Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Z2N »

In huize Z2N liggen de Appelflappen in het vet en staat de top 2000 op, dus is het tijd om het jaaroverzicht te maken! *O* 2015 was een veelbewogen jaar, een voor mij persoonlijk soms wat hectisch jaar, met veel veranderingen die soms goed en soms slecht waren. Qua reizen was het een druk jaar, met veel kilometers (voor hobby, maar ook steeds meer voor werk en school), en daar zijn aardig wat foto's bij gemaakt. Enkele foto's zullen voor de genen die het hebben gered om al mijn reisverslagen van begin tot eind te lezen bekend voorkomen, maar er zitten voornamelijk niet eerder gepubliceerde foto's bij.

Ik begin uiteraard met januari. Aan het begin van 2015 was de Beneluxtrein nog geen maand weer te zien onder de kap van Amsterdam Centraal, dus op 3 januari werd tijdens mijn nieuwjaarsrondje de 2803 op de plaat gezet, bij vertrek richting Brussel.\
AfbeeldingNMBS 2803+ICR-stam 16448, Amsterdam Centraal by Z2N, on Flickr

Een van de dingen die voor mij veranderd zijn in 2015 is dat ik dit jaar steeds vaker de eerste trein van de dag ben gaan nemen, daarmee kom je ten minste nog ver op een dag. In januari is dit dan het beeld als ik op mijn lokale stationnetje aankom:
AfbeeldingAlphen by night by Z2N, on Flickr

In februari reed Connexxion nog met de Interliner-Volvo's die ooit nog deel waren van mijn ochtendritueel, zij het in de provincie Zeeland. In Middelburg stond de 3546, op een zeer goede locatie geparkeerd. :')
Afbeelding

Ook in februari werd het spoorviaduct in Delft gesloten, een viaduct dat vroeger voor mij het teken was dat ik onderweg terug was naar Frankrijk als ik daar met een Thalys overheen ging. Enkele dagen voor de sluiting van het viaduct zocht ik nog even het Geel-Blauw op in Delft.
AfbeeldingGeel-Blauw over het blauw by Z2N, on Flickr

Begin maart was ik (samen met de touringcar van de atletiekvereniging) in Parijs, en daardoor kon ik een rondje doen in mijn geboorteregio. Op station Paris Nord zag ik deze fonkelnieuwe Régiolis, als TER-trein naar Laon. En nog steeds ben ik er niet echt tevreden mee. :N
AfbeeldingSNCF B 84507/08, Paris-Nord by Z2N, on Flickr

2015 zal de geschiedenisboeken ingaan als een bizar jaar voor Frankrijk, en dat was voor mij als Fransman soms best zwaar. Tijdens hetzelfde tripje naar Parijs bezocht ik de Hyper Cacher aan de Porte de Vincennes, een wijk die ik erg goed ken.
Afbeelding

In april hoefde ik niet erg ver te reizen voor een erg ongebruikelijk plaatje, want in Bilthoven reed er een transport van Breng langs. Een van de GTW's moest worden hersteld, en de vers herstelde trein werd door twee soortgenoten opgehaald om terug te keren naar Arnhem.
AfbeeldingBreng GTW 5049+5046+5047, Bilthoven // Breng me naar de Randstad by Z2N, on Flickr

2015 wordt ook het jaar dat ik dat laatste land van de Benelux kon afstrepen, in april trok ik met o.a Plan-V444 naar Luxemburg! Als eerste buitenlandse deel van de reis stond de rit door de prachtige vallei van de Amblève op het programma, deze werd gedaan met een Luxemburgse loc en maar liefst vier Belgische rijtuigen.
AfbeeldingCFL 3020+I6, Liège-Guillemins // Zu Lëtzebuerg! by Z2N, on Flickr

In mei heb ik in totaal twee dagen zonder werk gezeten ( :') ), en aan het einde van die periode werd in in Utrecht verwacht om een contract te tekenen. Ongeveer 20 minuten later stond ik op het Utrechtse centraal station te wachten op de trein naar huis, toen een 189'er van DB Schenker het nodig vond om voor mijn neus zijn pantograaf kapot te trekken. Een klein beetje chaos, maar niet zo erg als toen het de andere richting op fout ging met een Dolimetrein later dit jaar.
AfbeeldingOndertussen in Utrecht... by Z2N, on Flickr

Een paar dagen later reed er een convooi van de VSM door Nederland, en daar kwamen letterlijk honderden spotters op af. Ikzelf koos voor een stek in 't Harde, waar de trein om 13:17 langsreed.
AfbeeldingVSM 23 076+23 071, 't Harde by Z2N, on Flickr

Dit jaar ben ik verassend vaak de grens over geweest, niet altijd voor een lange reis, soms ook voor een simpele citytrip. Op 27 juni trok ik naar Aken, op dat moment nog zonder overstappen te bereiken vanuit Heerlen. Blijkbaar waren er die dag problemen met de RE4, die Aken als eindpunt heeft, waardoor het nodig was om een extra formatie in te zetten. Deze werd, mooi voor het plaatje, gerangeerd met een oud diesellocje! :D
AfbeeldingDB V60+DB Baureihe 111+DB Dosto, Aachen Hbf by Z2N, on Flickr

Op hetzelfde moment was de lijn naar Keulen onbruikbaar door spoorvernieuwingswerkzaamheden, daarom kon later het ongebruikelijke plaatje geschoten worden van een Thalys in Aachen Schanz.
AfbeeldingThalys 4342, Aachen Schanz by Z2N, on Flickr

In juli werden vooral voorbereidingen getroffen voor de zomerreis van een maand later, en dat bracht me op een zomerdag in Utrecht. Dit was de laatste dag dat het laatste deel van de oude stationshal in Utrecht Centraal open was, de Kiosk in dit deel was al verhuisd naar de overkant van de hal.
Afbeelding

Later die middag was ik (voorzien van een aantal reserveringen en mijn camera) te vinden eigen woonplaats. Alphen heeft altijd al een goederentrein gehad, ter bediening van de Electrolux-fabriek in de Rijnhaven, maar sinds halverwege 2015 rijdt deze trein aan het einde van de middag in plaats van laat op de avond. Hierdoor kan deze trein ook in daglicht gezien worden. Ik spotte loc 6424 op het viaduct van de Goudse Schouw in Alphen.
AfbeeldingDBS 6426 + Habbiins&Laaiis, Alphen a/d Rijn by Z2N, on Flickr

In augustus trok ik eropuit naar Midden-Europa, voor de Interrail van dit jaar. In Interlaken werden vooral wat oude herinneringen opgehaald, zo ook die van mijn reizen met de Berner Oberlandbahn. Het blijft jammer dat de Interrail-kaart niet geldig is hier, want anders zou ik direct nog even doorgereden zijn naar Grindelwald. :)
Afbeelding

Zoals gezegd, is 2015 een raar jaar. Zo ook voor Franse spoorwegliefhebbers, de machtige TGV heeft namelijk een smet gekregen door het ongeluk op 14 november bij Vendenheim. 70 kilometer verderop in Colmar hing in augustus nog een afbeelding van de gouden status die de trein bij zich droeg. Vandaag de dag gaat het niet goed met de TGV, zodanig zelfs dat men zich genoodzaakt voelt om reclame te maken met zanger MIKA in de hoofdrol... :X
Afbeelding

September betekent weer terugkeren naar een normaal ritme, en veel tijd voor reizen was er niet. Wel kon ik in Amsterdam nog even het toen nieuwe Panorama Rail Restaurant zien rijden.
Afbeelding

In oktober kreeg Schiphol gedurende een enkel weekend weer een directe verbinding met Berlijn, doordat de Berlijntrein hiernaartoe werd afgebogen. Het geluid van een brullende 1700-loc in de Schipholtunnel was de spoordeelweken-klasseupgrade wel waard. :D
Afbeelding

In oktober was het een beetje onrustig in mijn leven, en om mijzelf even wat rust te gunnen trok ik op reis in Europa, door gewoon nog een keertje te gaan interrailen. In Basel blijft deze poort toch een fijn gevoel geven.
Afbeelding

Nog geen 24 uur later, in the middle of nowhere, station Neussargues. Het complete treinverkeer op het baanvak Neussargues - St Chély d'Apcher staat tegelijkertijd op het station, rechts staan twee Walvisjes klaar om naar Aurillac te rijden.
Afbeelding

Na een reisje van vijf dagen waarin vijf landen werden aangedaan was het weer even afkicken. In november trok ik daarom naar de duinen bij Zandvoort, om daar een DDAR tussen de duinen te spotten.
Afbeelding

Begin december kwam de eerste nieuwe Flirt naar Nederland, en daar deze Flirt bij mij in Alphen gaat rijden trok ik op een doordeweekse dag 's avonds naar Den Haag, om op station HS de nieuwste aanwinst van het Nederlandse spoor op te wachten.
AfbeeldingStrukton 303008+Abellio 2010, Den Haag HS by Z2N, on Flickr

In december werd er weer een aantal landsgrenzen overgestoken. Zo was ik in Aken te vinden voor de jaarlijkse kerstmarkt hier, en terwijl ik samen met mijn reisgenoot Plan-V444 op het terras zat was het Rathaus mooi verlicht te zien.
Afbeelding

2015 was een raar jaar, en dus moest het ook raar afgesloten worden: hangend boven de Wupper. Gisterenmiddag deed ik een rondje NRW, en daarbij zat ik voor het eerst in het grappige vervoersmiddel dat de Wuppertaler Schwebebahn is. Het reisverslag van deze reis zal op een later moment komen, niet eerder dan het nieuwe jaar.
Afbeelding

En toen zat 2015 er op. Ik heb dit jaar (buiten de echte werkkilometers) 29558,1 kilometer per trein afgelegd (met de werkilometers erbij zouden het er zo'n 50.000 worden). Daarnaast heb ik bijna 1850 kilometer per bus afgelegd, en drie keer ongeveer 80 per tram, per metro en per boot. Ik stapte dit jaar 7 landen binnen, heb meer dan 7 talen gesproken, en kort gezegd: een goed reisjaar gehad. Ik hoop dat mijn verslagen leuk waren om te lezen, op- en aanmerkingen op het jaaroverzicht worden gewaardeerd! :D
Laatst gewijzigd door Z2N op di 23 apr 2019, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door isadora »

Mooi klapstuk zo aan het eind van het jaar. :pos: :pos:

Ik heb erg genoten, en kijk al weer uit naar je input in 2016!!!!!
Fijne jaarwisseling. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Etienne »

Mooi verslag inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Zabe »

Mooi verslag, prima selectie!
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Hendrik »

Leuk verslag met veel variatie! :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk jaaroverzicht van gemaakt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Zugführer »

Erg leuk, nog afwisselender dan de andere jaarverslagen die ik nu toe las ;)
Bonne Année!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi overzicht van 2015. :D
Maar jij bent toch "maar" half Frans?
En waarom leg je voor je werk met de trein zo veel kilometers af? Werk je soms bij de railcatering?
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 02 jan 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Mooi overzicht van 2015. :D
Maar jij bent toch "maar" half Frans?
Ik heb twee nationaliteiten, twee paspoorten, in twee landen stemrecht en twee landen waar ik thuis kom. Hoezo? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N's Résumé de l'année, versie 2015 (24 foto's)

Bericht door Timon91 »

Mooi overzichtje, Z2N! Boeiend geschreven ook :D Ik heb het afgelopen jaar van je verslagen genoten en hoop dat ook komend jaar weer te doen! :pos:
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten