Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Trouwens, een hele vreemde vraag. Maar Arriva heeft toch in de 85xx/86xx een Euro 6 bus?
Als men vraagt hoe ik hierop ben gekomen, kwam dat vanwege de zwarte balk onder het raam. En ook heeft de bus extra inlaten achter wat alle Euro 6 Citea's hebben en de Euro 6 bussen weer niet.

Ik heb drie afbeeldingen van @dennistd( :lol: ) zijn favoriete bussen zodat men kan kijken of het waar is.

Hier de 8610
Afbeelding

Hier de 5447 (Veolia)
Afbeelding

Hier een Euro 6 Citea
Afbeelding

Vergelijk het maar
Laatst gewijzigd door OmniLezer op di 29 dec 2015, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door MdJ »

Die 8610 is de 85/86xx met Euro6 ;)
Bij twijfel: gebruik beton.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

MdJ schreef:Die 8610 is de 85/86xx met Euro6 ;)
Dank je wel. Je hebt het gewoon beantwoord voordat ik de post goed kon posten.
(badumtsss)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael »

De 8610 is/was een Euro6 testbus.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef:Maar is dat niet zo bij alle bussen, want bijna elke bus heeft dezelfde opbouw als de Citea.
Er zit nog wel een groot verschil in opbouw tussen een Citea LLE of 'zware' Citea. Kijk voor de gein eens hoe ze een geraamte in elkaar zetten bij MAN en hoe zo'n dak er uit ziet :wink:
Groeten,
Nick
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Ik heb bekeken hoe het dank eruit zag, maar dat van een Citea heb ik niet goed gezien. Je zag vrijwel alleen de zijkanten of front en achterkant. De doc die ik keek, was wel niet zo duidelijk, maar het kon er wel mee door.

Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Dit was het dan. Nog 6 uur te gaan voor het nieuwe jaar. Heeft iemand nog iets te zeggen?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door BrengMe »

Ja, mijn top- en flutbussen van dit jaar.

Top 3 topbussen:
1. HESS Swisstrolley 4
2. VDL Citea
3. MAN Lion's City CNG

Top 3 flutbussen:
1. Wright Commander
2. VDL Procity
3. Berkhof Premier AT18
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Tegen de tijd dat de streekbussen ook elektrisch gaan worden, zal er wel weer een nieuwe Citea zijn (die beter voorbereid is op accu's).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

ArrivaBas schreef:Tegen de tijd dat de streekbussen ook elektrisch gaan worden, zal er wel weer een nieuwe Citea zijn (die beter voorbereid is op accu's).
Daar hebben we de Citea SLE voor, maar dat is dan weer niet lichtgewicht :wink:
De industrie staat natuurlijk ook niet stil, dus wie weet dat er tegen die tijd ook lichtere accu's met eventueel meer capaciteit zijn.
Groeten,
Nick
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

Volgens mij is het lange stuk vloer tussen de assen bij uitstek geschikt om er batterijen in te leggen. Je hebt een lang stuk.. waardoor je niet echt de hoogte in hoeft.. Vanaf onderen heb je rijwindkoeling, dus de totale batterijkoeling kan beperkt zijn, volgens mij.
Voordeel is dan een laag zwaartepunt.

Volgens mij heeft de Optare EV dit al. Althans de inductieplaat op Utrecht CS zit ook in het midden van de bus.. bij haltering.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

NG²7²™ schreef:
OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
Stevigheid komt van de ruiten..

Ik heb de video over de MAN bekeken en begrijp nu wel waarom de aardgastanks op het dak kunnen liggen.. Da's een aardig stevig geraamte zo op 't oog.

Maar toch.. de cilinders kunnen dan wel van lichtgewicht maar drukbestendig materiaal gemaakt zijn.. er zal toch best wel een aantal kilogrammen aardgas meegenomen moeten worden om de dag door te kunnen komen. Die drukken wel op het dak en zal je misschien ook wel voelen tijdens de eerste ritten..qua gewicht en zwaartepunt?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

NG²7²™ schreef:
OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
Ik heb onderzocht wat sandwichpaneel is en daardoor heb ik het helemaal begrepen. Volgens mij zakt het al door als er 3 mensen op staan. :lol:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Ik vraag me wel eens af waarom er niet van hoge vloers materieel elektrische bussen worden gemaakt. De Citea LLE is op dat punt gewoon gezakt als het gaat om accu´s herbergen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

@NG272,

Je hebt het zeker van de wiki pagina.
"De bouw begint bij het combineren van het chassis met de stalen vloerdelen en de frames van de zijwanden, front en achterzijde. Het plaatwerk en een aantal interieur delen werden niet van polyester maar van koolstofvezel gemaakt. De nog open constructie wordt aan de binnen- en buitenzijde bekleed met sterke kunststof sandwichpanelen en van een dak voorzien. In een spuitcabine krijgt de bus onder schone omstandigheden slijtvaste vloerbedekking. Een station verder volgen de ramen die met lijm razendsnel op hun plaats blijven zitten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door dylanwild94 »

OmniLezer schreef:Ik vraag me wel eens af waarom er niet van hoge vloers materieel elektrische bussen worden gemaakt. De Citea LLE is op dat punt gewoon gezakt als het gaat om accu´s herbergen.
omdat hoogvloers bussen niet meer geaccepteerd worden in het openbaar vervoer (qliners,flixbussen en brabantliners uitgezonderd). Dus de markt is er niet naar.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Jammer maar beter.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef:@NG272,
Je hebt het zeker van de wiki pagina.
Nee, gewoon zelf gezien bij VDL in Heerenveen...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Nick
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Zo, interessant. Heb jij nog meer foto's van VDL Heerenveen?

Maar serieus. Weet jij ook waar het dak van die Citea SLE/SLF uit bestaan dan. Want daar maken ze wel Hybrids en Electrics van.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door STF »

dylanwild94 schreef:Omdat hoogvloers bussen niet meer geaccepteerd worden in het openbaar vervoer (qliners,flixbussen en brabantliners uitgezonderd). Dus de markt is er niet naar.
Dat verschilt natuurlijk per land, afgezien van in de hoofdstad zie je vrijwel nergens in Luxemburg lagevloersbussen rijden, simpelweg omdat elk vervoersbedrijf zich aan de zogenaamde categorie moet houden die het ministerie van transport per buslijn voorschrijft. Minstens driekwart van alle buslijnen valt in een categorie waarbij een lagevloersbus absoluut niet is toegestaan.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen/ontheffingen, zo valt een bepaalde buslijn hier in de omgeving in een categorie die drie basis-eisen heeft:
-hogevloers
-10 meter
-2 deuren

Het aanbod aan hogevloersbussen van 10 meter met 2 deuren is vrij klein, zodoende heeft het vervoersbedrijf een ontheffing om met een lagevloersbus te mogen rijden (die van binnen in geen enkel opzicht op een normale lagevloersbus lijkt; luxe stoelen, driepuntsgordels, geen plaats voor een kinderwagen of rolstoel, 6-versnellingen, etc.)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Ja, dat is dan wel nergens toegestaan, maar de Interliner, Qbuzzlijn 120/121 en de Q-liners zouden er wel van kunnen profiteren omdat ze die dan ook milieu bewuster(zeurpietproef) kunnen maken. De hele laadruim kan gewoon één groot accu opslagplaats worden. Dat is bij 13 meter bussen optimaal. Want zonder die "tanks"boven de bus lijkt het een dood gewone bus, maar dan is die veel beter en zuiniger dan een bus. En ja... stil en luxe is ook optimaal
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

Syntus gaat in de provincie Utrecht met Setra rijden, in Nederland een relatief onbekend merk, wat alleen door onderaannemers (Van Oeveren, Junijn) wordt gebruikt.
Afbeelding

Zelf vind ik ze zeer prettig en geschikt als HOV voertuig/ Luxe streekbus met vaak geinige stoelbekleding.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Z2N »

Die stoelbekleding is natuurlijk gewoon een keuze van de vervoerder, Syntus zal ongetwijfeld een patroontje van het eigen logo in de stoelbekleding verwerken. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hendrik »

Wat verrassend! Welk type Setra? Welkome afwisseling trouwens! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten