Visie en gegevens busvervoer Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Bee, Licht een beetje aan de extra eisen van het PvE.

In de vervoersplan toekomstbeeld waren 5 'metro'lijnen geëist en 4 stadslijnen met lagere frequentie. Dit was een herontwerp om de kosten omlaag te krijgen aldus de gemeente. Wel wordt er flink in parallelliteit gesneden, wat goed kan werken om te besparen.
De vraag die ik dan echter krijg is of de frequentie ook groot genoeg is om iedereen van de streeklijnen in de stadslijnen mee te laten rijden. Daar zit ook een risico in voor de vervoerder.

Open instapbeleid blijft overeind staan en mag vanuit bedrijfseconomische redenen op enkele momenten gesloten worden. Echter:
In opdracht van de gemeente Almere is een verkenning opgesteld naar de effecten van het instapregime in de stadsdienst. Deze informatieve verkenning is opgenomen in bijlage 10.
Bijlages zijn echter niet meegezonden bij het concept-PvE. Ik hoop dat eruit komt dat er enkele miljoenen op de plank blijft liggen, door zwartrijders.

50.000 - 70.000 reizigers met de bus = 25.000 - 35.000 retourbewegingen. Abbonementen zijn het handigst voor dagelijks stadsgebruik (ritkaart kost 3 euro) dus stel dat iedere reiziger een Randstad Noord abbonement (voltarief 800 euro per jaar) gebruikt. Dan zou je al: 25.000 * 800 = 20.000.000 euro moeten krijgen. Grof gezegd mis ik dan toch ergens minimaal 5 miljoen euro. Ik verwacht namelijk dat de meeste reizigers niet via de voordeur gaan als ze geen OV-chipkaart hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Over lijn 150: zou het reizigers opleveren als de bus in Utrecht langs de Veemarkt zou rijden, waar een P en R is? Wellicht krijgt deze lijn er dan reizigers bij in de tegenspits (ochtend naar Almere, middag vanuit Almere). :)
Ware het niet dat die P+R niet meer bestaat :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Oh, dat wist ik niet. Ik dacht deze lijn langs een P en R rijden kan reizigers opleveren, moet er wel een P en R zijn natuurlijk...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

CamilleKreemers schreef:Open instapbeleid blijft overeind staan en mag vanuit bedrijfseconomische redenen op enkele momenten gesloten worden. Echter:
In opdracht van de gemeente Almere is een verkenning opgesteld naar de effecten van het instapregime in de stadsdienst. Deze informatieve verkenning is opgenomen in bijlage 10.
Bijlages zijn echter niet meegezonden bij het concept-PvE. Ik hoop dat eruit komt dat er enkele miljoenen op de plank blijft liggen, door zwartrijders.

50.000 - 70.000 reizigers met de bus = 25.000 - 35.000 retourbewegingen. Abbonementen zijn het handigst voor dagelijks stadsgebruik (ritkaart kost 3 euro) dus stel dat iedere reiziger een Randstad Noord abbonement (voltarief 800 euro per jaar) gebruikt. Dan zou je al: 25.000 * 800 = 20.000.000 euro moeten krijgen. Grof gezegd mis ik dan toch ergens minimaal 5 miljoen euro. Ik verwacht namelijk dat de meeste reizigers niet via de voordeur gaan als ze geen OV-chipkaart hebben.
De grap is wel dat er veel reizigers met goedkopere vormen van tarieven reizen. Dan ga je al heel snel de boot in met deze berekening. Reken er overigens maar op dat er ergens tussen de 0 en 10 % aan zwartrijders zijn. Toen ik nog in Almere woonde heb ik vaker meegemaakt dat er geen zwartrijders bij een controle waren dan wel een enkeling dus die percentages zijn echt niet heel hoog. Daarnaast zitten er ook weer nadelen aan een gesloten regime: De bussnelheden dalen en dus heb je meer bussen en chauffeurs voor de extra ritten nodig. Een gesloten regime invoeren kan dus onder de streep veel duurder zijn omdat je weinig extra inkomsten krijgt maar wel meer personeel en bussen nodig hebt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Almere zit ook behoorlijk scherp op het budget. Connexxion was vorige keer de enige deelnemer omdat ze de enige waren die al een wagenpark hadden dat kon blijven rijden, anders was het financieel niet op te brengen. Dit keer moet er op de stadsdienst zeker nieuw materieel komen maar of je als vervoerder veel overhoudt waag ik te betwijfelen.
Er gaat wel 20 % van het hele rittenpakket uit terwijl er in de huidige concessie ook al ruim 10 % aan dienstregelingsuren is wegbezuinigd. Het lijkt mij dus sterk dat het niet interessant is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb de indruk dat er sterk op het streeknet gesneden wordt. Er mogen maar 3 R-net verbindingen overblijven:
  • Almere - Amsterdam Bijlmer
  • Almere - Amsterdam Amstel
  • Almere Centrum- Blaricum - Utrecht Uithof
De verbindingen naar Weesp, Naarden-Bussum en Hilversum vervallen dus.
Daarnaast moet lijn 10 en 322 in elkaar geïntegreerd worden aldus de vervoersplannen, die eerder online stonden.

Moet ik me nu indenken dan dat Connexxion in totaal 6 miljoen euro tekort heeft in de huidige concessie?
Edit: Waarom wordt er verplicht gesteld 8x/uur te rijden, terwijl de treinen waarop wordt aangesloten straks 6x/uur rijden? Is het niet handiger om dan ook in de stadsdienst 6x/uur te rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Een busverbinding met Weesp hebben we nu ook al niet. ;)

In de daluren en op zaterdag wordt ook minimaal 6x/uur voorgesteld, maar wellicht dat dit te weinig is op enkele trajecten. Nu rijden op sommige trajecten al twee (en soms zelfs drie) buslijnen, ieder 8x/uur! Dan gaat 6x/uur met één buslijn nooit passen.

Wie weet wordt er alsnog een spitsverbinding behouden met Hilversum en/of Naarden, je weet nooit wat een ingeschreven vervoerder voorstelt in zijn plannen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Als er drie lijnen met 8x/uur rijden en een bezetting van elk 20 reizigers/rit, kun je nog wel wat efficiëntie boeken. Tuurlijk zal 6x/uur 1 lijn niet gaan passen dan, maar het idee zal denk ik wel duidelijk zijn. Ik vraag me ook af in hoeverre vervoerders hierop inspraak hebben.

Ik heb voor de grap de stadsdienst Almere eens volgens de routes van het vervoersplan uitgerekend met een DRU-tarief van 125 euro voor een 18m stadsbus hybride. Ik denk dat het wel te hoog zal zijn, dus kan het alleen maar beter worden. Ik zit al op ongeveer 25 miljoen euro voor alleen geledes. Dan heb je nog 6 miljoen euro over voor de streekdienst. Dat lijkt me wel heel krap voor 12x/uur op 2 R-netlijnen en 4x/uur naar de Uithof.
Ik weet niet of er binnen R-net nog verlagingen kunnen plaatsvinden binnen materieel, maar denk niet dat er veel ruimte aanwezig is voor besparingen in de spitsuren.

Mogen 25m bussen wel ingezet worden? Ik weet dat ze in Groningen met drie hybrides rijden. Wellicht kan hiermee nog een slag worden gemaakt qua formaat?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

25 meter wil Almere niet voor zover ik weet. Niet zozeer omdat enkele haltes daarvoor aangepast moeten worden (o.a. bij stations Oostvaarders en Centrum), maar ook omdat je met 25 meter heel veel capaciteit in één keer kan bieden en dan is zelfs 6x/uur misschien nog te vaak. En om nou met dubbelgeleed te rijden en de frequentie terug te moeten schroeven naar 5x/uur of minder is niet nodig. Daarnaast is dubbelgeleed niet per se nodig, de buslijnen zijn niet dag en nacht bomvol. Enkel in de spitsuren en soms in het dagdal en op zaterdag kunnen sommige trajecten druk zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

MIlco,

Ik zie staan dat je in Almere woont EN werkt bij Connexxion Touring. als de aanname dat je dan ook werkt in Almere klopt, wat is dan jouw impressie van het PvE en het eerder vrijgegeven vervoersplan van Almere? Is het haalbaar of gaan ze Brabantse problemen krijgen met bezettingen en druktes?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Ik heb stage gelopen bij Connexxion Tours. ;)

Ik denk zelf dat de frequenties op de stadsdienst zeker soms wel iets omlaag kunnen, zeker in het dal, maar dat er wel gekeken moet worden naar de inrichting van de bussen. Hoe minder zitplaatsen, des te meer staanplaatsen, hoe meer mensen meekunnen en gezien de meeste reizigers in Almere slechts korte stukjes meereizen, zou dat geen probleem moeten opleveren denk ik. Wel zou ik gaan voor sowieso geleed of op zijn minst 15m op de stadsdienst (15m en 18m hebben ongeveer dezelfde capaciteit).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Zou Capacity (20m) mogen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Dat denk ik wel, omdat je dan de haltes niet echt hoeft aan te passen, hooguit twee meter verlengen en het is maar twee meter langer dan de huidige gelede bussen. Sterker: ik had elders op het forum gelezen dat er een CapaCity gaat testen op lijn 310 van het R-Net en dat deze bus daarna naar Almere komt.

Maar in feite als je 15m of 18m goed inricht met een groot oppervlak voor staanplaatsen, dan denk ik dat je al behoorlijk veel mensen met één bus kan vervoeren. Een indeling doet ook wonderen, niet alleen de lengte van de bus. Hierbij heb ik het dan uiteraard over de stadsdienst en dan met name de Metrobussen. Op de streekdienst (R-Net) zijn voldoende en ruime zitplaatsen een vereiste.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:IIk denk zelf dat de frequenties op de stadsdienst zeker soms wel iets omlaag kunnen, zeker in het dal, maar dat er wel gekeken moet worden naar de inrichting van de bussen. Hoe minder zitplaatsen, des te meer staanplaatsen, hoe meer mensen meekunnen en gezien de meeste reizigers in Almere slechts korte stukjes meereizen, zou dat geen probleem moeten opleveren denk ik. Wel zou ik gaan voor sowieso geleed of op zijn minst 15m op de stadsdienst (15m en 18m hebben ongeveer dezelfde capaciteit).
Maar zowel lijn 1 als lijn 3 rijden 5x/uur in de daluren, als dat nodig is zijn hoge frequenties in de daluren toch te rechtvaardigen. Zeker voor die 'metro'lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef:
Milco schreef:IIk denk zelf dat de frequenties op de stadsdienst zeker soms wel iets omlaag kunnen, zeker in het dal, maar dat er wel gekeken moet worden naar de inrichting van de bussen. Hoe minder zitplaatsen, des te meer staanplaatsen, hoe meer mensen meekunnen en gezien de meeste reizigers in Almere slechts korte stukjes meereizen, zou dat geen probleem moeten opleveren denk ik. Wel zou ik gaan voor sowieso geleed of op zijn minst 15m op de stadsdienst (15m en 18m hebben ongeveer dezelfde capaciteit).
Maar zowel lijn 1 als lijn 3 rijden 5x/uur in de daluren, als dat nodig is zijn hoge frequenties in de daluren toch te rechtvaardigen. Zeker voor die 'metro'lijnen.
Connexxion rijdt de stadsdienst met een mix van 12 en 18m bussen. Als je daar standaard 18m van zou maken, kunnen ze misschien ook wel af met 8x/uur i.p.v. 10x/uur. (de overige lijnen rijden ook 8x/uur op metronet. Voor het personeel wordt er met name in spitsuren gesneden lijkt het door parallelliteit te willen verwijderen. Stad + Streek mag weinig overlap hebben van de gemeente. Streek moet namelijk aanvullend gaan rijden op stad.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Lijnen 1 en 3 rijden praktisch dezelfde route en vormen dus als het ware een buslijn, van maandag tot en mrt vrijdag overdag rijden ze afwisselend. Enkel de rijrichting in Haven maakt het verschil in routes tussen deze twee buslijnen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

De hele gedachtegang van minder ritten is goedkoper klopt niet per definitie. Als je naar het hele mixpakket aan ritten en materieel kijkt en de eisen die daarnaast gesteld zijn dan verschilt het per situatie wat een optimale oplossing is. Waar in Groningen eens per half uur een shitload aan reizigers op het station gedumpt door de knooptijden van de treinen dit leidt tot een optimale oplossing in de vorm van grote bussen is dat in Almere heel anders omdat het karakter van het vervoer heel anders is. Als je 's avonds, in het dagdal en 's ochtends vroeg te weinig reizigers hebt om gelede bussen te vullen is het al snel goedkoper om de hele dag klein(er) te rijden en dan in de spits wat vaker te rijden met als bijkomend voordeel dat er in het dal relatief veel bussen beschikbaar zijn ten behoeve van onderhoud en reserve. Je zou met grotere bussen in het dal wel verder terug kunnen in frequentie maar als dat leidt tot halfuurdiensten waar je eigenlijk wel een kwartierdienst wilt rijden dan ziet het plaatje er negatief uit voor grotere bussen.

Een mix aan 10-, 12- en 15-meterbussen is waarschijnlijk heel geschikt voor de Almeerse situatie. Zeker aangezien frequent rijden ook vrijwel geen overlast oplevert door de vrij infrastructuur die de bussen hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Klaasje, Ik denk dat het ook gaat liggen aan de routevoering in de concessie. Aldus de vervoersplan die ergens eerder gelinkt is, moet het netwerk zwaar simpeler. In de spits zal de bezetting denk ik wel hoger liggen, maar de gemeente wenst een type bus voor de stadsbus. Het vervoersplan heeft het over 15m bussen, wegens lagere kosten, maar ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk zo is. Is een 18m bus en een 15m bus verschillend in kosten en is dit significant aanwezig?

In het PvE staat gemeld dat er een verplicht aandeel elektrische bussen moet zijn. Dat houdt dan wel dat een vervoerder meer materieel moet hebben. Ik denk namelijk niet dat een elektrische bus op een accu de hele dag kan rijden. Het risico lijkt ook in die elektrische eis te zitten voor de vervoerder. Op veel knooppunten rijdt de bus direct door. De elektrische bussen die ik ken momenteel kunnen maximaal 250 km per lading rijden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door sirvinniei »

Of ze moeten deze naar Nederland halen http://www.ovmagazine.nl/2015/08/chinez ... herp-2233/
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Dat is een snelle oplaadmogelijkheid. Dan kun je wel de hele stadsdienst elektrisch rijden. De afstand tussen de knopen is nooit groter dan 5 km + alle bussen staan 1 tot 2 minuten stil op de knooppunten. Nu hopen dat ze financieel ook aantrekkelijk zijn voor ons. Het biedt wel enorm veel voordelen voor ons.

Wacht even: Mogen de Chinezen ook voor ons niet-chinezen bussen bouwen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Wacht even: Mogen de Chinezen ook voor ons niet-chinezen bussen bouwen?
Waar denk je dat de bussen van BYD vandaan komen? :P

Edit: Oh ik zie vanuit Hong Kong, dat is toch net even anders. Maar goed, genoeg meuk die wij dagelijks gebruiken wordt daar geproduceerd. Dus dan zou een bus ook geen probleem moeten zijn. Sowieso zijn zij veel sneller met die technieken.
🍉
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

CamilleKreemers schreef:Klaasje, Ik denk dat het ook gaat liggen aan de routevoering in de concessie. Aldus de vervoersplan die ergens eerder gelinkt is, moet het netwerk zwaar simpeler. In de spits zal de bezetting denk ik wel hoger liggen, maar de gemeente wenst een type bus voor de stadsbus. Het vervoersplan heeft het over 15m bussen, wegens lagere kosten, maar ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk zo is. Is een 18m bus en een 15m bus verschillend in kosten en is dit significant aanwezig?
Twee dingen:
1. Ga alsjeblieft even goed kijken hoe het huidige netwerk in elkaar zit en wat er bedacht is. Dan heb je heel snel door dat de kans heel groot is dat de drukte in de huidige opzet heel ongelijk over twee lijnen verdeeld worden die toch met een gelijke frequentie een flink gezamenlijk traject hebben. Met een licht hogere frequentie kan je overvolle bussen en half lege bussen combineren tot goed gevulde ritten. Dat is al geprobeerd door de huidige opzet van de 1 en 3 te maken die de oude opzet van de 1 en 3 vervangt. Een goed afgestemde dienstregeling in plaats van een combi van twee lijnen die 8x per uur achter elkaar aan rijden.
2. Ja, een 15-meterbus is echt substantieel goedkoper. Er zitten veel minder bewegende onderdelen aan die slijtagegevoelig zijn en die vrij zwaar uitgevoerd zijn. Een zware 15-meterbus is 15 ton en een normale 18-meterbus is 18 ton. Dat is best een flink verschil aan massa voor 6-8 extra reizigers. Naast een lagere aanschafprijs krijg je dus ook nog een fors lagere exploitatieprijs. Een groot nadeel van een 15-meterbus is dat die meestal niet zo praktisch is in stedelijke gebieden aangezien ze veel lomper manouvreren dan een 18-meterbus. In Almere geen probleem door de infrastructuur.
In het PvE staat gemeld dat er een verplicht aandeel elektrische bussen moet zijn. Dat houdt dan wel dat een vervoerder meer materieel moet hebben. Ik denk namelijk niet dat een elektrische bus op een accu de hele dag kan rijden. Het risico lijkt ook in die elektrische eis te zitten voor de vervoerder. Op veel knooppunten rijdt de bus direct door. De elektrische bussen die ik ken momenteel kunnen maximaal 250 km per lading rijden.
Volgens mij was het een wens gekoppeld aan de vrijheid om dan eerst een paar jaar nog met een deelpark EEV-bussen te rijden. Dat laatste is heel handig omdat de techniek dan wat meer afgewacht kan worden en mogelijkerwijs de actieradius veel groter wordt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Nu zit ik zelf ook flink te puzzelen om een zelfbedacht lijnnet voor Almere in elkaar te zetten, maar ik zit te denken (en volgens mij kan Klaasje deze vraag wel beantwoorden): is het voor de Metrolijnen in Almere een idee om op deeltrajecten aanvullende ritten in de spits (en evt. ook in het dagdal en zaterdag overdag) te bieden? Bijvoorbeeld lijn M1: Stripheldenbuurt - Haven (zoals lijn 1 voorheen reed) die 6x/uur rijdt met 15 of 18m met in de drukke uren wederom 6x/uur aanvullende ritten (Molenbuurt? -) FBK Sportpark - 't Oor (drukste traject van deze lijn/route) waardoor op dit traject 12x/uur een 15m of 18m bus rijdt. In de avonduren en op zondag zijn deze aanvullende ritten niet nodig en kan de hele lijn 3 of 4x/uur gereden worden. (Als de sprinters iedere 10 minuten gaan rijden zie ik liever 3x/uur een bus.)

Punt is wellicht dat dit misschien verwarrend is voor de reiziger, een buslijn met diverse "eindpunten" (hoewel we dat nu ook hebben, kijk maar naar de lijnen 4, 5 en 6), maar dat is denk ik beter dan 10 of 12x/uur een bus die op een deel van zijn traject slechts halfvol is.

Ik zit wel een beetje met de opzet voor de huidige lijnen 5, 6 en 7 in mijn mik. Volgens de plannen zouden dit M3 (lijn 5/6) en M4 (lijn 7) worden, maar ik ben het niet zo met deze opzet eens omdat reizigers op lijn M3 tussen Buiten en Centrum dan of een langere reistijd krijgen, of massaal gaan overstappen op Almere Parkwijk op lijn M4. Echter, ik wil niet meer dan twee Metrolijnen hier hebben en er zijn drie takken van noord naar zuid: Greta Garboplantsoen – Walt Disneyplantsoen, Parkwijk – Danswijk en Tussen de Vaarten Noord – Sallandsekant. Ik weet nog even niet hoe ik dit en de routes Walt Disneyplantsoen – Danswijk en Greta Garboplantsoen – Tussen de Vaarten Noord eerlijk kan verdelen onder twee metrobuslijnen.

Ik zou bijna denken aan een metrobus Oostvaarders – Buiten – Parkwijk – Centrum – Beatrixpark – Componistenpad (6x/uur met 6x/uur aanvullende bussen Tussen de Vaarten Noord – Beatrixpark, evt. naar Noorderplassen en in de avond/weekend losse ritten Centrum - Noorderplassen) en een metrobus Almere Centrum – Danswijk die daar splitst in één tak naar Station Parkwijk en één tak via Sallandsekant naar Tussen de Vaarten Noord (evt twee lijnnummers), dan zou je op het gezamenlijk deel in de spits 8 tot 10x/uur moeten rijden en dan liefst met 12m en evt. 15m bussen. Alleen dan zit je met de bediening van Tussen de Vaarten zoals dat nu met lijn 7 gebeurt.
Laatst gewijzigd door Milco op di 05 jan 2016, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Milco schreef:Nu zit ik zelf ook flink te puzzelen om een zelfbedacht lijnnet voor Almere in elkaar te zetten, maar ik zit te denken (en volgens mij kan Klaasje deze vraag wel beantwoorden): is het voor de Metrolijnen in Almere een idee om op deeltrajecten aanvullende ritten in de spits (en evt. ook in het dagdal en zaterdag overdag) te bieden? Bijvoorbeeld lijn M1: Stripheldenbuurt - Haven (zoals lijn 1 voorheen reed) die 6x/uur rijdt met 15 of 18m met in de drukke uren wederom 6x/uur aanvullende ritten (Molenbuurt? -) FBK Sportpark - 't Oor (drukste traject van deze lijn/route) waardoor op dit traject 12x/uur een 15m of 18m bus rijdt. In de avonduren en op zondag zijn deze aanvullende ritten niet nodig en kan de hele lijn 3 of 4x/uur gereden worden. (Als de sprinters iedere 10 minuten gaan rijden zie ik liever 3x/uur een bus.)

Punt is wellicht dat dit misschien verwarrend is voor de reiziger, een buslijn met diverse "eindpunten" (hoewel we dat nu ook hebben, kijk maar naar de lijnen 4, 5 en 6), maar dat is denk ik beter dan 10 of 12x/uur een bus die op een deel van zijn traject slechts halfvol is.
Werkte het maar zo, je bus zal nooit vol zitten tot het eindpunt. Waarschijnlijk zijn de tussenritten op de helft van een halve rit (dus een kwart van de totale route) al halfleeg, en hebben de doorgaande bussen de grootste moeite om iedereen tot het eindpunt van de tussenritten mee te krijgen. Of je moet met je tussenritten vlak voor de volledige ritten gaan rijden. Nog mooier is om dan gewoon twee lijnen aan te bieden: lijn 1 non-stop tot het eindpunt van de tussenrit, lijn 2 stopt dan overal en rijdt niet verder dan dat punt.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Zonnig »

Ik zou de reguliere rit wel een enkele tussenstop laten maken op bijv 2 belangrijke haltes maar het idee van een soort sneldienst rit en een korttraject dienst die overal stopt is wel goed. De reiziger die ver(der) reist is dan sneller op z'n bestemming en de reiziger voor het korte traject is ook beter af. Je moet alleen wel zorgen voor een naadloze overstap tussen de korttrajectdienst en de snelle dienst.

Neem lijn 1 stopt tussen CS en Haven alleen in het centrum 1 x en verder niet tot het Oor.
Een lijn 1K (of een ander nr) stopt juist op alle haltes t/m het Oor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten