In de vervoersplan toekomstbeeld waren 5 'metro'lijnen geëist en 4 stadslijnen met lagere frequentie. Dit was een herontwerp om de kosten omlaag te krijgen aldus de gemeente. Wel wordt er flink in parallelliteit gesneden, wat goed kan werken om te besparen.
De vraag die ik dan echter krijg is of de frequentie ook groot genoeg is om iedereen van de streeklijnen in de stadslijnen mee te laten rijden. Daar zit ook een risico in voor de vervoerder.
Open instapbeleid blijft overeind staan en mag vanuit bedrijfseconomische redenen op enkele momenten gesloten worden. Echter:
Bijlages zijn echter niet meegezonden bij het concept-PvE. Ik hoop dat eruit komt dat er enkele miljoenen op de plank blijft liggen, door zwartrijders.In opdracht van de gemeente Almere is een verkenning opgesteld naar de effecten van het instapregime in de stadsdienst. Deze informatieve verkenning is opgenomen in bijlage 10.
50.000 - 70.000 reizigers met de bus = 25.000 - 35.000 retourbewegingen. Abbonementen zijn het handigst voor dagelijks stadsgebruik (ritkaart kost 3 euro) dus stel dat iedere reiziger een Randstad Noord abbonement (voltarief 800 euro per jaar) gebruikt. Dan zou je al: 25.000 * 800 = 20.000.000 euro moeten krijgen. Grof gezegd mis ik dan toch ergens minimaal 5 miljoen euro. Ik verwacht namelijk dat de meeste reizigers niet via de voordeur gaan als ze geen OV-chipkaart hebben.