Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Okee, Dan gaan we naar punt 1: ik denk dat elektrische bussen gewoon betere prestaties kunnen krijgen als het gewicht verminderd wordt. Want de meeste elektrische bussen wegen door hun batterypack wel 12.000 tot 14.000kg als ze onbeladen zijn. Als die elektrobussen gewoon een standaard hebben van 8900kg en daarop allemaal wordt aangevuld met batterijen, komen we wel een end. Want een besparing van 1.000 tot 4.000 kg is wel veel.

Punt 2: Flut- en Topbussen van 2015.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Punt 1:
Ik weet niet in hoeverre we het ledig gewicht kunnen verlagen, maar anders kunnen we altijd nog het motorvermogen verhogen.

Punt 2:
Flutbussen 2015: VanHool ExquiCity (spelfouten voorbehouden) en VDL Procity
Topbussen 2015: Wright Commander en VDL Citea
Ik neem aan dat je zoiets als dit bedoelt?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

ArrivaBas schreef:Punt 1:
Ik weet niet in hoeverre we het ledig gewicht kunnen verlagen, maar anders kunnen we altijd nog het motorvermogen verhogen.

Punt 2:
Flutbussen 2015: VanHool ExquiCity (spelfouten voorbehouden) en VDL Procity
Topbussen 2015: Wright Commander en VDL Citea
Ik neem aan dat je zoiets als dit bedoelt?
Punt 2 is juist en punt 1 is afwachten tot er meer mensen komen meepraten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

dennistd schreef:Overigens vind ik zo'n brede voordeur maar niks: er glippen snel mensen langsheen als iemand een los kaartje koopt. Dan kun je natuurlijk de halve deur dichthouden, maar dan is de deur wel weer erg smal.
Ik denk dat het aantal langglippers best meevalt, vaak gebruiken die de 2e cico en wordt er gewoon netjes betaald.

Punt 1, waarom gebruiken we eigenlijk geen waterstof, aparte tankstations zijn er immers voor CNG bussen ook gemaakt.

Punt 2 Topbussen 2015
1. MAN Lion's City G CNG
2. Setra S415 NF
3 Iveco Crossway LE

Flutbussen 2015
1. VDL Citea SLF-120
2. Scania Omnilink
3. VDL Citea LLE-120
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Mr-W schreef:
dennistd schreef:Overigens vind ik zo'n brede voordeur maar niks: er glippen snel mensen langsheen als iemand een los kaartje koopt. Dan kun je natuurlijk de halve deur dichthouden, maar dan is de deur wel weer erg smal.
Ik denk dat het aantal langglippers best meevalt, vaak gebruiken die de 2e cico en wordt er gewoon netjes betaald.

Punt 1, waarom gebruiken we eigenlijk geen waterstof, aparte tankstations zijn er immers voor CNG bussen ook gemaakt.
Punt 1: Ik weet het niet. Volgens mij is dat duurder denk ik. Maar ik vraag me gewoon af waarom mensen niet doen aan gewicht besparing bij Elektrobussen. Als je een Lichtgewichtbus van 9.000kg gewoon volstopt met batterijen, weegt die bus dan 10.500kg. Dat is zoveel als een conventionele dieselbus.

Punt 2:

Topbussen 2015
- VDL Citea LLE
- MAN Lion's City LE(A78)

Flutbussen 2015
- VanHool ExquiCity
- Mercedes-Benz Citaro

Die ExquiCity's heb ik nooit begrepen. Het is een soort Phileas, maar dan gewoon op Diesel. Is het niet desoriënterend als je in een tram zit die gewoon stoepjes op en af gaat en klinkt als een tractor.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Z2N »

Voor een hobbyist misschien wel, maar zolang het grote publiek het nog steeds als een tram beschouwt is het een goedkope manier om vrijliggende OV-banen aan te leggen met politieke steun, hetgeen een verbetering is voor het OV als geheel. Overigens kan ik nou niet zeggen dat ze als een tractor klinken, dus om Exquicity's nou als flutbussen te beschouwen (ik ga er voor het gemak maar van uit dat bijna niemand op het forum er ook echt in heeft gezeten), is ook weer zoiets. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

Voor mij zijn de topbussen van dit jaar de MAN Lion's City bussen van Syntus uit de 5400 serie. Beduidend minder storingen dan soortgenoten en qua rijcomfort fantastisch. En de combinatie van blauw exterieur en overwegend rood interieur is echt prachtig.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door regenmaker »

Maurice Hooikammer schreef:Voor mij zijn de topbussen van dit jaar de MAN Lion's City bussen van Syntus uit de 5400 serie.
Die Syntus amba's vind ik ook wel goede bussen, die MAN's hebben minder comfort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

regenmaker schreef: Die Syntus amba's vind ik ook wel goede bussen, die MAN's hebben minder comfort.
Hangt ervan af, je moet wel die paar goede Ambassadors van de serie hebben dan. Van de week had ik er een paar die echt verschrikkelijk schakelden en bijna constant voor je gevoel op hol sloegen. De 5129 reed daarentegen wel echt goed. En het zal wel aan mij liggen, maar ik vind die HTM-bankjes prima.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Z2N schreef:Voor een hobbyist misschien wel, maar zolang het grote publiek het nog steeds als een tram beschouwt is het een goedkope manier om vrijliggende OV-banen aan te leggen met politieke steun, hetgeen een verbetering is voor het OV als geheel. Overigens kan ik nou niet zeggen dat ze als een tractor klinken, dus om Exquicity's nou als flutbussen te beschouwen (ik ga er voor het gemak maar van uit dat bijna niemand op het forum er ook echt in heeft gezeten), is ook weer zoiets. (A)
Dat niemand in dit forum erin heeft gezeten, kan waar zijn(voor mij wel).
Dat van dat trambus is ook waar, want zo ging het ook met Phileas en de Hess lighttram/VanHool NewAGG300. Men probeert het ook met de Man Lions city GXL en de Capacity. Maar ja ieder heeft een mening.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door regenmaker »

Chauffeurs in IJsselmond klagen echt constant over die Volvo 8700's. Ze sturen en schakelen slecht, ze zijn ze liever zo snel mogelijk kwijt. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Milco »

Ik heb wel het idee dat de Volvo 8700 pittiger (sneller) is dan de Iveco. De Volvo 8700 blijft één van mijn favoriete bustypen 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door regenmaker »

Ja, daar heb je een punt Milco. Ze zijn voor mijn gevoel ook wel sneller, maar vind de buitenkant ook gewoon lelijk. Geef mij maar die citea's in IJsselmond. 8-)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Meltrain »

Maurice Hooikammer schreef:
regenmaker schreef: Die Syntus amba's vind ik ook wel goede bussen, die MAN's hebben minder comfort.
Hangt ervan af, je moet wel die paar goede Ambassadors van de serie hebben dan. Van de week had ik er een paar die echt verschrikkelijk schakelden en bijna constant voor je gevoel op hol sloegen. De 5129 reed daarentegen wel echt goed. En het zal wel aan mij liggen, maar ik vind die HTM-bankjes prima.
Die HTM-bankjes zitten inderdaad best prima (beter dan bijvoorbeeld de bankjes van Veolia), maar ik vind de stoelen in de Lion's City's van Qbuzz (2001 - 2041) en de RET nog comfortabeler.

Verder ben ik geen fan van Citea's LLE 120 van Arriva en wel een fan van Citaro's (met name die Citaro's LE die in GD rijden), maar een top-3 heb ik niet.
Ik heb overigens al wel een vermoeden wat mijn favoriete bus van 2016 gaat worden. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael »

Ik vind de Citea's uit de 85** serie qua rijcomfort ook wat minder. Maar over het rijcomfort van de 89** serie die in Brabant rijden ben ik wel heel erg te spreken.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Michael schreef:Ik vind de Citea's uit de 85** serie qua rijcomfort ook wat minder. Maar over het rijcomfort van de 89** serie die in Brabant rijden ben ik wel heel erg te spreken.
Ze hebben allemaal dezelfde flut Civic's en dezelfde bekleding dus dan ligt het aan de wegdek daar en de vering van de bussen.
(Eigenlijk vind ik de stoeltje helemaal niet flut)
Trouwens die Civic's V3 van de 84xx Ambassador's zijn best raar opgesteld. Je zit altijd zo dat je die hoofdsteun nooit raakt.
Als dit ook een achterliggende reden is, snap ik dat die hoofdsteuntjes worden weggehaald.

Afbeelding

Die Lexxo CT stoelen hebben wel een hoofdsteun die mensen kunnen raken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef: Als dit ook een achterliggende reden is, snap ik dat die hoofdsteuntjes worden weggehaald.
Die werden achterin toch weg gehaald in verband met vandalisme?

Ik denk overigens dat het niet zo eenvoudig is een electrische bus 'licht' te maken, aangezien er ook ergens draagvermogen moet zijn om al die accu's kwijt te kunnen. Als je accu's bij een Ambassador/Citea LLE op het dak legt, dan weet je zeker dat ie naar beneden komt (of de ramen knallen er door de spanning uit).
Groeten,
Nick
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael »

NG²7²™ schreef:
OmniLezer schreef: Als dit ook een achterliggende reden is, snap ik dat die hoofdsteuntjes worden weggehaald.
Die werden achterin toch weg gehaald in verband met vandalisme?
Die zijn inderdaad vanwege vandalisme weggehaald.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

NG²7²™ schreef:
OmniLezer schreef: Als dit ook een achterliggende reden is, snap ik dat die hoofdsteuntjes worden weggehaald.
Die werden achterin toch weg gehaald in verband met vandalisme?

Ik denk overigens dat het niet zo eenvoudig is een electrische bus 'licht' te maken, aangezien er ook ergens draagvermogen moet zijn om al die accu's kwijt te kunnen. Als je accu's bij een Ambassador/Citea LLE op het dak legt, dan weet je zeker dat ie naar beneden komt (of de ramen knallen er door de spanning uit).
Is dat zo zwak dan. Die bussen zijn toch deels van Aluminium gemaakt. Of komt het gewoon dooe het carbonfiber-koolstofvezel werk van binnen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door dylanwild94 »

Heb je enig idee hoe zwaar zulke accu's zijn? ik denk dat je 1.000-5.000Kg per stuk mag rekenen voor zo.n accu.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door nvdw »

Makkelijk gezegd, het gewicht verlagen, maar zo eenvoudig is het niet.

Ook al zijn er steeds betere batterijen beschikbaar, de verhouding tussen massa/volume en energie-inhoud is nog steeds erg ongunstig ten opzichte van brandstoftanks voor diesel, lpg, cng etcetera.

Zeker als je die handel op het dak plaatst (weinig alternatieven bij een lagevloerbus) moet de constructie die accu's wel kunnen dragen. Bovendien geldt: hoe zwaarder het voertuig, hoe zwaarder de componenten, zoals de ophanging en de remmen. Meer massa leidt dus tot nog meer massa.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Ofyles2 »

Mr-W schreef:
dennistd schreef:
Flutbussen 2015
1. VDL Citea SLF-120
2. Scania Omnilink
3. VDL Citea LLE-120
Sinds de Euro6-normen gelden ben ik ook afgeknapt op de Citea SLF. Ik was gewend aan brullende DAF- of snerpende Cummins-motoren, nu moeten we het doen met karakterloze Fiat-units.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef: Is dat zo zwak dan. Die bussen zijn toch deels van Aluminium gemaakt. Of komt het gewoon dooe het carbonfiber-koolstofvezel werk van binnen.
Ja, de constructie haalt zijn stijfheid gedeeltelijk uit de ramen. Er zijn verhalen dat in Ivoorkust Ambassadors doorgezakt zijn doordat er schuiframen geplaatst zijn, waarschijnlijk dat er daardoor de laatste tijd niet meer zoveel die kant op gegaan zijn.
Groeten,
Nick
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Ik snap het al. Ik heb een (mini)documentaire gekeken van VDL Heerenveen. En omdat de Citea LLE een Amba is, heb ik vernomen dat de Amba zijn stevigheid uit de ramen haalt.

Maar is dat niet zo bij alle bussen, want bijna elke bus heeft dezelfde opbouw als de Citea.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Ofyles2 schreef:
Mr-W schreef:
dennistd schreef:
Flutbussen 2015
1. VDL Citea SLF-120
2. Scania Omnilink
3. VDL Citea LLE-120
Sinds de Euro6-normen gelden ben ik ook afgeknapt op de Citea SLF. Ik was gewend aan brullende DAF- of snerpende Cummins-motoren, nu moeten we het doen met karakterloze Fiat-units.
Die Cummins vindt je toch in die Citea LLE.
En positief over de LLE; er is geen bus meer van een dijk gewaaid.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten