Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Daniel »

Met nog iets meer dan 24 uur te gaan wordt het weleens tijd voor het jaaroverzichtje. 2015 was in meerdere opzichten niet het makkelijkste jaar, zowel in omstandigheden binnen de familie als op het werk. Maar wie de verslagen kent weet al wel dat ik graag per (OV-)fiets een hobbyrondje maak, dat blijft toch een ideale manier om het hoofd even leeg te maken en weer frisse energie op te doen.
Uit de vele foto's die dat opleverde heb ik geprobeerd een beetje representatieve selectie te maken. Sommigen zullen al wel in eerdere verslagen verschenen zijn, maar gezien ik daarmee ook nogal achterloop zit er ook nog genoeg niet eerder gepubliceerd materiaal tussen.

Januari
Het jaar 2015 begon ik voor wat de foto's betreft in de buurt, namelijk met een rondje door m'n eigen stad. Letterlijk op een steenworp afstand van huis kwam ik aldaar lijn 8 tegen...
Afbeelding

Die eerste maand van het jaar is echter ook vaak de maand waarin ik nog wat nieuwigheidjes van de laatste dienstregelingswijziging af ga, zoals dit jaar de nog net nieuwe R-net lijnen in Amstelland-Meerlanden...
Afbeelding

Februari
Nadat eind vorig jaar DDAR opnieuw in dienst kwam duurde het niet al te lang voordat deze treinstammen weer opdoken op wat lange tijd hun stamtraject was. Getrokken door loc 1766 komt stam 7314 op 8 februari station Amersfoort Vathorst binnenrijden...
Afbeelding

Een weekje later werd een bezoekje gebracht aan Ede om de ex-HTM MAN's op te zoeken die daar toen net een paar maandjes reden...
Afbeelding

Op 15 februari 2015 was het de laatste zondag waarop er treinen via het luchtspoor dwars door Delft reden. Na een afscheidsritje over het viaduct moest er dus uiteraard ook nog even een laatste plaatje gemaakt worden, wat een IC Amsterdam - Dordrecht werd...
Afbeelding

Maart
Eén dag nadat de Delftse spoortunnel in gebruik genomen was nam ik daar alweer een kijkje om het nieuwe station te bewonderen. Zoals hier op het perronniveau...
Afbeelding

De maand maart was echter ook de maand waarin het stadsbusnet in Amersfoort-Zuid te maken had met wat flinke omleidingen door bouwwerkzaamheden voor de aanleg van de Kersenbaan. Zo reed lijn 8 toen enige tijd om via de Woestijgerweg...
Afbeelding

Hoewel ik het vooraf eigenlijk helemaal nog niet wist zou ik diezelfde dag ook voor de allerlaatste keer een foto maken van lijn 1 op de fotogenieke overweg in de Smaragdweg. Na het daaropvolgende weekend met een grotere omleiding was de route namelijk al verlegd naar een nieuwe overweg een paar meter verderop...
Afbeelding

April
De maand april was een vrij stille maand qua foto's, maar ik nam die maand nog wel een kijkje bij de jaarlijkse Keukenhofpendels. Daarop was dit jaar ook een bijzondere inhuur te zien, namelijk de HTM 923 van het Haags Busmuseum...
Afbeelding

Mei
In mei werd het toch eens hoog tijd voor het eerste fotorondje door de voor Arriva nieuwe concessie West-Brabant. Op een plek waar inmiddels al geen grote bus meer komt kwam die toen nog wel. De Arriva 8965 trof ik als lijn 122 in Wagenberg...
Afbeelding

Ook altijd fraai in het voorjaar en best wel in de buurt is het Soesterlijntje. Op een zondag halverwege de maand trof ik daar Sprintertje 2977 in het frisse groen in Soestdijk...
Afbeelding

Juni
Aan het eind van juni was het alweer tijd voor m'n eigenlijk altijd wel vroege zomervakantie, maargoed, ik heb eigenlijk altijd mooi weer in die weken dus houd het stug vol rond die tijd m'n vakantie te nemen. Het is ook altijd wel de tijd van de langere fototochtjes, 'tis immers toch de tijd van de lange dagen.
Dat bracht me toen onder meer in Hoogblokland waar toen nog de inmiddels alweer vervangen 80xx-serie Ambassadors rondreden op de diverse lijnen...
Afbeelding

Ook wat oostelijker in het land nam ik een kijkje wat me onder meer bracht in Overasselt. Nadat ik bij de plaatselijke CoopCompact even wat koels te drinken had ingeslagen, niet uit de koeling maar gewoon omdat de airco er zo koud stond dat de medewerkers met een trui aan achter de kassa zaten, ging het weer verder langs de route van lijn 9...
Afbeelding

Juli
Wat volgde was de maand van hittegolven en Tourstarts, waarbij we met de hitte beginnen. Op een behoorlijk hete 2e juli zocht ik daarom maar wat verkoeling op een eiland en reisde dus af naar Texel. Om aldaar tussen de Texelhoppers nog een groene verstekeling aan te treffen...
Afbeelding

De start van de Tour de France in Utrecht betekende nogal wat voor het OV aldaar. Gedurende beide dagen reed U-OV een speciaal Tour-lijnennet met op de zondag de grootste aanpassingen. Dat was ook de dag waarop bussen aan te treffen waren op plekken waar je ze normaal niet zo gauw ziet, zoals hier in de Utrechtse Acaciastraat...
Afbeelding

Ook waren er verbindingen die er normaal op een zondag niet zijn, zoals tussen De Bilt en De Uithof...
Afbeelding

En je zou toch nog bijna vergeten dat er ook nog dingen normaal kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld het passeren van lijn 102 door Harmelen...
Afbeelding

Augustus
Net een paar weken terug van m'n vakantie was augustus dan weer een flink drukke maand op 't werk waardoor ik in het weekend vaak niet echt veel zin had nog wat te ondernemen. Weinig foto's dus die maand. Het meest opvallende was nog wel de ruiling die bij U-OV had plaatsgevonden waardoor streekcitaro's op de stadslijnen verschenen...
Afbeelding

September
Ook september was een vrij stille maand qua foto's, maar tegelijk ook een maand waarin de eerste wijzigingen met ingang van de nieuwe dienstregelingen langzaam bekend begonnen te worden. Bijvoorbeeld het verdwijnen van de bus op de Sloterweg in Amsterdam...
Afbeelding

Oktober
In oktober was ik dan juist weer een stuk actiever met het uitbreiden van de fotocollectie, geholpen door een weekje vrij waarin kriskras door het land gereisd werd. Maar ook de eigen omgeving vergat ik niet, want juist in de herfst kan het net buiten de stad toch best fraai zijn. Zoals hier in het avondzonnetje in Nijkerkerveen...
Afbeelding

Gezien het aflopen van de concessie aldaar bracht ik ook nog een bezoekje aan HWGO alwaar ik de grootste bus in het kleinste gehuchtje op de foto zette. Een drietal plaatjes uit die regio...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook werd die maand een regio bezocht waaruit ik nog opmerkelijk weinig foto's had: de kop van Overijssel. En in Zwartsluis trof ik vervolgens een oude bekende uit de stad Utrecht...
Afbeelding

November
De maand november was dan weer de maand van het afscheid, zowel van materiaal als van inzet op bepaalde lijnen. Het leverde een trio foto's op die vandaag de dag in de meeste gevallen niet meer te maken zijn.
Zo was er in november nog de verwachting dat Plan V niet meer zou rijden in de nieuwe dienstregeling. We weten inmiddels beter, maar op 8 november was inzet in de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] op zich ook al uitzonderlijk zoals we hier zien bij Leuvenheim...
Afbeelding

Ook voor de inzet van grote bussen op lijn 184 in Zuid-Holland Noord was november de laatste volledige maand. In een nat Papenveer was de 8757 de laatste daarvan die ik op de foto zou zetten...
Afbeelding

Maar ook de Wrights in het DAV-gebied beleefden in november hun laatste hele maand, want die zijn inmiddels vervangen door het vrijgekomen materieel uit HWGO...
Afbeelding

December
In december konden de verdwijnende zaken dan weer gecombineerd worden met nieuwigheden. Aan verdwijnende zaken was er bijvoorbeeld de inzet van grote bussen op lijn 35 tussen Elst en Zetten, hier in Valburg...
Afbeelding

...maar nieuwigheden waren toch in de meerderheid. Zoals een van de ex-Limburgse Citea's van Connexxion in de door hen teruggewonnen concessie HWGO die we hier zien passeren in Mijnsheerenland...
Afbeelding

Eveneens nieuw is de vorm waarin door U-OV voorzien wordt van versterking naar Kasteel De Haar in Haarzuilens. In plaats van dubbele busjes op lijn 127 is het nu de nieuwe lijn 111 die in de vakanties dagelijks (en daarbuiten op sommige dagen) naar het kasteel rijdt. Hier is de bus weer op de terugweg naar Vleuten...
Afbeelding

Tot slot rijden er in de laatste weken van dit jaar weer een tweetal GTW's op het traject Almelo-Mariënberg wegens onderhoudswerkzaamheden aan de Lintjes die er normaal rijden. De Achterhoekse 257 trof ik in Vriezenveen...
Afbeelding

En daarmee komt weer een einde aan 2015 in foto's, dat 2016 maar weer een mooi fotojaar mag worden!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Zugführer »

Mooi jaaroverzicht! Ook hier weer van alles wat. De nieuwe situatie bij Haarzuilens had ik nog niet gezien en ook leuk om weer even wat van de Tour de France te zien.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Superfoto's! Mijn jaaroverzicht komt vanavond op mijn Youtube. URL verschijnt t.z.t. in mijn onderschrift.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Hendrik »

Ontzettend mooie foto's! :pos: Heel leuk om om zo 'van alles wat' bij elkaar te zien!
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Etienne »

Ook dit is een leuk overzicht :pos: :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi overzicht van 2015. (Y)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door isadora »

Gaaf Daniël. :pos: :pos:

Fijne jaarwisseling en een gezond 2016!!! :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8687
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk jaaroverzicht! Vooral de foto van die DD-AR en van die Plan V zijn de toppers wat mij betreft. (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door waldo79 »

Fraai met nog een aantal verrassingen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door regenmaker »

Leuk dat je die Achterhoek GTW's hebt gefotografeerd in een andere omgeving. :) Ook de andere plaatjes mogen er wezen. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3034
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2015 in beeld (29 foto's)

Bericht door nvdw »

De juni-foto van de Arriva 8054 op de Bazeldijk blijf ik toch een prachtplaat vinden. Het is natuurlijk mijn eigen streek maar zo in combinatie met al het groen vind ik het echt heel gaaf. En als bonus dan ook nog een wachtende reiziger op deze halte waar verder nooit iemand opstapt :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten