 de Vechtsebanen wordt.

Ik heb als het goed is al jullie aanvullingen aan het lijstje toegevoegd (zie spoiler).
Spoiler: show

Routewijzigingen:


- Verhuizing lijnen 8,9,12,16,27,34,36,41,47,50, 51,52,53, 74,77,120, 247,251,412,441,447,452,474,477,495 van busstation Centrumzijde naar busstation Jaarbeurszijde.
- 1: Rijdt vanaf Overvecht- Centrum huidige route lijn 9.
- 3: Wordt in twee delen geknipt: 3A) Centraal Station- Amsterdamsestraatweg- Zuilen- Overvecht- Centraal Station en 3B) Centraal Station- Talmalaan- Overvecht- Zuilen- Centraal Station.
- 6: Tussen Zamenhofdreef en Station Overvecht route lijn 1. Daarna verder naar De Uithof.
- Lijn 8,47 en 247 vanaf busstation Jaarbeurszijde via de Dichtersbaan en Vondellaan.
- Lijn 12 en 41 via Dichtersbaan- Vondellaan, Baden Powellweg en Albatrosstraat. (Concept route). Indien er een halte ter hoogte van de Bleekstraat komt, dan wordt de route van deze lijnen Dichtersbaan- Vondellaan- Bleekstraat- oude route 12/41.
- 24: Utrecht Centraal- Papendorp- De Meern- Vleuterweide- Vleuten NS. Rijdt alleen in de spitsrichting.
- 26: Utrecht Centraal- Langerak- Terwijde- Station Leidsche Rijn. Deel Vleuterweide—Station Terwijde vervalt en wordt overgenomen door lijn 29.
- 29: Niet meer via Papendorp. Utrecht- De Meern Oost- Veldhuizen- Vleuten NS. S’ Avonds en in het weekend alleen traject Vleuten NS- De Meern.
- 30 Leidsche Rijn- Station Overvecht.
- 39: Utrecht Centraal- St. Antonius Ziekenhuis Leidsche Rijn.
- 48: Via Jutphaas- Wijkersloot.
- 71/271: Spitssneldienst 371 Station Driebergen- Zeist- De Uithof.
- 72: Nieuwegein- De Uithof- Amersfoort.
- Lijn 74 en 77 vanaf Jaarbeurszijde via Van Zijstweg.
- 77: Via Papendorp.
- 126: Maarssen- Vleuten.
- 127: Kockengen- Vleuten- Leidsche Rijn Centrum. 1x/uur Vleuten- St. Antonius Ziekenhuis- Station Leidsche Rijn met klein materieel.
- 128: Dalritten gaan doorrijden naar Zuilen Noord.
- 228: Start op Bilthoven Station en rijdt na Nijenoord door naar Zuilen Noord.
- 283: IJsselstein Europalaan- lus IJsselstein- IJsselstein Binnenstad- De Uithof.

Frequentiewijzigingen:

- 1: 6x/ uur.
- 2: Overdag 4x/uur en s’ avonds 2x/uur.
- 6: Extra ritten CS- Nijenoord vervallen. Frequentie wordt 4x/uur.
- 8: 6x/ uur in de spits.
- 25: s’Avonds en in het weekend 2x/uur.
- 26: 4x/uur.
- 28: Ritten tot Rijnsweerd gaan starten en eindigen in De Uithof.
- 29: 2x/uur.
- Versterkingsritten lijnen 72 en 265.
- 36: s’ Avonds en in het weekend 2x/uur.
- 38: 2x/uur. Spitsrichting 4x/uur.
- 41: Versterkingsritten 241 via Odijk- A12- Kanaleneiland Zuid.
- 48: 2x/uur.
- 65: Ochtendspits frequentieverhoging in beide spitsrichtingen.
- 72: Beide spitsuren 4x/ uur in beide richtingen en gekoppeld aan 252.
- 74: Ochtendspits 1 extra rit Vianen- Utrecht en 1 extra rit Nieuwegein- Utrecht.
- 77: In de ochtendspits twee extra ritten Nieuwegein- Utrecht en alle ritten door naar Bilthoven Station.
- 228: Versterkingsritten ochtendspits Bilhoven- De Uithof om 08,05u;08,35u;09,05u;10,35u.
- 228: Versterkingsritten station Overvecht- De Uithof om 08,30u.
- 283: Ochtendspits 6x/uur en s’ middags 4x/uur. Daarnaast in de ochtendspits extra ritten om 07,45u en 08,15u IJsselstein- De Uithof.
- 287: Frequentieverdubbeling ochtendspits.

Materieelwijzigingen:

- 10/30/48/127: Klein materieel laatste ritten.
- 24: Geleed materieel.
- 38: Standaard materieel.
- 72/265 (228): Geleed materieel.
- 72: Vertrek Nieuwegein Stadscentrum om 08,15u wordt gelede bus.
- 75: Ook in de spits klein materieel met versterking in de spits.
- 126: Klein materieel.

Verdwijning lijnen:

- 9: wordt 3B.
- 15.
- 19: wordt gecombineerd met nieuwe route lijn 26.
- 24: Spitslijn in 1 richting.
- 34 (wordt continu 36).
- 45 en 47 s’ avonds (wordt binnen Houten vervangen door 148 en 149).
- 265.
- 72 trajectdeel Bilthoven- De Uithof (wordt vervangen door 228).
- Papendorp: Vervallen haltes Papendorp Zuid, Mercatorlaan en P+R Papendorp.
- 125.
- 252 (wordt vervangen door 72).

Verdwijning haltes:

- De Meern Zuidberbreedte, Noorderbreedte, Esdoornlaan, Hardenbroek, Sparrendaal, Wilhelminalaan, Bottensteinweg en Alenveltpark. Nieuwe halte Albert Schweitzerlaan.
- Utrecht De Kwakel.
- Utrecht Klopvaart keerlus.
- Utrecht Bleekstraat.
- Utrecht Meijewetering.
- Utrecht Heldinnenlaan.
- Vleuten De Reit (op de Tol, richting Maarssen).

Lijnsamenvoegingen:

- Lijn 1 en 21 zijn op dit moment gekoppeld, maar worden weer lijn 1.
- Lijn 5 en 7 zijn op dit moment gekoppeld, maar worden weer lijn 7.
- Lijn 16 en 26 worden lijn 26 Leidsche Rijn- Zuilen.
- Lijn 25 en 36 worden lijn 36 Oog in Al- Maarssen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@UtrechtOV: De streek gaat nog hard geleed nodig hebben met het wegvallen van 6x/uur lijn 77 op de Europalaan. De reizigers profiteren daar weliswaar vooral mee met frequenties die elders nodig zijn, maar tegelijk is er daar wel een groei opgetreden door de versnelling van de verbinding sinds CS Jaarbeurszijde er is.
De lijnen die er langs komen hebben echter al een flinke vulling waarbij ook nog de restcapaciteit die de reizigers daar gebruiken afneemt zodra er minder lijnen rijden.

Het past nu al soms nog net erbij, maar met 14x/uur naar Jaarbeurszijde i.p.v. 10x/uur zal er vast nog wat groei ontstaan. Ook op de 74 zelf trouwens terwijl die al goed bezet is. Zie bv. het effect op lijn 65 die het ooit redde met 4x/uur een standaard (vanaf Centrumzijde) en nu op schooltijden in frequentie is verdubbeld met daarbij ook veel meer geleed.

Edit: Hmm, ik zie nu ik zelf de gelegenheid heb om het vervoerplan te lezen dat het lijstje hier nog incompleet was. Lijn 65 gaat dus niet alleen in de ochtendspits van 8x/uur naar 12x/uur maar ook in de middagspits van 6x/uur naar 10x/uur. Dit alles tussen Plettenburg Noord en Utrecht CS. Op die manier verwacht ik zelf vrij weinig problemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Andere aanvullingen:
- Lijn 1 rijdt vanaf Overvecht NS over Moezeldreef - Theemsdreef naar het winkelcentrum, vanaf daar de huidige route van lijn 6 naar Vechtsebanen
- Lijn 12 door naar Uithof WKZ ivm het vervallen de keerlus bij het UMC
- Lijn 32 krijgt meer ritten *O* hoewel ik ze tegen die tijd niet meer nodig zal hebben.
- Lijn 36 (huidige 25) blijft naar Cartesiusweg rijden, niet alleen tot Oog in Al.
- Lijn 241 over de A12 en via Kanaleneiland Zuid (en Europalaan, voor Daniel :p) en 's middags gaat een aantal ritten van lijn 41 als 241 rijden

Verder ben ik het met Aking eens dat dit geen alledaagse gebeurtenissen zijn en het misschien wel een eigen topic waard is (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:(en Europalaan, voor Daniel :p)
Tja, die rijdt daar in de tegenspitsrichting :wink:

Overigens vraag ik me bij die frequentieverhoging van lijn 65 in de middag nog wel af in welk tijdsblok men die precies in gedachten heeft: de 8x/uur frequentie wordt nu relatief vroeg in de spits (tot 16.15 uur) geboden en lijkt meer gericht op scholieren terwijl je een frequentieverhoging om de capaciteit te verhogen ter compensatie voor het wegvallen van lijn 77 op de Europalaan juist meer tussen 16.00 uur en 17.30 uur nodig zult hebben. Vooral gezien die scholieren toch vooral op één tijdstip uit een school komen en een piek op een losse rit geven terwijl de forensen wat meer verspreid gedurende een uur een bus naar het station willen nemen, waarbij de kracht van die verbinding juist ligt in dat er altijd wel snel een bus komt. Rond 16.30 uur heb je daarnaast ook nog een rit die alle drie de factoren die lijn 65 druk maken bij elkaar in één bus heeft. Juist daar zou een korter interval verlichting bieden, waardoor het mogelijk meer oplevert om van 15.00 tot 17.30 uur 8x/uur te rijden dan het oplevert om van 15.00 tot 16.15 uur 10x/uur te rijden. Immers valt de scholieren- en forensenspits 's ochtends samen, maar 's middags niet.
Immers hoef je lijn 77 ook weer niet 1:1 te vervangen qua frequentie, maar gaat het meer om de capaciteit die je biedt omdat er nu ook ritten vrijwel tegelijk rijden. (Waarbij de reizigers nu al vooral kiezen voor een rit naar de Jaarbeurszijde als ze gelijktijdig komen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Spannende plannen met lijn 2 ook, door frequentieverlaging in de spits zou de reservebus niet meer nodig zijn, maar die spitsfrequentie handhaaft men wel vrolijk op zaterdag. Bij een defecte bus dus een 12 meter op lijn 2?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Daniel »

12 meter op lijn 2 past ook gewoon. En voor de omwonenden is dat wat minder hinderlijk als dat alleen incidenteel op zaterdag voorkomt (dan is er sowieso al meer materieel beschikbaar) i.p.v. heel de week.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Meltrain »

Waarschijnlijk wel, maar het lijkt me dat die reservebus tijdens de spitsuren harder nodig is dan op zaterdag.
Overigens klopt de bewering dat lijn 2 vooral na de (ochtend)spits wordt gebruikt niet: als je in de tabel kijkt, is de gemiddelde bezetting t.h.v. Domplein tussen 7:00 en 9:00 6,2 en tussen 9:00 en 13:00 8,1. Omdat in de ochtendspits vaker wordt gereden, worden dan dus 37 reizigers per uur vervoerd en na de ochtendspits "slechts" 32 per uur. In de middagspits is dit effect zelfs nog groter (8,5 * 6 = 51 tegenover 8,9 * 4 = 36). Wel ben ik het met Qbuzz eens dat de capaciteit nog steeds groot genoeg is om een kwartierdienst te rijden.

Verder: lijn 24 (die 6x/uur rijdt) wordt beperkt tot een spitslijn in één richting ('s ochtends naar De Meern en 's middags naar CS Jaarbeurszijde) en lijn 27 (die al slechts als spitslijn in één richting rijdt) wordt verlegd naar CS Jaarbeurszijde en krijgt een frequentieverhoging naar 6x/uur.
Ik zie een verband. :P

Een andere slimmigheid: door lijn 28 niet naar CS Jaarbeurszijde te verhuizen, zullen studenten naar De Uithof nog sneller geneigd zijn om voor lijn 12 te kiezen. Beide lijnen vertrekken vanaf 2 juli immers vanaf een totaal andere kant van het station, waardoor je niet snel even de andere lijn kunt kiezen.
010jongen schreef: Ook opmerkelijk: lijn 26 gaat op zaterdag tussen Zuilen en CS 6x per uur rijden. Tussen Leidsche Rijn en CS echter 4x per uur :Y Stilstaan op CS?
Wat ik ervan begrijp wordt op zaterdag 4x/uur Leidsche Rijn - Zuilen gereden, aangevuld met 2x/uur CS - Zuilen. Laatstgenoemde ritten dienen ter compensatie voor de frequentieverlaging van lijn 36 op zaterdag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Wubbo »

Opvallend vind ik vooral de lange lijnen. Lijn 6 rijdt dus vanaf CS een rondje Overvecht om daarna naar de Uithof te gaan, en lijn 228 (wat ik een vreemd nummer vind) rijdt Zuilen - Bilthoven.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door wouter15 »

De lijn 228 Bilthoven - Zuilen v.v. heeft dit lijnnummer omdat het een verlenging is van de huidige lijn 228. Ze hadden de lijn beter een nummer in de 7x serie kunnen geven (dat hebben de meeste lijnen rond Bilthoven).
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:Andere aanvullingen:
- Lijn 32 krijgt meer ritten *O* hoewel ik ze tegen die tijd niet meer nodig zal hebben.
Die 32 wijziging betwijfel ik, gezien hetgeen op pagina 26 staat. In de 'inleiding' onder de kaart staat dat lijn 32 er enkele ritten bij krijgt, terwijl in de opsomming daaronder tussen haakjes staat dat lijn 32 2x/uur rijdt, maar dat het totale aanbod tussen Zuilen en De Uithof wel toeneemt vanwege het feit dat de nieuwe 228 4x/uur gaat rijden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Zugführer »

Op pagina 26 staat inderdaad dat lijn 32 ongewijzigd blijft en 2 ritten per uur blijft rijden, op pagina 54 staat echter
Lijn 32 blijft in de spits rijden en krijgt een beperkte uitbreiding. In de ochtend rijdt lijn 32 een half uur langer door; ’s middags vertrekt de eerste rit al om 15:00 uur vanaf de Uithof in plaats van 16:30 uur, voor een betere verbinding met Maarssen
Het lijkt er dus op dat er 's ochtends 1 rit extra komt en 's middags 3 ritten extra.

Lange lijnen met één nummer lijken me geen probleem, als er met twee nummers gewerkt zou worden zouden de lijnen hoogstwaarschijnlijk toch gekoppeld worden op de Uithof, en krijg je de in mijn ogen juist onduidelijke situaties zoals de koppeling tussen lijn 252 en lijn 30 (nu 31).

Ik mag hopen dat ze nog even nadenken over een andere lijnnummer voor lijn 228. Dat dekt nu de lading niet echt meer, het is niet langer vooral een versterking van lijn 28 in de spits, maar gaat gedurende de hele dag in een kwartierdienst de verbinding Zuilen - Uithof en Bilthoven - Uithof verzorgen. Wellicht kunnen we als forum een ander lijnnnummer voorstellen? ;)
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Zugführer schreef:Andere aanvullingen:
- Lijn 1 rijdt vanaf Overvecht NS over Moezeldreef - Theemsdreef naar het winkelcentrum, vanaf daar de huidige route van lijn 6 naar Vechtsebanen
- Lijn 12 door naar Uithof WKZ ivm het vervallen de keerlus bij het UMC
- Lijn 32 krijgt meer ritten *O* hoewel ik ze tegen die tijd niet meer nodig zal hebben.
- Lijn 36 (huidige 25) blijft naar Cartesiusweg rijden, niet alleen tot Oog in Al.
- Lijn 241 over de A12 en via Kanaleneiland Zuid (en Europalaan, voor Daniel :p) en 's middags gaat een aantal ritten van lijn 41 als 241 rijden

Verder ben ik het met Aking eens dat dit geen alledaagse gebeurtenissen zijn en het misschien wel een eigen topic waard is (A)
Ah kijk dan is die helemaal duidelijk dan krijg ik dus lijn 6 en 1 ook waarschijnlijk voor de deur, dat wordt dan gewoon ritje met lijn 1 :).
Dit heeft toch al een eigen topic Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016 ?, dit staat niet in de alledaagse gebeurtenissen Utrecht :).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Zugführer »

Een aardige moderator heeft het afgesplitst, want op het moment dat ik dat schreef stond het nog tussen de alledaagse gebeurtenissen ;)
Heb nog een kaartje in elkaar geknutseld met alle voorgestelde wijzigingen voor Zuilen en Overvecht er in.
Zowel de Kwakel als Klopvaart vervallen als eindpunt.
Afbeelding
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door 010jongen »

Kijk, dat is meteen een stuk overzichtelijker. Ik neem aan dat lijn 6 's avonds dan tot station Overvecht rijdt of WKC Overvecht?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Ik moet wel zeggen dat veel van deze lijnen enorme rondes maken. Eerst zuidwaarts en dan noordwaarts of andersom. Wat is de gedachte daarachter?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Verder: lijn 24 (die 6x/uur rijdt) wordt beperkt tot een spitslijn in één richting ('s ochtends naar De Meern en 's middags naar CS Jaarbeurszijde) en lijn 27 (die al slechts als spitslijn in één richting rijdt) wordt verlegd naar CS Jaarbeurszijde en krijgt een frequentieverhoging naar 6x/uur.
Ik zie een verband. :P
Da's een koppeling die er overigens nu al is: al eerder is de frequentie van lijn 24 in de tegenspitsrichting hiervoor verlaagd. Er is echter nog een tweede verband: de opheffing van lijn 126 want die zit nu nog gekoppeld aan de twee ritten per uur van lijn 24 die nog niet als 27 door reden.
Een andere slimmigheid: door lijn 28 niet naar CS Jaarbeurszijde te verhuizen, zullen studenten naar De Uithof nog sneller geneigd zijn om voor lijn 12 te kiezen. Beide lijnen vertrekken vanaf 2 juli immers vanaf een totaal andere kant van het station, waardoor je niet snel even de andere lijn kunt kiezen.
Zo kan je het noemen, maar ik denk dat er nog een sterker verband is met het plaatsgebrek aan de Jaarbeurszijde wat er toch wel overduidelijk is als je die volle plattegrond ziet. Daarbij neemt lijn 12 een complete in- én uitstaphalte in z'n eentje in beslag waardoor Arriva al tot 2018 op het Jaarbeursplein moet blijven, maar zelfs als lijn 12 weg is van de Jaarbeurszijde zijn die twee haltes (C8 en C10) er nog relatief weinig voor alle Arriva-lijnen.
Zugführer schreef:Lange lijnen met één nummer lijken me geen probleem, als er met twee nummers gewerkt zou worden zouden de lijnen hoogstwaarschijnlijk toch gekoppeld worden op de Uithof, en krijg je de in mijn ogen juist onduidelijke situaties zoals de koppeling tussen lijn 252 en lijn 30 (nu 31).
Het probleem is inderdaad dat er bij de meeste van die lijnen niet echt één duidelijk punt is waar je van lijnnummer om kunt schakelen. Lijn 6 heeft immers voor heel Overvecht een functie naar De Uithof (en niet pas vanaf het station) en bij 228 bedien je zowel het UMC vanuit Zuilen als Rijnsweerd vanuit Bilthoven, dus ook daar zit je met een overlap. De nieuwe lijn 36 vindt ik echter wel een wat raar geval worden zoals die nu gekoppeld wordt.
Ik mag hopen dat ze nog even nadenken over een andere lijnnummer voor lijn 228. Dat dekt nu de lading niet echt meer, het is niet langer vooral een versterking van lijn 28 in de spits, maar gaat gedurende de hele dag in een kwartierdienst de verbinding Zuilen - Uithof en Bilthoven - Uithof verzorgen. Wellicht kunnen we als forum een ander lijnnnummer voorstellen? ;)
Ik zit er zelf over te denken om in mijn inspraakreactie op het vervoerplan voor te stellen om vooral niet teveel in bestaande lijnnummers te blijven denken zoals men dat nu doet. Juist zo'n grote omklap van het lijnennet is immers een goed moment om ook de lijnnummers te herzien en logischer in te delen. Die lijnen 3A en 3B komen op mij bv. ook als een wat ongelukkige keuze over, allicht zouden ze die beter 3 en 4 kunnen noemen.
Zugführer schreef:Een aardige moderator heeft het afgesplitst, want op het moment dat ik dat schreef stond het nog tussen de alledaagse gebeurtenissen ;)
Tja, het is officieel m'n taak niet maar vond het zelf ook wel een afzonderlijk topic waardig.
CamilleKreemers schreef:Ik moet wel zeggen dat veel van deze lijnen enorme rondes maken. Eerst zuidwaarts en dan noordwaarts of andersom. Wat is de gedachte daarachter?
In het geval van lijn 36 vooral een doorgaande lijn vanuit de wijken richting het centrum en bij lijn 3A/B het bieden van een gewenste verbinding tussen Zuilen en Overvecht.
Al vindt ik de keuze om de huidige lijn 25 aan lijn 36 te koppelen wel een wat aparte door de route die het oplevert, dat lijkt meer een afstemming op basis van frequentie te zijn. De oude koppeling Oog in Al <-> Voordorp was daarbij niet meer mogelijk omdat lijn 5 en 7 al gekoppeld zijn t.b.v. de verbinding naar het centrum vanuit Kanaleneiland (wat trouwens ook een vreemde lijnnummerkeuze kent: 5 en 55 hebben een groot stuk dezelfde route en daarom ook een soortgelijk lijnnummer, maar dat wordt nu dus 7 en 55 op het samenlooptraject)
Maargoed, veel andere opties om de huidige 25 aan te koppelen richting centrum zijn er niet meer over op CS Jaarbeurszijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:Een aardige moderator heeft het afgesplitst, want op het moment dat ik dat schreef stond het nog tussen de alledaagse gebeurtenissen ;)
Heb nog een kaartje in elkaar geknutseld met alle voorgestelde wijzigingen voor Zuilen en Overvecht er in.
Zowel de Kwakel als Klopvaart vervallen als eindpunt.
Afbeelding
Mooi kaartje! Heb je hier Openstreetmap voor gebruikt?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Zugführer »

Jep, het is de transport functie van OpenStreetMap als achtergrond ;)

Wat betreft de lijnnummers lijkt me er ook nog wel wat ruimte voor verbetering mogelijk inderdaad.
- Lijn 7: logischer zou zijn lijnnummer 5, vanwege samenloop met lijn 55
- Lijn 26: logischer zou zijn lijnnummer 16 - dichterbij het lijnnummer van lijn 19 waarvan de lus in Leidsche Rijn wordt vervangen, lijnnummer in Schaakbuurt is nu al lijn 16 en in Zuilen-Noord maakt introductie nieuw lijnnummer niet veel uit.
- Lijn 36: naar Cartesiusweg geen logisch lijnnummer, maar een goed alternatief is moeilijk te verzinnen. Wellicht is hele lijn als lijn 25 beter, voor Maarssen-Dorp maakt het weinig uit.
- Lijn 39: logischer zou zijn lijnnummer 19, de 3x lijnen rijden namelijk grotendeels naar Maarssen en de route tot de nieuwe eindbestemming blijft nota bene gelijk aan die van lijn 19.
- Lijn 228: elk ander lijnnummer zou logischer zijn ;) 18 lijkt me een goede optie, Zuilen-Noord krijgt dan lijnen 16 en 18.

En dat 3A/3B gebeuren lijkt me ook niet ideaal, lijnnummer 4 gebruiken of gewoon 9 behouden lijkt me inderdaad beter.
Lijn 28 vind ik ook nog steeds een maf lijnnummer, van mij mogen ze die ook omnummeren naar lijn 11 of 4, aangezien het één van de belangrijkste lijnen in het lijnennet is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Wubbo »

Voor 228 denk ik aan lijn 33. Matcht mooi met lijn 32 (die hij aanvult) en lijn 3 die in de buurt komt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door nvdw »

Misschien dat de vervoerskundigen hun kruit nog wat droog houden totdat over twee jaar alle bussen hun definitieve plaats op hun definitieve busstation hebben gekregen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Etienne »

Zugführer schreef: En dat 3A/3B gebeuren lijkt me ook niet ideaal, lijnnummer 4 gebruiken of gewoon 9 behouden lijkt me inderdaad beter.
Lijn 28 vind ik ook nog steeds een maf lijnnummer, van mij mogen ze die ook omnummeren naar lijn 11 of 4, aangezien het één van de belangrijkste lijnen in het lijnennet is.
Dan voor 3A/3B nog liever gewoon 3 voor de ritten die eerst naar Zuilen gaan en gewoon 9 voor de ritten die eerst naar Overvecht gaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door Daniel »

Ik kreeg vanmiddag nog een keurige reactie op m'n reactie op het vervoerplan. Paar puntjes die wellicht nog interessant zijn:
- in het definitieve plan wat naar de provincie gaat zal waarschijnlijk ook een nieuwe lijnnummering voorgesteld gaan worden
- het is op termijn de bedoeling om de bedieningsperioden op lijn 72 vanuit Amersfoort verder uit te gaan breiden (t.o.v. 252 nu)
- de avondspitsfrequentie voor lijn 65 gaat dus inderdaad voor de gehele spitsperiode in de avondspits gelden is nu bevestigd

Trouwens een vraagje uit pure nieuwsgierigheid: klopt m'n vermoeden dat lijn 65 na invoering van deze plannen de meest frequente streekbus van Nederland wordt? Ik had zelf eigenlijk alleen de Zuidtangent in gedachten als mogelijk frequenter, maar met een deeltraject 12x/uur in de ochtendspits wordt zelfs die lijn 300 nog overtroffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juni 2016

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef: - in het definitieve plan wat naar de provincie gaat zal waarschijnlijk ook een nieuwe lijnnummering voorgesteld gaan worden
Over welke huidige lijnnummers gaat dit eigenlijk?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 60 gasten