Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik vraag mij wel af in hoeverre al die extra transferia zorgen voor een sterker OV-netwerk. Een deel van de OV-gebruikers zou wellicht ook voortaan eerst de auto pakken, en pas vanaf het P+R-terrein verder reizen met de bus naar de stad. Dat gaat weer ten koste van de bezetting van andere bussen. Het lijkt mij voor het OV-bureau nou juist de uitdaging om eens te zorgen voor een hogere bezetting van de ontsluitende bussen, in plaats van bussen die zich wel redden. Daarnaast wil de reiziger graag zo min mogelijk overstappen, dus wat dat betreft vind ik Q-link wel gelukt, maar het moet niet zo zijn dat het OV-geld straks naar hogere frequenties voor transferia gaat, terwijl de reiziger die eigenlijk echt met het OV wil juist te maken krijgt met lagere frequentie. Ik verwacht dat een aanzienlijk deel van reizigers die gebruik maakt van transferia als Haren, Hoogkerk en Kardinge eigenlijk liever met de auto door gaat naar Groningen Centrum, maar dit niet doet vanwege de hoge parkeerkosten/te weinig plek, en niet voor het feit dat men zo graag met de bus wil.

Ik zou er zelf voor pleiten dat het niet alleen vanaf een transferium aantrekkelijk is om te reizen met meerdere personen, maar juist ook al vanaf de woonplaats. Dus afhankelijk van de zone-afstand een aantrekkelijk winkelkaartje aanbieden (zoals 3 personen per 2/5/8-euro kaartje).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Klopt, maar zo lang je vanaf Veendam 5 euro per persoon betaald om in Groningen te komen, en met 4 man in de auto stapt die voor 5 euro + 6 euro voor P+R heen en weer rijdt ga je toch geen 20 euro betalen?
Of 4 x 8 euro vanuit Gieten, en ook 5 + 6 euro voor de auto.

Kijk maar naar Emmen, het is gratis en de bussen zitten vol.

Vorige week was mijn broer jarig, woont in Apeldoorn. Ik, moeder en haar vriend zijn voor 6 euro met Flixbus heen en weer geweest, broer kwam ons van het station halen. Kijk dan kan je er met de auto niet tegen rijden, het kost alleen wel veel meer tijd.
Gaat gewoon om het geld, meer niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, precies, dan zijn de prijzen toch echt te hoog vergeleken met de auto. Gezien de ruime investeringen in infrastructuur, zoals de zuidelijke ringweg, zou een iets grotere investering in het OV niet heel vreemd zijn. Ook vanwege duurzaamheid en luchtkwaliteit in de stad.
Je zou het kunnen proberen als proef op de zaterdag: dat bijvoorbeeld 1 extra reiziger mee kan reizen op de OV-chipkaart. Als je met z'n vieren reist, is het OV meestal niet goedkoper vanuit de diverse streekplaatsen, zoals je idd uitrekent bij Veendam. Ik geloof dat de potentie er wel is, voor alle bussen die het centrum van Groningen aandoen.

Het blijft verder ook wel een beetje vreemd dat als je bijvoorbeeld vanaf P+R Haren reist met 5 personen, je 6 euro betaalt, maar als je opstapt bij de halte V.K. Verschuurbrug, je 5 x 2 x 2 = 20 euro (retour) betaalt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

JeroenSpock schreef:Daar gaat zo goed als niemand gebruik van maken na de gratis actie.
Het is gratis, dus gaan ze met de bus. Laat maar weer eens zien dat de bus te duur is. Snappen ze dat nou echt niet in dat OV Bureau?
Het gaat om hoe je het product aan de man brengt. Als geld bij de reiziger echt het probleem was, dan had Albert Heijn al jaren niet meer bestaan. Goedkoop is die toko namelijk niet echt. Het aanbod van OV sluit doorgaans gewoon amper aan op de daadwerkelijke vraag.
🍉
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef: Het blijft verder ook wel een beetje vreemd dat als je bijvoorbeeld vanaf P+R Haren reist met 5 personen, je 6 euro betaalt, maar als je opstapt bij de halte V.K. Verschuurbrug, je 5 x 2 x 2 = 20 euro (retour) betaalt.
Vreemd? Het is natuurlijk ronduit belachelijk. Als je met vijf man vanaf Eelde naar de stad wil betaal je je 5x10 retour, €50 retour. Je doet er dan 40 minuten over. Als je eerst in de auto stapt naar P+R Haren en daar in de bus stapt, betaal je €6 retour en ben je ook nog eens korter onderweg. Dat is toch niet normaal... :N
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Het blijft verder ook wel een beetje vreemd dat als je bijvoorbeeld vanaf P+R Haren reist met 5 personen, je 6 euro betaalt, maar als je opstapt bij de halte V.K. Verschuurbrug, je 5 x 2 x 2 = 20 euro (retour) betaalt.
Is dat wel zo? Citybuskaartjes gelden toch op een bepaald traject (bijv. van Haren naar UMCG/Ikea) en zijn volgens mij ook nog steeds gewoon bij de chauffeur te koop. Blijft het eerder genoemde voorbeeld voor wat betreft Eelde natuurlijk bestaan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat is zo, als ik het goed begrijp:
"Retourkaartjes: Dit retourkaartje geeft recht op twee keer een uur onbeperkt reizen met de P+R buslijnen en alle overige bussen in de stad Groningen voor maximaal vijf samenreizende personen. Het kaartje is te koop bij:
o de automaat op de bushalte bij de P+R terreinen.
o de chauffeur, maar alleen bij de P+R halte."
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... bijlage.pd

Daarnaast is die kaart dus ook nog geldig op alle overige bussen in de stad Groningen. Op zich vind ik dat prima, maar het is gek dat als 5 mensen van het Hoofdstation naar de wijk Paddepoel gaan ze flink wat betalen, terwijl als ze vanaf P+R Haren/Hoogkerk komen en overstappen op de lijn 9, je dan dus eigenlijk goedkoper uit bent terwijl je meer reist.
Maak het OV nou ook gewoon aantrekkelijk in de streekbussen voor gezinnen en dergelijke... Trouwens eens met je Bjarte, het is idd niet vreemd, maar belachelijk :lol:
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Hainje schreef:
JeroenSpock schreef:Daar gaat zo goed als niemand gebruik van maken na de gratis actie.
Het is gratis, dus gaan ze met de bus. Laat maar weer eens zien dat de bus te duur is. Snappen ze dat nou echt niet in dat OV Bureau?
Het gaat om hoe je het product aan de man brengt. Als geld bij de reiziger echt het probleem was, dan had Albert Heijn al jaren niet meer bestaan. Goedkoop is die toko namelijk niet echt. Het aanbod van OV sluit doorgaans gewoon amper aan op de daadwerkelijke vraag.
Maar hoe wil je het OV aan de man brengen met deze prijzen? Ze kunnen reclame maken wat ze willen, zodra mensen er achter komen wat het kost zijn ze er snel klaar mee.
In de zomervakantie als je met 2 personen en 6 kinderen met 1 dagkaart mag reizen, daar maken ze erg slecht reclame voor. Zet zoiets op de onderste regel van alle DRIS panelen, op de onderste regel van de koersfilm op alle bussen, het is net alsof ze geen volle bussen willen of zo.
Maar goed hier hebben we het al vaker over gehad, het OVB leest hier niet mee en er gaat toch niets veranderen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

JeroenSpock schreef:Maar hoe wil je het OV aan de man brengen met deze prijzen? Ze kunnen reclame maken wat ze willen, zodra mensen er achter komen wat het kost zijn ze er snel klaar mee.
Nou door bijvoorbeeld een campagne op te starten waarop achterop de bussen lokkertjes staan. Denk dan aan: "Alle Groningse stadslijnen rijden in de brede spits minimaal elk kwartier. Zie voor meer info: www.qbuzz.nl/gd" Sowieso een degelijk marktonderzoek doen om in kaart te brengen waar de kansen liggen. Een beetje zichzelf respecterend commercieel bedrijf doet dat ook, het is de tunnelvisie die het OV in de weg zit.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Het OV-bureau lijkt soms een beetje veel geld te steken in mooie opmaak, zoals zo'n OV-krant. Er worden applicaties ontwikkeld voor het zomerbroezz'n et cetera. De actie op zichzelf is niks mee mis, al zie ik niet in waarom men dat bijvoorbeeld niet ook in het weekend en in andere vakanties geldig maakt. Een kosten-baten analyse van dergelijke acties in combinatie met het kijken naar wat de reiziger wil...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Wubbo »

Deze discussie is wel heel erg gericht op geld. Het gaat alleen niet alleen om geld: het gaat juist ook om wat daar tegenover staat. Een dagje Efteling is veel duurder dan een dagje in de speeltuin om de hoek, toch kiezen er mensen voor de Efteling. Je krijgt daar namelijk toch een ander dagje uit dan in de speeltuin om de hoek.

Datzelfde principe speelt bij openbaar vervoer ook. Belangrijk daarbij is ook dat onbekend onbemind maakt: als jij nog nooit in de Efteling bent geweest, weet je niet wat je daar kunt verwachten en weet je dus ook niet of het de toegangsprijs waard is. Kortingsacties (of gratis-entree-acties) zijn juist bedoeld om mensen te laten zien wat je eigenlijk te bieden hebt. Als mensen de waarde van het product hoger inschatten dan wat ze ervoor moeten betalen, zullen ze het gaan gebruiken. Natuurlijk zal niet iedereen die toen het gratis was in de bus zit de bus blijven gebruiken, maar dat is dan ook helemaal niet het doel van dit soort acties.

Of de prijs voor de bus opweegt tegen wat je ervoor terugkrijgt is ook een interessante discussie, maar die is heel lastig te voeren omdat die voor iedereen verschillend is. Je zal daarbij in ieder geval verschil zien tussen verschillende groepen gebruikers: als je een dagje naar de stad gaat is het minder belangrijk of iets een kwartiertje langer of korter duurt, maar gaat het om het op loopafstand kunnen uitstappen uit je vervoermiddel. Maar als je elke dag die reis maakt (omdat het je woon-werkrelatie is) maakt dat kwartiertje juist een wereld van verschil.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een beetje slimme reiziger koopt vanuit Eelde natuurlijk ook geen € 5-kaartje. Gezinnen waarvan de kinderen onder de 12 zijn hebben het al prima: papa en mama checken in met hun OVC in en het kroost reist gratis mee. En dat papa en mama daarvoor een OVC moeten hebben, vind ik niet zo'n bezwaar, wagenverkoop moet wat mij betreft zo min mogelijk worden gestimuleerd.

Het zou echter wel goed zijn als men een oplossing had voor de wat oudere gezinnen. Drie puberzonen of -dochters van 14, 16 en 17 meenemen is een erg prijzige aangelegenheid, zeker als ze gewoon netjes op de fiets naar school gaan (anders hebben ze mogelijk al een abonnement).
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

Even iets heel anders. Ik ben van plan om deze week naar het nationaal busmuseum in Hoogezand te gaan. Weet iemand of de ex- GVU 519 daar inmiddels weer te bezichtigen is?
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Het CBB heeft vanmorgen besloten dat Qbuzz de verlenging van 2 jaar, tot 2019 krijgt.

Meer: http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2015 ... ssie-goed/
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ezra schreef:Even iets heel anders. Ik ben van plan om deze week naar het nationaal busmuseum in Hoogezand te gaan. Weet iemand of de ex- GVU 519 daar inmiddels weer te bezichtigen is?
Ja hij stond er een paar weken geleden tussen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

JeroenSpock schreef:
Hainje schreef:
JeroenSpock schreef:Daar gaat zo goed als niemand gebruik van maken na de gratis actie.
Het is gratis, dus gaan ze met de bus. Laat maar weer eens zien dat de bus te duur is. Snappen ze dat nou echt niet in dat OV Bureau?
Het gaat om hoe je het product aan de man brengt. Als geld bij de reiziger echt het probleem was, dan had Albert Heijn al jaren niet meer bestaan. Goedkoop is die toko namelijk niet echt. Het aanbod van OV sluit doorgaans gewoon amper aan op de daadwerkelijke vraag.
Maar hoe wil je het OV aan de man brengen met deze prijzen? Ze kunnen reclame maken wat ze willen, zodra mensen er achter komen wat het kost zijn ze er snel klaar mee.
In de zomervakantie als je met 2 personen en 6 kinderen met 1 dagkaart mag reizen, daar maken ze erg slecht reclame voor. Zet zoiets op de onderste regel van alle DRIS panelen, op de onderste regel van de koersfilm op alle bussen, het is net alsof ze geen volle bussen willen of zo.
Maar goed hier hebben we het al vaker over gehad, het OVB leest hier niet mee en er gaat toch niets veranderen.
Van een chauffeur had ik meer verwacht. In de afgelopen vakantie hing er een elke week in mijn lokale krant een advertentie over zomerbroezzen. Daarnaast heeft het ook op een groot deel van de bussen gestaan. Dan ben je blind als je dan nog niet een bus met reclame hebt gezien.

Daarnaast: Hoe wil jij in deze economische tijden dan het OV promoten? Goedkoper maken van OV heeft geen zin want: Reizigers uit auto naar ov is nauwelijks mogelijk.De prijs heeft hier namelijk weinig invloed op. Deze vraag stel ik overigens algemeen. Kennelijk vinden jullie dat een concessie leiden met enorm tegenstellende gebieden en twee provincies simpel.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat letterlijk de enige manier om mensen in het OV te krijgen is het persoonlijke autogebruik zo onaantrekkelijk mogelijk te maken hoe bizar dat ook klinkt.
De grootste reden waarom mensen niet voor het OV kiezen zijn de (grotendeels incorrecte) vooroordelen zoals in een ander artikel van ovmagazine staat. OV is het vervoer van armen, studenten en hier en daar een verdwaalde hippie geworden.
Een vervoerder zelf kan weinig doen om het autovervoer onaantrekkelijk te maken, hij kan alleen de reizigers die hij erbij krijgt het comfortabel maken en zorgen dat ze blijven steken. De gemeente moet de rol van het onaantrekkelijk maken van de auto, en in veel grotere maten de landelijke politiek.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Inderdaad en zolang platforms als Geen Stijl het OV blijven wegzetten als Onrendabelen Vervoer zal het imago niet echt snel beter worden.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

Kevster schreef:
Ezra schreef:Even iets heel anders. Ik ben van plan om deze week naar het nationaal busmuseum in Hoogezand te gaan. Weet iemand of de ex- GVU 519 daar inmiddels weer te bezichtigen is?
Ja hij stond er een paar weken geleden tussen.
Weet ik, maar ik zag op de facebook- pagina van het museum dat een aantal ruiten van de bus werden vervangen, dus dacht dat ie misschien tijdelijk niet te bezichtigen was. Omdat de reisafstand richting het museum fors is, wil ik graag van te voren even staven of deze bus te bezichtigen is.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ik heb die grote stickers op de bussen wel gezien Camille :) En toen ergerde ik me ook al aan de onduidelijke reclame, 'Zomerbroezn 2=1', dat zegt toch niemand wat?

Wat dat onderzoek zegt klopt wel. In de steden is het OV goed voor elkaar maar het platteland is wel een probleem. Ik kan gratis met bus en trein maar doe het bijna nooit. Ik kan met 1 minuut lopen met de 110 naar Gieten en dan overstappen naar Groningen. Probleem is alleen dat 110 maar 1 keer per uur rijdt. Dan is er op 10 minuten lopen de 171, die op 5 minuten lopen van de bornholmstraat stopt.
Anders kon ik 10 minuten fietsen naar de trein in Veendam, die bij Europapark stopt, kwartier lopen naar Qbuzz.
Nu is het allemaal anders door de verhuizing naar de Peizerweg. Straks wordt het misschien wel weer aantrekkelijk als de zuidelijke ringweg open gebroken wordt. Dan ga ik of op de motor, of met de bus/trein.
En daar blijkt maar weer dat als het met de auto moeilijk wordt, ik ook wel met het OV wil.
Als ik een dag vrij ben en naar de Stad moet ga ik altijd met het OV, maar dan heb ik alle tijd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

sirvinniei schreef:Ik denk dat letterlijk de enige manier om mensen in het OV te krijgen is het persoonlijke autogebruik zo onaantrekkelijk mogelijk te maken hoe bizar dat ook klinkt.
De grootste reden waarom mensen niet voor het OV kiezen zijn de (grotendeels incorrecte) vooroordelen zoals in een ander artikel van ovmagazine staat. OV is het vervoer van armen, studenten en hier en daar een verdwaalde hippie geworden.
Een vervoerder zelf kan weinig doen om het autovervoer onaantrekkelijk te maken, hij kan alleen de reizigers die hij erbij krijgt het comfortabel maken en zorgen dat ze blijven steken. De gemeente moet de rol van het onaantrekkelijk maken van de auto, en in veel grotere maten de landelijke politiek.
Toch herken ik dat niet echt in Groningen - Drenthe. Dat er veel studenten en scholieren zijn is correct, maar er zijn ook genoeg mensen die van het OV gebruik maken en niet in die categorieën vallen. Daarnaast is het zeker ook niet het OV voor armen, omdat de prijzen simpelweg te hoog liggen.

Ik ben het wel met CamilleKreemers eens dat er voldoende werd geadverteerd, maar wellicht had men beter kunnen kijken naar de manier waarop. Uiteindelijk zijn de kosten het belangrijkst, en dat had men duidelijker op de bussen kunnen zetten. Buitenstaanders weten immers niet de prijs van een dal-dagkaart en zoeken dat niet op. Daarnaast maakte men ook een app waarin je je reis kon plannen et cetera. Heel leuk, maar er zijn maar 100 mensen die die app hebben gedownload. Ik kan me niet voorstellen dat dat opweegt tegen de kosten van het bouwen van de app. Verder had die app weinig toegevoegde waarde: je krijgt logischer reisadviezen met of 9292 of de qbuzz website.

Tot slot: ergens in het zuiden van Nederland. Ik geloof Maastricht/Limburg. Daar waren succesvolle pogingen om de automobilist het OV in te krijgen en vielen vooroordelen vaak mee. Het kan dus wel. Het OV-bureau focust wel erg veel op Q-link en Q-liner, maar ze staan haast nooit te flyeren in de wat kleinere plaatsen, en sommige stadswijken in Groningen. Tja, dan heb je ook niet echt een eerlijk speelveld voor de diverse lijnen om zich te bewijzen. Het verbaast me dan zelfs dat Q-link slechts een dekkingsgraad had van 59.0%. Het is weliswaar hoger dan het gemiddelde, maar er zijn genoeg lijnen die >50% kd hebben.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

gebruiker77 schreef:Het verbaast me dan zelfs dat Q-link slechts een dekkingsgraad had van 59.0%. Het is weliswaar hoger dan het gemiddelde, maar er zijn genoeg lijnen die >50% kd hebben.
Misschien omdat Qlink zo vaak rijdt, en minimaal met een gelede bus die gewoon duurder zijn. 59% valt mij ook tegen.
Zaten de Qliners niet op 99% of zo?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Maar even percentages opzoeken:

De Qliners zitten op 99% reizigersinkomsten, dus is die grote snelheid toch ergens goed voor.

De Qlinklijnen zitten op 59%, maar lijnen 3 en 4 rijden altijd minimaal 2x/uur. Ik kan me indenken dat in de zeer late avond en de zondagochtend dit overkill is. Daarnaast vraag ik me soms af of 4x/uur naar Leek en Roden noodzakelijk is in de daluren, maar daar zal ik me maar niet over uitlaten. Ik denk namelijk dat dit een onderdeel van de productformule is. In elk geval is de snelheid binnen Groningen lager (ongeveer 20 km/h aldus maps), waar dit voor Emmen en Assen rond de 25 km/h ligt. Met de juiste ingrepen lijkt me de snelheid nog wel verhoogd te worden, dus lagere kosten per km. Ook worden de omlopen hoop ik snel onder de 58 minuten voor QLink blauw, waar het nu rond de 64 minuten per richting zit. Daar zal ook wel een leuk bedrag in zitten, wat de kostendekking ten goede komt.

Nu geldt dit voor de hele stadsdienst van Groningen dat er qua snelheid nog te winnen valt. Hierbij denk ik aan busbanen op de drukste routes, zodat de bus langs de files kan rijden i.p.v. erin staan (lijn 2 tussen Wijert en Martini of Hoofdstation).
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Ja of (snel)trams *O*

(oudjaarsgrapje, sorry :X :mrgreen: )
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Q-link kostendekkend maken is zeer ingewikkeld, voornamelijk door de lage snelheid, ofwel het stadsdiensttraject. Stel dat een dienstregelinguur 100 euro kost, dan ben je op lijn 300 al volledig kostendekkend met twaalf saldoreizigers die van Emmen tot Groningen meereizen (12*8=€96, rijtijd net onder het uur). Voor de Q-link is dat, zeker op het stadstraject, anders. In de spits is de rijtijd Lewenborg - CS bijna 25 minuten, maar haal je max twee euro per saldoreiziger binnen. Stel dat een DRU honderd euro kost, dan zou je dus al bijna 25 saldo/eurokaartreizigersnodig hebben (die dan ook daadwerkelijk in Lewenborg in-, en op het CS uitstappen). Daarnaast is de Q-link langer en daarmee waarschijnlijk duurder dan de Qliner, waardoor de vergelijking met 300 ook al scheef gaat. Voor beide voorbeelden geldt uiteraard dat je die aantallen over de hele dag gemiddeld in beide richtingen moet vervoeren, dus niet alleen in de drukste richting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten