Milieubewust vervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Waarschijnlijk kennen jullie het al. Er wordt veel gezeurd over milieubewust OV en het trekken van automobilisten naar het OV.
Ik heb hierom een nieuw topic geopend voor als mensen veel ideeën over het verbeteren van het OV.
http://www.ovpro.nl/bus/2015/12/28/reiz ... -mogelijk/

En ik wilde ook eens een keer een topic beginnen.

Een voorbeeld:
Ik vind dat we automobilisten naar het OV kunnen krijgen door:
- Geen halfslachtige projecten te starten
- Geen halfslachtig vervoer te bieden
- Niets weg te bezuiningen
- Betere aansluitingen te organiseren

Punt 3 vindt ik vooral een goede, want als je kijkt naar het aanbod in 1980/1990, zie je dat er wel overal een bus/tram/metro voor je klaar stond. Je kon overal komen met het OV. Maar nu niet omdat je veel verder moet lopen, alleen promotie vervoer wordt aangeboden(vervoer zonder nut met een goede naam).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

Wellicht (voor dat punt) is het een idee om langdurig werklozen (met name 50+'ers die meestal toch al weinig kans hebben op de arbeidsmarkt) in plaats van een tegenprestaties laten doen bij een normaal bedrijf (waar ze met hun uitkering dus onder minimumloon betaald krijgen en dus juist werknemers verdringen) als tegenprestaties kunnen laten kiezen om vrijwilligerswerk te doen op een buurtbus. Zo wordt het ook makkelijker om buurtbusverbindingen op te zetten of overeind te houden en blijven deze mensen een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Uiteraard moeten ze dan wel geschikt daarvoor zijn en ook moet je goed afspreken wat kwalificeert als een buurtbusverbinding (om te voorkomen dat reguliere busverbindingen uit winstbejag geschrapt gaan worden omdat er dan toch wel een buurtbusje zal komen wat ook weer werkverdringing kan zijn)


Ik denk overigens dat de belangrijkste puntjes ontbreken:
- het OV betrouwbaarder maken (minder storingen/vertragingen, minder treinvrije periodes door werkzaamheden, etc.)
- zorg dat er genoeg zitplaatsen zijn
- werken aan een beter imago voor het OV (uiteraard heeft dat met de vorige 2 te maken, maar ik bedoel hiermee vooral een betere PR)

Met name die tweede is van belang. NS bouwt nu vooral sprinters met het oog op zo veel mogelijk staanplaatsen omdat een treinstel dan meer capaciteit kan bieden. Maar een automobilist trek je de trein niet in met een staanplaats, die wil zitten. Sterker nog: de huidige treinreizigers zijn vaak die staanplaatsen spuugzat. Dat is ook mede de reden dat het verschil tussen volle treinen in de beleving van NS en reizigers zo enorm verschilt. Zolang dat in stand blijft, ga je natuurlijk nooit automobilisten de trein in trekken, want die blijven die 'hororgeluiden' horen over te volle treinen, en dan kun je nog zo betrouwbaar en nog zo'n goede PR opzetten, je blijft dan altijd een (zeer) negatief imago hebben.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Voeg daar ook dat je de snelheid van de reis kan verhogen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je de oplossing voor de vervoersvraag in zeer dun bevolkte gebieden meer moet zoeken in vraagafhankelijk openbaar vervoer. Een structureel probleem is denk ik dat de taxi's in Nederland in verhouding met het buitenland buitensporig duur zijn en dat initiatieven als uberpop niet mogen. Ik denk dat juist goedkope taxi's (gesubsidieerd voor mensen met een laag inkomen) en afgesproken deelritten voor een belangrijk deel er voor kunnen zorgen dat het platteland leefbaar en bereikbaar blijft zonder dat de provincies lege streekbussen moeten laten rijden. Zeker op niet-schooldagen en buiten de spits is het zinloos om volgens een dienstregeling te rijden. En frequenties van eens per twee uur zijn nou ook niet bepaald aantrekkelijk.

De afgelopen jaren hebben veel vervoerders en overheden juist de keuze gemaakt om juist in te zetten op directe verbindingen tussen plaatsen van redelijke omvang. Geen rondje bejaardentehuis, maar vlug en snel over de provinciale weg. Doordat je hier op dienstregelingsuren kunt besparen kan je op de verbindingen vaak de kwaliteit (omloospsnelheid, frequenties, aansluitingen) verbeteren zonder dat de exploitatie duurder wordt. Dat is in veel provincies denk ik ook wel de redding van het streekvervoer geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Ik denk dat juist goedkope taxi's (gesubsidieerd voor mensen met een laag inkomen) en afgesproken deelritten voor een belangrijk deel er voor kunnen zorgen dat het platteland leefbaar en bereikbaar blijft zonder dat de provincies lege streekbussen moeten laten rijden.
Alleen voor mensen met een laag inkomen subsidiëren lijkt mij toch wel een beetje kromme situaties opleveren, eigenlijk zou iedere OV-gebruiker in zo'n plattelandsgemeente er gebruik van moeten kunnen maken.
En dan nog zijn zulke taxiritten best duur qua ritprijs om echt een alternatief te zijn. Ik ken gevallen waarin de regiotaxi bv. al 281% duurder is met kortingspas via de gemeente en zonder die korting betaal je zelfs 610% meer (of 1080% meer als je het regionale kortingsproduct hebt)
Iets duurder is nog wel redelijk, maar dit soort gevallen wordt wel wat extreem.
Zeker op niet-schooldagen en buiten de spits is het zinloos om volgens een dienstregeling te rijden. En frequenties van eens per twee uur zijn nou ook niet bepaald aantrekkelijk.
Gelukkig komen dat soort frequenties al niet echt vaak meer voor. Maar in het dagdal vraagafhankelijk gaan rijden maakt het OV al helemaal niet aantrekkelijk. Ook forensen nemen weleens een half dagje vrij en dan is het wel wenselijk dat ze nog terug naar huis kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Jef400 »

Wat ik mij afvraag. Is het mogelijk alle bel en buurtbussen af te schaffen. En taxi's te laten rijden met OV-Tarief? Capaciteit is even groot met een Sprinter bus. En je hoeft niet alle ritten te rijden, mensen zijn sneller op hun bestelling.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Als niemand er nadelen van bevindt, is het goed. Meer niet.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Je kan alles gebruiken en doen. Het mag lopen van zuiniger materieel naar aanbod vergroting en etc.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:De afgelopen jaren hebben veel vervoerders en overheden juist de keuze gemaakt om juist in te zetten op directe verbindingen tussen plaatsen van redelijke omvang. Geen rondje bejaardentehuis, maar vlug en snel over de provinciale weg. Doordat je hier op dienstregelingsuren kunt besparen kan je op de verbindingen vaak de kwaliteit (omloospsnelheid, frequenties, aansluitingen) verbeteren zonder dat de exploitatie duurder wordt. Dat is in veel provincies denk ik ook wel de redding van het streekvervoer geweest.
Nadeel is dat juist daardoor de bussen buiten schooldagen juist zo leeg zijn. Jonge scholieren en studenten gaan nog wel met het OV (want geen alternatief of ze moeten toch verplicht betalen aan de SOV), maar forenzen en bejaarden juist niet minder door de te verre loopafstanden.

Je moet een goede balans zien te vinden tussen snelheid en ook een acceptabele afstand hebben tot belangrijke doelgroepenvoorzieningen. Daar gaat het nog regelmatig mis. Daarentegen moeten gemeenten daar ook wel bij meewerken, door bijv. verzorgingstehuizen (bij nieuwbouw) niet zomaar ergens neer te zetten, maar juist naast busroutes neer te zetten. Tegelijk ook meer aanleg van wegen (of zelfs busbanen) zodat bussen ook een snelle aantrekkelijke route door kernen heen kunnen maken.

Soms slaan ze ook gewoon door met bussen maar zo snel mogelijk te maken. Men vergeet vaak bij deze rekensom dat loopafstanden ook reistijden zijn. Vaak zie je dat de bus 5 minuutjes sneller is geworden door een maatregel, maar dat velen daarbij extra looptijden krijgen van 10 minuten of meer. Dan is het geen verbetering. Een extra reistijd van 5 minuten per bus is voor een reiziger veel minder erg dan een extra looptijd van 5 minuten. Daar wordt denk ik te weinig rekening mee gehouden. Juist in landelijke gebieden wint een bus het nooit van de auto, dus moet je zorgen dat er nog wel comfort is. Dan moet je grotere kernen dus niet op schepen met looptijden voor velen die 15 minuten of langer zijn, dan gaan ze met de auto als het even kan. Er moet dus goed gekeken worden naar een mix.

Een voorbeeld van het doorslaan: bij het ziekenhuis in Winterswijk is er geen halte bij het ziekenhuis zelf meer (het voormalige busstationnetje kun je nog wel zien op Google Streetview), de halte is verplaatst naar de Groenloseweg zo'n 400 meter verderop zodat de bus 1! minuutje sneller is. Je moet vervolgens wel 1 of 2 drukke straten oversteken (afhankelijk van welke richting je op moet/vandaan komt) waarbij je ook nog eens geen voorrang hebt. Als je slecht ter been bent of door ziekte maar half bij de les of je wat slapjes voelt (wat niet ongebruikelijk is bij een ziekenhuis natuurlijk) is dit zeker geen pretje en vrij gevaarlijk (genoeg automobilisten die even niet opletten of jouw loopsnelheid met krukken overschatten, etc.). Ik heb het zelf eens mogen ondervinden toen ik met krukken daar moest zijn. Dat was ook eens maar nooit weer, alle volgende bezoeken heb ik me laten brengen per auto.
Is het nu echt zo moeilijk om 1 extra minuutjes uit te trekken om bij een ziekenhuis zelf te stoppen? Met dit soort dingen jaag je mensen echt de bus uit.

Als voorbeeld van een versnelling waar ze absoluut niet goed over nagedacht hebben: de versnelling van lijn 74 Enschede-Doetinchem. Die is eerst alle haltes in Lichtenvoorde gaan overslaan en heeft daarvoor in de plaats een halte aan de noordwest-rand gekregen (ik geloof -2 minuten, maar wel looptijden die meer dan 30 minuten konden bedragen!). Later is die vervolgens ook de stations in Lievelde (-10 minuten) en Varsseveld (-5 minuten) gaan overslaan.

Met name die laatste versnellingsslag was nutteloos en heeft alleen maar geld gekost. Gevolg was namelijk dat er een compleet nieuwe buslijn tussen Groenlo en Lichtenvoorde moest komen om dat station te bedienen (is natuurlijk ook niets gratis) en dat lijn 74 vervolgens het grootste deel van de dag vrijwel leeg rijdt tussen Groenlo en Lichtenvoorde (alleen in de spits is er nog enigszins vraag). Nog lachwekkender was het op de momenten dat lijn 74 nog altijd maar tot Varsseveld reed, want het station zat niet meer in de dienstregeling van die buslijn, dus werden reizigers die ri. Doetinchem moesten gewoon midden in het dorp gedropt en moesten ze maar naar het station lopen (of het geluk hebben dat ze net op het halfuur zaten dat het buurtbusje reed, maar de chipkaart was daar toen nog niet geldig, dus moest je contant geld bij je hebben!)

Nu zie je dat dat langzamerhand ook alweer wordt teruggedraaid. Lijn 72 is al uitgebreid naar het station in Varsseveld (waar vroeger lijn 74 zijn eindhalte had 's avonds in het weekend en tijdens vakanties) en heeft die geschrapte haltes van de oude lijn 74 er weer bij gekregen. Tegelijk is lijn 74 in de daluren verder omlaag gebracht tot 1x p/u en rijdt die al niet meer 's avonds en in het weekend. Men begint hier dus hopelijk al een beetje door te krijgen dat het versnellen niet werkt als je daardoor grote groepen reizigers en/of belangrijke dienstregelingspunten niet (fatsoenlijk) bedient.
Het zal mij niets verbazen als op termijn lijn 74 buiten de spitsuren helemaal wegbezuinigd gaat worden en lijn 72 dan weer verder uitgebreid gaat worden (waarbij 1 rit naar Neede vervalt en naar Enschede gaat rijden om samen met lijn 73 de halfuursdienst te vormen).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Expresslijnen of slome lijnen zouden kunnen helpen. Je geeft wel extra geld uit, maar op het eind zorg je er niet voor dat er verbindingen compleet weggaan. Lijn 74 bijvoorbeeld is een snellijn(die als streeklijn wordt gezien). Als je daar een lijn 174 of lijn 75 erbij laat rijden die wel alle kernen op zijn route aan doet, heb je in het weekend een goed alternatief. En als lijn 74 weg wordt bezuinigd in zijn geheel, heb je toch een alternatief.
Je geeft de reiziger dan de keus of die dan buiten de spits wilt overstappen(trein 30900 en bus 73) of dat die een rechtstreekse verbinding heeft.
Dan kan je die lijn 74 degraderen tot Spitslijn of laten zoals die is.

Dit is ook een punt van dat omslachtig aanbod dat ik bedoel. En zo jaagt iedere vervoerder dus mensen de auto's in.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Alargule

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Alargule »

Even advocaat van de duivel spelen, maar: waarom zou je automobilisten in het OV willen krijgen?

Als het gaat om 'milieubewustheid', kun je dan niet beter inzetten op het schoner krijgen van het wagenpark? Verlagen van de emissies van verbrandingsmotoren, stimuleren van elektrisch rijden, spitsmijden enz.? En: is het OV per afgelegde reizigerskilometer wel zoveel schoner?

Als aanmerking bij die laatste vraag: het reguleren van het busvervoer is natuurlijk wel een stuk eenvoudiger. Je kunt als opdrachtgever gewoon als keiharde concessie-eis opnemen dat de uitstoot niet meer dan X mag bedragen, of dat bussen zelfs geheel uitstootvrij moeten zijn.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Overaanbod is misschien geen goede oplossing, maar voor korte termijn moet het wel. Als daarbij nog bedrijven en winkels meedoen met acties, kan de klus geklaart worden. De crux in Rivierenland/lijn 74 is niet eens de snelheid, want die zit er. Het is de afstand die je moet lopen voor een halte en het aanbod.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door huibf »

Inzetten op HOV vervoer met schone bussen is niets mis mee, men moet echter, zeker in de stad niet vergeten dat dit niet kan leiden tot opheffen van onderliggend vervoer, of het schrappen van halten op de hov route. De loopafstanden worden dan te groot, waardoor de totale reistijd dus toeneemt.
dus wel busbaan met altijd voorrang maar halten die max 500 mtr uitelkaar liggen, of een max loopafstand van max 800 meter.

hov op streeklijnen kan dat wat anders liggen. Echter geen halte helemaal aan de rand van een dorp. De tijd naar de halte wotdt dan voor veel reizigers simpelweg te lang. Uiteindelijk ga je het gewooon verliezen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Daar moet het dan ook worden aangepakt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Bemined »

OmniLezer schreef:- Geen halfslachtige projecten te starten
- Geen halfslachtig vervoer te bieden
- Niets weg te bezuiningen
- Betere aansluitingen te organiseren
Punten 1 en 2 zijn loze kreten, daar moet je toch wat specifieker in zijn. Punt 3 is ook wat discutabel, je kunt niet onbeperkt openbaar vervoer aanbieden. Daarnaast is de vraag in hoeverre die onrendabele lijnen bijdragen aan vermindering autogebruik, aangezien dat toch vaak lijnen betreft die met omwegen rijden en daardoor flink trager zijn dan de auto. En punt 4 is tenslotte in grote delen van het land een onmogelijke opgave doordat er te veel knooppunten zijn die op ongelijkmatige rijtijden van elkaar liggen.

Zeker op de relatief korte afstand (binnen dezelfde gemeente, zoals industrieterrein<>buitenwijk gelegen in verschillende windrichtingen van het centrum) is het gewoon haast onmogelijk om het OV op reistijd te laten concurreren met de auto. Maar ook op de lange afstanden (tussen grote steden) is het OV eigenlijk alleen maar sneller als zowel beginpunt als bestemming in de directe nabijheid van een intercitystation liggen. Natuurlijk is versnellen van het OV hier en daar mogelijk en ook gewenst, maar ik vermoed niet dat dit de reistijd dusdanig terug kan dringen dat het OV opeens voor veel mensen sneller gaat zijn dan de auto.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Even advocaat van de duivel spelen, maar: waarom zou je automobilisten in het OV willen krijgen?

Als het gaat om 'milieubewustheid', kun je dan niet beter inzetten op het schoner krijgen van het wagenpark? Verlagen van de emissies van verbrandingsmotoren, stimuleren van elektrisch rijden, spitsmijden enz.? En: is het OV per afgelegde reizigerskilometer wel zoveel schoner?

Als aanmerking bij die laatste vraag: het reguleren van het busvervoer is natuurlijk wel een stuk eenvoudiger. Je kunt als opdrachtgever gewoon als keiharde concessie-eis opnemen dat de uitstoot niet meer dan X mag bedragen, of dat bussen zelfs geheel uitstootvrij moeten zijn.
Zolang bussen met lege zitplaatsen rondrijden is iedere (potentiële) automobilist die deze zitplaats inneemt winst, vanuit milieuoogpunt gezien. De diesel wordt namelijk toch al verstookt, maar nu nuttig :)
Daniel schreef:Maar in het dagdal vraagafhankelijk gaan rijden maakt het OV al helemaal niet aantrekkelijk. Ook forensen nemen weleens een half dagje vrij en dan is het wel wenselijk dat ze nog terug naar huis kunnen.
Met vraagafhankelijk vervoer hoeft de forens niet twee uur te wachten op de volgende bus en ook de looptijd valt mee. Want de taxibus kan hem precies brengen waar hij heen wil in plaats van een bushalte in de middle of nowhere. Kortom, het lijkt mij juist dat vraagafhankelijk vervoer hier qua comfort en dienstverlening wint van de traditionele streekbus.
JefferyMeijer schreef:Wat ik mij afvraag. Is het mogelijk alle bel en buurtbussen af te schaffen. En taxi's te laten rijden met OV-Tarief? Capaciteit is even groot met een Sprinter bus. En je hoeft niet alle ritten te rijden, mensen zijn sneller op hun bestelling.
Het belangrijkste punt is, en Daniël geeft dat ook aan in zijn post, is dat dit gewoon niet uitkan. Taxi's zijn per gereden kilometer een stuk duurder dan buurtbusjes, want een taxi-chauffeur is een betaalde baan en een buurtbuschauffeur is een vrijwilliger.

Kortom als je wil dat taxi's de vervoersvraag gaan opvangen dan moet er echt wat gebeuren aan de tarieven. In Friesland bestaal je zo'n 20 euro voor een taxirit van 10 kilometer. In andere delen van Nederland zal dit nog wel hoger liggen. Dat is echt absurd veel ten opzichte van het OV, belbus, uber en het buitenland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door AppleMoose »

Alargule haalt hier een aantal goede punten aan. De vraag waarom je automobilisten in het OV wil krijgen is een goede vraag en best goed te beantwoorden. Een nog betere vraag, maar moeilijker te beantwoorden, zou zijn waarom automobilisten over zouden willen stappen op het OV? Welke voordelen biedt het OV t.o.v. de auto? Met alleen het argument dat het beter is voor het milieu (waar hij ook al terecht vraagtekens bij zet, want hoe schoon en goed is het OV voor het milieu?) kom je er niet. Een auto biedt zoveel voordelen t.o.v. het OV die de meeste mensen veel belangrijker vinden (prijsverschil nihil, met auto kun je overal komen, geen andere mensen, altijd zitplek, eigen tijd bepalen, niet in weer en wind hoeven wachten op een (vertraagde) bus/trein, vaak significant kortere reistijd.) waardoor je die concurrentieslag nooit gaat winnen.
Wil je echt wat aan het milieu doen, zul je je inderdaad moeten inzetten op een milieubewuste wagenpark etc. ipv al je aandacht richten om een paar automobilisten te verleiden het OV te nemen.

Maar milieubewustvervoer houdt meer in dan alleen letten op de uitstoot van je wagenpark. Fabricage van je materieel (+transport naar juiste concessie), materiaalgebruik, onderhoud, hoelang gebruik je een bus (hoevaak zie je wel niet dat goede bussen na 1 concessie aan de kant worden gezet omdat een opdrachtgever nog schonere en nieuwe bussen eist?), wat doe je als een bus is afgeschreven? Waar haal je je energie vandaan? Welke gebouwen gebruik je en hoe(lang) doe je dat? Hoe milieubewust ben je op de kantoren? Hoe verwerk je het afval? etc. etc. Ook daar zul je naar moeten kijken.
OmniLezer schreef: [...] Er wordt veel gezeurd over milieubewust OV en het trekken van automobilisten naar het OV. [...]
[...]En ik wilde ook eens een keer een topic beginnen.
Dit vind ik nou niet echt een wervelend begin van een topic. :N
Ik vind dat we automobilisten naar het OV kunnen krijgen door:
- Geen halfslachtige projecten te starten
- Geen halfslachtig vervoer te bieden
- Niets weg te bezuiningen
- Betere aansluitingen te organiseren
Ik zie hier vooral dingen die je niet wil, maar wat wil je wél?
Je eerste twee punten zijn zeer subjectief. Aan je laatste punt wordt continu gewerkt maar je moet rekening houden met zoveel factoren dat het onmogelijk is om overal optimale aansluitingen te realiseren.

Niets wegbezuinigen is ook een loze kreet en sowieso is bezuinigen niet altijd verkeerd. Je kunt wel een buslijn in stand houden die 90% van de tijd leeg rondrijdt, maar dat is wel erg zonde van het geld (en houdt het OV onnodig duur) en totaal niet goed voor het milieu.
Punt 3 vindt ik vooral een goede, want als je kijkt naar het aanbod in 1980/1990, zie je dat er wel overal een bus/tram/metro voor je klaar stond. Je kon overal komen met het OV.
Ook dat is niet waar. Het aanbod was in sommige gebieden een stuk groter dan dat het nu is, maar het is niet voor niets dat het aanbod er niet meer is. Een rechtstreeks gevolg van bevolkingskrimp en de liberale politiek die vindt dat OV steeds meer kostendekkend moet zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Wubbo »

Volgens mij hebben zowel de auto als het openbaar vervoer hun langste tijd wel gehad. Waarom zou je altijd een stuk blik voor je deur willen hebben, wat je het grootste deel van de tijd niet gebruikt? Waarom zou je altijd een bus rijden, ook als er eens een keer geen aanbod van reizigers is? De ontwikkeling van geautomatiseerd vervoer enerzijds en elektrisch rijden anderzijds maken dat ik denk dat ik de tijd nog mee ga maken dat zowel de auto als openbaar vervoer niet meer bestaan. Ze zijn dan vervangen door een volledig geautomatiseerd systeem, dat op het moment dat jij dat wil bij jou voor de deur komt, en jou brengt naar de plek waar jij wil zijn. Het zijn gestandaardiseerde karretjes, maar er zijn wel verschillende types voertuigen. Als je dus onderweg een tukkie wil doen komt er een ander type voertuig voorrijden dan als je onderweg wil werken. En als je een voertuig wil waarin ook koffie geserveerd wordt kan dat ook.

Ik weet het, voorlopig is dit nog toekomstmuziek. Maar ik denk zeker wel dat dit een haalbaar beeld is. Er zijn vast nog heel veel punten waar over nagedacht moet worden, maar de potentiële winsten zijn zo groot dat ik er wel brood in zie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef: zou zijn waarom automobilisten over zouden willen stappen op het OV?
Voor mezelf kan ik de vraag wel beantwoorden. Een auto kopen, onderhouden en er mee rijden is veel duurder dan een weekend-vrij abonnement van de NS en af en toe eens wat busritjes met het streek- en stadsvervoer. Dat ik dan twee keer zo lang over mijn verplaatsing doe is vooral jammer maar niet onoverkomelijk. Ik reis toch in het weekend en dan hoef ik nooit ergens op tijd te zijn. Het geld dat ik bespaar geef ik uit aan leuke dingen: een kopje koffie buiten de deur en relatief vaak uit eten gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Daniel »

Het lastige van die vraag is ook nog dat het heel erg van persoon tot persoon verschilt wat het antwoord is en mogelijk zelfs afhankelijk is van hoe je bent opgegroeid. Ben je van jongs af aan gewend overal met de auto heen te gaan dan is de kans best aanwezig dat je die later veel blijft gebruiken en je ook blijft hangen in de vooroordelen over het OV.
Voor mij is de vraag ook wel makkelijk te beantwoorden: een parkeerplaats kost hier (vlak onder het centrum) meer dan een jaartrajectkaart voor de trein en aangezien m'n mobiliteitsbehoefte toch voor het grootste deel uit woon-werkverkeer bestaat is een auto gewoon niet echt rendabel. Daar heb ik een half uur extra reistijd per dag nog wel voor over.

Wat ik tegelijk ook wel merk is dat zelfs ik nog nauwelijks gebruik maak van het OV binnen m'n woonplaats omdat het gewoon weinig aantrekkelijk is: op de fiets ben ik er net zo snel of zelfs sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Jef400 »

@Vinny. Dat begrijp ik. Maar dan nog, ik vind het bezuinigen op personeel niet echt snugger. Zeker niet met de hoge werkloosheid die wij momenteel kennen. Dan moet je elke baan creëren die mogelijk is lijkt mij. Wat mij overigens ook geen probleem is, is dat lijnen verder terug gaan in hun frequentie. Het maakt niet uit hoe vaak het rijdt. Als het maar rijdt. Als de avondritten onrendabel zijn. Zorg er dan in ieder geval voor dat er rond 2300 uur nog een slag wordt gereden dat de laatkomers ook thuis kunnen komen. Desnoods snijdt je dan tussen 10 en 1300 uur een paar ritten weg zodat daar tijdelijk een tweeuursfrequentie wordt geboden. Op Zondag zou je met 3x per dag op hele rustige lijnen ook wel toekunnen denk ik.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door AppleMoose »

@Wubbo: Het klinkt allemaal heel mooi en ik denk dat we ook deels die kant op gaan, maar een groot gedeelte wil toch echt (om meerdere redenen) een auto/kar voor zichzelf hebben. Daarnaast blijft de vraag of dat systeem wel zo goed is voor het milieu. Ze zullen gemaakt moet worden, hoe wordt een karretje aangedreven, hoe zit het met het onderhoud (en wie doet dat dan etc?) en een deel van de tijd zullen die karretjes leeg rondrijden (op weg naar een klant) of stilstaan omdat er geen behoefte is aan dat type karretje.

@Vinny: Dagjesmensen zoals jij vormen niet het grootste probleem op milieugebied. Dat is toch echt de forens die meerdere dagen in de week voor woon-werk-verkeer op de weg zit. Wil je een echte klapper maken dan zul je moeten proberen juist die mensen uit de auto te krijgen. Alleen red je dat niet met alleen het argument dat dat beter is voor het milieu.

Als we echt iets aan het milieu willen doen, zullen we het heel breed moeten aanpakken en niet alleen op het gebied van OV of verkeer in het algemeen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Bemined »

JeffreyMeijer schreef:Wat mij overigens ook geen probleem is, is dat lijnen verder terug gaan in hun frequentie. Het maakt niet uit hoe vaak het rijdt. Als het maar rijdt. Als de avondritten onrendabel zijn. Zorg er dan in ieder geval voor dat er rond 2300 uur nog een slag wordt gereden dat de laatkomers ook thuis kunnen komen.
Probleem met lage frequenties is dat je zonder een knooppuntendienstregeling enorm lange overstaptijden zult krijgen. En een knooppuntendienstregeling is in grote delen van het land onmogelijk omdat de knooppunten daarvoor niet op de juiste rijtijden van elkaar liggen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Jef400 »

Dat hoeft niet eens zo zeer. Je kan de dienstregelingen gedeeltelijk op elkaar afstemmen. Zodat je niet langer dan een x aantal minuten moet wachten.Dat moet met een zondaglijnennet te doen zijn. En verder nog denk ik dat de meeste lijnen die niet op Zondag rijden prima in een knoop te leggen zijn omdat zij geen knooppunten met elkaar verbinden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:@Vinny: Dagjesmensen zoals jij vormen niet het grootste probleem op milieugebied. Dat is toch echt de forens die meerdere dagen in de week voor woon-werk-verkeer op de weg zit. Wil je een echte klapper maken dan zul je moeten proberen juist die mensen uit de auto te krijgen. Alleen red je dat niet met alleen het argument dat dat beter is voor het milieu.
Je zult dus als overheid moeten stimuleren dat mensen dicht(er)bij hun werk gaan wonen. Met de toemende ongelijkheid tussen de Randstad en de rest van Nederland zie ik het wat dat betreft somber in. Ter illustratie, de huizenprijzen zijn in Amsterdam het afgelopen jaar met zo'n 10% gestegen en op het platteland van Friesland alleen maar gedaald. Terwijl de Randstad fors meer arbeidsplaatsen kent en groeit, zie je in de plattelandsprovincies het omgekeerde proces: mensen en bedrijven trekken weg maar kunnen in de buurt van de grote kantorencomplexen in de Randstad geen betaalbare woonruimte vinden. Men komt dus in Almere, Lelystad, Pumerend, Zoetermeer, Nieuwegein etc. terecht en daar ontstaan dan ook de files tussen de voorsteden en de centrale steden in de Randstad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten