Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Uitgang / Exit had zeker niet misstaan inderdaad. En waarom dan wel 'Ferry' op CS, terwijl dat woord nergens in Amsterdam is ingeburgerd als we het over de pont hebben?
Dat pictogrammen niet worden gebruikt is een bewuste keuze al ben ik de achterliggende gedachte vergeten. Ik vind het jammer dat ze er niet zijn maar het bord straalt nu wel rust uit.
Dat pictogrammen niet worden gebruikt is een bewuste keuze al ben ik de achterliggende gedachte vergeten. Ik vind het jammer dat ze er niet zijn maar het bord straalt nu wel rust uit.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ferry is volgensmij gebruikt om dat men perse geen Engels op de borden wil maar wel dat niet Nederlandstaligen het nog enigzins kunnen begrijpen. Erg vreemde keuze, want ik denk dat het merendeel van de niet-frequente reizigers op het Amsterdamse metronet, de mensen waarvoor bebording dus nuttig is, de Nederlandse taal niet machtig zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nog even over de uitgang.. als 12-jarig knulletje had ik in eerste instantie geen flauw idee wat 'sortie' was op de Franse snelweg, maar het woord kwam telkens terug dus al vrij snel begreep ik dat dat dan 'afrit' moest zijn. Ik denk dat het met het woord 'uitgang' niet veel anders is, als je het steeds ziet terugkomen zal het voor anderstaligen vanzelf wel duidelijk worden wat het is.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De discussie over het gebruik van alleen het Nederlandse 'uitgang' en het internationale 'ferry' ipv het in Amsterdam veel gebruikelijker '(veer)pont' heeft enige jaren geleden al fel op wijnjeminee gewoed, onder andere aangejaagd door ondergetekende. Toen kwam uiteindelijk naar voren dat voor 'ferry' was gekozen omdat het een internationaal begrip is (of althans zou zijn), maar niet waarom deze logica wél is toegepast in dit geval, maar niet voor alle overige termen, waaronder dus met name 'uitgang' ('tram', 'bus' en in mindere mate 'trein' zijn begrippen die ook de niet-Nederlanders nog wel zullen verstaan).
Mijn conclusie is daarom: die logica is er niet. Naar alle waarschijnlijkheid is er achter de schermen wat politiek bedreven door een of ander belanghebbend partijtje, dat het woord 'ferry' erdoor wist te krijgen maar zich absoluut niet druk maakte over de andere termen. Misschien een of andere botenliefhebber bij GVB? Een overijverige gemeente-ambtenaar die Amsterdam ook internationaal op de kaart wilde krijgen? Of de vastgoedjongens die vele miljoenen aan het steken zijn in de Noordelijke IJ-oevers en met het internationaal bekkende 'ferry' hopen meer reizigers vanuit de metro naar de overkant van het IJ te trekken?
We zullen het nooit weten, maar het feit dat op zo'n simpele vraag nooit een (simpel) antwoord is gekomen spreekt wat mij betreft boekdelen.
Mijn conclusie is daarom: die logica is er niet. Naar alle waarschijnlijkheid is er achter de schermen wat politiek bedreven door een of ander belanghebbend partijtje, dat het woord 'ferry' erdoor wist te krijgen maar zich absoluut niet druk maakte over de andere termen. Misschien een of andere botenliefhebber bij GVB? Een overijverige gemeente-ambtenaar die Amsterdam ook internationaal op de kaart wilde krijgen? Of de vastgoedjongens die vele miljoenen aan het steken zijn in de Noordelijke IJ-oevers en met het internationaal bekkende 'ferry' hopen meer reizigers vanuit de metro naar de overkant van het IJ te trekken?
We zullen het nooit weten, maar het feit dat op zo'n simpele vraag nooit een (simpel) antwoord is gekomen spreekt wat mij betreft boekdelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
https://at5.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ ... 607f91.jpg
Echt, twee totaal verschillende richtingen moet je nooit een stukje parallel laten lopen...
En waarom heeft RAI als enige de toevoeging station maar alle andere NS-stations niet?
Echt, twee totaal verschillende richtingen moet je nooit een stukje parallel laten lopen...
En waarom heeft RAI als enige de toevoeging station maar alle andere NS-stations niet?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat een halfslachtig gedoe. NS is er al sinds de jaren '70 achter dat je pictogrammen moet gebruiken, omdat je daarmee geen taalbarrière hebt. Dat helpt toeristen, maar ook mensen die sowieso moeite hebben met lezen. En nu gaan ze juist in Amsterdam, waar veel toeristen komen, alle borden vervangen zodat er geen pictogrammen op staan? Dat is natuurlijk vragen om onduidelijkheden en zoekende mensen.
Waarom er geen pictogrammen gebruikt worden staat trouwens hier.
Waarom er geen pictogrammen gebruikt worden staat trouwens hier.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Helemaal eens, zo maak je van zoekers dwalers.JWM schreef:Echt, twee totaal verschillende richtingen moet je nooit een stukje parallel laten lopen...
Dank je, leuk om terug te lezen. Heb nog even gezocht naar wat de buren ook alweer doen: Sortie, way out, Ausgang, uscita, en geen wóórd over de grens. Maar metrosystemen zijn kennelijk zo logisch, dat het gat van de deur altijd gevonden wordt. En daarnaast: juist de klassieke pictogrammen voor in- en uitgang worden voortdurend met elkaar verward.Wubbo schreef:Waarom er geen pictogrammen gebruikt worden staat trouwens hier.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toch is er ergens wel (maar verkeerd) nagedacht over het vorkbord op Amstelveenseweg, de punt richting Ietsjelaterweg wijst naar het spoor die kant op (rechterspoor), de punt naar Gein staat links. Kan iemand kijken of aan de andere perroneinde hetzelfde bord staat, maar dan in spiegelbeeld?
Over de talen: DB doet ook niet echt aan logica volgens mij. Standaard wordt Duits, Engels en Frans gebruikt, vaak ook Italiaans. Op stations vlak bij Polen wordt ook het Pools gebruikt op bebording, op station Frankfurt/Oder zie je bijvoorbeeld 'Ausgang/Exit/Wesjcie'. Op stations nabij Nederland zie je echter zelden 'Uitgang' erbij. Alleen op station Coesfeld heb ik Nederlandse teksten aangetroffen.
Over de talen: DB doet ook niet echt aan logica volgens mij. Standaard wordt Duits, Engels en Frans gebruikt, vaak ook Italiaans. Op stations vlak bij Polen wordt ook het Pools gebruikt op bebording, op station Frankfurt/Oder zie je bijvoorbeeld 'Ausgang/Exit/Wesjcie'. Op stations nabij Nederland zie je echter zelden 'Uitgang' erbij. Alleen op station Coesfeld heb ik Nederlandse teksten aangetroffen.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze vonden het blijkbaar ook nodig om 'M51' nog een keer toe te voegen bij RAI, blijkbaar zó'n uitzonderlijk geval dat station :')JWM schreef:https://at5.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ ... 607f91.jpg
Echt, twee totaal verschillende richtingen moet je nooit een stukje parallel laten lopen...
En waarom heeft RAI als enige de toevoeging station maar alle andere NS-stations niet?
Persoonlijk vind ik dat vorkbord, zoals velen hier, verwarrend. Dit geeft mij meer een idee dat de 50 in 2 takken opsplitst :@
Waarom niet gewoon 1 bord aan de Geinzijde en 1 aan de ISOzijde met daarop de haltes voor die bepaalde richting? Kunnen ze het misschien ook nog uitwerken in een groter lettertype met, waar nodig, meer informatie voor de reizigers. Ik ga zelf nog ff proberen een schetsje te maken in gimp
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die M51, M52, M53, etc. lijnnummers staan echt zo ongelofelijk belachelijk op die nieuwe borden, kan er niks aan doen. Alsof het een zooi streekbussen zijn. _O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben kort bezig geweest hiermee, vond het er niet uitzien zo.
Bij nader inzien zou ik de haltes naar ITW links doen en richting Gein rechts, maar dat kostte te veel tijd om aan te passen ;) HEt is ongetwijfeld niet perfect, maar ik vind het wel leesbaarder en éénduidiger dan de nieuw RNET-borden (
Bij nader inzien zou ik de haltes naar ITW links doen en richting Gein rechts, maar dat kostte te veel tijd om aan te passen ;) HEt is ongetwijfeld niet perfect, maar ik vind het wel leesbaarder en éénduidiger dan de nieuw RNET-borden (
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe de routevork op Amstelveenseweg er werkelijk uitziet kun je zien op AT5.nl. (derde foto)
EDIT: grotere versie
EDIT: grotere versie
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee dat vind ik echt niet.n-evo schreef:Die M51, M52, M53, etc. lijnnummers staan echt zo ongelofelijk belachelijk op die nieuwe borden, kan er niks aan doen. Alsof het een zooi streekbussen zijn. _O-
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vind de gekozen layout voor de routevork in dit geval ook bijzonder vreemd. Het lijkt net alsof men het begrip routevork tot in het extreme heeft willen toepassen. Veel logischer was het geweest gewoon twee verticale lijnen te gebruiken. Nu wordt gesuggereerd dat het twee splitsende lijnen betreft, en moet je echt wel een paar seconden turen om te zien dat het een en dezelfde lijn in twee richtingen betreft...
n-evo's stokpaardje daargelaten: waar ik me vooral over verbaas is het opnemen van M52 bij Zuid. Die lijn is nog niet open.
n-evo's stokpaardje daargelaten: waar ik me vooral over verbaas is het opnemen van M52 bij Zuid. Die lijn is nog niet open.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik dacht dat er een zuil met driehoekige doorsnede zou komen. Twee vlakken voor de beide routevorken, het derde vlak voor informatie. Op een van de foto's bij het artikel staat er ook een, van station Waterlooplein zo te zien.
Nu is Amstelveenseweg wel een typisch station met twee toegangen waar je in beide gevallen, bovenaan de trappen gekomen, 180 graden moet draaien om op het perron te komen. Dan heb je niets aan zo'n zuil als je er niet omheen kunt lopen. Wellicht is daarom op deze plek voor een bord gekozen?
Hoewel ik blij ben dat er eindelijk weer een uniforme en herkenbare huisstijl aan de horizon gloort ben ik het er mee eens dat twee aparte lijnen, voor elke richting een, zoals in Londen en in de meeste andere steden gedaan is, een stuk logischer is.
Nu is Amstelveenseweg wel een typisch station met twee toegangen waar je in beide gevallen, bovenaan de trappen gekomen, 180 graden moet draaien om op het perron te komen. Dan heb je niets aan zo'n zuil als je er niet omheen kunt lopen. Wellicht is daarom op deze plek voor een bord gekozen?
Hoewel ik blij ben dat er eindelijk weer een uniforme en herkenbare huisstijl aan de horizon gloort ben ik het er mee eens dat twee aparte lijnen, voor elke richting een, zoals in Londen en in de meeste andere steden gedaan is, een stuk logischer is.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:YMojito schreef:Hoewel ik blij ben dat er eindelijk weer een uniforme en herkenbare huisstijl aan de horizon gloort ben ik het er mee eens dat twee aparte lijnen, voor elke richting een, zoals in Londen en in de meeste andere steden gedaan is, een stuk logischer is.
Heel naïef heb ik altijd gedacht, dat de routevork voor dat doel geschapen was.
Londen doet instaphalte boven, tussenstops, eindbestemming onder groot. En dat bij voorkeur al in de verdeelhal, en apart voor de verschillende richtingen.
Voor de Amstelveenseweg vertaald zich dat in twee borden op straatniveau, en een herhaling op het perron. Desnoods gecombineerd tot één bord, met een helder verschil tussen de twee richtingen. Of als dat niet mogelijk is, methode j7927. Of als je een vreemde combinatiedwang hebt, desnoods een horizontale balk, of, zoals ik elders zag, een U-bochtje met station Amstelveenseweg gesymboliseerd door een blokje daar onder.
Maar niet dus. Een routevork is bedoeld om zelfs die-hard metrojunks in verwarring achter te laten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zekers. Wat links of rechts staat, zou afhankelijk moeten zijn van de plaatsing van het bord. Twee borden die aan weerskanten boven aan de roltrap staan zouden dus spiegelbeeldig moeten zijn.j7927 schreef:Bij nader inzien zou ik de haltes naar ITW links doen en richting Gein rechts, maar dat kostte te veel tijd om aan te passen ;) HEt is ongetwijfeld niet perfect, maar ik vind het wel leesbaarder en éénduidiger dan de nieuw RNET-borden (
Die balk voor de vertrekhalte vind ik een aardige oplossing, maar die zou nog effectiever zijn als de boven- en onderstukken van de routelijnen ten opzichte van elkaar zouden verspringen. Je suggereert dan de situatie op het eilandperron.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe routeborden zijn aardig verwant aan die van Rotterdam. Alleen vind ik die een rustiger en strakker beeld geven, zonder de metrolijn- en R-Net symbolen op de gekleurde balk bovenaan, zonder de NS-symbolen en qua uitlijning. Ik heb overigens niet helder voor de geest hoe de Rotterdamse borden er uit zien op lijnen met meerdere takken.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat bord oogt primair rustig omdat het qua kleurstelling enkel blauwtinten met zwart en wit zijn. Heb hier een ander Rotterdams bord met verschillende lijnen en kleuren:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... terdam.JPG
Bij de Amsterdamse routevork staan alle stations nogal dicht op elkaar gepakt waardoor het een drukker geheel wordt. Voordeel is wel dat alles relatief op ooghoogte staat.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... terdam.JPG
Bij de Amsterdamse routevork staan alle stations nogal dicht op elkaar gepakt waardoor het een drukker geheel wordt. Voordeel is wel dat alles relatief op ooghoogte staat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lopen er al weddenschappen over hoeveel stations er niet van de uniforme huisstijl worden voorzien? :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De bedoeling is dat alle stations de nieuwe huisstijl gaan krijgen. Enige uitzonderingen zijn Amstel en Duivendrecht, waar de boel met NS wordt gedeeld.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Met dien verstande dat in Rotterdam geen routevork wordt gebruikt om de tegenovergestelde eindpunten van een lijn te combineren in één routevork en dat op dergelijke borden altijd maar één windrichting wordt vermeld. Idem in Londen, Parijs, Madrid, Barcelona, Berlijn... Een vork die splitst in twee tegenovergestelde windrichtingen gaat echt tegen elke intuïtie in. Waarom moeten dit soort dingen in Amsterdam altijd opnieuw uitgevonden worden als de halve wereld al een betere manier heeft gevonden?Mojito schreef:De nieuwe routeborden zijn aardig verwant aan die van Rotterdam. Alleen vind ik die een rustiger en strakker beeld geven, zonder de metrolijn- en R-Net symbolen op de gekleurde balk bovenaan, zonder de NS-symbolen en qua uitlijning. Ik heb overigens niet helder voor de geest hoe de Rotterdamse borden er uit zien op lijnen met meerdere takken.
Om nog maar te zwijgen over de keuze om geen pictogrammen te gebruiken... Uitgang leer je vast vanzelf (en bij de meeste metrostations vind je die uitgang ook wel) maar voor verwijzingen naar de bus of trein? Ik vind het maar rare keuzes en slechte argumenten die erbij gehaald worden om ze te rechtvaardigen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Precies.. Onbegrijpelijk.Geert schreef: (..).. Een vork die splitst in twee tegenovergestelde windrichtingen gaat echt tegen elke intuïtie in.
Mijn ervaring dat dit soort 'logica' een solo idee is van iemand die de macht heeft e.e.a te realiseren / door te drukken.. Soms dus een architect / ontwerper of een hoge pief... die niet tegengesproken durft te worden..Geert schreef: Waarom moeten dit soort dingen in Amsterdam altijd opnieuw uitgevonden worden als de halve wereld al een betere manier heeft gevonden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de website wordt een uitleg gegeven over waarom voor de Amstelveenseweg hiervoor gekozen heeft. Heeft aldus hun met de unieke situatie te maken waarbij de ingangen uitkomen op een stuk perron waarbij je maar één richting op kunt. Je moet doorlopen naar achteren om op een breder stuk perron uit te komen waar beiden richtingen stoppen.
Voor degene die niet bekend zijn met het metrostation hier een fotootje via Google van wat er bedoeld wordt:
Voor degene die niet bekend zijn met het metrostation hier een fotootje via Google van wat er bedoeld wordt:
Alle stations krijgen deze nieuwe huisstijl gewoon, behalve waar de perrons cross-platform met NS worden gedeeld (Duivendrecht, Amstel). Daar zijn ze nog met NS/ProRail over in gesprek.Wubbo schreef:Lopen er al weddenschappen over hoeveel stations er niet van de uniforme huisstijl worden voorzien? :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wubbo's opmerking heeft een licht ironische ondertoon, die gebaseerd lijkt te zijn op resultaten uit het verleden.n-evo schreef:Alle stations krijgen deze nieuwe huisstijl gewoon, behalve waar de perrons cross-platform met NS worden gedeeld (Duivendrecht, Amstel). Daar zijn ze nog met NS/ProRail over in gesprek.Wubbo schreef:Lopen er al weddenschappen over hoeveel stations er niet van de uniforme huisstijl worden voorzien? :X
- Spoiler: show
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 195 gasten