Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Pim-AllianceB95 schreef:Q-link kostendekkend maken is zeer ingewikkeld, voornamelijk door de lage snelheid, ofwel het stadsdiensttraject. Stel dat een dienstregelinguur 100 euro kost, dan ben je op lijn 300 al volledig kostendekkend met twaalf saldoreizigers die van Emmen tot Groningen meereizen (12*8=€96, rijtijd net onder het uur). Voor de Q-link is dat, zeker op het stadstraject, anders. In de spits is de rijtijd Lewenborg - CS bijna 25 minuten, maar haal je max twee euro per saldoreiziger binnen. Stel dat een DRU honderd euro kost, dan zou je dus al bijna 25 saldo/eurokaartreizigersnodig hebben (die dan ook daadwerkelijk in Lewenborg in-, en op het CS uitstappen). Daarnaast is de Q-link langer en daarmee waarschijnlijk duurder dan de Qliner, waardoor de vergelijking met 300 ook al scheef gaat. Voor beide voorbeelden geldt uiteraard dat je die aantallen over de hele dag gemiddeld in beide richtingen moet vervoeren, dus niet alleen in de drukste richting.
Daar heb je een punt. Het stadsdienst traject is lastig, hoewel die ook regelmatig propvol zit in het dal, terwijl het aantal reizigers voor Roden/Leek dan juist beperkter is.
Mijn punt is meer dat Q-link ook behoorlijk wat geld kost. Er wordt vaak veel reclame gemaakt voor deze lijnen, terwijl andere lijnen minder in beeld worden gebracht door het OV-bureau. Als je een kostendekking van 60% afgerond hebt, maar je rijdt daarentegen wel 6/4/2, dan kost dat echt veel geld, zeker vergeleken met een lijn die 2/2/1 of 1/1/1 rijdt en een kd van 50% heeft.
Ik wil niet beweren dat je fors moet bezuinigen op deze lijnen. Ik zie ook wel dat de frequentie Q-link lijnen ook weer reizigers trekken op andere lijnen, maar het OV-bureau moet ook juist naar andere lijnen krijgen, zodat die ook in de toekomst kunnen blijven bestaan.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

CamilleKreemers schreef: Nu geldt dit voor de hele stadsdienst van Groningen dat er qua snelheid nog te winnen valt. Hierbij denk ik aan busbanen op de drukste routes, zodat de bus langs de files kan rijden i.p.v. erin staan (lijn 2 tussen Wijert en Martini of Hoofdstation).
Voor lijn 2 op de Van Ketwich Verschuurbrug (stad in) heb ik al vaak na zitten denken. Ik denk dat het een goede optie zou zijn om de bussen over de strook voor rechtsaf (richting A28) te laten rijden en door middel van VETAG een bus eerst laten oprijden tot het tweede verkeerslicht onder de A28 (dus bus rijdt rechtdoor waar auto's rechts de A28 op draaien), vervolgens meldt de bus zich daar weer via VETAG en kan de reguliere rechtdoor strook vrijgegeven worden. Voor het autoverkeer betekent dit alleen een klein oponthoud wanneer er een bus staat en scheelt dit een kostbare aanpassing van de hele weg. Een nóg goedkopere oplossing zou zijn om gewoon alle chauffeurs op het kruisingsvlak vlak voor de brug in te laten voegen. Dit scheelt in mijn geval soms 4 minuten vertraging. Moet deze suggestie misschien maar eens richting Gemeente / Groningen Bereikbaar mailen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Q-link kostendekkend maken is zeer ingewikkeld, voornamelijk door de lage snelheid, ofwel het stadsdiensttraject. Stel dat een dienstregelinguur 100 euro kost, dan ben je op lijn 300 al volledig kostendekkend met twaalf saldoreizigers die van Emmen tot Groningen meereizen (12*8=€96, rijtijd net onder het uur). Voor de Q-link is dat, zeker op het stadstraject, anders. In de spits is de rijtijd Lewenborg - CS bijna 25 minuten, maar haal je max twee euro per saldoreiziger binnen. Stel dat een DRU honderd euro kost, dan zou je dus al bijna 25 saldo/eurokaartreizigersnodig hebben (die dan ook daadwerkelijk in Lewenborg in-, en op het CS uitstappen). Daarnaast is de Q-link langer en daarmee waarschijnlijk duurder dan de Qliner, waardoor de vergelijking met 300 ook al scheef gaat. Voor beide voorbeelden geldt uiteraard dat je die aantallen over de hele dag gemiddeld in beide richtingen moet vervoeren, dus niet alleen in de drukste richting.
Daar heb je een punt. Het stadsdienst traject is lastig, hoewel die ook regelmatig propvol zit in het dal, terwijl het aantal reizigers voor Roden/Leek dan juist beperkter is.
Mijn punt is meer dat Q-link ook behoorlijk wat geld kost. Er wordt vaak veel reclame gemaakt voor deze lijnen, terwijl andere lijnen minder in beeld worden gebracht door het OV-bureau. Als je een kostendekking van 60% afgerond hebt, maar je rijdt daarentegen wel 6/4/2, dan kost dat echt veel geld, zeker vergeleken met een lijn die 2/2/1 of 1/1/1 rijdt en een kd van 50% heeft.
Ik wil niet beweren dat je fors moet bezuinigen op deze lijnen. Ik zie ook wel dat de frequentie Q-link lijnen ook weer reizigers trekken op andere lijnen, maar het OV-bureau moet ook juist naar andere lijnen krijgen, zodat die ook in de toekomst kunnen blijven bestaan.
Dat ligt natuurlijk aan je benaderingswijze, als je gemiddelde kostendekkingsgraad daalt kun je minder DRU's betalen, waardoor je minder vervoer biedt. Als de kostendekkingsgraad van de Q-link lijnen zou stijgen bij een frequentieverlaging, wat maar zeer de vraag is, dan gaat het misschien helpen (mits je de vrijgekomen DRU's ergens inzet waar ze minder extra kosten dan Q-link meer oplevert).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Busfoto.nl »

Alle Qbuzzen in het noorden rijden niet.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Laten we het algemener schrijven :wink:
Geen enkele bus rijdt, sowieso in de ochtend.
Arriva rijdt namelijk ook niet.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Busfoto.nl schreef:Alle Qbuzzen in het noorden rijden niet.
Alle Arriva's in het noorden rijden ook niet ;)
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Ondertussen is bekend geworden dat Qbuzz de rest van de dag niet meer rijdt.
Arriva rijdt wel, 305 en 314 rijden wel, 315 rijdt niet.

EDIT 11.25: Arriva heeft de 305 en 314 ook weer van de weg gehaald.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Heel begrijpelijk besluit, alleen maar begrip voor! Verstandig dat veiligheid op nummer 1 staat, en stel dat je vanmiddag wel zou kunnen rijden, maar vanavond niet. Dan zitten veel reizigers juist met problemen.
Vervelend voor reizigers die een vlucht moeten halen. Er rijdt weliswaar een David Bowie-bus, maar weet niet of die capaciteit voldoende is/iedereen op de hoogte is van die bus, maar veiligheid boven alles!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Eeeh, die Bowie-bus is wel veilig?
Of is dat meer voor "Heroes"?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Deze meneer had er vanmorgen nog wel volop zin in. "De Qliners rijden wel!" http://nos.nl/video/2078685-sommige-bus ... n-wel.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Klaasje »

Op dit moment beginnen de hoofdwegen er weer zo goed uit te zien in de stad dat in principe de stadsdienst best de rest van de middag zou kunnen rijden. Het is dat het vanavond weer gaat ijzelen maar anders zou het zelfs uitstekend tot einde dienst kunnen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De hoofdwegen zijn wel vrij, maar de trottoirs en haltes zijn verre van ijsvrij, waardoor het alsnog onverantwoord is om te rijden.
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

het lijkt me sowieso niet zo verantwoord om op een trottoir of halte te rijden :lol:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Het lijkt me dat de haltehavens bedoeld worden, en die worden niet gestrooid en niet bereden. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Ik zag op NOS op de achtergrond een groene Flixbus staan. Die rijdt / reed dus wel :mrgreen:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Klaasje schreef:Op dit moment beginnen de hoofdwegen er weer zo goed uit te zien in de stad dat in principe de stadsdienst best de rest van de middag zou kunnen rijden. Het is dat het vanavond weer gaat ijzelen maar anders zou het zelfs uitstekend tot einde dienst kunnen.
Dat geldt hier in 'het dorp' ook, de Hoofdweg is nog nooit zo stroef geweest geloof ik, zoveel zout ligt erop. En je zou bij uitzondering natuurlijk naast halteerhavens kunnnen halteren. Ik kan me overigens wel voorstellen dat het op de kleinere wegen misschien nog bar en boos is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik gok dat vooral streeklijnen uit de provincie Groningen nog last zouden te maken met vele gladheid in de wat kleinere dorpen. De (hoofd)trajecten die meer in de buurt liggen rondom en in de stad Groningen lijken wel te doen.
Lastig is inderdaad dat er een kans is op wat ijzel, hoewel dat vooral voor het noorden mee lijkt te vallen. De neerslag verbrokkelt als het naar het noord(oosten) trekt. Het zou natuurlijk vervelend zijn als men wel met de bus heen kan reizen, maar vervolgens niet meer terug. Eventueel zou men een nooddienstregeling kunnen voorbereiden als bepaalde lijnen/trajecten niet bereden kunnen worden.
Qbuzz meldde in de media dan een van de redenen was van het schrappen dat de dienstregeling ingewikkeld is om bepaalde lijnen wel te laten rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als dat een doorslaggevende reden is, getuigt dat wel van een klein improvisatievermogen. De omlopen krijg je toch niet meer 100% als je de eerste uren al niet rijdt, desnoods kun je chauffeurs met een bus naar keuze (niet geleed als dat wel gebruikelijk is bijvoorbeeld) de hele dag op dezelfde (berijdbare) lijn laten rijden, dan bied je in elk geval nog iets aan.
Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Busreiziger »

De beste buschauffeurs staan hier duidelijk weer op de halte..
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Je kunt niet zomaar zeggen pak een bus en ga maar wat rijden. Dan kun je geen regelmatige dienstregeling rijden, dan krijg je frequenties van elke 103 minuten en dan kun je beter gewoon niet rijden. Je kunt het dan niet communiceren.
sirvinniei schreef:het lijkt me sowieso niet zo verantwoord om op een trottoir of halte te rijden :lol:
Ik bedoelde daarmee dat reizigers niet goed bij de haltes kunnen komen.
Basislijn
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nou ja, ik denk dat een aantal mensen gewoon blij is dat er überhaupt een bus rijdt. Communiceren is moeilijker, eens, maar zeker niet onmogelijk: houd de site in de gaten voor de actuele vertrektijden, en geef per lijn aan of je wel of geen kans ziet om vervoer aan te bieden. Dat de frequentie per definitie uitkomt op rare waarden is natuurlijk niet waar, je kunt prima de hele dag dezelfde lijn rijden en pas op vertrektijd vanaf het beginpunt vertrekken. Dat is misschien wat minder efficiënt, maar je biedt er wel vervoer mee aan. Bovendien was er gisteren ook geen peil op de vertrekpunctualiteit te trekken (en begrijpelijk), en toch denk ik dat het merendeel van de reizigers die situatie liever had dan dat er werd gezegd 'We rijden niet meer'.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Milco »

Per toeval stuit op de website van Connexxion(!) op de lijnen 1 en 2 in Hoogeveen, die vanaf 24 januari 2016 gaan rijden. Weet iemand hier meer van; onder welke concessie ze exact vallen, en door welk bus-/taxibedrijf ze uitgevoerd gaan worden? Ik ben hier niet in thuis en voordat ik ze eventueel toevoeg op de wiki, wil ik wel even meer duidelijkheid hierover. Alvast bedankt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Wat hier misschien ook meespeelt is het probleem dat je de reizigers wel heen kan vervoeren, maar niet meer terug door veranderende omstandigheden. Denk dat niemand daar op zit te wachten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Nicketick schreef:Wat hier misschien ook meespeelt is het probleem dat je de reizigers wel heen kan vervoeren, maar niet meer terug door veranderende omstandigheden. Denk dat niemand daar op zit te wachten.
Er zijn toch altijd mensen, die of heen of terug moeten?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nicketick schreef:Wat hier misschien ook meespeelt is het probleem dat je de reizigers wel heen kan vervoeren, maar niet meer terug door veranderende omstandigheden. Denk dat niemand daar op zit te wachten.
Nee, lui die gisteravond ergens heen zijn gegaan omdat ze vanochtend vroeg ergens moesten zijn en nu graag weer naar huis willen, zitten ook niet te wachten op een schone weg waar de hele dag geen bus overheen rijdt.

Dat is natuurlijk makkelijk praten, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook wel te ondervangen valt met een duidelijke mededeling als 'Houdt u er rekening mee dat we vanwege veranderende weersomstandigheden niet kunnen garanderen dat wij u tot einde dienstregeling van dienst kunnen zijn vandaag'. Dan is iedereen gewaarschuwd om vooral niet weg te gaan als het niet nodig is én heeft een ieder de kans om ergens op de dag daar te komen waar hij of zij de volgende nacht graag door wil brengen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten